2026-08-29, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Svenska män får inte ens knulla utan risk för fängelse. Är detta positivt för parbildning och barnafödande? I de flesta länder så gäller normala spelregler mellan könen. Sverige är extremt på alla sätt.

Jodå, det får svenska män visst det göra! Gifta, sambos, särbos ligger nog för fullt ute i stugorna, ska du se! Men skyddar sig också rejält mot graviditet. Varav barnafödandet går ner. Detta då många vill ha 1-2 barn. Och några vill ha 0 barn. Och några vill ha 3 eller fler barn. Snittet blir då 1.42 barn per kvinna.

Singelmän däremot, får kanske inte ligga så mycket. Men inte pga. Någon lag. Utan för att de inte har en fast partner.

Men det är väl ändå inte singelmän du tänker är bäst lämpade att befrukta ensamstående kvinnor? Du vill väl ändå att barn ska växa upp i en kärnfamilj, inte med ensamstående mammor som blivit befruktade efter något one night stand på fyllan efter krogen?

Om singelmän blir rädda för one night stands pga. "samtyckeslagen", så kan man ju se den lagen som kärnfamiljens bästa vän! Som ger singelmän eld i baken att satsa på seriös relation för att få ligga. Och i den seriösa relationen skaffa kanske 1-2 (eller flera eller 0) barn med sin kvinna.

Kanske dags för dig att börja se "samtyckeslagen" som en stock-konservativ lag som främjar bildandet av kärnfamiljer, snarare än att se den som en "feministisk" lag.
Citera
2026-08-29, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Svenska män får inte ens knulla utan risk för fängelse. Är detta positivt för parbildning och barnafödande? I de flesta länder så gäller normala spelregler mellan könen. Sverige är extremt på alla sätt.

Vad i hela friden? Vad är så svårt med att hitta någon som vill ligga med dig? Eller vänta lite nu... 🤣
Du bara gnäller om att hitta ett hål att stoppa in den i, det är ju inte så bra taktik kan jag säga till dig. Försök vara trevlig och inte vara så insnöad på att svenska kvinnor inte vill hit eller dit, gå ut och träffa en kvinna och försök vara rumsren så kan det gå vägen. Och eftersom du är så orolig över samtyckeslagen så ska jag förklara den lite kort: säger hon ja till att ligga med dig så är allt grönt, då behöver du inte oroa dig för fängelse osv. Säger hon däremot nej så bör du avsluta dina planer på sex och andra liknande närmanden, annars kan det bli lite jobbigt för dig.

Du verkar ju dessutom bara vara ute efter ett snabbt ligg då du går direkt från "knulla" till barnafödande, så har du tänkt att ha många olika babymamas eller hur har du lagt upp taktiken? Det är ju bara hitta någon med bra gener och direkt gå på. Eller har du tänkt att bli en rasförädare dvs. hämta en duktig slavisk/thai kvinna kanske? Jag har många följdfrågor och väntar med spänning på vad du har att säga. Mvh Emanda
Citera
2026-08-29, 07:48
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundbom7
Vad i hela friden? Vad är så svårt med att hitta någon som vill ligga med dig? Eller vänta lite nu... 🤣
Du bara gnäller om att hitta ett hål att stoppa in den i, det är ju inte så bra taktik kan jag säga till dig. Försök vara trevlig och inte vara så insnöad på att svenska kvinnor inte vill hit eller dit, gå ut och träffa en kvinna och försök vara rumsren så kan det gå vägen. Och eftersom du är så orolig över samtyckeslagen så ska jag förklara den lite kort: säger hon ja till att ligga med dig så är allt grönt, då behöver du inte oroa dig för fängelse osv. Säger hon däremot nej så bör du avsluta dina planer på sex och andra liknande närmanden, annars kan det bli lite jobbigt för dig.

Du verkar ju dessutom bara vara ute efter ett snabbt ligg då du går direkt från "knulla" till barnafödande, så har du tänkt att ha många olika babymamas eller hur har du lagt upp taktiken? Det är ju bara hitta någon med bra gener och direkt gå på. Eller har du tänkt att bli en rasförädare dvs. hämta en duktig slavisk/thai kvinna kanske? Jag har många följdfrågor och väntar med spänning på vad du har att säga. Mvh Emanda

Tänker du att barnafödande gått ned just för att WordWarrior inte satt på tillräckligt många tjejer?

Jag tror ämnet mer handlar om samhällsnivå.
Citera
2026-08-29, 08:06
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Försök förstå vad jag skriver: barnafödandet går ner världen över, förutom i några länder i Afrika. "Samtyckeslagen" finns inte världen över. Det ligger med stor sannolikhet en större mer världsomfattande orsak till det minskade barnafödandet. Detta borde forskarna lagt tid på att undersöka. Deras forskning som bara kollar på lilla plutt-Sverige, ger jag ingenting för. När barnafödandet som sagt var går ner världen över.

Men kära du. Kvinnor måste arbeta. Flertalet män har inte råd att försörja familjen. Och lagen säger att kvinnor får gå ner max till 75% fram till den dag deras yngsta barn fyller 8 eller 12 (beroende på vart kvinnan är anställd). Hon måste alltså jobba. Har inget val. Och då vill hon jämställt med sin make dela hushållsarbete för deras gemensamma hushåll och skötsel av deras gemensamma barn. Inte så konstigt, om du tänker efter. Eller du kanske tycker att hon ska jobba 75-100% och vara hemmafru, samtidigt? Du inser väl att detta inte går ihop.

Nej, män kommer inte dra sig för sex med sina kvinnor, som de har förhållanden med. Och det är väl ändå i förhållanden vi tänker att det är bra om det alstras barn? Eller du kanske anser att det är bra om kvinnor befruktas av one night stands?

Du får ringa till forskarna och klaga.

Män gör de flesta aktiva handlingar och initiativ i sängen, samtyckeslagen har gjort att dessa handlingar godtyckligt kan leda till fängelse. Denna uppfattning existerar bland män och gör att en del män kommer dra sig från sex med kvinnor, vilket obönhörligen leder till färre födda barn.

Metoo och samtyckeslagen visade hur vidriga många kvinnor är, där män svepandes fick kastas skit på och en lag som tagit bort rättssäkerheten för män togs fram. Den splittring och minskade barnafödandet vi ser är en konsekvens av detta, tillsammans med övrig feminism.
Citera
2026-08-29, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Tänker du att barnafödande gått ned just för att WordWarrior inte satt på tillräckligt många tjejer?

Jag tror ämnet mer handlar om samhällsnivå.
Men det framgår dock inte jag har kikat på vad som har skrivits bakåt. Jag blir lite fundersam när fokus läggs där det handlar om ett one night stand typ, man bör ju bygga någon slags relation med en kvinna/man innan det blir tal om barn och har man en relation borde inte samtycke saknas.

Barnafödande har minskat för att (enligt min mening och personliga erfarenhet) omvärldsläget ser ut som det gör. Jag vet inte var ni befinner er men jag bor på landsbygden i ett ganska litet samhälle och här är det inte tryggt och lugnt längre. Stor stor otrygghet i form av större socioutsatta områden/parallell samhällen som gör att man gärna inte vill föröka sig. Otrygghet i form av sämre ekonomiska förutsättningar pga ökade levnadskostnader, ta bara matpriserna som exempel. Att ha ett barn kostar 1,5 - 2,2 miljoner kronor fram tills dess att han/hon fyller 18 år. Då är det om dom inte gör några större fel eller utsvävningar och kollar jag på mig själv så vet jag att det finns anlag för både det ena och det andra i släkten som inte bådar gott om man vill hålla sig till det mindre beloppet.

Jag tror det finns många fler orsaker det var bara vad jag kom på nu såhär på morgonkvisten.
Citera
2026-08-29, 08:57
Medlem
Citat:

Män gör de flesta aktiva handlingar och initiativ i sängen, samtyckeslagen har gjort att dessa handlingar godtyckligt kan leda till fängelse. Denna uppfattning existerar bland män och gör att en del män kommer dra sig från sex med kvinnor, vilket obönhörligen leder till färre födda barn.

Metoo och samtyckeslagen visade hur vidriga många kvinnor är, där män svepandes fick kastas skit på och en lag som tagit bort rättssäkerheten för män togs fram. Den splittring och minskade barnafödandet vi ser är en konsekvens av detta, tillsammans med övrig feminism.

Tycker nog att Metoo snarast visade graden av "vidrighet" hos gruppen män.
Citera
2026-08-29, 09:00
Medlem
Citat:
Det är väldigt viktigt med närvarande pappor.

Men det är mer kvinnans roll att ta hand om familjen.

Och nej, hon behöver inte ta "HELA" tiden. Men 50/50 är ett skämt. En kvinna som kräver det gör inte sitt jobb som mamma.

Ja precis din sort brukar ju tycka det...att oavlönat arbete ska vara "kvinnans roll".
Citera
2026-08-29, 09:10
Medlem
Citat:

Har du någon källa på det här eller är det bara personliga erfarenheter som talar? Jag tror att både du och jag vet att även om män ville hålla sig på avstånd så kan ni ej det, samma lika för oss angående er. Det är en dragningskraft som inte kommer försvinna hur många nitlotter man än går på. Samma gäller ju fängelsebiten, sjukt att kvinnor anmäler på felaktiga grunder och förstör folks liv men jag tänker att det är så många som begår brott dagligen utan att ens blinka så varför skulle det gå ut över sexlivet? Det är ändå en av dom starkaste drifterna som människan har. Även jag har märkt av det som du skriver om sist, feminism.. men dom som är feminister på riktigt är inte lika dom man ser i Fi, det hade räckt med första och andra vågen. Från 1990-talet är feminismen på riktigt motbjudande och obehaglig. Så tråkigt att "feminister" från ex vänstern ska besudla riktiga feminister som kämpade på 1800-talet som endast ville ha det rättvist, som rösträtt och rätt att äga, skiljas, bestämma över sitt eget liv utan att be far om lov eller Mr.
Citera
2026-08-29, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ja precis din sort brukar ju tycka det...att oavlönat arbete ska vara "kvinnans roll".
Jag är kvinna och jag håller med, det är biologiskt nedärvda egenskaper som vi har naturligt mer än män. Sen kan en pappa absolut göra samma saker som en mamma men kolla i naturen hur det går till. Det är en kvinnlig roll att ta hand om och lära barn de första åren i livet.
Citera
2026-08-29, 09:19
Medlem
Citat:

Forskaren. Inte "forskarna". Du tycker jag ska kontakta nationalekonomen Adri*an Meh*ic och diskutera hans forskningsstudie? Han har även gjort en studie kring att vackra kvinnor får högre betyg. Han är alltså nationalekonom, men tycks forska inom andra områden (sociologi, psykologi...) än det han har titel för. Visst, jag skulle gärna höra med honom om att göra en forskningsstudie kring varför barnafödandet går ner världen över, förutom I vissa afrikanska länder. Varför tex. Barnafödandet i Iran har minskat med cirka 5 barn per kvinna sedan 1980-talet, trots att de inte har "samtyckeslag" där. Eller varför barnafödandet i Irak har minskat med 3.4 barn per kvinna sedan 1980 talet, trots att det är ett patriarkalt samhälle utan "samtyckeslag".
I Sverige har barnafödandet minskat cirka 0.8 barn per kvinna sedan 1980 talet. "Trots" "samtyckeslagen" . Vore intressant att höra honom försvara sin forskningsstudie mot dessa siffror...

Nationalekonomen påstår i sin forskning att ängsliga män kommer dra sig undan och inte bilda par och därmed inte får barn. Men handen på hjärtat Anders: ängsliga män har nog även innan "samtyckeslagen" varit just ängsliga bland kvinnor och inte vågat ta initiativ. Rädda att göra fel, även då. Och som sagt: barnafödandet per kvinna har minskat betydligt mer i Iran och Irak än i Sverige sedan 1980-talet. Iran och Irak har ingen "samtyckeslag". Vore intressant att höra vad nationalekonomen säger om det...

Det är inte lagen det är fel på. Det är hur man värderar bevis, man behöver diskutera vidare för ökad rättssäkerhet. Lagen om oaktsam våldtäkt behövs dock. Verkligen!
Citera
2026-08-29, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundbom7
Jag är kvinna och jag håller med, det är biologiskt nedärvda egenskaper som vi har naturligt mer än män. Sen kan en pappa absolut göra samma saker som en mamma men kolla i naturen hur det går till. Det är en kvinnlig roll att ta hand om och lära barn de första åren i livet.

Nej ursäkta, men du som kvinna har inte på nått vis nått mer "biologiskt" nedärvt att du ska 1. jobba gratis 2. ensam ta hand om tvätt, disk, matlagning, städning eller ens fostra barn.
utan det är sociala konstruktioner dvs påhitt.

Det kvinnor har är att de automatisk får de hormoner som behövs för att bli en kärleksfull omhändertagande förälder via graviditet och amning. Men dessa hormoner får även män i närkontakt med barn.
Det finns alltså starka skäl till att aktivt se till att män får den närkontakt med spädbarn de behöver för att utvecklas till goda fäder.

Och i naturen så "går det till" på en mängd olika sätt. Och de djur som ligger allra närmast oss, primaterna har även de mängder med sätt att fostra barn på, de flesta verkar gå ut på att avkomma fostras i flocken och inte alls av en ensam hona som förbjuds leta föda utan "matas" av nån hanne.
Senast redigerad av Merapi 2026-08-29 kl. 09:54.
Citera
2026-08-29, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej ursäkta, men du som kvinna har inte på nått vis nått mer "biologiskt" nedärvt att du ska 1. jobba gratis 2. ta hand om tvätt, disk, matlagning, städning eller ens fostra barn.
utan det är sociala konstruktioner dvs påhitt.

Det kvinnor har är att de automatisk får de hormoner som behövs för att bli en kärleksfull omhändertagande förälder via graviditet och amning. Men dessa hormoner får även män i närkontakt med barn.
Det finns alltså starka skäl till att aktivt se till att män får den närkontakt med spädbarn de behöver för att utvecklas till goda fäder.

Och i naturen så "går det till" på en mängd olika sätt. Och de djur som ligger allra närmast oss, primaterna har även de mängder med sätt att fostra barn på, de flesta verkar gå ut på att avkomma fostras i flocken och inte alls av en ensam hona som förbjuds leta föda utan "matas" av nån hanne.

Det var ju aldrig tal om att mamman själv har uppgiften att helt på egen hand ta hand om barnen, självklart ska det delas upp på båda två och ibland också fler personer som man har runt omkring som hjälper till med diverse saker, som i en flock. Men det är visst så, de allra flesta däggdjur har det uppdelat så med tanke på att mamman diar ungar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in