Citat:
Ursprungligen postat av
agoggoge
Det är mycket halvsagt i det här inlägget. Jag är inte tillräckligt insatt i problematiken om medborgarskapet och passfrågorna för medborgare. Min inlägg har mer rört sig om att den svenska vården och omsorgen är uppskattad, särskilt om man kan få den utan att betala för sig. Rcäker det då att vara svensk medborgare?
Det är fler som vill bli svenska medborgare än som säger upp sitt svenska medborgarskap. Om den här mannen har sagt upp sitt medborgarskap är osäkert, men har verkar inte ha bott och betalat skatt här.
Den ende jag kan komma på som bytte sigg svenska medborgarskap till ett annat var Clark Olofsson, som bestämde sig för att bli medborgare i Nederländerna. Han fick väl ett barn med en nederländsk kvinna och han var missnöjd med något i Sverige. Sen dömdes han för narkotikbrott i i sitt nya hemland och begärde överföring till Sverige men fick först begära åter sitt svenska medborgarskap. Det tog väl inte två år? Men kolla gärna upp detaljerna för jämförelsens skull.
Ifall man stör sig mycket på att en ursprungligen svensk medborgare får byråkratiskt trassel därför att det finns oklarheter om han varit medborgare i något annat land, ifall det handlar om ett missförstånd eller om det handlar om att samarbeta med myndigheterna för att rätta till ett misstag är det ju en sak.
En helt annan sak är hur politiska krafter ser på frågor om social välfärd till nyanlända.
Men före 2001 gällde att man kunde avsäga sig det svenska medborgarskapet endast om man ansökte (och fick) ett annat medborgarskap. Annars skulle man göra den svenske medborgaren statslös, och det får man inte nu, och det fick man inte då.
Alltså kan det tänkas att mannen vi har här avsade sig det svenska medborgarskapet och fick besked att "det går bra, på villkor att du verkligen skaffar dig Schweiziskt medborgarskap" (typ).
Då finns det öppningar i lagstiftningen som medger att man nullifierar tidigare beslut (det betyder "gör så att beslutet aldrig ansetts ha fattats" och då räknas avsägelsen som den inte hänt. Så skulle det kunna bli om villkorat avsägelsen med att man blir medborgare i ett annat land, t e x Schweiz.
Jag misstänker att det är exakt detta som myndigheterna ny hjälper till med, genom att begära ett intyg att mannen inte är Schweizisk medborgare. Det är ju trots allt så att det är vår hjälte som vill ha sitt svenska pass i ordning. Noga taget skulle han som schweizisk medborgare knappast ha problem att ordna ett pass för resor till USA - om nu inte USA har synpunkter på just honom i hans schweiziska skepnad.
Naturligtvis kan inte Sverige utfärda ett nytt pass om han inte formellt är medborgare i Sverige. Att det lyckats att komma runt detta därför att pass oftast utfärdas slentrianmässigt på det gamla passets grund är ju en annan sak.