2026-08-28, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Och mycket av dina auktoriserade tolkningar från olika katolska påvar har skapat mycket lidande under historiens gång, t.ex. inkvisitionen och 1:a och 2:a världskriget, men du vill glömma det, eller hur?

Alternativet till inkvisitionen hade varit värre. Läs mer historia!

Kyrkan deltog inte i första världskriget och många judar överlevde nazismen tack vare kyrkan. För övrigt dödade nazisterna fler katoliker än judar.
Citera
2026-08-29, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertVogler
Alternativet till inkvisitionen hade varit värre. Läs mer historia!

Så du förespråkar för att inkvisitionen hände? Varför?

Citat:
Kyrkan deltog inte i första världskriget

Nu är du lite oärlig, självklart deltog inte själva kyrkan i krig, och påven var emot kriget.
Men både under första och andra världskriget deltog miljontals katoliker i dom krigförande arméerna på olika sidor. Därmed kom katoliker att strida mot och döda andra katoliker. Katolska militärpräster fanns dessutom på flera av dom krigförande sidorna som gav soldaterna religiös själavård, välsignelser och man t.o.m. välsignade vapnen. Medans Jesus sade:

"jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er" (Matt 5:44 Bibel2000)
"Då sade Jesus till honom: »Stick tillbaka ditt svärd. Alla som griper till svärd skall dödas med svärd." (Matt 26:52 Bibel2000)
"Mitt rike är inte av denna världen. Om mitt rike vore av denna världen skulle mina tjänare ha kämpat." (Joh 18:36 Bibel2000)

Citat:
och många judar överlevde nazismen tack vare kyrkan.

Det är bra, men man kan inte säga att det var den Katolska Kyrkan som räddade judar, utan det var enskilda insatser, katolska präster, ordnar, institutioner och lekmän som bidrog till att rädda tusentals judar under förintelsen.
Yad Vashem beskriver uttryckligen den katolska världen under förintelsen som mycket varierad från antisemitism och samarbete till motstånd och räddningsinsatser.

Citat:
För övrigt dödade nazisterna fler katoliker än judar.

Nja, katolikerna mördades inte av nazisterna på grund av deras katolska tro.
Så det går inte att göra en meningsfull jämförelse mellan antalet judar och katoliker som nazisterna mördade enbart utifrån religionstillhörighet. Judarna var föremål för ett systematiskt folkmord där omkring sex miljoner judar mördades. Många katoliker dödades också av nazisterna, särskilt i Polen och andra ockuperade områden, men dom flesta av dessa kan inte automatiskt klassificeras som människor som dödades på grund av sin katolska tro. Många var civila, medan andra var motståndsmän som tog till vapen.
Senast redigerad av ttsp 2026-08-29 kl. 08:14.
Citera
2026-08-29, 09:02
Medlem
Citat:
Jag menar vad har kristendom/bibeln med er orden att göra?
Har skrivit flera gånger men du är helt uppenbart inte den vassaste kniven i lådan men gör ett försök till, för att få bli medlem i vår orden krävs en KRISTEN tro.
Citera
2026-08-29, 09:08
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jesus sa att andra kallade Abraham för sin fader, han sa inte att Abraham var deras fader.

Är du säker på det? Läs om Johannes.

Citat:
Är inte ni båda katoliker?

Det är jag inte.
Senast redigerad av Krappfiskarn 2026-08-29 kl. 09:12.
Citera
2026-08-29, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Har skrivit flera gånger men du är helt uppenbart inte den vassaste kniven i lådan men gör ett försök till, för att få bli medlem i vår orden krävs en KRISTEN tro.

Och du vägrar vässa kniven, du säger ingenting om din orden, vad har din orden för nytta, vad gör ni, följer ni bibeln eller räcker det med att säga att man är kristen, berätta med fler ord än one-liners.
Senast redigerad av ttsp 2026-08-29 kl. 09:18.
Citera
2026-08-29, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Det är jag inte.

Ok, vad är du då?

Du håller alltså inte med AlbertVogler att "en katolsk präst kallas fader för att han representerar Kristus på jorden"?

Hur ser du på ett sådant uttalande?
Citera
2026-08-29, 10:42
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Är du säker på det? Läs om Johannes.
Visst sa Jesus:

Abraham, eder fader, fröjdade sig över att han skulle få se min dag. Han fick se den och blev glad.» — Johannes 8:56

Men också:

De svarade och sade till honom: »Vår fader är ju Abraham.» Jesus svarade till dem: »Ären I Abrahams barn, så gören ock Abrahams gärningar. — Johannes 8:39

Ej heller skolen I kalla någon på jorden eder 'fader', ty en är eder Fader, han som är i himmelen. — Matteus 23:9

Jag tolkar Johannes 8:56 som "den som ni menar är er fader" och lägg märke till att han inte kallar Abraham "vår fader". Jesus var ju också israel.
Citera
2026-08-29, 12:59
Medlem
Citat:
Och du vägrar vässa kniven, du säger ingenting om din orden, vad har din orden för nytta, vad gör ni, följer ni bibeln eller räcker det med att säga att man är kristen, berätta med fler ord än one-liners.
Nu handlar inte min orden om detta ämne men vi skänker t.ex. 70 miljoner om året till välgörenhet
Citera
2026-08-29, 14:17
Medlem
Citat:
Nu handlar inte min orden om detta ämne men vi skänker t.ex. 70 miljoner om året till välgörenhet

One-liner igen, ingen längre förklaring, jag vet inte ens vad din orden heter, eller har kontaktinformation, är det en hemlig orden, är det en världsvid orden eller existerar den enbart i Sverige?

Wow, 70 miljoner om året till välgörenhet, vad duktiga ni är, men: "Ge en man en fisk och du mättar honom för en dag, lär honom att fiska och du mättar honom för resten av livet.".

Jehovas vittnen lär ut bibliska principer över hela jorden, och får t.ex.kriminella att vända om och göra gott.

Följer ni i eran orden Jesu bud om att göra lärjungar?

"Då gick Jesus fram till dem och talade till dem:... Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er." (Matt 28:18-20 Bibel2000)

Detta gör Jehovas vittnen frivilligt, det skulle nog kosta mer är 70 miljoner om året om dom skulle få lön för det.
Senast redigerad av ttsp 2026-08-29 kl. 14:20.
Citera
2026-08-29, 14:19
Medlem
Citat:
One-liner igen, ingen längre förklaring.

Wow, 70 miljoner om året till välgörenhet, vad duktiga ni är, men: "Ge en man en fisk och du mättar honom för en dag, lär honom att fiska och du mättar honom för resten av livet.".

Jehovas vittnen lär ut bibliska principer över hela jorden, och får t.ex.kriminella att vända om och göra gott.

"Då gick Jesus fram till dem och talade till dem:... Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er." (Matt 28:18-20 Bibel2000)

Detta gör Jehovas vittnen frivilligt, det skulle nog kosta mer är 70 miljoner om året om dom skulle få lön för det.
Duktiga?? Självklart skänker man till bättre behövande, gör inte du det?
Citera
2026-08-29, 14:21
Medlem
Citat:
One-liner igen, ingen längre förklaring.

Har inget emot Jehovas Vittnen men de har fel tro och tolkar delar i bibeln fel.
Citera
2026-08-29, 14:21
Medlem
Citat:
Duktiga?? Självklart skänker man till bättre behövande, gör inte du det?

Jag har ägnat min tid att hjälpa andra, så att dom klarar sig bättre i livet, inte bara gett pengar.

Förstår du inte ordspråket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in