2026-08-29, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Hur mycket ska vi begära i pris för att sälja skåne?
Vi får då baka in all infrastruktur i form av v/a, el, vägar, byggnader
Skulle kunna göra en bra deal i utbyte mot billiga jordbruksprodukter.
Citera
2026-08-29, 11:40
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
Mentaliteten och rotvälskan de pratar i Skåne passar inte ihop med ”uppSverige”. Långsamma, tröga, enormt antal invandrare,och historiskt har det ju ändå tillhört Danmark en gång, näää, lika bra att bli av med eländet, om nu Danmark vill köpa vill säga, kan ju bli en slant. Landskapet är vackert måste erkännas.
SD är ju väldigt stora i Skåne så helt otänkbart vore det inte.
Det hade varit en oerhörd känsla att bli av med SD inom rikspolitiken bara genom att ta väck en region.

SD har tio mandat som kommer från Skåne medan S bara har nio mandat. Det som kommer att hända är ju att S tjänar minst ett mandat på detta. SD liger ju på 25-30 procent här medan S också bara ligger på likande siffror. Med Skåne borträknat hade vi haft en S-regering vid förra valet.
Citera
2026-08-29, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Jodå, det har väl redan nämnts i det här inlägget
Missade det, men tål att upprepas.
Fan, nu blir jag snart avstängd igen.
Citera
2026-08-29, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
SD är ju väldigt stora i Skåne så helt otänkbart vore det inte.
Det hade varit en oerhörd känsla att bli av med SD inom rikspolitiken bara genom att ta väck en region.

SD har tio mandat som kommer från Skåne medan S bara har nio mandat. Det som kommer att hända är ju att S tjänar minst ett mandat på detta. SD liger ju på 25-30 procent här medan S också bara ligger på likande siffror. Med Skåne borträknat hade vi haft en S-regering vid förra valet.
Vi blir också av med vänstermalmö vilket förstås är en befrielse.
Senast redigerad av lavsduns 2026-08-29 kl. 12:07.
Citera
2026-08-29, 11:44
Medlem
Citat:
Det är det jag menar. Skåne känns inte svenskt. Jag brukar andas ut när jag åker över gränsen till Småland.
Danskarna är ju kända för att tillhöra det otrevligare folkslaget. När jag var i Köpenhamn senast, några år sedan tyckte jag dom såg olyckliga ut där dom trampade omkring på sina cyklar. Kände inte av nån ”hygge”stämning.
Att vara sådär rak och direkt kanske inte alltid är det bästa.
Sen har vi språket, det påstås att danska barn lär sig prata senare än andra, säger nåt. Sen prisläget och de platta landskapet. Jag förstår verkligen om skåningar känner sig mer besläktade med danskar än uppsvenskar.

Skåne känns inte svenskt och det är vi väldigt stolta över.
Sen att du haft en otrevlig upplevelse i Köpenhamn, ja det var ju tråkigt men är inte signifikant för den breda upplevelsen.
Att danska barn skulle vara senare med sin språkutveckling jämfört med andra, tycker jag låter som en hittepå teori men jag har aldrig sett eller hört det förut.
Levnadsomkostnaderna är betydligt högre i Danmark och då är även lönerna, just därför är det just nu en guldgruva att jobba i Danmark men vi i Skåne.
Citera
2026-08-29, 11:51
Moderator
Allaballawallas avatar
Helt med på det!

Sälj Skåne, Halland och Blekinge till Danmark så slipper vi Stockholms allt nonsens. Sen kan vi (Danmark) ta bra betalt för alla passager genom Öresund och liknande. Hela Östersjön skulle bli instängt av ett land.

Bättre än Hormuzsundet men med betydligt mindre olja om man säger så.

Skulle även bli intressant att se hur det skulle gå för Sverige när det kommer till livsmedelsförsörjningen med tanke på att Sverige skulle förlora de bördiga jordarna i söder. Visst finns Göteborgs hamn kvar i Sverige, men spannmål är ju inget Sverige har behov av att importera idag.

När det kommer till de militärstrategiska uppläggen hade det också blivit intressant.

Hade varit riktigt trevligt med lite mer danskt i södern.
Citera
2026-08-29, 12:09
Medlem
Citat:
Mentaliteten och rotvälskan de pratar i Skåne passar inte ihop med ”uppSverige”. Långsamma, tröga, enormt antal invandrare,och historiskt har det ju ändå tillhört Danmark en gång, näää, lika bra att bli av med eländet, om nu Danmark vill köpa vill säga, kan ju bli en slant. Landskapet är vackert måste erkännas.

Hacka lös Skåne och låt det gå över till Danmark mot en vacker penning, det har jag alltid sagt och tyckt. Fint landskap, men inte värt problemen. Vete och fläsk kan vi importera.
Citera
2026-08-29, 12:22
Medlem
Tror du Danmark vill köpa en landsbit med en massa pack eller?
Glöm det, danskarna skyddar sig eget på en helt annan nivå än Sverige.
De är inte som ljuvliga Polen, men de försöker varje fall!

Citat:
Citera
2026-08-29, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Tror du Danmark vill köpa en landsbit med en massa pack eller?
Glöm det, danskarna skyddar sig eget på en helt annan nivå än Sverige.
De är inte som ljuvliga Polen, men de försöker varje fall!

Det svämmar över med besökande danskar i Skåne. Ni får ta erat importerade aber så kommer Danmark inte ha några problem med det.
Citera
2026-08-29, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Fördelen är att kontinenten kommer närmare, och det ekonomiska slukhålet Malmö är och förblir en skamfläck för Sverige som vi borde putta ut i havet.

Nackdelen är den enorma smällen Sveriges BNP får ta emot när vi förlorar nån miljon skattebetalande skåningar, samt alla investeringar i infrastruktur vi aldrig kommer få tillbaka.

Å andra sidan så betalar väl redan merparten av skånepacket med jobb skatt i Danmark snarare än i Sverige eftersom det är där alla skåningar jobbar. Det är fint... Skåningarna betalar skatt i Danmark, nyttjar svenska, skattefinansierade samhällsfunktioner och suger pengar till sitt dysfunktionella lågland från Stockholm.

Det största problemet blir förlusten av jordbruken.

Vi säger 10,000 miljarder för Skåne, snabb affär.

Kan bara instämma, gräv bort Skåne är en anrik organisation.
Senast redigerad av Periodic 2026-08-29 kl. 12:38.
Citera
2026-08-29, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Fördelen är att kontinenten kommer närmare, och det ekonomiska slukhålet Malmö är och förblir en skamfläck för Sverige som vi borde putta ut i havet.

Nackdelen är den enorma smällen Sveriges BNP får ta emot när vi förlorar nån miljon skattebetalande skåningar, samt alla investeringar i infrastruktur vi aldrig kommer få tillbaka.

Å andra sidan så betalar väl redan merparten av skånepacket med jobb skatt i Danmark snarare än i Sverige eftersom det är där alla skåningar jobbar. Det är fint... Skåningarna betalar skatt i Danmark, nyttjar svenska, skattefinansierade samhällsfunktioner och suger pengar till sitt dysfunktionella lågland från Stockholm.

Det största problemet blir förlusten av jordbruken.

Vi säger 10,000 miljarder för Skåne, snabb affär.

Med tanke på Ts snack om slö så är du riktigt jädrans slö. "merparten av skånepacket med jobb"

Det jobbar upp till 20k skåningar i DK av 1,4 miljoner.

Håller däremot med dig om Malmö. De kan ta Perstorp med som har fler % bidragstagare. (topp notch i Sverige)

Men om vi hugger av skåne så vill vi såklart ha vägavgifter och avgifter för alla tåg ni ska ha upp till er
Citera
2026-08-29, 12:44
Avstängd
Citat:
Du förstår kanske att det inte är vi i Skåne som är anledningen till alla invandrare som finns här? Tror du det är en slump att SD är starka i Skåne? Tror du det är en slump att Sjöbopartiet fanns långt innan den massinvandring Stockholm förespråkade hade startat?

Jag skulle gärna själv betala stora pengar för att få Skåne att ingå i Danmark! Jag vill se danska lagar mot gängen i Malmö 😃 Då menar jag även danska socialdemokraters inställning till kriminella invandrare. Bygg sedan en mur längs norra Skåne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in