2026-08-26, 14:04
Medlem
- Här sägs det finnas en men ibland även två stycken.

- Perfekt klimat för odling av lavendel, timjan, rosmarin m. fl. aromatiska örter.

- Delikatess kan hittas inte så långt från staden. Jaktens gudinna på bettet.
Citera
2026-08-27, 14:02
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
- Här sägs det finnas en men ibland även två stycken.

- Perfekt klimat för odling av lavendel, timjan, rosmarin m. fl. aromatiska örter.

- Delikatess kan hittas inte så långt från staden. Jaktens gudinna på bettet.

En av världens minsta städer, Hum?
Citera
2026-08-27, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
En av världens minsta städer, Hum?

Giancarlo Zigante med hunden Diana hittade en tryffel på ca 1,9 kg i skogarna ca 40 minuter från Hum. Det var 1999. Fast vad jag förstår växer det tryffel även närmare själva Hum-trakten.

Ibland sägs det att Hum bara har en enda gata medan andra källor uppger två stycken. Litet ställe, hursom.

Trots att de tydligen bara har ca 23 innevånare har de stadsprivilegier och egen borgmästare.

Du har svaret till gåtan och får obegränsad mängd biska på restaurang vid valfri (!) gata i staden.
Grattis och frågan till dig!
Citera
2026-08-27, 17:49
Medlem
Citat:
Giancarlo Zigante med hunden Diana hittade en tryffel på ca 1,9 kg i skogarna ca 40 minuter från Hum. Det var 1999. Fast vad jag förstår växer det tryffel även närmare själva Hum-trakten.

Ibland sägs det att Hum bara har en enda gata medan andra källor uppger två stycken. Litet ställe, hursom.

Trots att de tydligen bara har ca 23 innevånare har de stadsprivilegier och egen borgmästare.

Du har svaret till gåtan och får obegränsad mängd biska på restaurang vid valfri (!) gata i staden.
Grattis och frågan till dig!

Kanon, man tackar!

Nytt resmål..

1) Fältmarskalk i asiatiskt land föddes här.

2) Känd familj föddes även de här.

3) Ligger vid flod.
Citera
2026-08-27, 23:51
Medlem
Citat:
Kanon, man tackar!

Nytt resmål..

1) Fältmarskalk i asiatiskt land föddes här.

2) Känd familj föddes även de här.

3) Ligger vid flod.

Kan det vara Kanpur?
Citera
2026-08-28, 00:51
Medlem
Citat:
Kan det vara Kanpur?

Ej

4) Klippa.
Citera
2026-08-28, 01:00
Medlem
Citat:
Ej

4) Klippa.

Stades Tak i Thailand?
Citera
2026-08-28, 01:01
Medlem
Citat:
Stades Tak i Thailand?

Nej

5) Inte i Asien.
Citera
2026-08-28, 16:19
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Nej

5) Inte i Asien.
Får inte riktigt in den i 2:an , skulle kunna vara Clintons, men MacArthurs hemstad Little Rock?
Citera
2026-08-28, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Får inte riktigt in den i 2:an , skulle kunna vara Clintons, men MacArthurs hemstad Little Rock?

Hehe Helt rätt! MacArthur var ju fältmarskalk i Filippinerna.

Valfri pipa och frågan till dig!
Citera
2026-08-28, 16:55
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Tackar! Kollade först på von Falkenhausen, men han kom bara från en liten by i Polen.

MacArthur får mig att tänka på MacArthur Park och den sången får mig helt orättvist att tänka på en sångare.

1) Känd sångare kommer härifrån. Även om man inte kunde se de på honom så var han en av de fysiskt starkaste artisterna någonsin.
2) Känd konstnär kommer härifrån. Jag tror alla i tråden har sett verk av honom, men oväntat få känner till var han kom ifrån eller ens hans namn.
3) Ett par jazzmusiker kommer härifrån. En av dem är så känd att jag, som inte lyssnar på jazz, kände igen namnet.
Citera
2026-08-28, 19:21
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Tackar! Kollade först på von Falkenhausen, men han kom bara från en liten by i Polen.

MacArthur får mig att tänka på MacArthur Park och den sången får mig helt orättvist att tänka på en sångare.

1) Känd sångare kommer härifrån. Även om man inte kunde se de på honom så var han en av de fysiskt starkaste artisterna någonsin.
2) Känd konstnär kommer härifrån. Jag tror alla i tråden har sett verk av honom, men oväntat få känner till var han kom ifrån eller ens hans namn.
3) Ett par jazzmusiker kommer härifrån. En av dem är så känd att jag, som inte lyssnar på jazz, kände igen namnet.

Skjuter i blindo m hopp om ny ledtråd, Errol Garner kan ju syftas på i både ettan och trean. Warhol isf i tvåan. ...Pittsburgh..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in