2026-08-27, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Tortera människor, döda och kriga i Jesu namn, kolonialism och tvångskonverteringar i delar av världen. Maktmissbruk, korruption och politiska allianser med auktoritära regimer, välsignandet av att döda människor i krig, antisemitism, ja det är "syndare, så som vi ju alla är i vardagen", eller hur:

"På deras frukt skall ni känna igen dem. Plockar man kanske druvor på törnen eller fikon på tistlar? Så bär varje gott träd bra frukt, men ett uselt träd bär dålig frukt." (Matt 7:16-17 Bibel2000)

Jag frågar för tredje gången: Om du skulle träffa påven, skulle du kalla honom för broder?

"ni är alla bröder." (Matt 23:8 Bibel2000)

Alla ska tituleras korrekt. Träffar jag konungen kallar jag honom Ers majestät. En vanlig präst kallar jag fader, påven skulle jag kalla något i stil med Ers Helighet. Är det också förbjudet enligt Bibeln?
Citera
2026-08-27, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Ingen kyrka säger att präster representerar "Kristus på jorden".

Verkligen?

Citat:
Ursprungligen postat av AlbertVogler
En katolsk präst kallas fader för att han representerar Kristus på jorden.

Är inte ni båda katoliker?
Citera
2026-08-27, 21:13
Medlem
Citat:
Alla ska tituleras korrekt. Träffar jag konungen kallar jag honom Ers majestät. En vanlig präst kallar jag fader, påven skulle jag kalla något i stil med Ers Helighet. Är det också förbjudet enligt Bibeln?

Självklart, ingen människa är högre än en annan människa:

Citera
2026-08-28, 11:40
Medlem
Citat:
Självklart, ingen människa är högre än en annan människa:

Bok, kapitel och vers för det står att ingen får tituleras något annat än ”broder”. Hur gör man om det är en kvinna?
Citera
2026-08-28, 12:29
Medlem
Citat:
Bok, kapitel och vers för det står att ingen får tituleras något annat än ”broder”.

Du har rätt, det finns inget skriftställe som uttryckligen säger att man inte får ha andra titlar än "bröder", men det är underförstått när Jesus säger:

"Men ni skall inte låta er kallas rabbi, ty en är er läromästare och ni är alla bröder." (Matteus 23:8 Bibel2000)

Och att man inte ska kalla en kristen för "fader":

"Ni skall inte kalla någon här på jorden för er fader, ty en är er fader, han som är i himlen." (Matt 23:9 Bibel2000)

Det finns inte heller ett skriftställe som uttryckligen säger "kristna ska inte vara rasister", men det är underförstått med t.ex. dessa skriftställen:

"Om ni uppfyller lagens kungsbud, det som enligt skriften lyder: Du skall älska din nästa som dig själv, då gör ni rätt. Men om ni gör skillnad på människor begår ni synd, och lagen stämplar er som överträdare. " (Jakob 2:8-9 Bibel2000)

"Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus."(Gal 3:28 Bibel2000)

"Petrus sade till dem: »Som ni vet är det förbjudet för en jude att umgås med någon som tillhör ett annat folk eller att besöka honom. Men mig har Gud visat att man inte skall betrakta någon människa som ohelig eller oren... Då tog Petrus till orda: »Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor utan tar emot var och en som fruktar honom och som gör vad som är rättfärdigt, vilket folk han än tillhör. " (Apg 10:28,34-35 Bibel2000 )

Citat:
Hur gör man om det är en kvinna?

Man säger "syster" så klart:

"Jag vill lägga ett gott ord för vår syster Foibe, som tjänar församlingen i Kenchreai." (Rom 16:1 Bibel2000)

"Men om den som inte tror vill skilja sig, så må han göra det. I sådana fall är den troende brodern eller systern inte bunden." (1 Kor 7:15 Bibel2000)

"Om en broder eller syster är utan kläder och saknar mat för dagen..." (Jakob 2:15 Bibel2000)
Citera
2026-08-28, 19:37
Medlem
Citat:
Du har rätt, det finns inget skriftställe som uttryckligen säger att man inte får ha andra titlar än "bröder", men det är underförstått när Jesus säger:

"Men ni skall inte låta er kallas rabbi, ty en är er läromästare och ni är alla bröder." (Matteus 23:8 Bibel2000)

Och att man inte ska kalla en kristen för "fader":

"Ni skall inte kalla någon här på jorden för er fader, ty en är er fader, han som är i himlen." (Matt 23:9 Bibel2000)

Det finns inte heller ett skriftställe som uttryckligen säger "kristna ska inte vara rasister", men det är underförstått med t.ex. dessa skriftställen:

"Om ni uppfyller lagens kungsbud, det som enligt skriften lyder: Du skall älska din nästa som dig själv, då gör ni rätt. Men om ni gör skillnad på människor begår ni synd, och lagen stämplar er som överträdare. " (Jakob 2:8-9 Bibel2000)

"Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus."(Gal 3:28 Bibel2000)

"Petrus sade till dem: »Som ni vet är det förbjudet för en jude att umgås med någon som tillhör ett annat folk eller att besöka honom. Men mig har Gud visat att man inte skall betrakta någon människa som ohelig eller oren... Då tog Petrus till orda: »Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor utan tar emot var och en som fruktar honom och som gör vad som är rättfärdigt, vilket folk han än tillhör. " (Apg 10:28,34-35 Bibel2000 )

Man säger "syster" så klart:

"Jag vill lägga ett gott ord för vår syster Foibe, som tjänar församlingen i Kenchreai." (Rom 16:1 Bibel2000)

"Men om den som inte tror vill skilja sig, så må han göra det. I sådana fall är den troende brodern eller systern inte bunden." (1 Kor 7:15 Bibel2000)

"Om en broder eller syster är utan kläder och saknar mat för dagen..." (Jakob 2:15 Bibel2000)

Inget konkret alltså, bara underförstått. Vem bestämmer vad som är underförstått i Bibeln och vad som inte är det?
Citera
2026-08-28, 20:08
Medlem
Citat:
Citat:
Nej, jag har kallat mina lärare med sina förnamn.
Och jag har absolut inte kallat någon för "fader" om det inte var min biologiska fader.

Det är i det närmaste avgudadyrkan.

Jag frågade dig om du skulle träffa påven, kan du kalla honom för broder?

Ok, efter att du svarar på hur Katolska kyrkans frukter har sett ut under 2000 år.

Citat:
Hade det inte varit för Katolska kyrkan hade du antingen tillbett stubbar och stenar eller varit muslim.

1) Hur har Katolska kyrkans frukter sett ut under 2000 år?

"På deras frukt skall ni känna igen dem. Plockar man kanske druvor på törnen eller fikon på tistlar? " (Matt 7:16 Bibel2000)

2) Om du skulle träffa påven, kan du kalla honom för broder?

Citera
2026-08-28, 20:09
Medlem
Citat:
Inget konkret alltså, bara underförstått. Vem bestämmer vad som är underförstått i Bibeln och vad som inte är det?

Det bestämmer var och en som läser bibeln, inte en katolsk präst eller påven.
Citera
2026-08-28, 21:01
Medlem
Citat:
Det bestämmer var och en som läser bibeln, inte en katolsk präst eller påven.

Så din tolkning är med andra som ord inte mer korrekt än någon annans. Så varför skriver du som om du sitter inne med sanningen?
Citera
2026-08-28, 21:06
Medlem
Citat:
Så din tolkning är med andra som ord inte mer korrekt än någon annans. Så varför skriver du som om du sitter inne med sanningen?

Logik och förnuft, om människor accepterar mina argument eller inte, är upp till var och en. Men som jag förstår så frågar du din "fader" för råd och tolkning av bibel, är det korrekt?
Citera
2026-08-28, 21:11
Medlem
Citat:
Logik och förnuft, om människor accepterar mina argument eller inte, är upp till var och en. Men som jag förstår så frågar du din "fader" för råd och tolkning av bibel, är det korrekt?

Egna tolkningar av Bibeln har skapat mycket lidande genom historien. Behöver bara nämna Knutby för att folk ska förstå, men det finns massor av värre exempel.
Citera
2026-08-28, 21:38
Medlem
Citat:
Egna tolkningar av Bibeln har skapat mycket lidande genom historien. Behöver bara nämna Knutby för att folk ska förstå, men det finns massor av värre exempel.

Och mycket av dina auktoriserade tolkningar från olika katolska påvar har skapat mycket lidande under historiens gång, t.ex. inkvisitionen och 1:a och 2:a världskriget, men du vill glömma det, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in