2026-08-29, 16:40
Medlem
Larasofts avatar
Åka med familj i liten båt mitt i en farled när den andra båten har motorproblem. Helt ok om man gillar att ta risker i livet.
Citera
2026-08-29, 16:47
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Herregud vad defensiva alla är i den här tråden hela tiden. Jag har inte ens sagt att befälhavaren inte har stor skuld i det här. Jag ställde bara en fråga för jag hade läst annorlunda i FUPen och visst hade jag rätt om att kaptenen i realtid ej märkt detta. Det är inget som avsäger honom skuld på något sätt, kan t.o.m. bara betyda värre men det är viktigt att vi håller koll på faktan nu när det faktiskt finns fakta och är tydliga med den för det är stor skillnad mot att han skulle ha sett det i realtid vs fått se radarbilderna i efterhand och erkänt att dem visst finns där.

Det är mycket att läsa, visst. Det som är klart är att en dödlig nonchalans förekommit på Misje Verdes brygga. Om nonchalansen beror på att de är totalt olämpliga, underbemannade, överskattad självförmåga, "fartblinda" mm. kan jag inte svara på. Kaptenen har iaf tittat på instrumenten under färden.
Om du är prinsessan på ärten i stjärten är detta inte en tråd för dig.
Citera
2026-08-29, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Det är mycket att läsa, visst. Det som är klart är att en dödlig nonchalans förekommit på Misje Verdes brygga. Om nonchalansen beror på att de är totalt olämpliga, underbemannade, överskattad självförmåga, "fartblinda" mm. kan jag inte svara på. Kaptenen har iaf tittat på instrumenten under färden.
Om du är prinsessan på ärten i stjärten är detta inte en tråd för dig.

Va?
Citera
2026-08-29, 16:51
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananhalkaren
Åtal väckt efter 1 månad? Har då aldrig sett det tidigare. En sak om det skulle ha varit snatteri i en butik, men ett såhär pass allvarligt brott under oklara omständigheter som verkligen måste utredas noggrannt - Är det någon som förstår hur det kunde gå så fort?

Tldr;

Polisutredningen har enligt åklagaren tagit ovanligt kort tid för en så allvarlig och komplex händelse. Det är tack vare en gedigen utredningsinsats men även tidig tillgång till värdefull sakinformation som målspår (av AIS- och GPS-positioner) från de inblandade fartygen och inte minst information från lastfartygets VDR (Voyage Data Recorder, ”svarta lådan”).

– Därför vet vi nu säkert vad som kunde ses i realtid på radarskärmar på bryggan och vad som sagts av de som vistades där. Rollfördelningen mellan befälhavaren och lotsen har framkommit och inte minst den viktiga omständigheten att den upphunna och påkörda fritidsbåten var väl synlig som radar-eko på displayer på bryggan, information som missades av båda tilltalade, säger James von Reis.

https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/atal-vackt-efter-fartygsolyckan-vid-tjorn/
Citera
2026-08-29, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
I förhören låter det som att lotsen skyller allt ansvar på kaptenen. Men är han själv helt oförmögen att uppmana kaptenen till att vara delaktig i navigeringen?

Får intrycket av att han bara gjort det han skulle och sen skitit i resten. Fast nu har han ju inte heller gjort det han skulle så. Missat den lilla detaljen att kolla på radarn under minst 15 minuters tid. Om man nu är inkompetent till att kolla radar så kanske man borde uppmana kaptenen att stå där bredvid?
Fritidsbåtarna syntes på radarn reda 21.08. Fanns gott om tid för lotsen att slå på farten och gira några grader
Citera
2026-08-29, 17:41
Medlem
Jag förstår att MV har gjort många fel men aningen konstig kan man ändå tycka lagen är om att fartyg, oavsett storlek eller farled, ska väja om de kommer bakifrån.

Så ponera att jag har en liten segelbåt och ligger och guppar fram i några knop inne i Stockholms skärgård. Om ett Silja Galaxy då kommer bakom mig i en trång passage ska den kapten väja med hela den giganten, med risk att gå på grund, för att jag är för ouppmärksam för att titta bakåt? Känns ju aning ologiskt enligt mig.
Citera
2026-08-29, 17:45
Medlem
Bukharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EN123
Jag förstår att MV har gjort många fel men aningen konstig kan man ändå tycka lagen är om att fartyg, oavsett storlek eller farled, ska väja om de kommer bakifrån.

Så ponera att jag har en liten segelbåt och ligger och guppar fram i några knop inne i Stockholms skärgård. Om ett Silja Galaxy då kommer bakom mig i en trång passage ska den kapten väja med hela den giganten, med risk att gå på grund, för att jag är för ouppmärksam för att titta bakåt? Känns ju aning ologiskt enligt mig.

De ska först sluta gasa, sedan eventuellt bromsa (lägga i backen). Hade jag varit kapten på den båten hade jag först och främst tutat.
Citera
2026-08-29, 17:45
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EN123

Fartygets befäl kan ju inte veta orsaken till den lilla segelbåten ligger och guppar där. Första åtgärde är att sänka farten och signalera. Så gjorde åtminstone vi när jag var rorgängare i flottan.
Men det kräver ju att man har bra utkik. I flottan hade vi alltid minst två utkikare med kikare plus radar
Citera
2026-08-29, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Förmodligen

Lotsens fel 110% jäveln såg ju på radarn t o m och istället för att tuta gira sänka farten eller ropa på kapten börjar han fippla med radarn och porrsurfa

Vad har du för belägg att han porrsurfade?
Citera
2026-08-29, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola.Bella
Eftersom det, näst intill, är fysiskt omöjligt för en snipa att köra över ett annat fartyg. Större fartyg = större ansvar, och större ansvar åläggs den som framför ett tungt fartyg.

Det spelar ingen roll vilken maxhastighet andra fartyg har. Hastigheten gjorde att MV kom ikapp Doris och är således en orsak till att olyckan inträffade.

Ja. Men det har ju ingenting med maxfarten att göra.

Det du säger är att 12 knop inte var säkert. Om då maxfarten hade varit 18knop så gör ju inte det 12 knop varken mer eller mindre säkrare.

En bil får väl inte köra snabbare bara för att maxfarten är högre?
Citera
2026-08-29, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Finns massor i tråden , här är en :

Det är inget som säger att enbart Albin är skyldig i den posten.
Citera
2026-08-29, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
vad fan har du en lots till då om dom leker med en ipad och dejtar tjejer på mobilen och ändå inte har något juridisk ansvar???

ska sjöfartsverket få tillbaka lite seriositet ska dom sparka denna FH till syd-sudan!!

För att bistå fartygets befälhavare.

Det är så juridiken kring det hela ser ut. Ta upp det med IMO om du har problem med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in