2026-08-27, 17:25
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Jag tycker ett vettigare system vore att man får sjukvård baserat på vad man faktiskt betalat in i skatt genom åren. Det finns ju en enorm skillnad mellan olika fall. Tar man exempelvis någon som jobbat ett helt yrkesliv i Sverige och betalat över 55% i skatt, kanske flera miljoner kronor totalt, och sedan väljer att flytta till Spanien som pensionär för ett varmare klimat. Då är det helt orimligt att den personen skulle förlora all rätt till den sjukvård som redan är betald för genom decennier av skattebetalningar.

Systemet borde alltså vara mer nyanserat. Har du betalat in motsvarande tio miljoner i skatt under ditt yrkesliv så har du rätt till sjukvård upp till den nivån. Har du däremot aldrig betalat ett öre, som personen i exemplet ovan, då får du stå för kostnaderna själv eller nöja dig med akutvård. Det handlar inte om att straffa folk som bor utomlands, utan om att skapa rättvisa mellan den som bidragit till systemet och den som inte gjort det.

Problemet med nuvarande system är att det behandlar alla lika oavsett hur mycket de bidragit, vilket varken är rättvist mot skattebetalarna eller hållbart för sjukvården.
Och om man blir sjuk som ung och inte hunnit betala så mycket skatt, ska man dö då?

Dina tankar hör hemma i USA, där med Trump hade du säkert trivts bättre.
Citera
2026-08-27, 17:36
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Och om man blir sjuk som ung och inte hunnit betala så mycket skatt, ska man dö då?

Jag var otydlig i mitt förra inlägg och förstår att det blev missförståt. Jag menar absolut inte att Sverige ska ha ett amerikanskt sjukförsäkringssystem där alla måste betala för sin egen vård. Tvärtom tycker jag vår solidariska sjukvård är en av de bästa delarna av det svenska samhället.

Det jag menar är specifikt för personer som bor utomlands och inte är skrivna i Sverige. Om du bor och är skriven här så ska du naturligtvis ha full tillgång till sjukvården oavsett hur mycket du hunnit betala i skatt. Det gäller såklart även unga som precis börjat jobba eller folk som aldrig kunnat arbeta av olika skäl.

Min poäng gäller endast de som valt att flytta från Sverige permanent och etablera sig utomlands. En person som bor i Schweiz sedan fyrtiofem år tillbaka och aldrig betalat skatt här tycker jag inte ska kunna flytta tillbaka enbart för att utnyttja sjukvården. Däremot någon som jobbat och betalat skatt här i trettio år och sedan som pensionär flyttat till ett varmare land, den personen har bidragit till systemet och borde kunna ta del av det.

Skillnaden ligger i var man bor och är bosatt, inte i hur det svenska systemet ska fungera för de som faktiskt lever här.
Citera
2026-08-27, 18:47
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Om man inte längre ÄR svensk medborgare (men har varit) kan man naturligtvis ha kvar ett svenskt pass till att börja med. Processen att förnya passet är oftast enkel om man har ett giltigt svenskt pass - då får man ett nytt. Kontrolleras inte passet mot diverse register blir det underlag för ett nytt, med nytt foto och ny giltighetstid. Sådant händer.

Om man utomlands utreds faktiskt allt noggrant. Jag bor också själv i utlandet och varje gång jag förnyar mitt pass eller identitetskort måste jag utreda bland annat

- alla länder jag har bott i
- alla andra medborgarskap jag har eller har haft
- hur och när dessa medborgarskap förvärvades
- vad det står i registret i landet jag bor i
- till och med vem mina föräldrar är och diverse uppgifter om dem.

https://polisen.se/a027bade63c5ce99a5d81672364e16bc/siteassets/blanketter/polisens-blanketter-531-1.pdf

Hans har troligtvis skrivit på blanketten att han har bott i Schweiz före 1 juli 2001 så länge att en ansökan om medborgarskap är realistiskt, och denna gång var handläggaren på Polismyndigheten mer nitisk än de tidigare handläggarna.
Senast redigerad av Politice-Rectam 2026-08-27 kl. 18:56.
Citera
2026-08-27, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Schweiziska myndigheter måste ju meddela svenska myndigheter om en individ säger upp sitt svenska medborgarskap i Schweiz för att bli medborgare där. Det är ju ett grundläggande krav för både Sverige och Schweiz att hålla reda på sina medborgare.

På den tiden kan jag nästan garantera att det var upp till individen allt följa sitt lands lagar, det är inte Schweiziska myndigheters problem att han inte fullföljt sina förpliktelser i Sverige om så är fallet. Nu med mer samarbete idag lär det vara annorlunda men det har jag noll aning om.

Som jag skrev tidigare så verkar inte Sverige ha ett medborgarskapsregister, då det är upp till den enskilde att börja beta av listan på polisens sida som jag länkade.

Hade han skrivit sig i Sverige innan ansökan kanske han hade kommit runt det hela, men han är väl registrerad som utlandsboende i svenska folkbokföringen? Då är det helt andra krav.
Jag tycker iallafall det verkar solklart att det är han som gjort fel och bölar fastän han inte ens bemödat sig läsa vad som gäller innan ansökan.
Citera
2026-08-27, 21:33
Medlem
feemaxxxs avatar
En helt plausibel teori. Hoppas sanningen kommer ut så går vi se vad som händer

Citat:
Ursprungligen postat av zunezpratt
Men teori om vad som hänt är:
Hans fick sitt schweiziska medborgarskap mellan 1992 och 2001. Under denna tid tillät Schweiz dubbelt medborgarskap, men inte Sverige. De schweiziska myndigheterna har ingen skyldighet att meddela detta till Sverige, utan det är individens ansvar (källa: Gemini).

Rätt snart därefter flyttar Hans till USA. Där får han uppehållstillstånd, och anger nationalitet svensk, som han styrker med sitt svenska pass, som fortfarande har ett giltigt "bäst-före-datum" (men juridiskt sett är ogiltigt).

När Hans svenska pass går ut, åker han till Sverige och förnyar det. Eftersom han inte är skriven i Sverige, vill passmyndigheten veta var han bor, och se ett giltigt uppehållstillstånd. Han visar då upp sitt amerikanska uppehållstillstånd, där det står att han är svensk.

Detta fungerade bra ett par gånger, ända tills en nitisk tjänsteman dök upp. Nu har Hans ett problem, för han har gett falska uppgifter för sitt amerikanska uppehållstillstånd. Kanske har han ett schweiziskt pass som han kan använda vid nästa ansökan. Om han har tur råkar han inte ut för en nitisk amerikansk tjänsteman. Eller så måste han gå till det schweiziska konsulatet/ambassaden och fixa ett schweiziskt pass. Här kan också en nitisk tjänsteman ställa till det.
Citera
2026-08-28, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Hans tankar hör hemma i ett rimligt land. Att man inte utesluts ur ett system som man själv finansierat, bara för att man väljer ett varmare klimat som pensionär.

Hur kan du få det som att någon ung och sjuk skulle lämnas att dö?

Kan du förklara din tankebana, för det låter alldeles absurt.
Citera
2026-08-28, 10:36
Medlem
Citat:
Men teori om vad som hänt är:
Hans fick sitt schweiziska medborgarskap mellan 1992 och 2001. Under denna tid tillät Schweiz dubbelt medborgarskap, men inte Sverige. De schweiziska myndigheterna har ingen skyldighet att meddela detta till Sverige, utan det är individens ansvar (källa: Gemini).

Rätt snart därefter flyttar Hans till USA. Där får han uppehållstillstånd, och anger nationalitet svensk, som han styrker med sitt svenska pass, som fortfarande har ett giltigt "bäst-före-datum" (men juridiskt sett är ogiltigt).

När Hans svenska pass går ut, åker han till Sverige och förnyar det. Eftersom han inte är skriven i Sverige, vill passmyndigheten veta var han bor, och se ett giltigt uppehållstillstånd. Han visar då upp sitt amerikanska uppehållstillstånd, där det står att han är svensk.

Detta fungerade bra ett par gånger, ända tills en nitisk tjänsteman dök upp. Nu har Hans ett problem, för han har gett falska uppgifter för sitt amerikanska uppehållstillstånd. Kanske har han ett schweiziskt pass som han kan använda vid nästa ansökan. Om han har tur råkar han inte ut för en nitisk amerikansk tjänsteman. Eller så måste han gå till det schweiziska konsulatet/ambassaden och fixa ett schweiziskt pass. Här kan också en nitisk tjänsteman ställa till det.
Även om det är så, så handlar det om något som borde varit preskriberat för länge sedan. Har myndigheterna varit så urusla att de inte fungerat bättre än att man faktiskt kollar det som är viktigt så blir det till slut myndigheternas fel. Till slut även folkets som röstar för att dessa partier fortsatt ska regera. Som vi har sett i Sverige under de senaste hundra åren.

Att sedan gå på en äldre man, i sina sista år, för att straffa honom för ett dysfunktionellt system, vad säger det om folksjälen?

Svenskar är verkligen ett litet folk om de straffar sina gamla på detta småaktiga, byråkratiska sätt.

Oj va stolta ni måste vara, där förbrytare går fria, våldtäktsmän får över en halv miljon, men en gammal liten svensk, han ska straffas maximalt, även om han så önskar att bara göra en sista resa.

Grattis, ni vinner över den här mannen. Verkar inte som han nånsin legat samhället till last, men nu ska det statueras exempel, och då är det bäst att gå på en svag - trodde man.

Utlandssvenskar är av det starkaste virket och den här mannen kommer inte att ge sig. Nu visar han deras småaktighet. Hur det alltid är de svenska som väljs ur.

Tänk på hur många människor som lämnat felaktiga uppgifter. Alla papperslösa. Alltså majoriteten av alla invandrare som kommit hit. BETYDLIGT ALLVARLIGARE.

VARFÖR INTE GÅ IGENOM ALLA DERAS HANDLINGAR IGEN; FÖR ATT SEDAN SKICKA HEM DEM!!!
Citera
2026-08-28, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Jag var otydlig i mitt förra inlägg och förstår att det blev missförståt. Jag menar absolut inte att Sverige ska ha ett amerikanskt sjukförsäkringssystem där alla måste betala för sin egen vård. Tvärtom tycker jag vår solidariska sjukvård är en av de bästa delarna av det svenska samhället.

Det jag menar är specifikt för personer som bor utomlands och inte är skrivna i Sverige. Om du bor och är skriven här så ska du naturligtvis ha full tillgång till sjukvården oavsett hur mycket du hunnit betala i skatt. Det gäller såklart även unga som precis börjat jobba eller folk som aldrig kunnat arbeta av olika skäl.

Min poäng gäller endast de som valt att flytta från Sverige permanent och etablera sig utomlands. En person som bor i Schweiz sedan fyrtiofem år tillbaka och aldrig betalat skatt här tycker jag inte ska kunna flytta tillbaka enbart för att utnyttja sjukvården. Däremot någon som jobbat och betalat skatt här i trettio år och sedan som pensionär flyttat till ett varmare land, den personen har bidragit till systemet och borde kunna ta del av det.

Skillnaden ligger i var man bor och är bosatt, inte i hur det svenska systemet ska fungera för de som faktiskt lever här.
Det blir nog svårt att skapa lagar för detta. Idag gäller att sjukvården är subventionerad för de som bor i landet. Bor man utomlands får man betala hela kostnaden själv. Om en pensionär flyttar tillbaka till Sverige (och därmed bor och betalar skatt här), så är hen berättigad till subventionerad sjukvård. Du skriver "Om du bor och är skriven här...". Det gäller ju även för pensionären som just flyttat hit.

Det är så det fungerar i Schweiz också. Flyttar man dit, så är man tvungen att teckna en sjukförsäkring, och därmed har man sjukvård precis som de som bott i landet i 50 år. Jag skulle tro att det samma gäller för de flesta (alla?) västländer.

En stor skillnad gäller äldreboende. Avgiften i Sverige baseras enbart på inkomsten. Förmögenhet beaktas ej. I Schweiz betalar man den effektiva kostnaden. Detta ända tills eventuell förmögenhet (inklusive fastigheter) är förbrukad.
Citera
2026-08-28, 12:51
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Det blir nog svårt att skapa lagar för detta. Idag gäller att sjukvården är subventionerad för de som bor i landet. Bor man utomlands får man betala hela kostnaden själv. Om en pensionär flyttar tillbaka till Sverige (och därmed bor och betalar skatt här), så är hen berättigad till subventionerad sjukvård. Du skriver "Om du bor och är skriven här...". Det gäller ju även för pensionären som just flyttat hit.

Det är så det fungerar i Schweiz också. Flyttar man dit, så är man tvungen att teckna en sjukförsäkring, och därmed har man sjukvård precis som de som bott i landet i 50 år. Jag skulle tro att det samma gäller för de flesta (alla?) västländer.

En stor skillnad gäller äldreboende. Avgiften i Sverige baseras enbart på inkomsten. Förmögenhet beaktas ej. I Schweiz betalar man den effektiva kostnaden. Detta ända tills eventuell förmögenhet (inklusive fastigheter) är förbrukad.
Principen skulle kunna vara ganska enkel. Om du varit skriven i Sverige under de senaste 24 månaderna så fungerar allting som vanligt med subventionerad sjukvård, vårdgaranti och hela systemet vi har idag. Då spelar det ingen roll hur länge du bott här tidigare eller vad du betalat in, du är en del av samhället och ska ha full tillgång till vården. (jag kan iofs tänka mig att man gör undantag för invandring, och kopplar det till medborgarskap, så de bär sina egna kostnader när man kommer hit i högre utsträckning, och är självförsörjande innan medborgarskap ges.

Är du däremot skriven utomlands, eller har varit skriven i Sverige kortare tid än 24 månader, då blir det annorlunda. Då täcker svenska sjukvården maximalt upp till det belopp du faktiskt betalat in genom tidigare skatteinbetalningar. Har du aldrig bidragit får du betala själv, har du betalat in under trettio år så har du ett stort utrymme.

Det skulle lösa problemet med att folk som aldrig bidragit flyttar hit enbart för sjukvården, samtidigt som det värnar om dem som faktiskt byggt upp systemet genom sitt arbete. Och viktigast av allt, det påverkar inte en enda person som faktiskt bor och lever sitt liv här i landet, oavsett ålder eller ekonomisk situation.
Citera
2026-09-01, 19:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
De vill väl hämnas för att han inte betalade skatt i Sverige? Man kan ju också undra om inte Hans faktiskt är Schweizisk medborgare? Men det borde väl en stat kunna kolla upp?

Haha så är det såklart.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in