2026-08-27, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
Tänker dom att Sverige är i behov av fler oanställbara bidragstagare?
Om du inte märkt det ännu är arbetsmarknadspolitiken i Sverige som helhet fast på 60-talet eller därikring när det var möjligt att få ett jobb bara man kunde vrida om en skruv, om ens det.
Och det ser inte heller bättre ut i arbetslöshetsstatistiken om de dömda görs anställbara, för de jobben de kommer ha hade gått till andra istället.
Citera
2026-08-27, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
In på https://artikel17.se/ och läs.
Okej tack. Måste man verkligen köpa sina egna uppgifter för att det ska fungera? Eller räcker det med att ta printscreen på det som kommer up gratis på ens namn?
Förstår det som att man ska ta fram de som bevis och sedan kontakta imy. Även försöka hota lexbase efter det.
Citera
2026-08-28, 11:50
Medlem
rallykalle69s avatar
I.o.m med upplysning är jag helt borta på alla söktjänster som finns. När jag ska beställa från vissa sidor mailar dom och kollar om jag är jag, då dom inte får några träffar på mig.

So far so good, då ska bara Krimfup och Lexbase go away.

Men det förändrar inte att arbetsgivare säkert kan luska från saker vid rekrytering. Så än är det inte frid & fröjd. Visserligen jobbar jag på, men jag lägger ändå vikt vid det - och inte "bara för jag har jobb" så att säga.
Citera
2026-08-28, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
I.o.m med upplysning är jag helt borta på alla söktjänster som finns. När jag ska beställa från vissa sidor mailar dom och kollar om jag är jag, då dom inte får några träffar på mig.

So far so good, då ska bara Krimfup och Lexbase go away.

Men det förändrar inte att arbetsgivare säkert kan luska från saker vid rekrytering. Så än är det inte frid & fröjd. Visserligen jobbar jag på, men jag lägger ändå vikt vid det - och inte "bara för jag har jobb" så att säga.

Det är det här fler svenskar måste förstå.
Men svenskar är efterkloka.
Det är svenskens kultur.
Bryr sig inte förrän de hamnar där själva.
Citera
2026-08-28, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilrendesign
Okej tack. Måste man verkligen köpa sina egna uppgifter för att det ska fungera? Eller räcker det med att ta printscreen på det som kommer up gratis på ens namn?
Förstår det som att man ska ta fram de som bevis och sedan kontakta imy. Även försöka hota lexbase efter det.

Du behöver inte köpa. Du kan ju såklart göra det om du känner för det, men antar att du redan vet vad som står i en dom angående dig själv.

De behandlar information om dig som de försöker sälja, eller hur? Där har du beviset.

Du ska inte hota Lexbase, det är olagligt. Du ska kräva din rätt att bli bortglömd.
Citera
2026-08-28, 21:24
Medlem
Här med!🙋‍♂️🤝 även stämt upplysning.se, några veckor senare ser jag att sidan ”tagit paus”

Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Jag har stämt Krimfup nu. Om någon är intresserad är detta vad jag skrev. Har såklart tagit bort mina personuppgifter och jag skrev inte via domstolens egna PDF då det var så krångligt utan gjorde en egen som ska vara godkänt och så har jag betalat. Får se vad som sker nu. Vill även stämma Lexbase som jag skrev tidigare men har sämre bevis mot dem så det blir annorlunda då jag inte har kvar några bildbevis att de har min dom uppe.

Vet inte om det blev bra eller inte. Men jag referade till GDPR, "lexbase-domen" och bad AI putsa till texten lite grann. Kanske blev skitdåligt men har ingen lust att lägga pengar på juridisk hjälp. Tryck på spoiler så får ni se vad jag skrev.

Citera
2026-08-28, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Är du trög? Ska jag skicka samma text som i min stämning mot Krimfup? Det var min ordinarie fråga. Hur jag skulle formulera mig och självklart kan jag inte formulera mig att de ska kolla på en bifogad bild som inte i det fallet existerar.

Har mailat dem för länge sen ang. det och de uppger ingenting. De svarar inte.

Fick heller aldrig svar förrän jag skrev att jag tagit detta vidare. Och ja, de svarade precis som man kan förvänta sig att parasiter gör
Citera
2026-08-28, 23:33
Medlem
chesterflashs avatar
Dumpen har startat en egen "nyhetstjänst" som drivs i "journalistiskt upplysningssyfte".

https://tryggabarn.dumpen.se/

Sara Nilssons inlägg på X om projektet. Idag kan man hitta personer dömda 5 år tillbaka i tiden, genom personnummer eller fullständigt namn. De planerar att inkludera längre tidshorisont i framtiden.

https://x.com/dumpen_se/status/2093319022477557891

Intressant ändå. Vad tror ni:

A) De har inte koll på någonting och kommer behöva stänga ned innan årsskiftet.

B) De vet något som vi inte vet, och planerar att driva sajten under en längre tid.

edit: Kanske att man kommer att hävda att uthängningar som dessa visst ligger i allmänhetens intresse att få ta del av, likt om en kändis gör något. Köra på i några år medan man överklagar den frågan lite fram och tillbaka. Jag vet inte, jag spekulerar utan större eftertanke.
Senast redigerad av chesterflash 2026-08-28 kl. 23:59.
Citera
2026-08-29, 00:28
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chesterflash
Dumpen har startat en egen "nyhetstjänst" som drivs i "journalistiskt upplysningssyfte".

Sara Nilssons inlägg på X om projektet. Idag kan man hitta personer dömda 5 år tillbaka i tiden, genom personnummer eller fullständigt namn. De planerar att inkludera längre tidshorisont i framtiden.

B) De vet något som vi inte vet, och planerar att driva sajten under en längre tid.

edit: Kanske att man kommer att hävda att uthängningar som dessa visst ligger i allmänhetens intresse att få ta del av, likt om en kändis gör något. Köra på i några år medan man överklagar den frågan lite fram och tillbaka. Jag vet inte, jag spekulerar utan större eftertanke.
Dom har helt enkelt ingen koll överhuvudtaget. Jag lovar att dom tänker att "Vi ger Åkesson lite godis så ändrar dom en grundlag"

Faktum är att C-199/24 slog ner på exakt detta. Finns inte en möjlighet att dom överlever med den där tjänsten speciellt länge.

Då Dumpen och dess fanclub besitter tankekraft som ett barn, så kommer tongångarna gå "Vi måste ändra grundlag, swisha!!"

Sen att grundlag och nationell lag är underkastad EU förstår inte dom överhuvudtaget.

Nej - det finns inte en chans i världen att dom klarar sig. Enda dom gör är gräva sin grav djupare.

Gör IMY det dom ska är dom borta lika fort som dom kom på idén. Det är väl det sega med den saken, IMYs tempo. Men ingen fara, EU-Kommissionen är uppdaterade om hur värdelösa IMY är i praktiken.
Citera
2026-08-29, 02:18
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfinburd
Här med!🙋‍♂️🤝 även stämt upplysning.se, några veckor senare ser jag att sidan ”tagit paus”
Bra! Lycka till! Att de stängt ner sidan är ju irrelevant för din stämning
Citat:
Ursprungligen postat av surfinburd
Fick heller aldrig svar förrän jag skrev att jag tagit detta vidare. Och ja, de svarade precis som man kan förvänta sig att parasiter gör
Menar du Lexbase då eller upplysning.se? Vad svarade dem? Av rent intresse bara.
Citera
2026-08-29, 09:23
Medlem
chesterflashs avatar
Citat:

En person svarade Sara Nilsson i inlägget och påpekade C-199/24. Hennes svar är "Hade vi sålt domar så skulle det varit en annan sak. Nu gör vi ju inte det."
Citera
2026-08-29, 11:10
Medlem
Citat:
En person svarade Sara Nilsson i inlägget och påpekade C-199/24. Hennes svar är "Hade vi sålt domar så skulle det varit en annan sak. Nu gör vi ju inte det."

Har de utgivningsbevis för denna sidoverksamhet eller agerar de (som tidigare) som folkdomstol och en variant på medborgargarde? Har de inte utgivningsbevis begår de ju en allvarlig variant på förtal? Då lär sidan släckas och anmälas rätt fort? Har de utgivningsbevis, rör de väl sig i samma gyttja som Krimfup och Lexbase? Om, så är väl risken att sidan kommer släckas liksom de nyss nämnda inom överskådlig framtid om "apparaten" gör rätt och följer de nya EU-direktiven?

Det som Dumpen nu ägnar sig åt är väl från ett perspektiv än värre än de tidigare nämnda? Om än de inte publicerar eller erbjuder domar, så hänger de ju ut personer för ett specifikt brott, vilket exempelvis inte Krimfup och Lexbase gör, är du inte betalande medlem eller betalar för domar/artiklar från dem har du ju inte en susning om varför en person figurerar hos dem? Som de flesta vet, är spannet enormt, om vilka som figurerar med namn/personnummer på sidorna? Allt ifrån "oskyldigt" snatteri eller trist vårdnadstvist och friande dom till vittnen till allvarliga brott som mord/dråp ocg pedofili. Värt att komma ihåg, är att gemene man inte är betalande medlemmar hos dessa sidor, etc. De söker främst på personnummer eller namn.

Märkligt hur Dumpen på neandertalarvis har bedrivit, bedriver och nu vidareutvecklar sin affärsidé. Om än de inte tar betalt för sin nya tjänst, begriper ju de flesta vad detta leder till, mer publikt utrymme och mer pengar. Sorgesamt att personerna bakom Dumpen inte väljer att jobba på ett mer rakryggat vis. Men, kanske förhåller det sig så att det är ytterst få som vill ha med dem att göra på ett mer traditionellt vis, när det kommer till arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in