Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Det är rätten att bära davidsstjärna och hijab som är densamma och att man inte skall behöva hotas och trakasseras för att man gör det.
Jag känner mig inte helt nöjd med de svar jag har gett till dig, när jag har försvarat Davidsstjärnan men erkänt att jag ogillar slöjan.
Är inte Davidsstjärnan och slöjan i grunden samma sorts företeelser, religiösa symboler som kan betyda bara just det, att bäraren identifierar sig med en religion, men som samtidigt kan symbolisera stöd för något större, som nationen Israel och dess regering respektive samhällen styrda av sharialagen? Jo, så är det ju.
Men det viktiga för mig är att jag prioriterar Sveriges välfärd långt framför Gazas. Jag anser inte att Sverige är påtagligt ansvarigt för palestiniernas situation i Gaza. Jag tycker absolut att Sverige ska protestera mot Israels behandling av palestinierna och vägra att t.ex. sälja vapen till Israel, men jag kommer aldrig att rösta på ett parti som gör Gaza till en av sina stora valfrågor.
För mig är det långt viktigare hur "det synliga islam i Sverige", manifesterat i muslimska slöjor, kommer att påverka Sverige, än hur "den synliga judendomen i Sverige", manifesterat i Davidsstjärnor och kippor, kommer att påverka Gaza. (Eller påverka Sverige för den delen.)
Det viktiga för mig är att judarna är så få i Sverige, och de ligger så lågt. Påståendet att judar styr Sverige är nonsens enligt min mening. Det finns nog en koppling mellan den slags filosofiska, humoristiska och melankoliska europeisk-judiska kultur som jag beundrar, och den svenska liberalismen. Men det betyder inte att judendomen styr Sverige, eller att judendomen kommer att ha ens en mikroskopisk chans att styra Sverige i framtiden.
Annorlunda är det med islam. Medan det månghundraåriga mötet mellan den judiska och den europeiska kulturen har gett den europeisk-judiska kulturen inslag av mild ironi och en öppenhet inför de stora frågorna, så bär den nyligen invandrade muslimska kulturen med sig en tradition av tvärsäkerhet a la Valley Ghanem. Hon vet bäst, och det kan vara ganska många muslimer i Sverige som resonerar åtminstone lite som hon.
Citat:
Religious fundamentalism is not a marginal phenomenon in Western Europe. This conclusion is drawn in a study published by Ruud Koopmans from the WZB Berlin Social Science Center. The author analyzed data from a representative survey among immigrants and natives in six European countries. Two thirds of the Muslims interviewed say that religious rules are more important to them than the laws of the country in which they live. Three quarters of the respondents hold the opinion that there is only one legitimate interpretation of the Koran.
https://www.wzb.eu/en/press-release/islamic-fundamentalism-is-widely-spread
När jag ser väldigt många muslimska slöjor i Sverige, så ser jag ett framtida islamistiskt hot mot Sverige från en växande muslimsk minoritet som kanske kommer att kräva att få leva efter sharia i Sverige och inte efter svensk lag. När du ser en Davidsstjärna på Simona Mohamsson, så ser du, tror jag, ett ytterligare förvärrat hot mot de svårt lidande palestinierna i Gaza.
Du har sagt att du starkt försvarar yttrandefriheten, vilket jag beundrar. Men själv förknippar jag en mycket stor yttrandefrihet för den troligen växande svenska islamismen med en samhällsutveckling där Sverige i förlängningen kan hamna i en situation mellan inbördeskrig, censur och diktatur.