2026-08-29, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"svenska riten"? Alltså inte kristna bibliska värderingar?
Jag säger det igen, vi är ingen kyrka, vi lär inte ut kristendom, men man skall vara kristen för att kunna bli medlem, vi har massvis av präster tex som är medlemmar.
Citera
2026-08-29, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Man kan vara med i en församling oxå, det förstår du väl?

Nej, varför skulle jag förstå det? Jag har ingen aning om er orden, menar du att alla i hela världen vet hur eran orden fungerar?

Citat:
Jag bryr mig inte om du vill vara med i vår orden,

Ok, jag är inte heller intresserad så som du har betett dig mot mig.

Citat:
det du kallar nedvärderande kallar jag att påpeka sanningen.

Jag skulle också kunna säga sanningen att du är en självcentrerad besserwisser som tror att du är något, men det skulle inte göra mina logiska argument mer värda, men du verkar tro det.

Citat:
Det hade varit värre om jag sagt att jag hatar alla korkskallar vilket jag inte gör men umgås inte med de.

Det är väl det du säger, när du säger "inte den vassaste kniven i lådan" och "Hur dum är du egentligen?"

Är det sådant ni får lära er i eran orden? Att se ner på andra, speciellt dom som inte är lika "smarta" som er?
Citera
2026-08-29, 15:30
Medlem
Citat:
Nej den är inte hemlig, hade den varit det hade du inte vetat att den existerar. Mystisk tycker jag inte men väldigt spännande.
”Ingenting utom ritualerna är hemligt”. Så skriver frimurarna på sin svenska hemsida. Men varför är ritualerna så hemliga och vad går de egentligen ut på?

Inom frimureriet finns ett system med tio nivåer, så kallade grader. Steg för steg invigs medlemmen i högre grader genom olika riter. Riterna är gamla, och har i vissa fall förändrats genom åren. De kan också skilja sig mellan ordnar i olika länder.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/frimurarnas-hemligheter-tre-saker-de-inte-vill-att-utomstaende-ska-veta
Det låter lite som scientologerna.
Citera
2026-08-29, 15:32
Medlem
Citat:
Jag säger det igen, vi är ingen kyrka, vi lär inte ut kristendom, men man skall vara kristen för att kunna bli medlem, vi har massvis av präster tex som är medlemmar.

Vad går det hela ut på då?
Citera
2026-08-29, 15:32
Medlem
Citat:
Nej, varför skulle jag förstå det? Jag har ingen aning om er orden, menar du att alla i hela världen vet hur eran orden fungerar?

Ok, jag är inte heller intresserad så som du har betett dig mot mig.

Jag skulle också kunna säga sanningen att du är en självcentrerad besserwisser som tror att du är något, men det skulle inte göra mina logiska argument mer värda, men du verkar tro det.

Det är väl det du säger, när du säger "inte den vassaste kniven i lådan" och "Hur dum är du egentligen?"

Är det sådant ni får lära er i eran orden? Att se ner på andra, speciellt dom som inte är lika "smarta" som er?
Jag har förklarat hur många gånger som helst att vi inte är en kyrka.
Har redan sagt att jag inte bryr mig om du är intresserad,dessutom är det inte du som bestämmer om du skall bli medlem eller inte.
Ja tack för att du kallar mig besserwisser, mina arbetare kallar mig Encyklopedia eftersom jag vet så mycket.
Ser man ner på andra för att man påvisar att de är korkade?

Och lite mer avancerad och spännande saker vi får lära oss i vår orden.
Citera
2026-08-29, 15:33
Medlem
Citat:
”Ingenting utom ritualerna är hemligt”. Så skriver frimurarna på sin svenska hemsida. Men varför är ritualerna så hemliga och vad går de egentligen ut på?

Inom frimureriet finns ett system med tio nivåer, så kallade grader. Steg för steg invigs medlemmen i högre grader genom olika riter. Riterna är gamla, och har i vissa fall förändrats genom åren. De kan också skilja sig mellan ordnar i olika länder.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/frimurarnas-hemligheter-tre-saker-de-inte-vill-att-utomstaende-ska-veta
Det låter lite som scientologerna.
Nej låter ingenting som scientologerna
Citera
2026-08-29, 15:35
Medlem
Citat:
Vad går det hela ut på då?
https://frimurarorden.se/
Citera
2026-08-29, 15:42
Medlem
Citat:
Jag har förklarat hur många gånger som helst att vi inte är en kyrka.
Har redan sagt att jag inte bryr mig om du är intresserad,dessutom är det inte du som bestämmer om du skall bli medlem eller inte.
Ja tack för att du kallar mig besserwisser, mina arbetare kallar mig Encyklopedia eftersom jag vet så mycket.
Ser man ner på andra för att man påvisar att de är korkade?

Och lite mer avancerad och spännande saker vi får lära oss i vår orden.

Oh wow, "eftersom jag vet så mycket.", nu är du lite blygsam.

Men du vet inget om att vara vänlig mot andra, även om människor skulle ha ett lågt IQ t.ex. p.g.a. intellektuell funktionsnedsättning.

När du säger "Hur dum är du egentligen?", i vilken grad i frimurarorden lär man sig detta?

Vet du vad bibeln säger om detta? Är du ens intresserad av vad bibeln säger, eller är det frimurargraderna som är det viktiga?
Citera
2026-08-29, 19:49
Medlem
Citat:
Så du förespråkar för att inkvisitionen hände? Varför?

Nu är du lite oärlig, självklart deltog inte själva kyrkan i krig, och påven var emot kriget.
Men både under första och andra världskriget deltog miljontals katoliker i dom krigförande arméerna på olika sidor. Därmed kom katoliker att strida mot och döda andra katoliker. Katolska militärpräster fanns dessutom på flera av dom krigförande sidorna som gav soldaterna religiös själavård, välsignelser och man t.o.m. välsignade vapnen.

1. Som sagt, alternativet till inkvisitionen - att värdsliga domstolar hanterat dessa fall - hade varit värre.

2. Det är de enskilda katolikernas ansvar, inte kyrkans.
Citera
2026-08-29, 19:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertVogler
1. Som sagt, alternativet till inkvisitionen - att värdsliga domstolar hanterat dessa fall - hade varit värre.

2. Det är de enskilda katolikernas ansvar, inte kyrkans.
Katarerna började inte förföljas och dödas förrän de påverkade katolska kyrkans inkomster.
Citera
2026-08-29, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Katarerna började inte förföljas och dödas förrän de påverkade katolska kyrkans inkomster.

Jaså, du har tillgång till sidor med konspirationsteorier i elfenbenstornet.
Citera
2026-08-29, 21:14
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertVogler
Jaså, du har tillgång till sidor med konspirationsteorier i elfenbenstornet.
Den katolska kyrkans huvudsakliga inkomstkälla var tiondet, 10 procent av all skörd, boskap och inkomst. Eftersom katarerna ansåg att den katolska kyrkan var korrumperad och skapad av den onda världen vägrade de att betala tionde. Många byar och städer slutade skicka in sina avgifter.

​Adeln slutade ge donationer, testamentsgåvor och markområden till katolska kloster och biskopar. I stället skänkte de resurser till katarernas egna församlingar och skyddade dem.

​Den katolska kyrkan tog ut avgifter för dop, bröllop, begravningar och själamässor. Katarerna förkastade alla katolska sakrament. Detta dränerade de lokala katolska prästernas dagliga inkomster.

Allt finns dokumenterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in