2026-08-28, 00:10
Medlem
Det här snacket om att man inte ska använda tops till öronen måste bara vara trams. Självklart trycker man inte in topsen långt. Om jag använder öronproppar åker dessa definitivt in längre än jag någonsin för in en tops och öronproppar har jag aldrig hört att man varnar för att använda.
Citera
2026-08-28, 01:02
Medlem
glockenreins avatar
Peta mindre djupt och kortare. Men håller med om att det är fett najs att peta i örat med tops, gör det då och då för att klia.
Citera
2026-08-28, 01:20
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Gärna så djupt in som det går. Är det bara jag som känner så? Helt sjukt!

Problemet är att jag ofta petar för länge o för djupt så de tillslut gör ont. Så.. vad man kan använda ist för örontops i örat? Vänligen tipsa om mer skoningslösa verktyg!

Ok inget tips för den med alkohol i blodet men grillpinnar. Dom i trä. Gärna den trubbiga baksidan för att klia på insidan

Grejen är att tops pressar in vaxet som att ladda krut i en kanon och skapar vaxproppar men med litet smalare verktyg så kan man klia i örat utan att skada sig men gå ALDRIG för djupt. Du kan skada trumhinnan och litet som lipsyl kan det bli beroendeframkallande
Citera
2026-08-28, 02:05
Medlem
Citat:
Skönt

Det är djupet som de blir skönast

Tops är ej menade för örat alls.
Jaså? Vad är Tops till för då?
Citera
2026-08-28, 03:55
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Gärna så djupt in som det går. Är det bara jag som känner så? Helt sjukt!

Problemet är att jag ofta petar för länge o för djupt så de tillslut gör ont. Så.. vad man kan använda ist för örontops i örat? Vänligen tipsa om mer skoningslösa verktyg!

härligt att du hittat din g punkt!
Citera
2026-08-28, 05:59
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Jag har haft öronklåda sen åtminstone tjugoårsåldern.
Lätt att mässa om att det minsta man ska klia sig i örat med är armbågen, när man aldrig upplevt det själv.
Det kliar så förbannat så det kan inte ignoreras.
Problemet med tops är att det utlöser en reaktion att bilda öronvax som skydd mot inträngande föremål i hörselgången.
Så den tillfälliga lindringen kan ge mer problem med vaxproppar.
Det är vanligtvis öroneksem som orsakar klådan, och där behövs effektivare motmedel än öronpinnar.
Jag fick ett recept utskrivet en gång, men när jag skulle hämta ut läkemedlet (någon salva att stryka på yttre hörselgången) så var det stoppat, pga biverkningar antar jag.
Efter det har jag självmedicinerat med Daktacort under åtskilliga år, och jag tycker det funkar utmärkt.
Kan vara besvärsfri under flera-åtskilliga veckor, sen när det börjar klia lite så räcker det att stryka ut liten klick salva på en tops ytterst i hörselgången, alltså i stort sett på huden, det är där eksemet sitter.
Somliga påstår att medlet är skadligt att använda under lång tid, men det skiter jag i.
Alternativet fortsatt klåda är oacceptabelt, och jag har inte upplevt några biverkningar.
Det finns starkare receptbelagda medel, men jag tror inte dom heller eliminerar eksemet för gott, så då kör jag vidare med det som funkar nöjaktigt.
Så jävla skönt att slippa klådan!
Citera
2026-08-28, 06:27
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Ok inget tips för den med alkohol i blodet men grillpinnar. Dom i trä. Gärna den trubbiga baksidan för att klia på insidan

Grejen är att tops pressar in vaxet som att ladda krut i en kanon och skapar vaxproppar men med litet smalare verktyg så kan man klia i örat utan att skada sig men gå ALDRIG för djupt. Du kan skada trumhinnan och litet som lipsyl kan det bli beroendeframkallande

Då får du skruva bort duschhandtaget och spola örat lite lätt med bara slangen.

Brukar i regel alltid göra något samtidigt som när jag bajsar, antingen borsta tänderna eller krafsa ur öronen. Kombon bajsa och krafsa ur öronen är dock bäst, sköna aktiviteter båda två.
Citera
2026-08-28, 06:52
Medlem
Pekka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Det här snacket om att man inte ska använda tops till öronen måste bara vara trams. Självklart trycker man inte in topsen långt. Om jag använder öronproppar åker dessa definitivt in längre än jag någonsin för in en tops och öronproppar har jag aldrig hört att man varnar för att använda.

Använder själv tops och vet att man inte ska egentligen. En vän avrådde mig för längesen då han hade petat med tops, och toppen lossnade ifrån topsen och åkte in i örat. Så han fick äran att åka in till örondoktorn där dom fick peta ut den. Och så ska han ha fått en sjudundrande förklaring om varför man inte ska. Lyssnade på hans propaganda om varför man inte skulle, men tog inte åt mig.
Citera
2026-08-28, 07:02
Medlem
Hårnålar.
Citera
2026-08-28, 07:05
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Hatar när topsen går av och fastnar djupt inne i örat!
Citera
2026-08-28, 07:43
Medlem
Ja! Det är fan livskvalitet att röja runt med en tops i örat varje dag. Och nej, jag är inte ironisk. Det är fan det skönaste som finns.
Citera
2026-08-28, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka-
Använder själv tops och vet att man inte ska egentligen. En vän avrådde mig för längesen då han hade petat med tops, och toppen lossnade ifrån topsen och åkte in i örat. Så han fick äran att åka in till örondoktorn där dom fick peta ut den. Och så ska han ha fått en sjudundrande förklaring om varför man inte ska. Lyssnade på hans propaganda om varför man inte skulle, men tog inte åt mig.
Har jag gjort 2 gånger irriterande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in