2026-08-29, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Klart han kan ha gjort, fantiserat alltså - och genomfört. Kanske han upptäckte att det inte var hans grej och därför legat lågt sedan dess.

Glöm inte också att Gärd låg på mage när hon släpades. Jag kan bara tänka mig hur näsben knäcks, tänder slås ut o.s.v över trösklar, stenar och ojämnheter i ladan. Det blev kanske inte så snyggt som han tänkte sig, alltihop.

Det här är vad jag tror, motivmässigt:

1. Vansinnesdåd, antingen psykos eller mörda för mördandets skull, som du skrev. Någon skrev att det borde ha varit mer planerat om man fantiserar om att mörda, men jag tror att om man kommit så långt så kan ett infall komma ur ingenstans också.

2. Ekonomiskt motiv/affärsuppgörelse som gått snett eller rånmord. JJ behövde pengar.

3. Anstiftad av BÖ att utföra mordet (eller sno dokumentation) med löfte om ek. ersättning. Arvstvist helt enkelt. Kanske BÖ är 38:an som kom dit senare och klampade runt då hon inte var nöjd med vad JJ lyckats få med sig informationsmässigt. Tror inte jag läst vilken skostorlek BÖ hade, så jag kan vara ute och cykla också. JJ kanske blev ditskickad för att i grunden hämta/leta efter dokumentation men allt förstördes när både Gärd och Tor var där. Han flippade.

4. Prostituerade sig JJ för att få in pengar? TÖ ska ha haft kondomer och glidmedel i nattduksbordet (eller har jag bara "drömt" det?). Varför behöver han det med en tanta som inte kan bli gravid? Glidmedel, OK. TÖ:s sexliv har väl beskrivits som väldigt traditionellt och tråkigt? Kanske TÖ fick utlopp för undertryckta lustar genom yngre män? Betalning har uteblivit eller JJ kände sådan skam/något otrevligt hänt att han såg rött. Mordet på Gärd kom "på köpet" då hon råkade befinna sig på platsen. JJ:s egna sexliv har ju beskrivits som att han blev, i princip, våldtagen/utnyttjad av en kvinna han träffade under en period. Han sa ingenting när de sågs, de hade sex och hon lämnade. Utnyttjad igen.

5. Någon/några andra hade något otalt med TÖ och fick med sig JJ som medhjälpare och han blev mer insyltad än planerat. Någon han vill skydda.

6. Dendrofilteorin.

7. Det är som han säger. Snubblade över ett mord, ville städa undan lite, stack och höll käften.

Nota bene: Är inte alls så insatt i7 fallet eller i utredningen som många andra här. Bara spekulerar fritt. Jag kom också in sent i tråden. Dumförklara mig gärna, men det finns ingen anledning till att vara otrevlig när du gör det.

Jag ser att de flesta är inne på vad domen kommer bli, för motivet verkar vi inte få något svar på. Därför rena spekulationer från min hjärna. Han har varit på platsen och är mer inblandad än han ger sken av - det vill jag dock tro.

Intressant, Noetlov. Har f.ö. alltid undrat över BÖ redan innan fup.

Flera av dina tankar delar jag, bl.a. rörande en nära släkting här.
Citera
2026-08-29, 07:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Vilken skostorlek är det på den som drog in Gerd i ladan?

Enligt FUP är det 44-45. I tråden uppges ibland 43-45 vilket är fel. JJs normala storlek är 43, 28 cm.

Citat:
Storlek 44: Motsvarar US 10 (herrar) / US 11 (damer) och en fotlängd på ca 28,5 cm.
Storlek 45: Motsvarar US 10,5 (herrar) / US 11,5 (damer) och en fotlängd på ca 29 cm.

Om det är just dragskorna vet vi/man väl inte.
Citera
2026-08-29, 07:29
Medlem
Det hela skulle kunna handla om att han sett ett träd som han ville ta hem för att skapa konst utav. Han kan då ha besökt gården för att förse sig med en yxa. Tor lade sig i och bråk uppstod.
Citera
2026-08-29, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Kan hända. Åter igen, tänker på Råbofallet (vannes-dubbelmord av ung kille " för nöjes skull) - samt dubbelmordet i Manntorp (året efter) på ungefär samma grund men med "ursäkten" att vilja utföra det perfekta mordet.

En del vill se hur det är att mörda. Bara sådana tankar är så vidriga.Vem tänke9r så förutom en skadad mentalt eljest som det varken går att vårda eĺler straffa?

Om han faktiskt var ute i detta ärende, så kanske han t.o.m. haft ett par nummer för stora skor just för att undgå upptäckt? Väldigt långsökt, men inte omöjligt.
Citera
2026-08-29, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Enligt FUP är det 44-45. I tråden uppges ibland 43-45 vilket är fel. JJs normala storlek är 43, 28 cm.

Om det är just dragskorna vet vi/man väl inte.

Denna större skostorlek kan bero på att han ville ha extra utrymme för tjockare strumpor under sina långpromenader. Om inga andra skospår fanns i ladugården där Gerd drogs in så måste 45rna väl vara JJ:s.
Citera
2026-08-29, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sofelid
Det hela skulle kunna handla om att han sett ett träd som han ville ta hem för att skapa konst utav. Han kan då ha besökt gården för att förse sig med en yxa. Tor lade sig i och bråk uppstod.

Ja, han kan ha varit intresserad av vad Tor gjorde, av träden, virket. Men blivit avvisad alternativt blivit så rädd att bli påkommen när han smugit sig in i ladan att han hellre tog Tor av daga än förklarade sig...
Citera
2026-08-29, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpnissen811
Med tanke på hur han var under hans yngre år så skulle jag aldrig ens kunna tänka mig att han skulle närma sig 2 personer som genomför en våldshandling. Jag skulle aldrig kunna föreställa mig JJ säga emot 2 män som han hävdar.

Nej precis, eftersom den logiska följden av ett sådant handlande (att ingripa/försöka avbryta ett våldsdåd) vore att även försöka utföra livräddning, larma osv.
Citera
2026-08-29, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Jag vill tacka den i tråden som kom på detta med "träden", faktiskt en rätt intressant hypotes, som spelar med statyn, inredningen, skogspromenaderna och om än mer otroligt, motivet.

Tack för tacket☺️ Det är frustrerande för alla, och måste vara oerhört jobbigt för de anhöriga, att han aldrig kommer erkänna och berätta sanningen om morden. Man vill ju så gärna veta vad det var som hände.

För någonting fick en kille - som inte ens visade känslor då han brände sig på en stekpanna - att helt plötslig bli så våldsamt känslosam att han yxmördade två gamlingar.

Tavlorna på de blodiga kvinnorna kan tyda på att han fascineras av våld och död. Vilket leder till teorin om att han dödade för dödandes skull - han njöt kanske av att yxa ner en massa motståndare i spelvärlden och ville testa hur det kändes att göra det på riktigt.
Men vad som talar emot den teorin är att han täckte över offren - för om han enbart var ute efter att döda borde han ju i så fall känt ett lyckorus när han var klar. Eftersom han hade lyckats genomföra dådet. Men övertäckningen tyder på att han ville ”städa” undan dem - och inte ville se vad han hade ställt till med.

Tors undangömda kondom-paket skulle kunna betyda att han hade en hemlig relation. Men efter att ha läst FUP drar jag slutsatsen att det i varje fall inte var ihop med JJ. För de var knappast förälskade och genom vittnesförhören framgår det tydligt att JJ inte har nån sexsäljar-personlighet. Och eftersom han sökte socialstöd i juni 2005 fick han uppenbarligen inte in några extrapengar på att sälja sex.

Teorin om att Tor skulle ha skällt ut JJ för att han gick över hans marker håller inte heller. För genom personbeskrivningarna framstår ingen av dem som konfrontativa och konfliktsökande. Tvärtom. JJ försökte osynliggöra sig själv vid konflikter, medan Tor lät hundägare passera över tomten utan tillsägelse.

Att JJ, som beskrivs som lättövertalad, skulle ha raggats upp av två bilburna ligister som utnyttjade honom under ett inbrott håller inte heller. Dels för att den typen av folk gör inbrott nattetid, och de skulle framförallt ha rivit runt i huset och inte lämnat det i det prydliga skick det var.

Att Barbro skulle ha lejt någon att mörda Tor, på en tisdag då han vanligtvis var ensam på gården, är det nog många som har tänkt på. Men med hennes ekonomi hade hon knappast råd att betala en större summa pengar till en lönnmördare. Så att hon skulle ha lyckats skapa en förtrolig relation till JJ - och förmått honom att mörda Tor - med löfte om han skulle få betalt först efter arvskiftet håller inte heller.
Systern Inger vittnade förvisso om att Barbro blev besviken och förvånad över att hon inte fick mer kontanter i arv. Men ifall hon blåste JJ på betalningen borde han i sin tur ha skvallrat på henne för att få strafflindring och flytta fokus från sig själv.

Att den konflikträdde JJ skulle ha försökt råna ett äldre par för att rädda sin ekonomi är troligtvis det mest osannolika scenariot. För han hade ju inga problem med att kontakta socialtjänsten och ansöka om bistånd.

Teorin om att två ryssar skulle ha åkt till Sverige för att råna en rikeman håller inte heller. För det var nog enbart Tor och Barbro som betraktade fastigheten i Brattås som nån form av slott och Tor som en förmögen godsägare. Tor och Gerd var ett alldagligt par. Så ifall de hade träffat på två okända ryssar på sin resa är det osannolikt att Tor på knackig engelska skulle ha skrutit om pengarna han snart skulle få för skogs-försäljningen.

Ja, så då återstår bara dendrofil-teorin. Som i det stora hela framstår som mest logisk.
Citera
2026-08-29, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Denna större skostorlek kan bero på att han ville ha extra utrymme för tjockare strumpor under sina långpromenader. Om inga andra skospår fanns i ladugården där Gerd drogs in så måste 45rna väl vara JJ:s.

Ja, det är möjligt. Om han går sina promenader i ur och skur vår, sommar och höst så borde han ha rejäla sockor. Antar att det kan bli kallt uppe i Ångermanland även i slutdt av maj.

Ja, det där med skostorleken kan vara förbryllande men som du skriver så tillhör väl 44/45-orna bara den som varit i ladan och huset.
Citera
2026-08-29, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Du menar mordförsöket vid Årsta torg eller?

Oavsett, en stor skillnad är att JJ har ingen anledning att ens vara vid platsen för mordet. Att han sen dessutom skulle råka dyka upp där precis när det sker ett dubbelmord är osannolikt. Sen ska han även råka deltaga genom att släpa en kropp. Och råka pilla i en väska. Men han kontaktar inte polisen i något steg. Det är mer troligt att bli träffad av blixten flera gånger om.

Men det kan ju vara så att han absolut "hade en anledning att vara på platsen", att han inte alls "dykt upp när mordet sker", att han inte alls "råkat" deltaga genom att släpa in kroppen - utan att det är någonting han gjort med vett och vilja...men det behöver ju absolut inte betyda att han är gärningsman för det. Du kan inte bara se till åklagarens, respektive den tilltalades, påstående - du måste även se till alternativa förklaringar/hypoteser.
Citera
2026-08-29, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
är det någon som funderat på om han hade handskar eller ej?

hade han handskar på sig så känns det ju såklart planerat, men då borde han haft med sig ett mordvapen också..

han lämnade DNA på Gerds strumpor, men det kan ju ha hamnat där även med handskar.

Tycker han borde ha strösslat DNA överallt annars, eller så var polisarbetet så undermåligt.
Har funderat mycket på det här med handskar. Tycker som Du att det borde finnas hans DNA överallt.
Citera
2026-08-29, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Inte att förglömma samhällets påtryckningar på rättsväsendet, inte kan vi låta en sån gå lös, rättsväsendet skall inte påverka men det gör ändå de, tänk om han gör det igen om han blir friad. Min gissning blir då , fälld i tingsrätten, i HR psyket med sårkid utskrivningsprövning. Nu stack jag ut hakan.
Tror du har rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in