2026-08-28, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Inte när jag bollar frågan med AI. 10,000 miljarder skulle täcka upp för den ekonomiska förlusten långsiktigt.

Om Danmarks gräns går längs med norra Skånes landskapslinje så kommer kontinenten per definition närmare. Vi kommer se betydligt starkare influenser från Danmark på Sveriges fastland.

Avlägsna sig från EU
Ja, det är ju sånt lågbildade som inte vet ett jota om hur extremt fördelaktigt det är för Sverige att vara en del av EUs inre marknad brukar slänga ur sig. Räcker med att kolla hur grundligt rövknullade britterna blev av sin Brexit. En ekonomi som krympte med nästan 10%, läkemedelsbrist, dyrare import, grov arbetskraftsbrist, exportföretag som åker på att betala tullar till Europa, förlorade investeringar på den inhemska marknaden.

"But muh independerp"
Britterna gick inte ner sig pga utträdet ur EU, de hade andra interna problem som försatte dom i den situation de är i. Schweiz, Norge, Island är de rikaste länderna i Europa och inte med i EU.
Nu råkar jag var högutbildad dessutom.
Citera
2026-08-28, 19:22
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
Britterna gick inte ner sig pga utträdet ur EU, de hade andra interna problem som försatte dom i den situation de är i. Schweiz, Norge, Island är de rikaste länderna i Europa och inte med i EU.

Skitsnack, dessutom ser jag på ditt torftiga språk och dina oinformerade resonemang att du är lågutbildad.

Citat:
Britain's economy is estimated to be 6% to 8% smaller than it would have been had it remained in the European Union, translating to cumulative losses in the hundreds of billions of pounds.Recent studies and consensus data from institutions like the National Bureau of Economic Research (NBER) and the Office for Budget Responsibility outline the major costs:Overall Economic Output and IncomeGDP Reduction: Brexit has reduced UK GDP by an estimated 6% to 8%.Per Capita Loss: Individual citizens face a loss of roughly £2,700 to £3,700 per person in economic output. Earlier regional studies (such as by Cambridge Econometrics) put the direct per-capita cost at around £2,000.Total Size: Various estimates suggest the UK economy has been running roughly £140 billion to over £180 billion smaller annually or cumulatively depending on the baseline metrics used.Business and InvestmentInvestment Lag: Business investment is roughly 12% to 18% lower than pre-2016 growth trends predicted, driven by years of regulatory and political uncertainty.Trade Declines: Goods exports to the EU are down significantly (with overall goods export volumes hitting sharp lows), and thousands of small-to-medium UK firms have stopped trading with the EU entirely due to customs friction and red tape. However, growth in services trade has partially offset some of these goods losses.Public FinancesTax Revenue: Independent analysis indicates that the hit to growth has cost the public purse tens of billions of pounds a year in lost tax receipts—estimated between £46 billion and £90 billion annually depending on whether a 4% or 8% GDP impact is applied
Citera
2026-08-28, 19:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

England har väl pratat om att få gå med igen då urträdet inte blev så lyckat.

Jag tror fortfarande att en skandinavisk union hade klarat sig bättre men nu är det nog ingen av våra grannländer som vill ha med sverige längre.
Denna union skulle ha bildats istället för att vi och finnland gick med i EU.
Citera
2026-08-28, 19:27
Medlem
Citat:
Skitsnack, dessutom ser jag på ditt torftiga språk och dina oinformerade resonemang att du är lågutbildad.
Knåpade ihop en magisterexamen iaf
Citera
2026-08-28, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Jag tror fortfarande att en skandinavisk union hade klarat sig bättre men nu är det nog ingen av våra grannländer som vill ha med sverige längre.
Briljant idé att skapa en union med de nordiska länderna.
Citera
2026-08-28, 19:30
Medlem
Citat:
Inget som övertygar i inlägget. Tillrättalagt.
Citera
2026-08-28, 19:33
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Inget som övertygar i inlägget. Tillrättalagt.

En dumskalle som listar Norge som ett exempel på ett framgångsrikt land utanför EU har inte ett ben att stå på.

Du är en lågutbildad idiot precis som alla obildade mongoloider som förespråkar utträde ur EU.

Att du dessutom tror att Gotland skulle fungera som en självständig nation... Det funkar inte ens på ett teoretiskt plan. Så borta är du.
Citera
2026-08-28, 19:33
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
enormt antal invandrare

Finns fler i "Sverige".
Citera
2026-08-28, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Citat:
Briljant idé att skapa en union med de nordiska länderna.

Vad sägs om att eventuellt återuppliva EFTA?

Citera
2026-08-28, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Vad sägs om att eventuellt återuppliva EFTA?

Tål att tänka på. EFTA som ekonomisk union var ingen dum idé.
Citera
2026-08-28, 19:40
Medlem
Som skåning stöttar jag förslaget till 100%. Skönt att slippa svenskar.
Citera
2026-08-28, 19:41
Medlem
Nej inte dansk propaganda på flashback också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här