Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
Angående "utpekande av statsministermördare".
Detta är Flashback - ingen domstol, och man spekulerar förstås här.
Det är ingen som har sagt någon annat än det heller, utan det är precis vad det är.
Du pekar ut och argumenterar för det, får sedan ett svar o.s.v.
Så?
Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
De flesta i denna tråden anser att SE ljuger en del och därigenom tror jag många anser att han får han skylla sig själv att han blir föremål för spekulationer. (så är det med mig i alla fall)
Han är t.ex. inte framme efter 6 sekunder, och det finns flera på "andra sidan" (t.ex. Knattarna) som också anser han ljuger en del.
Det är korrekt att han enligt egen uppgift, efter avgasknallen, räknar till 5-6 sekunder innan han är framme.
Men vad är det andra du snackar om? "flera på andra sidan" "knattarna"??
Det du helt trollar bort här, är att SE även kommer med uppgiften om att det är "folk på plats" då han kommer fram efter sina uppskattade 5-6 sekunder.
Vi kan såklart redan nu slå fast att han ljugit! Eller så kan vi se att dessa uppgifter inte går ihop och kanske se om det finns någon annan förklaring.
Vad omöjliggör att SE inte har fel om sin tidsuppfattning?
Eller vad omöjliggör att SE (som vittne) kanske ljuger om tiden och att klocktittandet mer handlade om i det fall han skulle ha tid att stanna till "där något hänt"?
Som du kanske ser finns flera alternativ... vet inte hur det är för dig, men för min del måste dessa alternativ "försvinna" för att jag ska tro på teorin.
Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
Jag anser själv att han mycket väl kan vara GM men han kan också vara oskyldig och jag pendlar mellan hur sannolikt jag tror respektive är.
En annan sak som du brukar skriva om är "bevis" och det har vi ju inga - inte för någon - är det inte bättre du skriver att det saknas "tunga indicier" istället för att du som du skrev för ett tag sedan tyckte att det saknades "tunga bevis" för denna teorin.
Men jag tycker du borde skriva saknas "starka" eller "tunga"
indicier istället för
bevis
PS Ja, jag vet att du tycker det är en svag teori med några svaga indicier etc. men jag bryr mig väldigt lite om vad andra tycker , men bara för att vara konsekvent tycker jag
indicier är bättre
Med tunga bevis hade det ju varit klappat och klart
Nja, jag skriver inte alls ofta om bevis, då jag vet att sådana inte finns. Då hade vi inte suttit här idag.
Tack, ja jag kanske är slarvig med hur jag uttrycker det. "Tunga/tyngre indicier" är väl det vi spelar med här egentligen.
Men sedan ser jag dessa "slutsatser" som dras, vilket jag ofta argumenterar kring.
Subjektiva slutsatser = Subjektiva bevis, eller så är man öppnare med att det är en hypotes.
Utifrån allt jag läst (och jag har säker missat en del), så kan jag liksom inte se att man kan peka ut en gärningsman på det sätt som görs. Men det är otroligt intressant ur ett socialpsykologiskt perspektiv att studera denna och andra trådar.
"Man försvarar den som har samma mål oavsett avarter till resonemang"
"Man är så låst i sin föreställning att man kan skruva på 'verkligheten'"
O.s.v.