2026-08-28, 19:37
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Skjuter i blindo m hopp om ny ledtråd, Errol Garner kan ju syftas på i både ettan och trean. Warhol isf i tvåan. ...Pittsburgh..?
Fel världsdel.

2b) Konstnärens karriär kom igång cirkus 10 år innan Warhols.
1b-3b) Ingen koppling mellan sångaren och jazz-musikerna (vad jag vet).

Lite helgbonusar:
1c) Sångaren var populär i England för lite drygt 25 år sedan.
2c) Är övertygad om att fler i tråden har sett ortens konstnärs verk än Warhols verk.
Citera
2026-08-28, 22:40
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Fel världsdel.

2b) Konstnärens karriär kom igång cirkus 10 år innan Warhols.
1b-3b) Ingen koppling mellan sångaren och jazz-musikerna (vad jag vet).

Lite helgbonusar:
1c) Sångaren var populär i England för lite drygt 25 år sedan.
2c) Är övertygad om att fler i tråden har sett ortens konstnärs verk än Warhols verk.

Magritte, Toots T etc... ..Bryssel!???
Citera
2026-08-28, 23:00
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Magritte, Toots T etc... ..Bryssel!???
Tänk om 1) hade varit den fantastiska Jacques Brel. Sparar den tanken till en framtida fråga.

1d) MacArthur Park är den mest vämjeliga låt jag vet. Att lyssna på den är som jag misstänker att det känns att stoppa in huvet i micron - som att hjärnan börjar koka. Jag skulle heller utsättas för Guantánamo-tortyr av CIA med artisten från vår ort än behöva lyssna igenom MacArthur Park. ... Det är ingen skönsångare vi söker här.

Edit: Ok, det slog mig att överemoterande covers på Hallelujah är ännu värre. Har på riktigt lämnat lokalen en gång på grund av detta.
Senast redigerad av Laszlo Kovacs 2026-08-28 kl. 23:22.
Citera
2026-08-29, 00:33
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Tänk om 1) hade varit den fantastiska Jacques Brel. Sparar den tanken till en framtida fråga.

1d) MacArthur Park är den mest vämjeliga låt jag vet. Att lyssna på den är som jag misstänker att det känns att stoppa in huvet i micron - som att hjärnan börjar koka. Jag skulle heller utsättas för Guantánamo-tortyr av CIA med artisten från vår ort än behöva lyssna igenom MacArthur Park. ... Det är ingen skönsångare vi söker här.

Edit: Ok, det slog mig att överemoterande covers på Hallelujah är ännu värre. Har på riktigt lämnat lokalen en gång på grund av detta.

Letar förgäves hittills efter subtila ledtrådar här - hoppas finna dem/den!
Citera
2026-08-29, 00:56
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Här skjuts i natten. Köpenhamn..? Arkitekten Jörn Utzon (Sydneys opera isf konstverket). Aquas manlige leadsinger samt Svend Asmussen m fl jazzgossar. Värt ett försök????
Citera
2026-08-29, 10:48
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Här skjuts i natten. Köpenhamn..? Arkitekten Jörn Utzon (Sydneys opera isf konstverket). Aquas manlige leadsinger samt Svend Asmussen m fl jazzgossar. Värt ett försök????
Rätt världsdel fast vi söker en betydligt mindre ort.

4) Känd idrottsman kommer härifrån. Om man inte är idrottsintresserad så skulle man kunna bli lurad att han spelat för New York Jets, men det är inte en NFL-spelare vi söker.
Citera
2026-08-29, 11:11
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Fan, Kph kändes rätt, samtidigt "för lätt"...
Citera
2026-08-29, 15:53
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Rätt världsdel fast vi söker en betydligt mindre ort.

4) Känd idrottsman kommer härifrån. Om man inte är idrottsintresserad så skulle man kunna bli lurad att han spelat för New York Jets, men det är inte en NFL-spelare vi söker.

Drar till med Limerick? Men har inte hittat konstnären
Citera
2026-08-29, 16:28
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Drar till med Limerick? Men har inte hittat konstnären

..och jag letar efter idrottsmannen, förgäves -> du kan dock (som vanligt) mkt väl ha rätt, måhända fick Laszlo inspiration av mitt hjärnslapp i Historia, kallade en limerick för "rebus"...
Citera
2026-08-29, 16:35
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
..och jag letar efter idrottsmannen, förgäves -> du kan dock (som vanligt) mkt väl ha rätt, måhända fick Laszlo inspiration av mitt hjärnslapp i Historia, kallade en limerick för "rebus"...

Det var så jag kom fram till Limerick Såg att sångaren Richard Harris var därifrån, det i kombination med limerick i Historia gjorde att man tänkte att det inte bara var en slump. Idrottsmannen kommer jag ingenstans med
Citera
2026-08-29, 16:35
Medlem
Citat:

Tänkte på Limerick då Richard Harris framförde (spelade in).MacArthur Park och RH kommer därifrån. Sedan har Limerick Jazz Society och Festival.

Med känner bara till en konstnär som kan stämma men då passar inte han in.. var som vanligt sen....
Citera
2026-08-29, 16:54
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Tänkte på Limerick då Richard Harris framförde (spelade in).MacArthur Park och RH kommer därifrån. Sedan har Limerick Jazz Society och Festival.

Med känner bara till en konstnär som kan stämma men då passar inte han in.. var som vanligt sen....

Som Kurtan säger, "man ska inte ropa hej förrän man hämtat vatten". Idrottsmannen är nog Patrick Leahy - nu väntar vi bara på att Laszlo kommer in och ger oss konstnären med "mer kända verk än Warhol"... (gissar på någon logotype eller bild från marketing? ).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in