Citat:
Ursprungligen postat av
AlbertVogler
Alternativet till inkvisitionen hade varit värre. Läs mer historia!
Så du förespråkar för att inkvisitionen hände? Varför?
Citat:
Ursprungligen postat av
AlbertVogler
Kyrkan deltog inte i första världskriget
Nu är du lite oärlig, självklart deltog inte själva kyrkan i krig, och påven var emot kriget.
Men både under första och andra världskriget deltog miljontals katoliker i dom krigförande arméerna på olika sidor. Därmed kom katoliker att strida mot och döda andra katoliker. Katolska militärpräster fanns dessutom på flera av dom krigförande sidorna som gav soldaterna religiös själavård, välsignelser och man t.o.m. välsignade vapnen. Medans Jesus sade:
"
jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er" (Matt 5:44 Bibel2000)
"
Då sade Jesus till honom: »Stick tillbaka ditt svärd. Alla som griper till svärd skall dödas med svärd." (Matt 26:52 Bibel2000)
"
Mitt rike är inte av denna världen. Om mitt rike vore av denna världen skulle mina tjänare ha kämpat." (Joh 18:36 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
AlbertVogler
och många judar överlevde nazismen tack vare kyrkan.
Det är bra, men man kan inte säga att det var den Katolska Kyrkan som räddade judar, utan det var enskilda insatser, katolska präster, ordnar, institutioner och lekmän som bidrog till att rädda tusentals judar under förintelsen.
Yad Vashem beskriver uttryckligen den katolska världen under förintelsen som mycket varierad från antisemitism och samarbete till motstånd och räddningsinsatser.
Citat:
Ursprungligen postat av
AlbertVogler
För övrigt dödade nazisterna fler katoliker än judar.
Nja, katolikerna mördades inte av nazisterna på grund av deras katolska tro.
Så det går inte att göra en meningsfull jämförelse mellan antalet judar och katoliker som nazisterna mördade enbart utifrån religionstillhörighet. Judarna var föremål för ett systematiskt folkmord där omkring sex miljoner judar mördades. Många katoliker dödades också av nazisterna, särskilt i Polen och andra ockuperade områden, men dom flesta av dessa kan inte automatiskt klassificeras som människor som dödades på grund av sin katolska tro. Många var civila, medan andra var motståndsmän som tog till vapen.