2026-08-28, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attack-titan
In i din mamma.
Rapporterat dig ditt värdelösa stycke bajs.
Citera
2026-08-28, 09:04
Medlem
Som redan påpekats finns underlaget i budgetarna. Den senaste mandatperioden har regeringen exempelvis lagt 67 miljarder på att sänka bränslepriserna. För samma summa skulle man tex kunna tredubbla barnbidragen.
Citera
2026-08-28, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Kan någon kunnig förklara för mig vart statens pengar tagit vägen?

Jag tänker såhär.

Hela 90-talet la man i stort ner allt som hette militär. Nedskärningar har sedan dess skett inom alla möjliga områden.

Var tog dom pengarna vägen som det drogs ner på?

Någonstans har man kastat dessa pengar på som tidigare legat på försvaret, infrastrukturen, sjukvården, skolan, vad mer har jag missat?

Kan jag ha helt fel och vi har bara blivit mer inkompetenta som nation efter 90-talet?

Det måste finnas statistik på detta?
Jag är lika nyfiken som du!
Citera
2026-08-28, 09:30
Medlem
Gorbis avatar
Citat:
Kan någon kunnig förklara för mig vart statens pengar tagit vägen?

Jag tänker såhär.

Hela 90-talet la man i stort ner allt som hette militär. Nedskärningar har sedan dess skett inom alla möjliga områden.

Var tog dom pengarna vägen som det drogs ner på?

Någonstans har man kastat dessa pengar på som tidigare legat på försvaret, infrastrukturen, sjukvården, skolan, vad mer har jag missat?

Kan jag ha helt fel och vi har bara blivit mer inkompetenta som nation efter 90-talet?

Det måste finnas statistik på detta?

Över 30 jobbskatteavdrag som Moderaterna genomfört samt sänkt skatt för höginkomsttagare senast med 6000 kr i månaden per höginkomsttagare.

Sedan enormt dränage av skattemedel till miljardvinster i privatdrivna skolor och äldrevård och liknande som Moderaterna genomfört.
Citera
2026-08-28, 10:08
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Som redan påpekats finns underlaget i budgetarna. Den senaste mandatperioden har regeringen exempelvis lagt 67 miljarder på att sänka bränslepriserna. För samma summa skulle man tex kunna tredubbla barnbidragen.

Var står det?
Citera
2026-08-28, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Föreställ dig att du arbetar på en arbetsplats där du är din egen chef, anställer dig själv, men någon annan betalar din lön. Din lönemodell fungerar som så att du hela tiden får plocka ut en viss procent av din avdelnings totala budget. Denna budget fungerar i sin tur så att den ökar (utan tak) om du behöver mer pengar för att utföra dina uppdrag, oberoende av anledning. Den minskar om du utför dina uppdrag utan att budgeten spenderats.

Hur kommer ditt arbete påverkas av att det tillförs kapital till denna budget (alternativt frigörs kostnadsposter)?

Detta är inte något slags hittepå, du har fått en ganska tydlig beskrivning över hur det här fungerar på riktigt.

Exakt, ett tydligt exempel är inköp av inventarier där man köper nytt och kastar det ”gamla” (som fortfarande är nytt) för att få nytt kapital.
Då det är så stora mängder av tex kontorsstolar så får dessa inte säljas på andrahandsmarknaden då priserna skulle pressas rejält och förstöra marknaden.
Istället skrotas stolarna som ibland är helt oanvända för att man måste spendera pengarna som finns kvar i budgeten, just för att få en likadan eller högre budget nästkommande period.
Det här slöseriet skulle vara intressant att sätta sig in i och se hur mycket det också påverkar miljön med tanke på vårt miljötänk idag.
Citera
2026-08-28, 10:56
Medlem
Citat:
Var står det?
Var står vad? Budgetar finns på regeringens hemsida under finansdepartementet.
Citera
2026-08-28, 11:27
Avslutad
Hej!

De går till icke svenska personer och deras säkerhet. Även till sjukvården och andra statliga medel. För att uppbringa samhället som normalt.
Tänk på hur mycket vi betalar skatt.
"Fri sjukvård", ja på skattarens bekåstnad. Det är ett skämt.

Statens pengar tar vid där Israel och Stockholms bestämmare vill.

De vill inte förbättra de problem vi har, de vill göra de sämre. De bryr sig inte alls om Svenskarnas identitet. De har de inte gjort sedan 1982 cirka. Nu lever vi med den verkligheten.
Citera
2026-08-28, 12:27
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
De senaste åren har vi lagt närmre 150 miljarder på sjunkhålet och den korrumperade skurkstaten Ukraina - betänk vad dessa penningar skulle kunnat göra inom riket... Mycket av resurserna är i form utav militär utrustning men mycket av den skall ju ersättas. Sedan är det beslutat om ca. 80 miljarder ytterligare för 2026/27 - så pengar finns tydligen - bara inte till den arme svensken...
Citera
2026-08-28, 12:31
Medlem
Citat:

Varför skulle enkom barnfamiljer erhålla någon sorts ekonomisk "förbättring"?
Citera
2026-08-28, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Varför skulle enkom barnfamiljer erhålla någon sorts ekonomisk "förbättring"?
Det var bara ett exempel på TS fråga om vart statens pengar tar vägen. Det finns förstås oändligt många andra ekonomiska prioriteringar som står mot varandra som man kan ta upp.

Just barnbidraget tog jag upp eftersom att det berör en stor stor väljargrupp som många partier nu försöker nå inför valet, genom att föreslå storsatsningar på föräldrabidrag, minskade barngrupper i förskola, ökat barnbidrag osv. Dvs ungefär samma taktiska logik som gjorde bränslepriserna till en viktig fråga förra valet. Med skillnaden att barnbidraget får antas vara mer populärt bland väljare på båda sidor än sänkta bränsleskatter.
Senast redigerad av BrotherClark 2026-08-28 kl. 12:59.
Citera
2026-08-28, 13:18
Medlem
Citat:
Det var bara ett exempel på TS fråga om vart statens pengar tar vägen. Det finns förstås oändligt många andra ekonomiska prioriteringar som står mot varandra som man kan ta upp.

Just barnbidraget tog jag upp eftersom att det berör en stor stor väljargrupp som många partier nu försöker nå inför valet, genom att föreslå storsatsningar på föräldrabidrag, minskade barngrupper i förskola, ökat barnbidrag osv. Dvs ungefär samma taktiska logik som gjorde bränslepriserna till en viktig fråga förra valet. Med skillnaden att barnbidraget får antas vara mer populärt bland väljare på båda sidor än sänkta bränsleskatter.

Finns fler bilister och bilägare än barnfamiljer, om vi ser till detta exempel... Även vänsterpartister kör fossilbilar, de hycklande små svinen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in