2026-08-29, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Oj! Jag ser nu att jag av misstag länkade till en enskild variant istället för hela träfflistan.

Där fanns det två varianter som såldes för 5000-9000 kr. Hur som helst var det också nyare tappningar från 2020-talet.

Det som gjorde mig förvirrad är att jag aldrig hört talas om en så gammal JD med årsangivelse. Jag skulle vara väldigt nyfiken på exakta detaljer om den här flaskan.

Går nog att forska lite på nätet om man lägger ner lite tid.

Själv har jag en flaska Bols - Gold Strike. 50% likör oöppnad med 1 gram 24 karat guldflingor i.
Den är 45 år gammal och såg på en auktionssajt att en motsvarande flaska hade sålt för
1200 dollar för några år sedan.
En likadan tomflaska som min har blivit sålt för 600 kronor
Min flaska är lite speciell då det är den gamla modellen/typen av flaska och att det är 24 karat.

Skulle man sila av guldet på 1 gram så är bara det värt över 1000:-
Citera
2026-08-29, 20:47
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Det beror på förseglingen. Jack Danielsflaskan verkar vara förseglad med cellofan och förhoppningsvis kork under. En Bacardi som har metallkork med plast på insidan kommer ha avdunstat en massa efter 45 år och antagligen ha fadd smak.

Mjae, om flaskan är oöppnad så är avdunstningen över tid normalt sett liten eller obefintlig, förutsatt att förseglingen är i skick och att flaskan helst förvarats svalt och mörkt och utan extrema temperaturväxlingar. Men detta märker man ju extremt snabbt också genom att helt enkelt kolla på hur välfylld flaskan är.

Vad gäller korkar så kan de faktiskt vara sämre med "fel" förvaring. Det är ju därför produkter som har just riktig kork ska ligga ner när dom förvaras. Torkar korken ut så blir det inte fullt lika bra över tid
Citera
2026-08-29, 21:12
Medlem
Kinaskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sicero
´ måste smaka extra gott om det är 50år gammalt

Nä fy fan. Det blir inte bättre med åren sånt där. Men visst kan det vara kul att bjuda på.

Nått ekonomiskt värde? Ptja, det finns ju samlare för allt möjligt. Så kanske
Citera
2026-08-30, 05:37
Medlem
Cineastens avatar
Lagrad gammal whisky kan absolut inbringa ett bra pris. Var den redan långlagrad när den köptes in för 20 - 30 år sen lär ju värdet ha stigit rejält.
Citera
2026-08-30, 06:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Det beror på förseglingen. Jack Danielsflaskan verkar vara förseglad med cellofan och förhoppningsvis kork under. En Bacardi som har metallkork med plast på insidan kommer ha avdunstat en massa efter 45 år och antagligen ha fadd smak.

Jag har en baccardi som är runt 60 år gammal och helt oöppnad, inget har dunstat från den men smaken kan jag inte svara något om då den är oöppnad.
Den har ändå mest ett affektionsvärde och kommer inte öppnas ändå av mig i livet.
Citera
2026-08-30, 07:05
Medlem
Germanofils avatar
Om du är nykterist så är detta ett gyllene tillfälle att ändra på detta. Aldrig försent att prova på någonting nytt i livet. 🙂
Citera
2026-08-30, 11:54
Medlem
Jazkers avatar
Finns seriösa samlare som betalar bra för oöppnade spritflaskor av olika slag. Bukowskis/Systembolaget är en vanlig väg att köpa eller sälja: https://www.bukowskis.com/sv/systembolaget
Citera
2026-08-30, 12:02
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Mjae, om flaskan är oöppnad så är avdunstningen över tid normalt sett liten eller obefintlig, förutsatt att förseglingen är i skick och att flaskan helst förvarats svalt och mörkt och utan extrema temperaturväxlingar. Men detta märker man ju extremt snabbt också genom att helt enkelt kolla på hur välfylld flaskan är.

Vad gäller korkar så kan de faktiskt vara sämre med "fel" förvaring. Det är ju därför produkter som har just riktig kork ska ligga ner när dom förvaras. Torkar korken ut så blir det inte fullt lika bra över tid

Vin med kork ska ligga på sidan så vinet rör korken, men med sprit är det en dålig idé då kontakt med starksprit förstör korken. Om det bara är kork och inte vax så som på Maker's Mark så kommer det avdunsta minst 20 % på 45 år. Här är en tråd på Reddit som avhandlar detta: https://www.reddit.com/r/bourbon/comments/9vzfxr/how_much_whiskey_evaporates_in_an_unopened_bottle/
Citera
2026-08-30, 16:35
Medlem
Jack Daniels flaskan blev man ju nyfiken på. Fanns ju en utgåva som kallades 1981 Gold Medal och släpptes runt 2006 och den är signerad av Jim Beam om jag inte missminner mig. Är det den så kan den vara värd en slant.
Citera
2026-09-02, 00:39
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Den har ändå mest ett affektionsvärde och kommer inte öppnas ändå av mig i livet.
Hmm, får du en allvarlig cancer så får du gärna skicka mig ett pm.
Citera
2026-09-02, 06:14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Hmm, får du en allvarlig cancer så får du gärna skicka mig ett pm.

Jag lovar, ska ha dig i åtanke så fort jag får diagnosen. Givetvis kommer jag även lägga till dig i mitt testamente också om jag avlider snabbt av en olycka👍👍
Citera
2026-09-02, 06:37
Medlem
borrasss avatar
Skulle du kunna ta lite bilder?
Jag är ev intresserad om du ska sälja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem