2026-08-28, 09:33
Medlem
heliotrops avatar
Underbart - Jjjjjjaaaaaa!
När jag var femton tog jag en nagelsax och petade ut en grågul liten vidrig boll. Den satt alltså "uppe i ett hörn" i yttre örat på ett ungefär (jag var INTE "inne i gångarna")

Där satt man och doftade Fenjal schampo och Paco Rabane och duschade 2 ggr dag, och ändå detta. Jag var äcklad och fascinerad samtidigt.

Ff mycket road av att peta runt med tops medan jag sitter och läser eller kollar på tv

🤣
Citera
2026-08-28, 09:57
Medlem
Asgött, jag sparkar med benet i luften som en kattajävel när jag topsar

Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Gärna så djupt in som det går. Är det bara jag som känner så? Helt sjukt!

Problemet är att jag ofta petar för länge o för djupt så de tillslut gör ont. Så.. vad man kan använda ist för örontops i örat? Vänligen tipsa om mer skoningslösa verktyg!
Citera
2026-08-28, 09:59
Medlem
De helgarderar för att inte behöva ta ansvaret.
Det står på topz-förpackningar att man inte ska ha dem i innerörat men det är ju därför 11 av 3 köper dem.
Folk med små örongångar man bara knuffar in allt med en topz i får ju tänka om, men om man har marginal kan man ju bara vara försiktigt, köra in topzen långsamt och utan att knuffa in något, och sen dra ut vax etc.
Asgött när det kliar som fan och man får ut en liten torr mini-liten del som ligger där å skaver/kliar..

Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Det här snacket om att man inte ska använda tops till öronen måste bara vara trams. Självklart trycker man inte in topsen långt. Om jag använder öronproppar åker dessa definitivt in längre än jag någonsin för in en tops och öronproppar har jag aldrig hört att man varnar för att använda.
Citera
2026-08-28, 11:00
Medlem
brukar använda hårspänne sånadär små svarta oxå magiskt
Senast redigerad av Danshaku-no-Akumu 2026-08-28 kl. 11:02.
Citera
2026-08-28, 11:28
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danshaku-no-Akumu
brukar använda hårspänne sånadär små svarta oxå magiskt

Oh dom är också riktigt sköna. Men det är lättare att åka in för djupt med dom och gå ont

Ni som säger att topsen går av, köp av märker TOPS inte billiga från dollarstore mm. Märket av tops är bäst har jag märkt och bommuln sitter kvar fast hårt på pinnen.
Citera
2026-08-28, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Oh dom är också riktigt sköna. Men det är lättare att åka in för djupt med dom och gå ont

Ni som säger att topsen går av, köp av märker TOPS inte billiga från dollarstore mm. Märket av tops är bäst har jag märkt och bommuln sitter kvar fast hårt på pinnen.
har jag som tur va inte lyckads med än men den som lever..
en annan favorit är tandpetare och sen få elda upp vaxet =)
Citera
2026-08-28, 11:30
Medlem
Nej det är det inte !!!

Men ibland har man slut på anti-wax-vätskan
Citera
2026-08-28, 12:28
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakeEuropeWhite
Hatar när topsen går av och fastnar djupt inne i örat!

Dom går väl inte av, det brukar vara bomullstussen som lossnar på tops av dålig kvalitet.
Bara att plocka ut med helst inte för spetsig pincett.
Citera
2026-08-28, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Något av det bästa i den grå vardagen.

Tror inte på att det bara trycks in och packas, har inte haft några vaxproppar än trots dagligt topsande. Vaxet rinner väl ut normalt.

Finns tydligen två varianter av öronvax och det är genetiskt betingat vilken typ man har.
Kan tänkta mig att det torra vaxet lättare fastnar i öronen och med tiden uppstår en vaxpropp.

Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96ronvax

Öronvax finns i två sorter, vått och torrt. Om man har den ena eller den andra sorten bestäms av en enda gen, ABCC11, där en mutation skapade det torra öronvaxet. Mutationen består av en enda ändrad "bokstav" (enkelnukleotid polymorfism) i den genetiska koden och detta är det hittills enda exemplet på att en så liten mutation ger upphov till ett synligt genetiskt drag. Mutationen uppstod i nordöstra Asien och är där i klar majoritet (ca 95 procent mot endast 3 procent i Europa/Afrika). Förekomsten av vått öronvax är också kopplat till ökad utsöndring av kroppslukt.
Citera
2026-08-28, 16:12
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Finns tydligen två varianter av öronvax och det är genetiskt betingat vilken typ man har.
Kan tänkta mig att det torra vaxet lättare fastnar i öronen och med tiden uppstår en vaxpropp.
Asiater med det där torra brukar väl inte behöva topsa över huvud taget tycker jag att jag har hört nån gång. Men är inne på samma spår, tänker att det säkert finns varianter inom grupperna också, vissa individer har nog en tendens att kunna få vaxproppar mer än andra.
Att ingen någonsin ska in och topsa i öronen pga. risker att peta för långt in är väl en sak, men då kan dom vara ärliga och säga det istället.
Citera
2026-08-28, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Asiater med det där torra brukar väl inte behöva topsa över huvud taget tycker jag att jag har hört nån gång. Men är inne på samma spår, tänker att det säkert finns varianter inom grupperna också, vissa individer har nog en tendens att kunna få vaxproppar mer än andra.
Att ingen någonsin ska in och topsa i öronen pga. risker att peta för långt in är väl en sak, men då kan dom vara ärliga och säga det istället.
Har sett en hel del videos från Asien där man plockar ut hårt öronvax.
Sedan kommer väl dom där öronljusen därifrån också.

Men jag har ingen egen erfarenhet av vaxproppar då jag har blött öronvax och nyttjar tops (försiktigt).
Som andra skrivit här så är det riktigt skönt att ibland försiktigt rensa örongångarna.
Citera
2026-08-28, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Det här snacket om att man inte ska använda tops till öronen måste bara vara trams. Självklart trycker man inte in topsen långt. Om jag använder öronproppar åker dessa definitivt in längre än jag någonsin för in en tops och öronproppar har jag aldrig hört att man varnar för att använda.

Nej det är inte trams. Om du använder det till yttersta delen är det relativt chill. Men går du längre in så trycker du ihop skiten. Beroende på hur mycket vax man producerar kan man behöva åka in till en öronläkare, den där sköljningen vc kan erbjuda är trams.
Det kan jag tala om för er om man får en riktig vaxpropp långt in. När de dammsugar ut den eller drar ut med tång, den känslan är bättre än vilken fylla som helst. Trots du sitter stabilt så trillar du av stolen om inte sköterskan tar emot.

Öronproppar petar inte lika intensivt som en tops. Men man ska ju inte trycka till trumhinnan med proppar heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in