2026-08-27, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlvarViking
De tomma blomkrukorna är förvisso tillverkade i nåt växtmaterial… dessutom står det ett antal växter i vad som ser ut som innerkrukor uppe på skåpet bredvid datorn. Så han verkar ha lyft ur växterna ur ytterkrukorna där de vanligtvis brukade vara och anledningen till att han hade gjort det kan man ju fundera över en bra stund🤔

Du skrev att polisen hittat bilder på en av hans gamla datorer, vad var det för bilder?

Nej, det finns en annan bild som visar att det inte alls är innerkrukor.
Citera
2026-08-27, 22:07
Medlem
Alla växter/blommor och stammen är runt hans lilla dator bås, inte i fönstret, som kanske varit naturligare och vanligare.
Citera
2026-08-27, 22:08
Medlem
Noetlovskijs avatar
De här dendrofilteorierna...

JJ gillade långa skogspromenader. I skogen finns träd. Han var ute på promenad och hörde ljudet av yxhugg och rörde sig ditåt.

Jag skrev tidigare idag, lite skämtsamt, att han kanske blev provocerad av att Tor stod och högg ved; Högg i hans vänner och de han älskade. Han såg rött och konfronterade Tor, som avfärdade honom och ville att han skulle försvinna från hans gård. Då tänkte JJ att: "om du hugger dem, så kommer jag hugga dig". Vansinnesdåd, helt enkelt. Gärd kom "på köpet" i ren panik.

Det förklarar inte alls varför genomsökning av huset skedde, varför vissa saker togs med och andra inte.

Skammen i varför han gjorde det har gjort att han slutit sig och inte samarbetat alls i utredningen.

En teori så god som någon just nu till ett varför.

Senast redigerad av Noetlovskij 2026-08-27 kl. 22:11.
Citera
2026-08-27, 22:12
Medlem
Förefaller först som ett totalt osannolikt motiv, men ngt skaver och är märkligt kring hans rum inte bara affischerna på väggarna som jag själv först fokuserade på

Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij

JJ gillade långa skogspromenader. I skogen finns träd. Han var ute på promenad och hörde ljudet av yxhugg och rörde sig ditåt.

Jag skrev tidigare idag, lite skämtsamt, att han kanske blev provocerad av att Tor stod och högg ved; Högg i hans vänner och de han älskade. Han såg rött och konfronterade Tor, som avfärdade honom och ville att han skulle försvinna från hans gård. Då tänkte JJ att: "om du hugger dem, så kommer jag hugga dig". Vansinnesdåd, helt enkelt. Gärd kom "på köpet" i ren panik.

Det förklarar inte alls varför genomsökning av huset skedde, varför vissa saker togs med och andra inte.

Skammen i varför han gjorde det har gjort att han slutit sig och inte samarbetat alls i utredningen.

En teori så god som någon just nu.
Senast redigerad av Akademiker12 2026-08-27 kl. 22:14.
Citera
2026-08-27, 22:12
Medlem
Citat:
Du kan ju inte säga att det här med träden är irrelevant. Det hela är iögonfallande och jag tycker faktiskt att polisen borde kolla närmre på detta spår. Möjligen säkra sädesvätska på dessa trädformer om det finns.
Citera
2026-08-27, 22:17
Medlem
Jag har tidigare drivit teorin "genat över Tors tomt sedan bråk" men måste erkänna att "träd teorin" inte helt kan avfärdas även om det är en högoddsare.
Citera
2026-08-27, 22:17
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Du kan ju inte säga att det här med träden är irrelevant. Det hela är iögonfallande och jag tycker faktiskt att polisen borde kolla närmre på detta spår. Möjligen säkra sädesvätska på dessa trädformer om det finns.

Jag säger inte att det är irrelevant, men det är en teori som är så "out there", så jag känner att jag behöver ha ryggen lite fri när jag påstår saker.
Citera
2026-08-27, 22:19
Medlem
Håller med skäms lite att jag ens överväger den hypotesen, men går ej helt avfärda den saken är klar.

Citat:
Jag säger inte att det är irrelevant, men det är en teori som är så "out there", så jag känner att jag behöver ha ryggen lite fri när jag påstår saker.
Citera
2026-08-27, 22:28
Medlem
Citat ur FUP:

Citat:
JJ: Det är tråkigt att gå där. Föredrar träd.

Notera att han inte säger ”föredrar naturen” eller ”föredrar barr”. Han säger att han föredrar träd, och inte nog med det, utan det är märkligt att hans lakan är utsmyckade med träd, att hans nattlampa bredvid sängen är en trädstam, att ett stort träd står vid hans datorhydda, för att inte tala om allt annat som är kopplat till just träd. Det här är så skumt. Jag undrar vilket material polisen kommit över på hans hårddisk. Det kanske tyder på att han har en sån dragning, och på så vis skulle det kanske också vara kopplat till vad som hände på gården.
Citera
2026-08-27, 22:30
Medlem
Jag skrev tidigare;

"Undra om inte polisen som tagit högra bilden på sid 1615 noterat "vissa grenars" position mot datorn.... känns sjukt ens skriva det, men märkligt är det."

När jag tänker efter är det väl "han själv" som tagit "den vinkeln" inte polisen. Hittades ju i hans dator.
Citera
2026-08-27, 22:32
Medlem
Nivån i denna tråden just nu... folk sitter och på allvar spekulerar att JJ tänder på träd för att någon skrev i tråden i vad jag uppfattade som ett skämt.

Jag drar till med en också. kolla sidan 1613 i FUP, han har en rutig matta.

Kanske mördade han Tor och Gerd för han hade hört att dom inte hade någon rutig matta hemma.

Vita väggar OCH vit sängram också, undra om han mördade Tor för han inte ägde en vit bil , mysteriet tätnar och lösningen närmar sig.
Senast redigerad av 13stryket 2026-08-27 kl. 22:35.
Citera
2026-08-27, 22:34
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Nivån i denna tråden just nu... folk sitter och på allvar spekulerar att JJ tänder på träd för att någon skrev i tråden i vad jag uppfattade som ett skämt.

Jag drar till med en också. kolla sidan 1613 i FUP, han har en rutig matta.

Kanske mördade han Tor och Gerd för han hade hört att dom inte hade någon rutig matta hemma.

Din teori är lite sämre, men inte omöjlig heller. Eftersom vi vet noll och ingenting om motivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in