2026-08-27, 19:05
Medlem
löls avatar
Kan någon kunnig förklara för mig vart statens pengar tagit vägen?

Jag tänker såhär.

Hela 90-talet la man i stort ner allt som hette militär. Nedskärningar har sedan dess skett inom alla möjliga områden.

Var tog dom pengarna vägen som det drogs ner på?

Någonstans har man kastat dessa pengar på som tidigare legat på försvaret, infrastrukturen, sjukvården, skolan, vad mer har jag missat?

Kan jag ha helt fel och vi har bara blivit mer inkompetenta som nation efter 90-talet?

Det måste finnas statistik på detta?
Citera
2026-08-27, 19:08
Medlem
Riksreptilens avatar
Ökade utgifter för bostadsstöd, sjukvård och omsorg till den ökade befolkningandelen över 65 år är nog en hyfsad bit av kakan.

Tillägg: För några år sedan fick tre på mitt jobb 70 000 kr av miljöpartiet för att skaffa elbilar från Tyskland.

Två saker som inte fått mycket ökade tillskott sista 30 åren är järnvägen och bostadssatsningar för unga.
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-08-27 kl. 19:11.
Citera
2026-08-27, 19:08
Medlem
FNLSs avatar
Läs budgeten till exempel
Citera
2026-08-27, 19:09
Medlem
Bidrag och kostnader för invandring, kallad "måste ha pengar till välfärd och skola".
Citera
2026-08-27, 19:10
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Man skar antagligen ned för att pengarna redan var borta.

Man kan inte jämföra Sverige idag med hur det var förr när sysselsättningen var 100% och alla kurvor pekade uppåt.
Citera
2026-08-27, 19:32
Medlem
franges avatar
Man la pengarna på muslimer och negrer istället. Titta hur många som vällt in sedan 90-talet (2,6 miljoner sedan år 2000) och det kostar att vara hela världens socialkontor.
Citera
2026-08-27, 19:32
Medlem
Sveriges Radio slog huvudet på spiken. Här är en av hundratals orsaker där politiker och tjänstemän leker med skattepengarna.

Miljarder läcker från SL – alla hade kunnat åka gratis i 8 år
Nationalekonomen Fredrik Bergström säger att fördyringen är ett stort problem för Stockholm och tycker att politiker och tjänstemän leker med skattepengarna.
Citera
2026-08-27, 19:35
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl

Jag tänker såhär.

Hela 90-talet la man i stort ner allt som hette militär. Nedskärningar har sedan dess skett inom alla möjliga områden.

Någonstans har man kastat dessa pengar på som tidigare legat på försvaret, infrastrukturen, sjukvården, skolan, vad mer har jag missat?

Kan jag ha helt fel och vi har bara blivit mer inkompetenta som nation efter 90-talet?

Mycket pengar går till invandringen. En ansenlig del går även till hittepåjobb inom den offentliga sektorn, dvs mellanchefer, kommunikatörer, HR och så vidare. En del går också till miljöprojekt, några miljarder till Northvolt till exempel.

Vi betalar redan mest skatt i hela världen, vi behöver inte höja skatterna för att förbättra välfärden. Det gäller att bara prioritera.
Citera
2026-08-27, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl

Jag tänker såhär.

https://www.regeringen.se/sveriges-regering/finansdepartementet/statens-budget/statens-budget-i-siffror/
Bara scrolla ned till statens utgifter.

Sedan borde du väl ändra rubriken till presens. Dvs: Vart går skattepengarna?
Citera
2026-08-27, 19:49
Medlem
Onanikrems avatar
Har du märkt av något som kallas invandring, anhörighetsinvandring, bidrag och sånt? Kan det vara ett sammanträffande att samtidigt som vi la ner försvaret ökades invandringen med några hundra procent? Sitt bara lugn i båten, vinsten kommer senare.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-08-27 kl. 19:51.
Citera
2026-08-27, 20:34
Medlem
Klas-Vegass avatar
HR, kommunikatörer (göteborg hade 270st, dubbelt så många som stockholm). Personlig assistansfusk (skulle kosta 1 miljard initialt nu Statens totala årskostnad för assistansersättning beräknas uppgå till cirka 27,4 till 27,6 miljarder kronor för år 2026, kaniner på liseberg är dyrt).

Tvivlar på att bostadskostnaden ökat i procent sedan 90-talet.

Sen har vi ju gjort många bra affärer genom åren. Tex 50 miljarder på tyska kolkraftverk.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2026-08-27 kl. 20:38.
Citera
2026-08-27, 20:45
Medlem
lagfrukts avatar
Kapitalförstörelse i alla dess former.

Det är därför du inte av sett pengarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto