Citat:
Ursprungligen postat av
LazarusHeart
Jag har läst New York Times artikel om detta och den är ingenting annat än fylld med dynga.
Översatt från engelska: "Ratcliffe reste till Moskva för att privat framföra sin dystra bedömning av läget i det ryska kriget mot Ukraina, och för att uppmana ryssarna att sluta ett avtal innan deras militära och ekonomiska situation förvärras.”
- Skulle CIA nu helt plötsligt bistå Putin med hjälp och dela deras bistra bedömning över hur kriget i Ukraina går för ryssarnas del och hur kommer det sej? CIA har i många, många år jobbat för att störta den ryska regeringen men har nu tydligen förvandlat sej till pussycats. Putin vet mycket väl hur kriget går så han är knappast vilseledd. Och varför framföra CIAs bistra bedömning till de ryska representanterna när det är just dessa som sitter inne med informationen och är högst delaktiga i rapporteringen till Putin? Vore inte det ganska lönlöst? Är Ratcliffe korkad? I alla fall författarna till New York Times artikeln tycks tro det, eller så hoppas dom att läsarna är tillräckligt korkade för att gå på lögnen.
Det som jag sade tidigare står jag fast vid. Ratcliffe kom med en amerikansk vädjan. Enligt min mening var det en vädjan till Putin att stoppa kriget i Ukraina
Du missuppfattar artikeln. Det står inte att han framförde sin bedömning av ryssarnas taskiga läge i syfte att hjälpa dem, utan det var naturligtvis ett sätt att trycka på för att, ja, stoppa kriget i Ukraina och "cut a deal" innan ryssarnas situation försämras ännu mer. Han kan naturligtvis selektivt ha delat med sig av underrättelser ifall de stärkte den bild han ville framföra, dvs att ryssarna förlorar mest av alla på kriget.
Citat:
Lavrov har låtit meddela att kriget kommer att fortsätta, att några samtal med USA och väst för att få ett stop på kriget inte finns på dagordningen (läs är uteslutet) på grund av alla svek från USAs och västs sida.
Vilka är dessa svek från USA:s och västs sida? Tänker du komma dragandes med den gamla lögnen om att Nato lovat att inte expandera österut, eller är det att Majdan var en "väststödd kupp"?
Citat:
Den ukrainska militären tappar mark just nu och flera städer är omringade/är nära på att bli omringade.
Sist jag kollade läget var det tvärtom ryssarna som tappade mark. Men ja, det finns en risk att ryssarna kan ta flera viktiga städer - nästa år. Precis som under andra världskriget nöter de sig fram mot ett slags seger genom att offra enorma mängder soldater.
Citat:
Det enda hopp Zelenski har just nu är om Azov grabbarna lystrar till hans order och beslutar sej för att marschera med nazipropaganda i öronen till de delar av fronten som snart annars kollapsar.
De är
redan på väg för att leda försvaret, och ja, det gör läget ljusare eftersom dessa förband har väldigt hög stridsmoral och är kända för att anpassa sig snabbt till ny teknologi och nya omständigheter, samt att befälhavarna blivit närmast legendariska och sätter skräck i ryssarna.
Det blir inte lätt för ryssarna att ta Kramatorsk och Slovjansk ens nästa år. Vilket blir det sjätte året av den särskilda militära operationen (det fjortonde året av konflikten) som hittills i runda tal kostat en halv miljon ryssar livet och gjort lika många till invalider; förvandlat deras i grunden sympatiska granne till ett land som kommer att hata dem i generationer framåt; mer än fördubblat Rysslands landgräns mot Nato; tvingat Ryssland att importera stora mängder afrikaner, indier m.fl. dels som kanonmat, dels för att ersätta döda ryska män; fått européer att hata Ryssland och rusta upp; samt lett till den största risken för ett kärnvapenkrig sedan Kubakrisen 1962.
Vissa hade kanske känt att även ifall de lyckas ta Kramatorsk och Slovjansk nästa år (vilket jag tvivlar på att de lyckas med ens då) så vore segern inte proportionerlig till kostnaderna och tidsåtgången.