Citat:
Ursprungligen postat av
BeHPNemesis12345.
Alltså var Ratcliffes mål att förmedla för FSB att Vlad är vilseledd av eget folk? Om det stämmer så undrar jag när kommer vi se Gerasimov trilla från en balkong?
Jag har läst New York Times artikel om detta och den är ingenting annat än fylld med dynga.
Översatt från engelska: "Ratcliffe reste till Moskva för att privat framföra sin dystra bedömning av läget i det ryska kriget mot Ukraina, och för att uppmana ryssarna att sluta ett avtal innan deras militära och ekonomiska situation förvärras.”
- Skulle CIA nu helt plötsligt bistå Putin med hjälp och dela deras bistra bedömning över hur kriget i Ukraina går för ryssarnas del och hur kommer det sej? CIA har i många, många år jobbat för att störta den ryska regeringen men har nu tydligen förvandlat sej till pussycats. Putin vet mycket väl hur kriget går så han är knappast vilseledd. Och varför framföra CIAs bistra bedömning till de ryska representanterna när det är just dessa som sitter inne med informationen och är högst delaktiga i rapporteringen till Putin? Vore inte det ganska lönlöst? Är Ratcliffe korkad? I alla fall författarna till New York Times artikeln tycks tro det, eller så hoppas dom att läsarna är tillräckligt korkade för att gå på lögnen.
Det som jag sade tidigare står jag fast vid. Ratcliffe kom med en amerikansk vädjan. Enligt min mening var det en vädjan till Putin att stoppa kriget i Ukraina och anledningen är betydligt mer cynisk än vad man skulle kunna tro. Jag tror det rör sej om att skydda de ekonomiska investeringarna gjorda av dom som hoppats lägga vantarna på de sällsynta jord-metallerna som finns i östra Ukraina. Men dessa metaller kan investerarna troligtvis glömma. Lavrov har låtit meddela att kriget kommer att fortsätta, att några samtal med USA och väst för att få ett stop på kriget inte finns på dagordningen (läs är uteslutet) på grund av alla svek från USAs och västs sida. Den ukrainska militären tappar mark just nu och flera städer är omringade/är nära på att bli omringade. Det enda hopp Zelenski har just nu är om Azov grabbarna lystrar till hans order och beslutar sej för att marschera med nazipropaganda i öronen till de delar av fronten som snart annars kollapsar.
Så nej, jag tror inte att ni kommer se Gerasimov trilla ner från en balkong snart.
https://www.nytimes.com/2026/08/27/us/politics/cia-director-russia-ukraine.html?eafs_enabled=false