2026-08-28, 18:49
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Sverige är ett demokratiskt land och svenskarna (i synnerhet stockholmarna) har röstat för islamisering i decennier så jag förstår inte problemet? Klart de ska ha Skeppsholmskyrkan.

Förlåt dem för de veta icke vad de göra.

Aldrig!
2026-08-28, 19:01
Medlem
Timoteuss avatar
Det är väl bara en kostnadsfråga? Statens Fastighetsverk är ju kända för att ta så inihelvete mycket betalt att verksamheterna i deras lokaler inte kan överleva.

Så det hänger väl främst på betalningsviljan hos de fromma. (Eller på diton hos Saudis ecklesiastikministerium?)
2026-08-28, 19:29
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Skeppsholmskyrkan görs om till moské – är det en bra idé?

Från muslimskt håll har det visats intresse av att ta över Skeppsholmskyrkan i Stockholm nu när kyrkan s.a.s. är avkristnad av besparingsskäl och alltså inte längre används som kristen gudstjänstlokal.

Henrik Lindblad, kulturarvssamordnare vid Svenska kyrkans kyrkokansli har berättat om det i den tidningsintervju angående kyrkor som sålts och blivit moskéer.

I Stockholm har vi ett färskt exempel på försäljningar när Johannes kyrka, en monumental byggnad från 1890 med plats för 900 personer, nyligen såldes till Stockholms katolska stift för ett vrakpris (5 miljoner kronor). En företrädare för katolska stiftet kallade själv fem miljoner "en gåva". Församlingen hade före försäljningen investerat över 100 miljoner i kyrkobyggnaden.

Men nog om det. Man kanske kunde tycka att Skeppsholmskyrkan med sin kupol och arkitektur skulle kunna passa utmärkt som moské tillsammans med nybyggda minareter som trumpetstötar mot himlen. Det skulle till besökare i Stockholm ge en tydlig signal om att vi är ett mångkulturellt land. Så vad säger ni? Är det en bra idé? Det handlar ju ändå inte längre om en levande, aktiv kyka.

Vems idé är detta?
2026-08-28, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Sverige är ett demokratiskt land och svenskarna (i synnerhet stockholmarna) har röstat för islamisering i decennier så jag förstår inte problemet? Klart de ska ha Skeppsholmskyrkan.

Nej Tack.
2026-08-28, 20:10
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Skeppsholmskyrkan görs om till moské – är det en bra idé?

Från muslimskt håll har det visats intresse av att ta över Skeppsholmskyrkan i Stockholm nu när kyrkan s.a.s. är avkristnad av besparingsskäl och alltså inte längre används som kristen gudstjänstlokal.

Henrik Lindblad, kulturarvssamordnare vid Svenska kyrkans kyrkokansli har berättat om det i den tidningsintervju angående kyrkor som sålts och blivit moskéer.

I Stockholm har vi ett färskt exempel på försäljningar när Johannes kyrka, en monumental byggnad från 1890 med plats för 900 personer, nyligen såldes till Stockholms katolska stift för ett vrakpris (5 miljoner kronor). En företrädare för katolska stiftet kallade själv fem miljoner "en gåva". Församlingen hade före försäljningen investerat över 100 miljoner i kyrkobyggnaden.

Men nog om det. Man kanske kunde tycka att Skeppsholmskyrkan med sin kupol och arkitektur skulle kunna passa utmärkt som moské tillsammans med nybyggda minareter som trumpetstötar mot himlen. Det skulle till besökare i Stockholm ge en tydlig signal om att vi är ett mångkulturellt land. Så vad säger ni? Är det en bra idé? Det handlar ju ändå inte längre om en levande, aktiv kyka.

Jag tycker du debatterar fult när du säger att Skeppsholmskyrkan ska bli en moské. Nej det ska den inte. Det finns ett förslag, men det är ganska långt ifrån att det är klappat och färdigt!

Jag hoppas VERKLIGEN att den inte görs om till en moské. Skeppsholmskyrkan är en speciell plats. Det är en väldigt fin byggnad och jag vill gärna ha kvar den som en kristen byggnad och arkitektur.

Dessutom har Svenska kyrkan redan sålt en svensk kyrkobyggnad mitt på Östermalm för ett par år sen. Som gjorts om till ett nytt så kallat Soho House där gäster som rest långväga kan ta sig dit och sitta ner i Loungen och äta lite mat, dricka lite drinkar för att de är medlemmar och bara medlemmar är tillåtna där. Där festar man i excesser och hjorthorn på huvudet, där det förut fanns ett altare!

Skojar inte. Det ligger typ bakom Östermalmshallen, humlegårdsgatan.
2026-08-28, 20:13
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Vems idé är detta?

Henrik Lindblad, kulturarvssamordnare vid Svenska kyrkans kyrkokansli har berättat om det i en tidningsintervju angående kyrkor som sålts och blivit moskéer.
Senast redigerad av Comitium 2026-08-28 kl. 20:49.
2026-08-28, 20:22
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Det är väl alltid en bra idé att moskéer byggs i det, som en gång var ett fint kristet land.

Sozzar och vänsterpack hurrar i kö 👌
2026-08-28, 20:40
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag tycker du debatterar fult när du säger att Skeppsholmskyrkan ska bli en moské. Nej det ska den inte. Det finns ett förslag, men det är ganska långt ifrån att det är klappat och färdigt!

Jag hoppas VERKLIGEN att den inte görs om till en moské. Skeppsholmskyrkan är en speciell plats. Det är en väldigt fin byggnad och jag vill gärna ha kvar den som en kristen byggnad och arkitektur.

Jag reagerar när kyrkor säljs ut helt vilt som nu senast Johannes kyrka som reades ut för 5 miljoner. Det känns som ett helgerån som man först trodde inte var sant.

Jacobs kyrka är nu nedstängd och precis som Johannes kyrka kan den ju mycket väl vara såld snart den också.

Det jag vill göra är att VARNA för islamiseringen i Sverige där moskéer byggs upp och kyrkor stängs ner. Skeppsholmskyrkan avkristnad och nu nöjeslokal. Jacobs kyrka stängd. Johannes kyrka såld till vrakpris. Det är som att de monterar ner Sverige.

Muslimer har uttryckt intresse för Skeppsholmskyrkan, och de gjorde en framstöt redan 1970 då en femmannadelegation diskuterade frågan med dåvarande kyrkoministern Alva Myrdal.

Lesbiska biskopar, kyrklig vigsel för bögar, islamkramare och allt möjligt löst vänsterfolk i Svenska kyrkans ledning. Det är som om Svenska kyrkan är befolkad med människor som inte är av denna världen...
Senast redigerad av Comitium 2026-08-28 kl. 20:52.
2026-08-28, 20:45
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Det är väl alltid en bra idé att moskéer byggs i det, som en gång var ett fint kristet land.

Sozzar och vänsterpack hurrar i kö 👌

Avkristnandet går i raketfart nu och slussportarna är vidöppna. Svenska kyrkan har blivit en tummelplats för vänstervridna. Det är så fullständigt uppenbart. För dem är det bara de vänsterradikala idéerna som räknas och de ger fan i vårt gamla svenska kulturarv.
2026-08-28, 20:54
Medlem
Vitiss avatar
Citat:

Henrik Lindblad, kulturarvssamordnare vid Svenska kyrkans kyrkokansli har berättat om det i en tidningsintervju angående kyrkor som sålts och blivit moskéer.

Ok.
Jag tycker att tanken känns olustig.
Om moskeer nu måste finnas i Sverige kan de husera i Botkyrka, Rosengård och liknande platser.
2026-08-28, 20:59
Medlem
Finns det inga brandmän som kan göra en släckningsövning på kyrkan istället?
2026-08-28, 21:15
Medlem
Giant Squids avatar
En Mellanösternreligion byts ut till ett annat syskon utav samma monoteistiska Mellanösternreligion.
Vad ska sekulära ateister ha för uppfattning om det övht, för.

Hade varit intressantare med ett hedniskt tempel med en offerlund där istället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in