2026-08-29, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigbaraboom84
Som skåning säger jag ni kan stycka av Stockholm och bilda en Vatikanstat där resten av Sverige är en blandning av dialekter.
Det är faktiskt ingen dum idé!
Citat:
Ursprungligen postat av ClaesDrutt
Jag själv är född och uppväxt i Skåne och tycker faktiskt att det här är en ganska intressant tanke att leka med. Inte för att jag på allvar tror att någon kommer stå och sälja Skåne till Danmark på Blocket, utan för att jag ibland faktiskt undrar hur det hade varit om vi tillhörde Danmark istället.
Vad sägs om en kompromiss? Vi behåller landskapet Skåne, men säljer skåningarna till Danmark

Alla vinner: ni får leva ut era undergivna fetisher till danskarna och vi behåller marken

Med tanke på EU:s fria rörlighet är det ju märkligt att ni inte dragit redan! Araberna kan vi behålla.
Citera
2026-08-29, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Jag skulle gärna själv betala stora pengar för att få Skåne att ingå i Danmark! Jag vill se danska lagar mot gängen i Malmö 😃 Då menar jag även danska socialdemokraters inställning till kriminella invandrare. Bygg sedan en mur längs norra Skåne.
Du menar där man inte jagar haschrökare som i Sverige? Där Paolo Roberto inte skulle anses vara en våldtäktsman? Där man får några månaders fängelse för 10kg hasch jämfört med flera år i Sverige? Där man bara sitter halva straffet på öopna anstalter och bättre villkor?

Ja, alla vill nog ha danska lagar faktiskt.
Citera
2026-08-29, 13:08
Medlem
Låt skåningarna istället få folkomrösta om självständighet. Är så trött på det där tjatet om att ge bort Skåne till Danmark. Jag tror inte att de är så intresserade. De kanske vill ha Skåne, men inte Malmö.
Citera
2026-08-29, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harryb
Mer än gärna att jag tillhör Danmark än Sverje.

Danskar betydligt trevligare än Svenskar. Hade danskarna styrt Skåne, så hade aldrig Malmö sett ut som det gör idag. Danskarna kommer lösa Malmö-problemen. Där Sverje bara pumpan in pengar på akiten just nu (skyll er själva!).

En stor jävla mur vid Hallandsåsen. Bättre politik rent allmänt i Danmark.

Och glöm vårat spannmål.

Nä fy fan vad jag skulle vilja tillhöra Danmark, håller fullständigt med TS!

Danmark är ett fruktansvärt överskattat land. De kanske har bättre politiker, men klimatet är inte mycket att hurra för. Det är bara svenskar med mindervärdeskomplex som ser upp till det landet.

Citat:
Ursprungligen postat av Bigbaraboom84
Som skåning säger jag ni kan stycka av Stockholm och bilda en Vatikanstat där resten av Sverige är en blandning av dialekter.

Där har du en poäng.
Citera
2026-08-29, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsstad
Du menar där man inte jagar haschrökare som i Sverige? Där Paolo Roberto inte skulle anses vara en våldtäktsman? Där man får några månaders fängelse för 10kg hasch jämfört med flera år i Sverige? Där man bara sitter halva straffet på öopna anstalter och bättre villkor?

Ja, alla vill nog ha danska lagar faktiskt.

Du verkar ha mindervärdeskomplex gentemot danskar.
Senast redigerad av kajnus 2026-08-29 kl. 13:24.
Citera
2026-08-29, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
Mentaliteten och rotvälskan de pratar i Skåne passar inte ihop med ”uppSverige”. Långsamma, tröga, enormt antal invandrare,och historiskt har det ju ändå tillhört Danmark en gång, näää, lika bra att bli av med eländet, om nu Danmark vill köpa vill säga, kan ju bli en slant. Landskapet är vackert måste erkännas.
Skåne är Skåne och vare sig danskt eller svenskt.. alla storbolag har flyttat sina huvudkontor till Malmö eftersom de vill vara nära kontinenten.
1,3 miljoner bor i Skåne ändå produceras mer än 30% av all mat i Skåne.. Sverige hade blivit ett U-land utan Skåne
Citera
2026-08-29, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alderia
Hacka lös Skåne och låt det gå över till Danmark mot en vacker penning, det har jag alltid sagt och tyckt. Fint landskap, men inte värt problemen. Vete och fläsk kan vi importera.
Hur ser en vacker penning ut?
Citera
2026-08-29, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Skåne är Skåne och vare sig danskt eller svenskt.. alla storbolag har flyttat sina huvudkontor till Malmö eftersom de vill vara nära kontinenten.
1,3 miljoner bor i Skåne ändå produceras mer än 30% av all mat i Skåne.. Sverige hade blivit ett U-land utan Skåne

Måste säga att jag hatar uttrycket närheten till kontinenten. Vilken kontinent tillhör Sverige då om man får fråga? Det är som att säga att allting norr om Skåne är irrelevant. Skånsk lokalpatriotismen måste utrotas om Sverige ska hålla ihop annars kan det kvitta.
Citera
2026-08-29, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajnus
Finns inget som jag hatar uttrycket närheten till kontinenten. Vilken kontinent tillhör Sverige då om man får fråga? Skånsk lokalpatriotismen måste utrotas annars kan det kvitta.
Går inte att utrota skånsk patriotism, se bara hur många skånska flaggor som är uppe i var varannan villa.
På tal om kontinenter så vet du kanske inte att det finns en bro över till Danmark som sedan vil bilväg tar du dig till Europa
Citera
2026-08-29, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Går inte att utrota skånsk patriotism, se bara hur många skånska flaggor som är uppe i var varannan villa.
På tal om kontinenter så vet du kanske inte att det finns en bro över till Danmark som sedan vil bilväg tar du dig till Europa

Så Sverige tillhör inte Europa mer än på papperet? Okej. Då vet jag. Till råga på allt så har jag faktiskt växt upp i Skåne och det är ingenting jag är stolt över direkt. Det är hela tiden någonting som har kännts fel.
Senast redigerad av kajnus 2026-08-29 kl. 13:43.
Citera
2026-08-29, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajnus
Så Sverige tillhör inte Europa mer än på papperet? Okej. Då vet jag.
Sverige ligger i Europa, närmare bestämt i Nordeuropa och är en del av Skandinavien/Norden.
Vanligtvis delar man in världen i sju kontinenter: Europa, Asien, Afrika, Nordamerika, Sydamerika, Oceanien/Australien och Antarktis.

Sverige ligger alltså på kontinenten Europa.

När man i Sverige säger att ”Skåne ligger nära kontinenten” menar man vanligtvis Europas fastland söder om Skandinavien, framför allt Danmark, Tyskland och vidare ner i Centraleuropa.

Så uttrycket betyder ungefär: Skåne ligger nära det europeiska fastlandet och har kort väg till övriga Europa.

Strikt geografiskt ligger Skåne förstås redan i Europa.
Citera
2026-08-29, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsstad
Det är faktiskt ingen dum idé!

Vad sägs om en kompromiss? Vi behåller landskapet Skåne, men säljer skåningarna till Danmark

Alla vinner: ni får leva ut era undergivna fetisher till danskarna och vi behåller marken

Med tanke på EU:s fria rörlighet är det ju märkligt att ni inte dragit redan! Araberna kan vi behålla.

Ett av dom mest korkade svar jag läst på Flashback, det är så dumt och omoget att jag inte ens tänker bemöda mig att svara på ditt förslag i sak!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in