2026-08-25, 21:05
Medlem
Några frågor: borde inte FUP finnas att läsa innan rättegång? Ingen som lyckats få tag i den med målnr? Håller m om att det är tragiskt att detta inte uppmärksammats mer medialt eller bland grannar/anhöriga/arbetskollegor etc.
Citera
2026-08-25, 21:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Letshearthetruth
Några frågor: borde inte FUP finnas att läsa innan rättegång? Ingen som lyckats få tag i den med målnr? Håller m om att det är tragiskt att detta inte uppmärksammats mer medialt eller bland grannar/anhöriga/arbetskollegor etc.
när åtal väckts så släpps FUP, jag tror det är på tok förtidigt för det redan i ett mordfall där beviskraven är så höga, jag kan ha fel dock men då borde datum för förhandlingen vara utsatt
Citera
2026-08-26, 14:32
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
när åtal väckts så släpps FUP, jag tror det är på tok förtidigt för det redan i ett mordfall där beviskraven är så höga, jag kan ha fel dock men då borde datum för förhandlingen vara utsatt

Helt korrekt.
Citera
2026-08-26, 20:13
Medlem
Citat:

Du som verkar insatt i gången; har det inte tagit anmärkningsvärt lång tid? Är ju länge sedan mordet skedde
Citera
2026-08-26, 20:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Davent
Du som verkar insatt i gången; har det inte tagit anmärkningsvärt lång tid? Är ju länge sedan mordet skedde
Det skedde väl i juni så drygt tre månader.

Det är ingenting i dessa sammanhang och definitivt inte i ett mord då varje sten måste vändas och beviskraven är skyhöga för en fällande dom.

1år är definitivt inte ovanligt i ett mordfall och det kan bli längre ändå, allt beror på bevisläge och vittnen och analyser ifrån labbet i Linköping, det finns ingen gräns för hur länge man kan vara häktad i sverige heller det omprövas dock var 14 dag.

Men jag skulle gissa på minst tre månader till innan åtalet är klart minmum alltså
Citera
2026-08-26, 21:16
Medlem
Citat:
Det skedde väl i juni så drygt tre månader.

Det är ingenting i dessa sammanhang och definitivt inte i ett mord då varje sten måste vändas och beviskraven är skyhöga för en fällande dom.

1år är definitivt inte ovanligt i ett mordfall och det kan bli längre ändå, allt beror på bevisläge och vittnen och analyser ifrån labbet i Linköping, det finns ingen gräns för hur länge man kan vara häktad i sverige heller det omprövas dock var 14 dag.

Men jag skulle gissa på minst tre månader till innan åtalet är klart minmum alltså

Oj, det var som fan
Citera
2026-08-27, 07:36
Medlem
Senaste informationen från målet är åtal senast den 28 augusti 2026 kl. 11.00 enligt Göteborgs tingsrätt, så imorrn får vi väl se om det förlängs?
Citera
2026-08-28, 15:30
Medlem
Åtal ska väckas senast: 2026-09-25 kl. 11:00
Citera
2026-08-28, 15:31
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TornstromMy
Åtal ska väckas senast: 2026-09-25 kl. 11:00

Inte så oväntat :/ Men det verkar väl inte vara nåt direkt komplicerat, där de måste höra tusen vittnen osv?
Citera
2026-08-28, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Inte så oväntat :/ Men det verkar väl inte vara nåt direkt komplicerat, där de måste höra tusen vittnen osv?
Är tyvärr inte insatt, innan året är slut borde de väckt åtal iaf
Citera
2026-08-28, 15:37
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TornstromMy
Är tyvärr inte insatt, innan året är slut borde de väckt åtal iaf

Inte jag heller, tack för att du uppdaterar Trevlig helg!
Citera
2026-08-28, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Inte jag heller, tack för att du uppdaterar Trevlig helg!
Lugnt! trevlig helg.
Häktet skall sägas är en hemsk plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in