Citat:
Ursprungligen postat av
AlbertVogler
Bok, kapitel och vers för det står att ingen får tituleras något annat än ”broder”.
Du har rätt, det finns inget skriftställe som uttryckligen säger att man inte får ha andra titlar än "bröder", men det är underförstått när Jesus säger:
"
Men ni skall inte låta er kallas rabbi, ty en är er läromästare och ni är alla bröder." (Matteus 23:8 Bibel2000)
Och att man inte ska kalla en kristen för "fader":
"
Ni skall inte kalla någon här på jorden för er fader, ty en är er fader, han som är i himlen." (Matt 23:9 Bibel2000)
Det finns inte heller ett skriftställe som uttryckligen säger "kristna ska inte vara rasister", men det är underförstått med t.ex. dessa skriftställen:
"
Om ni uppfyller lagens kungsbud, det som enligt skriften lyder: Du skall älska din nästa som dig själv, då gör ni rätt. Men om ni gör skillnad på människor begår ni synd, och lagen stämplar er som överträdare. " (Jakob 2:8-9 Bibel2000)
"
Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus."(Gal 3:28 Bibel2000)
"
Petrus sade till dem: »Som ni vet är det förbjudet för en jude att umgås med någon som tillhör ett annat folk eller att besöka honom. Men mig har Gud visat att man inte skall betrakta någon människa som ohelig eller oren... Då tog Petrus till orda: »Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor utan tar emot var och en som fruktar honom och som gör vad som är rättfärdigt, vilket folk han än tillhör. " (Apg 10:28,34-35 Bibel2000 )
Citat:
Ursprungligen postat av
AlbertVogler
Hur gör man om det är en kvinna?
Man säger "syster" så klart:
"
Jag vill lägga ett gott ord för vår syster Foibe, som tjänar församlingen i Kenchreai." (Rom 16:1 Bibel2000)
"
Men om den som inte tror vill skilja sig, så må han göra det. I sådana fall är den troende brodern eller systern inte bunden." (1 Kor 7:15 Bibel2000)
"
Om en broder eller syster är utan kläder och saknar mat för dagen..." (Jakob 2:15 Bibel2000)