2026-08-29, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
Såna där listor är helt värdelösa. Säger lite hur städerna är egentligen. Deras parametrar är högst tvivelaktiga.

Du är sur bara för att det är utlänningar som sätter ihop de där listorna! De fattar inte att Stockholm är bäst!

Eller hur, lavsduns?
Citera
2026-08-29, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Och gissa vad? Det finns en annan rankning, Happy City Index 2026, som också toppas av Köpenhamn! Ni kan inte gissa hur den listan ser ut!

https://happy-city-index.com

Malmö va, på åttonde plats! Och Stockholm då? Jo, på tjugoåttonde plats!
Om man bara tar de tre första städerna Köpenhamn Helsingfors och Genève, ojojoj, sååå dödstråkiga städer allihop och listan fortsätter i samma stil. Trondheim(????} men snälla, nu har det gått överstyr fullständigt. Min lista ser ut såhär;
1 Stockholm
2 Stockholm
3 Stockholm
4 Valencia
Sen inga fler.

Nu är vi nog OT snart.
Senast redigerad av lavsduns 2026-08-29 kl. 18:13.
Citera
2026-08-29, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsstad
Svenska södern är ju precis som den amerikanska: smockfull av inavlade rednecks som drömmer om att bryta sig loss samtidigt som de viftar med sina sydstatsflaggor. Utöver senap och raps exporterar ni mest rasism, fascism och ren idiotism. Ett gäng högerextrema bonnläppar som längtar tillbaka till dansk medeltid och är precis lika smarta som ni låter.

Svenskar åker bara ner för att få lite sol, bada vid stränderna och förundras över alla obegripliga, danskförvridna byfånedialekter ni har. Det är ren turistsafari: man drar dit för att titta på, skratta åt och kanske till och med mata en äkta skåning.

Jag tror i ärlighetens namn inte att du mår särskilt bra!
Det är nästan så att jag kan se dig sitta ensam i en grå Stockholms förort med slitna möbler och inkassobreven på hög vid ditt köksbord som du fick med dig vid en seperation alt skilsmässa.

Du pratar om att vi exponerar rasism, fascism och idiotism.
Vad du förespråkar själv är ju inget annat än en massa fördomar samt en väldigt enkel drömvärld du byggt upp i ditt egna huvud.

Av det du beskriver att vi skulle vara inavlade rednecks med sydstatsflaggor är verkligen ingen bild som jag känner igen mig i.

Om vi tar Malmö som exempel så är det en väldigt innovativ stad dit många företag flyttar sin verksamhet till då dom vill ligga nära kontinenten.
Jag förnekar inte att det finns problem i Malmö som till en väldigt stor del beror på en ansvarslös invandring som har beslutats av våra politiker.
Men media är också experter på att blåsa upp till full orkan när det egentligen bara blåser från sydväst.
Malmö är fullt av underbara parker och grönområden samt närheten till vattnet. Vart du än befinner dig i stan kan du i regel ta dig vart du vill på cyckel på ca 20 minuter.
Folket som bor och lever här är oftast väldigt öppna och välkomnande av sig.
Dessutom har vi Sveriges bästa lag genom alla tider i Sverige nästa mästarna MFF , även om det går dåligt nu.

Jag bodde själv i Stockholm under 5 år pga kärleken, jag ska börja med att jag tycker att Stockholm är en jättevacker stad med sitt vatten samt omgivningen runt omkring Stockholm.
Men en allt för stor del av befolkningen känns som att dom går med en pinne uppstoppad i arslet och tror att allt handlar om dom.
Särskilt välkomnande är inte heller Stockholm generellt även om det finns många trevliga människor i Sthlm också.

Under mina 5 år lärde jag mig att det finns Stockholmare ( Bra folk) och 08r ( Pack).
Men inte besitter jag ett sånt förakt som du tycks göra.

Men sitt du och ha dina fördomar mot oss skåningar och hata osv och inbilla dig att det du säger stämmer.
Men livet blir lite lättare den dagen du kommer till insikt att fördomar och förutfattade meningar leder bara till att du gräver din egna grav av bitterhet och meningslöshet!
Citera
2026-08-29, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Kunde inte sagt det bättre själv.

Tänk dock på att makten i Sverige sitter i Stockholm. Det var Stockholm som startade krig mot Danmark på 1600-talet och erövrade Skåne från Danmark.

Det var Stockholm som beslöt att Sverige skulle ta emot många, många fler flyktingar år 2015 än något annat europeiskt land i förhållande till vår folkmängd.

Det var Stockholm som bestämde att inte tvångs-fördela flyktingarna i alla Sveriges kommuner utan låta en oproportionerligt stor del av dem stanna i Skåne och framför allt Malmö. På det sättet slapp Stockholm at ta emot lika många flyktingar som de annars skulle ha varit tvungna till.

Och eftersom Stockholm har tagit alla dessa beslut som har varit till nackdel för Skåne, så hatar många svenskar Skåne och vill sälja Skåne eller fördriva skåningarna från Skåne, vilket har föreslagits här i tråden!

Jag håller med dig till fullo, det känns som om en stor del av majoriteten i denna tråd besitter ett fasansfullt och fördömande sätt gentemot oss skåningar.
Det är beskrivningar som jag inte alls känner igen mig i.
Det har alltid funnits en gemenskap, stolthet och en kaxighet här nere i Skåne som alla vi skåningar förstår och värnar om , men som samtidigt retar gallfeber på resten av svenskarna.
Men det är också det som är vår storhet och jag är helt övertygad i min teori och jag vågar skriva under på följande:

Sverige behöver Skåne, men Skåne behöver inte Sverige!

Skåne är och har alltid varit Sveriges skafferi, men visst stryp ni det och sitt och tugga barkbröd!
Citera
2026-08-29, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClaesDrutt
Jag tror i ärlighetens namn inte att du mår särskilt bra!
Det är nästan så att jag kan se dig sitta ensam i en grå Stockholms förort med slitna möbler och inkassobreven på hög vid ditt köksbord som du fick med dig vid en seperation alt skilsmässa.

Du pratar om att vi exponerar rasism, fascism och idiotism.
Vad du förespråkar själv är ju inget annat än en massa fördomar samt en väldigt enkel drömvärld du byggt upp i ditt egna huvud.

Av det du beskriver att vi skulle vara inavlade rednecks med sydstatsflaggor är verkligen ingen bild som jag känner igen mig i.

Om vi tar Malmö som exempel så är det en väldigt innovativ stad dit många företag flyttar sin verksamhet till då dom vill ligga nära kontinenten.
Jag förnekar inte att det finns problem i Malmö som till en väldigt stor del beror på en ansvarslös invandring som har beslutats av våra politiker.
Men media är också experter på att blåsa upp till full orkan när det egentligen bara blåser från sydväst.
Malmö är fullt av underbara parker och grönområden samt närheten till vattnet. Vart du än befinner dig i stan kan du i regel ta dig vart du vill på cyckel på ca 20 minuter.
Folket som bor och lever här är oftast väldigt öppna och välkomnande av sig.
Dessutom har vi Sveriges bästa lag genom alla tider i Sverige nästa mästarna MFF , även om det går dåligt nu.

Jag bodde själv i Stockholm under 5 år pga kärleken, jag ska börja med att jag tycker att Stockholm är en jättevacker stad med sitt vatten samt omgivningen runt omkring Stockholm.
Men en allt för stor del av befolkningen känns som att dom går med en pinne uppstoppad i arslet och tror att allt handlar om dom.
Särskilt välkomnande är inte heller Stockholm generellt även om det finns många trevliga människor i Sthlm också.

Under mina 5 år lärde jag mig att det finns Stockholmare ( Bra folk) och 08r ( Pack).
Men inte besitter jag ett sånt förakt som du tycks göra.

Men sitt du och ha dina fördomar mot oss skåningar och hata osv och inbilla dig att det du säger stämmer.
Men livet blir lite lättare den dagen du kommer till insikt att fördomar och förutfattade meningar leder bara till att du gräver din egna grav av bitterhet och meningslöshet!
Jag är uppriktigt ledsen över att du upplever det så. Jag hatar eller föraktar ingen men man måste kunna generalisera för att diskutera nåt överhuvudtaget. Att debattera frågor är viktigt utan hat förakt eller bitterhet.
Citera
2026-08-29, 19:12
Medlem
Citat:
Jag är uppriktigt ledsen över att du upplever det så. Jag hatar eller föraktar ingen men man måste kunna generalisera för att diskutera nåt överhuvudtaget. Att debattera frågor är viktigt utan hat förakt eller bitterhet.

Precis!
Allt som du inte tycks stå för med din hatretorik!
Önskar dig dock en trevlig kväll ändå!
Vänliga hälsningar
En icke arg Skåning!
Citera
2026-08-29, 20:22
Avstängd
Citat:
Därför att Stockholm är världens bästa stad med en fullständigt unik energi. Vackert positivt med underbara människor.
Berlin är ett skithål och Köpenhamn fult, dyrt, tråkigt fullt av otrevliga danskar som pratar obegripligt språk.
Stockholm fick det bästa av allt som Berghagen sjöng.
Ditt inlägg är så komiskt, att jag inte ens tänker svara på det😂

Jag vill däremot uppmana alla som har besökt Berlin och de mindre städerna Köpenhamn och stockholm att göra samma jämförelse. Anser ni att Stockholm, bortsett från eventuell naturskönhet, kan ens jämföras med Köpenhamn eller Berlin? Är människorna desamma? Är pubar och restauranger lika fantastiska? Historik? Befolkning? Politik? Närhet till andra fantastiska städer?
Citera
2026-08-29, 20:26
Medlem
Citat:
Mentaliteten och rotvälskan de pratar i Skåne passar inte ihop med ”uppSverige”. Långsamma, tröga, enormt antal invandrare,och historiskt har det ju ändå tillhört Danmark en gång, näää, lika bra att bli av med eländet, om nu Danmark vill köpa vill säga, kan ju bli en slant. Landskapet är vackert måste erkännas.
Så, den livsviktiga åkermarken är inte speciellt viktig för dig?
Citera
2026-08-29, 22:29
Medlem
RiMaXs avatar
Både Skåne och Norrland har ekonomisk kapacitet för att klara sig utan Sverige, så bara sätt igång! 😁
Citera
2026-08-30, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Ditt inlägg är så komiskt, att jag inte ens tänker svara på det😂

Jag vill däremot uppmana alla som har besökt Berlin och de mindre städerna Köpenhamn och stockholm att göra samma jämförelse. Anser ni att Stockholm, bortsett från eventuell naturskönhet, kan ens jämföras med Köpenhamn eller Berlin? Är människorna desamma? Är pubar och restauranger lika fantastiska? Historik? Befolkning? Politik? Närhet till andra fantastiska städer?

Jag tycker faktiskt att Stockholm är en fantastisk stad på många sätt. Framför allt är naturen och omgivningarna otroligt vackra. Kombinationen av vatten, skärgård och själva stadsmiljön är svår att slå.

Och innan någon stockholmare får blodtrycksfall och börjar skriva att jag “bara är avundsjuk”, så bodde jag faktiskt själv i Stockholm i fem år. Jag tycker därför ändå att jag har tillbringat tillräckligt mycket tid där för att kunna ha en uppfattning om staden och människorna som bor där.

Det jag reagerade mest på när jag bodde där var dock hur reserverade många människor är. Givetvis inte alla, innan någon känner sig personligen kränkt, men en väldigt stor del av de människor jag mötte upplevde jag som ganska kalla, otrevliga och framför allt otroligt självupptagna.

Det finns också en ganska fascinerande självbild hos många stockholmare. Stockholm verkar ibland inte bara vara Sveriges huvudstad, utan någon form av världsligt epicentrum där resten av Sverige förväntas vara tacksamma över att få existera utanför tullarna.

Man får ibland känslan av att folk ute i Europa sitter på sina cafer och pratar om Stockholm.

Men jag har haft förmånen att resa en hel del och besökt storstäder i Europa, Nordamerika och Asien. Och det finns faktiskt städer som har en puls och energi som Stockholm inte ens är i närheten av.

När man går omkring i Berlin känner man verkligen att man befinner sig mitt i Europa. Staden lever, det händer saker och man får känslan av att vara en liten del av något mycket större. Det finns en energi och en rörelse som är svår att beskriva om man inte upplevt den själv.

Stockholm kan vara fantastiskt en lördag eftermiddag på sommaren. Men ibland känns det som att staden kollektivt bestämmer sig för att gå hem och stänga ner.

Och om vi jämför Stockholm med Köpenhamn blir skillnaderna, enligt min erfarenhet, ganska tydliga.

I Köpenhamn upplever jag människor som betydligt mer öppna och avslappnade. Det finns en annan värme i sättet att möta människor. Man tar inte sig själv på lika stort allvar och det finns mer av den där “det löser sig”-mentaliteten.

I Stockholm upplevde jag ofta motsatsen.

Många går omkring med en osynlig pinne uppstoppad någonstans och verkar ha som livsuppgift att signalera hur upptagna, viktiga och stressade de är. Det klassiska är ju dessutom att en stockholmare stressar för att hinna med den och missar den, nästa kommer några minuter senare. Men det spelar ingen roll, nu är hela dagen förstörd för en stockholmare.

Ögonkontakt undviks dessutom till varje pris i Stockholm. Det känns nästan som ju stelare och välkomnande du kan vara, ju mer pluspoäng får du.
Ingen anledning att prata med någon man inte redan känner.

Skulle någon råka vara glad på tunnelbanan finns det säkert en risk att personen blir diagnostiserad som psykiskt instabil.

Och samma sak gäller faktiskt restaurang- och pubkulturen.

I städer som Köpenhamn och Berlin känns det betydligt mer levande. Man går in på en pub och människor pratar med varandra, skrattar, diskuterar och umgås. Det finns en värme och spontanitet som jag personligen ofta saknat i Stockholm.

På kontinenten upplever jag ofta att man går ut för att leva.

I Stockholm känns det ibland som att man går ut för att bli sedd.

Och det är kanske den största skillnaden för mig.

Stockholm är otroligt vackert.

Men Köpenhamn och Berlin känns, enligt mig, betydligt mer levande.

Och efter att ha bott fem år i Stockholm och rest en hel del i världen väljer jag faktiskt hellre värmen, spontaniteten och den mer avslappnade mentaliteten söderut än den svenska stelheten och självbilden norrut.

Men det är väl här någon stockholmare kommer in och förklarar för mig varför jag egentligen har fel!
Citera
2026-08-30, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClaesDrutt
Jag tycker faktiskt att Stockholm är en fantastisk stad på många sätt. Framför allt är naturen och omgivningarna otroligt vackra. Kombinationen av vatten, skärgård och själva stadsmiljön är svår att slå.

Och innan någon stockholmare får blodtrycksfall och börjar skriva att jag “bara är avundsjuk”, så bodde jag faktiskt själv i Stockholm i fem år. Jag tycker därför ändå att jag har tillbringat tillräckligt mycket tid där för att kunna ha en uppfattning om staden och människorna som bor där.

Det jag reagerade mest på när jag bodde där var dock hur reserverade många människor är. Givetvis inte alla, innan någon känner sig personligen kränkt, men en väldigt stor del av de människor jag mötte upplevde jag som ganska kalla, otrevliga och framför allt otroligt självupptagna.

Det finns också en ganska fascinerande självbild hos många stockholmare. Stockholm verkar ibland inte bara vara Sveriges huvudstad, utan någon form av världsligt epicentrum där resten av Sverige förväntas vara tacksamma över att få existera utanför tullarna.

Man får ibland känslan av att folk ute i Europa sitter på sina cafer och pratar om Stockholm.

Men jag har haft förmånen att resa en hel del och besökt storstäder i Europa, Nordamerika och Asien. Och det finns faktiskt städer som har en puls och energi som Stockholm inte ens är i närheten av.

När man går omkring i Berlin känner man verkligen att man befinner sig mitt i Europa. Staden lever, det händer saker och man får känslan av att vara en liten del av något mycket större. Det finns en energi och en rörelse som är svår att beskriva om man inte upplevt den själv.

Stockholm kan vara fantastiskt en lördag eftermiddag på sommaren. Men ibland känns det som att staden kollektivt bestämmer sig för att gå hem och stänga ner.

Och om vi jämför Stockholm med Köpenhamn blir skillnaderna, enligt min erfarenhet, ganska tydliga.

I Köpenhamn upplever jag människor som betydligt mer öppna och avslappnade. Det finns en annan värme i sättet att möta människor. Man tar inte sig själv på lika stort allvar och det finns mer av den där “det löser sig”-mentaliteten.

I Stockholm upplevde jag ofta motsatsen.

Många går omkring med en osynlig pinne uppstoppad någonstans och verkar ha som livsuppgift att signalera hur upptagna, viktiga och stressade de är. Det klassiska är ju dessutom att en stockholmare stressar för att hinna med den och missar den, nästa kommer några minuter senare. Men det spelar ingen roll, nu är hela dagen förstörd för en stockholmare.

Ögonkontakt undviks dessutom till varje pris i Stockholm. Det känns nästan som ju stelare och välkomnande du kan vara, ju mer pluspoäng får du.
Ingen anledning att prata med någon man inte redan känner.

Skulle någon råka vara glad på tunnelbanan finns det säkert en risk att personen blir diagnostiserad som psykiskt instabil.

Och samma sak gäller faktiskt restaurang- och pubkulturen.

I städer som Köpenhamn och Berlin känns det betydligt mer levande. Man går in på en pub och människor pratar med varandra, skrattar, diskuterar och umgås. Det finns en värme och spontanitet som jag personligen ofta saknat i Stockholm.

På kontinenten upplever jag ofta att man går ut för att leva.

I Stockholm känns det ibland som att man går ut för att bli sedd.

Och det är kanske den största skillnaden för mig.

Stockholm är otroligt vackert.

Men Köpenhamn och Berlin känns, enligt mig, betydligt mer levande.

Och efter att ha bott fem år i Stockholm och rest en hel del i världen väljer jag faktiskt hellre värmen, spontaniteten och den mer avslappnade mentaliteten söderut än den svenska stelheten och självbilden norrut.

Men det är väl här någon stockholmare kommer in och förklarar för mig varför jag egentligen har fel!

Utländska turister som besöker Stockholm upplever ofta att folk är så vänliga och hjälpsamma.
Citera
2026-08-30, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Så, den livsviktiga åkermarken är inte speciellt viktig för dig?
Jag har ändrat mig, det är bäst att behålla Skåne svenskt. Förlåt alla skåningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in