2026-08-28, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Nej det är en lista över massakrar i Sydafrika.
ANC går inte alls att jämföra med Hamas. ANC har historiskt öppnat eld några ggr under pressad konflikt. De har ALDRIG utfört ett 7 oktober mot barn och kvinnor, det var ren sadism.
Men det är symtomatiskt att både Valley Ghanem och en rasist på Flashback menar att ANC och Hamas skulle vara samma sak.
Ni kanske har mer gemensamt än du tror.

Själv tycker jag hon är helt skamlös som stjäl historia och retorik från svarta i både USA och Sydafrika.
Lögn 1: "ANC har historiskt öppnat eld några ggr under pressad konflikt."
Citat:
The Church Street bombing was a terrorist car bombing on 20 May 1983 in the South African capital Pretoria by uMkhonto weSizwe (MK), the paramilitary wing of the African National Congress (ANC). The bombing killed 19 people, including the two perpetrators, and wounded 217
https://en.wikipedia.org/wiki/Church_Street,_Pretoria_bombing

Lögn 2: "en rasist på Flashback menar att ANC och Hamas skulle vara samma sak"
Ingen här har påstått att ANC och Hamas skulle vara "samma sak".

Däremot hävdar jag att både Hamas och ANC utfört terrordåd och målmedvetna massmord.

Du behöver läsa på om verkligheten och vakna upp ur din SVT-hypnos och Sveriges skattefinansierade miljonbidrag till terror-organisationer.
Citera
2026-08-28, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Ifall Valley Ghanems hotfulla uttalande mot Simona Mohamsson går till domstol, så kommer fallet att få rätt stor uppmärksamhet. Då kommer tingsrätten inte att kunna tillsätta två muslimska nämndemän som frikänner Ghanem med motiveringen att hon kommer från en god familj!
Det beror helt på vilken "domstol" det går till.

Inte bara tingsrätten har agerat domstol de senaste åren i invandrarghettot Malmö.

Här är ett exempel:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/efter-avslojande-om-romsk-rattegang-trollmyr-maste-avga

I en "demokrati" utgår lagen från folket, och i Sverige består "folket" av en snabbt växande andel muslimer, negrer, zigenare, araber, afghaner och andra som tycker uppeldning av oliktänkande människor är rimligt och hedrande.

Men även om det går till tingsrätten, vore det kriminell diskriminering att neka nämndemän eller domare baserat på religiös tro. Så det kan absolut dömas och avgöras av muslimer, i Sverige.
Citera
2026-08-28, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Simona Mohamssons ställningstagande för judar som grupp men även oundvikligen för Israel som stat och hennes samtidiga obeslutsamhet att stå som följdfråga upp för rätten att bära slöja om individen väljer att göra det är enligt min mening ett uttryck för partiets kris där de ännu en gång för mycket visar att de bejakar starka stater och står på staten Sveriges och staten Israels sida mot enskilda medborgare och också står på gruppers sida emot individer när det gäller påstådda oförrätter.

Stämmer detta? Har Simona Mohamsson sagt att hon kan tänka sig ett svenskt förbud mot att bära slöja?

Ifall hon har sagt att hon kan tänka sig ett förbud för minderåriga barn att bära slöja i skolan och förskolan, så är det något annat än ett förbud för kvinnor (låt oss säga över 15 år, kanske redan flickor över 12 år) att bära slöja.

Slöjan handlar ju om den sexuellt mogna kvinnans förpliktelse att dölja sig så att hon inte frestar män med sin sexualitet. Men prepubertala barn är inte sexuellt mogna. Därför bär små flickor mer sällan slöja även i många muslimska länder.

Men har Simona Mohamsson alltså sagt att hon kan tänka sig ett förbud för flickor under låt oss säga 12 år att bära slöja i skolan eller förskolan?
Citera
2026-08-28, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Det beror helt på vilken "domstol" det går till.

Inte bara tingsrätten har agerat domstol de senaste åren i invandrarghettot Malmö.

Här är ett exempel:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/efter-avslojande-om-romsk-rattegang-trollmyr-maste-avga

I en "demokrati" utgår lagen från folket, och i Sverige består "folket" av en snabbt växande andel muslimer, negrer, zigenare, araber, afghaner och andra som tycker uppeldning av oliktänkande människor är rimligt och hedrande.

Men även om det går till tingsrätten, vore det kriminell diskriminering att neka nämndemän eller domare baserat på religiös tro. Så det kan absolut dömas och avgöras av muslimer, i Sverige.

Absolut. Men muslimer som dömer i en svensk domstol är skyldiga att rätta sina domslut efter svensk lag.

Ifall det visar sig att de inte har rättat sig efter svensk lag utan efter något annat, så kommer domen att ändras när den överklagas till högre instans.

Sen är det en annan sak att det är hemskt att domar som Solna tingsrätt-domen ska avkunnas i Sverige över huvud taget.
Citera
2026-08-28, 06:10
Medlem
Citat:
Absolut. Men muslimer som dömer i en svensk domstol är skyldiga att rätta sina domslut efter svensk lag.

Ifall det visar sig att de inte har rättat sig efter svensk lag utan efter något annat, så kommer domen att ändras när den överklagas till högre instans.

Sen är det en annan sak att det är hemskt att domar som Solna tingsrätt-domen ska avkunnas i Sverige över huvud taget.
En annan sak är att exakt samma lagar om diskriminering och religionsfrihet gäller i högre instanser av domstolar.

Till och med Jimmie Åkesson är helt ok med en muslim som statsminister, eftersom han måste vara ok med det. Så länge sverige inte får sharialagar.

Tänk om en partiledare i riksdagen tyckte det vore helt ok med en nazist som statsminister, så länge vi inte börjar gasa judar.
Citera
2026-08-28, 06:14
Medlem
Citat:
Det är rätten att bära davidsstjärna och hijab som är densamma och att man inte skall behöva hotas och trakasseras för att man gör det.

Det är däremot också en rättighet i en demokrati att hata eller avsky det man uppfattar att dessa saker symboliserar. Man kan t ex anse att de är symboler för religioner som är skadliga som sådana och t o m extra skadliga jämfört med andra religioner.

Det är inte automatiskt riktat mot folkgrupper eller religiösa utövare som sådana när man kritiserar bärandet av dessa symboler. Men många människor vill ha det till samma sak av propagandaskäl. Därför blandar de samman hat med hot för att måla upp en falsk bild av ett mönster där ett uttalande som går över en gräns och kritiserar ( i form av ”hat” eller i enstaka fall av rena hot) gruppen av människor buntas ihop med kritiken (”hatet”) mot religionen eller landet.

Som jag uppfattar det är det inget hot här mot Mohamsson ens i den uppmjukade och bedrägliga mening som rättsväsendet ibland tyvärr ger den.

Det fetade var bra sagt. Jag håller också med dig om att Mohamsson troligen inte är särskilt hotad på grund av sin davidsstjärna. (Men man vet aldrig.)

Hotet finns däremot på riktigt mot judar i Sverige, och speciellt i Malmö. En bisarr och otäck händelse inträffade i Malmö för bara någon dag sen:

Citat:
En man är svårt skadad efter en oprovocerad knivattack mitt i Malmö.

Citat:
Enligt uppgifter till Aftonbladet utreder polisen ett möjligt hatbrottsmotiv bakom brottet. Källor uppger att den anhållne mannen har deltagit i pro-palestinska demonstrationer och att knivmannen i samband med överfallet hördes säga saker som vittnen uppfattade som antisemitiska. Inledningsvis fanns dock inget som tydde på att brottsoffret bekänner sig till judendomen eller har någon koppling till Israel.

Den misstänkte gärningsmannen greps enligt uppgift på ett närliggande sjukhus där han viftade med kniv på en avdelning med nyfödda barn och deras mammor.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bOayrk/man-svart-knivhuggen-i-malmo-sapo-inkopplade-enligt-uppgifter

Allt tyder på att den misstänkte gärningsmannen är psykiskt sjuk, eftersom han tog sig in på en förlossningsavdelning och viftade med kniv bland nyförlösta mammor och bebisar. Men varför knivhögg han oprovocerat en man som han troligen inte kände och ropade antisemitiska ramsor till en man som av nästan allt att döma inte är jude?

Mitt svar är att även den som är psykiskt sjuk kan "veta" att det är "tillåtet" att hata judar, och att deltagandet i propalestinska demonstrationer kan stärka känslan av rättfärdigt judehat, särskilt hos personer med vacklande psykisk hälsa. Den här psykiskt sjuke mannen kan ha känt ett starkt behov av att skada någon, och så gjorde han sitt överfall begripligt inför sig själv genom att kalla sitt offer för jude.

Att bära davidsstjärna inför den här mannen hade ju varit livsfarligt.
Citera
2026-08-28, 06:22
Medlem
Citat:
En annan sak är att exakt samma lagar om diskriminering och religionsfrihet gäller i högre instanser av domstolar.

Till och med Jimmie Åkesson är helt ok med en muslim som statsminister, eftersom han måste vara ok med det. Så länge sverige inte får sharialagar.

Tänk om en partiledare i riksdagen tyckte det vore helt ok med en nazist som statsminister, så länge vi inte börjar gasa judar.

Det är inte rättvist att jämställa muslimer med nazister. Det går mycket bra att vara "moderat muslim" och rätta sig efter svensk lag men fira muslimska högtider och ge sina barn muslimska namn. Men jag förstår inte hur någon skulle kunna bära sig åt för att vara "moderat nazist". För du använder väl inte beteckningen "nazist" om Sverigedemokrater?

Jag högaktar Jimmie Åkesson för att han tycker att det vore okej med en muslimsk statsminister, ifall väljarna vill ha det så. Jag utgår absolut från att han menar en muslim som självklart rättar sig efter svenska lagar och respekterar svenska sedvänjor.

Frågan är om övriga partier skulle acceptera en Sverigedemokratisk statsminister. Det är väl mindre sannolikt.
Citera
2026-08-28, 06:44
Medlem
Citat:
Det är inte rättvist att jämställa muslimer med nazister. Det går mycket bra att vara "moderat muslim" och rätta sig efter svensk lag men fira muslimska högtider och ge sina barn muslimska namn. Men jag förstår inte hur någon skulle kunna bära sig åt för att vara "moderat nazist". För du använder väl inte beteckningen "nazist" om Sverigedemokrater?

Jag högaktar Jimmie Åkesson för att han tycker att det vore okej med en muslimsk statsminister, ifall väljarna vill ha det så. Jag utgår absolut från att han menar en muslim som självklart rättar sig efter svenska lagar och respekterar svenska sedvänjor.

Frågan är om övriga partier skulle acceptera en Sverigedemokratisk statsminister. Det är väl mindre sannolikt.
Så här bär man sig åt för att vara "moderat" nazist:

Bär med dig Mein Kampf och läs i den varje dag.
Tala om för andra att Mein Kampf är helig för dig.
Och att Adolf Hitler var en hjälte och är ditt föredöme.
Heila mot nazistflaggan varje dag, som du alltid bär med dig.
Klä dig i traditionell brun skjorta, slips och läderstövlar.
Odla en liten kort mustasch under näsan.

Precis motsvarande som "moderata" muslimer:
Bär med dig koranen och läs i den varje dag.
Tala om för andra att koranen är helig för dig.
Och att profeten Muhammed var en hjälte och är ditt föredöme.
Be till mecka varje dag, på bönemattan du alltid bär med dig.
Klä dig i traditionell muslimsk Kaftan, Thobe eller Hijab.
Skaffa helskägg eller salafistskägg.

Allt detta även på arbetsplatsen, exempelvis i en domstol eller som nämndeman som hanterar aktuellt ärende om davidsstjärna och förtäckt dödshot.

Kognitiv dissonans eller dubbeltänk om du fortfarandr försöker hävda en skillnad och att det inte skulle vara rättvist att jämföra?
Citera
2026-08-28, 06:50
Medlem
Citat:
Så här bär man sig åt för att vara "moderat" nazist:

Bär med dig Mein Kampf och läs i den varje dag.
Tala om för andra att Mein Kampf är helig för dig.
Och att Adolf Hitler var en hjälte och är ditt föredöme.
Heila mot nazistflaggan varje dag, som du alltid bär med dig.
Klä dig i traditionell brun skjorta, slips och läderstövlar.
Odla en liten kort mustasch under näsan.

Precis motsvarande som "moderata" muslimer:
Bär med dig koranen och läs i den varje dag.
Tala om för andra att koranen är helig för dig.
Och att profeten Muhammed var en hjälte och är ditt föredöme.
Be till mecka varje dag, på bönemattan du alltid bär med dig.
Klä dig i traditionell muslimsk Kaftan, Thobe eller Hijab.
Skaffa helskägg eller salafistskägg.

Allt detta även på arbetsplatsen, exempelvis i en domstol eller som nämndeman som hanterar aktuellt ärende om davidsstjärna och förtäckt dödshot.

Kognitiv dissonans eller dubbeltänk om du fortfarandr försöker hävda en skillnad och att det inte skulle vara rättvist att jämföra?

Jag avfärdar inte alls - inte alls! - faran med islam i Europa och Sverige, och jag bekymrar mig absolut for vilka konsekvenser den storskaliga invandringen av muslimer till Sverige kan få i framtiden. Men på kort sikt ser jag inga stora faror.

Du får givetvis gärna svara mig, men jag tror inte att jag har mycket mer att säga till dig.
Citera
2026-08-28, 06:57
Medlem
Citat:
Jag avfärdar inte alls - inte alls! - faran med islam i Europa och Sverige, och jag bekymrar mig absolut for vilka konsekvenser den storskaliga invandringen av muslimer till Sverige kan få i framtiden. Men på kort sikt ser jag inga stora faror.

Du får givetvis gärna svara mig, men jag tror inte att jag har mycket mer att säga till dig.
Stort tack för ditt tysta och indirekta erkännande att "moderata" muslimer inte är ett dugg bättre än nazister, och helt jämförbara.

Fler behöver vakna upp ur den bedrägliga förnekelsen av typen "moderat muslim" som många lurats in i angående "kärlekens och fredens religion".
Citera
2026-08-28, 07:30
Medlem
Citat:

Det är rätten att bära davidsstjärna och hijab som är densamma och att man inte skall behöva hotas och trakasseras för att man gör det.

Jag känner mig inte helt nöjd med de svar jag har gett till dig, när jag har försvarat Davidsstjärnan men erkänt att jag ogillar slöjan.

Är inte Davidsstjärnan och slöjan i grunden samma sorts företeelser, religiösa symboler som kan betyda bara just det, att bäraren identifierar sig med en religion, men som samtidigt kan symbolisera stöd för något större, som nationen Israel och dess regering respektive samhällen styrda av sharialagen? Jo, så är det ju.

Men det viktiga för mig är att jag prioriterar Sveriges välfärd långt framför Gazas. Jag anser inte att Sverige är påtagligt ansvarigt för palestiniernas situation i Gaza. Jag tycker absolut att Sverige ska protestera mot Israels behandling av palestinierna och vägra att t.ex. sälja vapen till Israel, men jag kommer aldrig att rösta på ett parti som gör Gaza till en av sina stora valfrågor.

För mig är det långt viktigare hur "det synliga islam i Sverige", manifesterat i muslimska slöjor, kommer att påverka Sverige, än hur "den synliga judendomen i Sverige", manifesterat i Davidsstjärnor och kippor, kommer att påverka Gaza. (Eller påverka Sverige för den delen.)

Det viktiga för mig är att judarna är så få i Sverige, och de ligger så lågt. Påståendet att judar styr Sverige är nonsens enligt min mening. Det finns nog en koppling mellan den slags filosofiska, humoristiska och melankoliska europeisk-judiska kultur som jag beundrar, och den svenska liberalismen. Men det betyder inte att judendomen styr Sverige, eller att judendomen kommer att ha ens en mikroskopisk chans att styra Sverige i framtiden.

Annorlunda är det med islam. Medan det månghundraåriga mötet mellan den judiska och den europeiska kulturen har gett den europeisk-judiska kulturen inslag av mild ironi och en öppenhet inför de stora frågorna, så bär den nyligen invandrade muslimska kulturen med sig en tradition av tvärsäkerhet a la Valley Ghanem. Hon vet bäst, och det kan vara ganska många muslimer i Sverige som resonerar åtminstone lite som hon.

Citat:
Religious fundamentalism is not a marginal phenomenon in Western Europe. This conclusion is drawn in a study published by Ruud Koopmans from the WZB Berlin Social Science Center. The author analyzed data from a representative survey among immigrants and natives in six European countries. Two thirds of the Muslims interviewed say that religious rules are more important to them than the laws of the country in which they live. Three quarters of the respondents hold the opinion that there is only one legitimate interpretation of the Koran.

https://www.wzb.eu/en/press-release/islamic-fundamentalism-is-widely-spread

När jag ser väldigt många muslimska slöjor i Sverige, så ser jag ett framtida islamistiskt hot mot Sverige från en växande muslimsk minoritet som kanske kommer att kräva att få leva efter sharia i Sverige och inte efter svensk lag. När du ser en Davidsstjärna på Simona Mohamsson, så ser du, tror jag, ett ytterligare förvärrat hot mot de svårt lidande palestinierna i Gaza.

Du har sagt att du starkt försvarar yttrandefriheten, vilket jag beundrar. Men själv förknippar jag en mycket stor yttrandefrihet för den troligen växande svenska islamismen med en samhällsutveckling där Sverige i förlängningen kan hamna i en situation mellan inbördeskrig, censur och diktatur.
Citera
2026-08-28, 09:15
Medlem
Citat:
Lögn 1: "ANC har historiskt öppnat eld några ggr under pressad konflikt."

https://en.wikipedia.org/wiki/Church_Street,_Pretoria_bombing

Lögn 2: "en rasist på Flashback menar att ANC och Hamas skulle vara samma sak"
Ingen här har påstått att ANC och Hamas skulle vara "samma sak".

Däremot hävdar jag att både Hamas och ANC utfört terrordåd och målmedvetna massmord.

Du behöver läsa på om verkligheten och vakna upp ur din SVT-hypnos och Sveriges skattefinansierade miljonbidrag till terror-organisationer.

SLUTA LJUGA!!!
IRA har också bombat några ggr och det är FORTFARANDE INTE samma sak som när Hamas springer runt och våldtar bebisar, eldar upp bebisar, våldtar kvinnor med knivar tills de dör och sen kör runt i Gaza med kropparna medans psykopaterna på gatan fucking FIRAR liksom deras anhängare i Sverige.
Det är INTE SAMMA SAK!
Hamas begår terror, våld, våldtäkter osv. i princip varje dag, deras uttalade mål är att begå folkmord på judar.

ANC höll absolut inte på med terror dagligen och deras uttalade mål var FRED OCH JÄMLIKHET MELLAN ALLA MÄNNISKOR I SYDAFRIKA.
De är som natt och dag!
Det är vidrigt att ens jämföra och det är äckligt av Ghanem att SOM VIT KVINNA gång på gång jämföra sig med svarta slavar i 1700-talets Amerikanska Söder och svarta i Sydafrika under Apartheid.
Kulturell appropriering när den är som värst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in