2026-08-26, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertVogler
Exakt när anser du att Katolska kyrkan grundades och av vem?

Många av dom läror och institutioner som idag uppfattas som specifikt katolska, utvecklades gradvis under flera hundra år.

Bibeln visar att ett omfattande avfall skulle komma efter apostlarnas tid. Paulus sade att efter hans bortgång skulle falska lärare träda fram även inifrån den kristna församlingen:

"Jag vet att när jag lämnat er skall farliga vargar som inte skonar hjorden tränga in bland er. Ur era egna led skall det träda fram män som förkunnar villoläror för att dra lärjungarna över på sin sida. " (Apg 20:29-30 Bibel2000)

Ingenstans i bibeln står det om det system som Katolska Kyrkan har med t.ex. påvar. Alla i den kristna församlingen skulle kalla varandra för bröder och systrar, inte för "fader":

"Jesus sade: »De skriftlärda och fariseerna har satt sig på Moses stol... ni skall inte låta er kallas rabbi, ty en är er läromästare och ni är alla bröder. Ni skall inte kalla någon här på jorden för er fader, ty en är er fader, han som är i himlen. " (Matt 23:2,8-19 Bibel2000)

Och Jesus ger ett kriterium på vilka som är hans efterföljare:

"På deras frukt skall ni känna igen dem. Plockar man kanske druvor på törnen eller fikon på tistlar? Så bär varje gott träd bra frukt, men ett uselt träd bär dålig frukt." (Matt 7:16-17 Bibel2000)

Vilken slags frukt har Katolska Kyrkan frambringat under 2000 år tycker du?

Så återigen, bibeln förutsäger ett avfall inom den kristna församlingen efter apostlarnas tid.
Om profetian stämmer så bör vi kunna förvänta oss att historien innehåller en gradvis förändring av kristen lära och organisation, om avfallet verkligen ägde rum.

Den viktiga frågan blir då om dom läror och institutioner som utvecklades under dom följande århundradena kan jämföras med apostlarnas ursprungliga undervisning.
Citera
2026-08-27, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Många av dom läror och institutioner som idag uppfattas som specifikt katolska, utvecklades gradvis under flera hundra år.

Bibeln visar att ett omfattande avfall skulle komma efter apostlarnas tid. Paulus sade att efter hans bortgång skulle falska lärare träda fram även inifrån den kristna församlingen:

"Jag vet att när jag lämnat er skall farliga vargar som inte skonar hjorden tränga in bland er. Ur era egna led skall det träda fram män som förkunnar villoläror för att dra lärjungarna över på sin sida. " (Apg 20:29-30 Bibel2000)

Ingenstans i bibeln står det om det system som Katolska Kyrkan har med t.ex. påvar. Alla i den kristna församlingen skulle kalla varandra för bröder och systrar, inte för "fader":

"Jesus sade: »De skriftlärda och fariseerna har satt sig på Moses stol... ni skall inte låta er kallas rabbi, ty en är er läromästare och ni är alla bröder. Ni skall inte kalla någon här på jorden för er fader, ty en är er fader, han som är i himlen. " (Matt 23:2,8-19 Bibel2000)

"På deras frukt skall ni känna igen dem. Plockar man kanske druvor på törnen eller fikon på tistlar? Så bär varje gott träd bra frukt, men ett uselt träd bär dålig frukt." (Matt 7:16-17 Bibel2000)

Så återigen, bibeln förutsäger ett avfall inom den kristna församlingen efter apostlarnas tid.
Om profetian stämmer så bör vi kunna förvänta oss att historien innehåller en gradvis förändring av kristen lära och organisation, om avfallet verkligen ägde rum.

Den viktiga frågan blir då om dom läror och institutioner som utvecklades under dom följande århundradena kan jämföras med apostlarnas ursprungliga undervisning.

Du har inget svar alltså. Det visar att dina påståenden bara är påhitt, lögner. Om det är inte Jesus Kristus som grundade katolska kyrkan - som du kan läsa om i Bibeln - så är det förstås någon annan som gjorde det vid en given tidpunkt. En kyrka dyke rju inte upp rån tomma intet.

I likhet med många andra läser du in saker i Bibelns texter som inte finns där. Du gör tolkningar som passar ditt narrativ.
Citera
2026-08-27, 10:07
Medlem
Citat:
Citat:
Exakt när anser du att Katolska kyrkan grundades och av vem?

Citat:

Citat:
Du har inget svar alltså.

Jo jag svarade, det finns ingen exakt tidpunkt då Katolska Kyrkan bildades, utan utvecklades gradvis under flera hundra år.

Citat:
Det visar att dina påståenden bara är påhitt, lögner. Om det är inte Jesus Kristus som grundade katolska kyrkan - som du kan läsa om i Bibeln - så är det förstås någon annan som gjorde det vid en given tidpunkt. En kyrka dyke rju inte upp rån tomma intet.

Jesus Kristus grundade den kristna rörelsen, inte Katolska Kyrkan, och jag frågade t.ex. hur Katolska kyrkans frukter har sett ut under 2000 år.

Det ville du hoppa över att svara av förståeliga skäl eftersom det diskvalificerar Katolska Kyrkan helt och hållet enligt Jesu ord, bland annat att vända andra kinden till och älska sina fiender, vilket Katolska Kyrkan inte är så kända för historiskt.

Citat:
I likhet med många andra läser du in saker i Bibelns texter som inte finns där. Du gör tolkningar som passar ditt narrativ.

T.ex. vad? Att Jesus sade att kristna ska vara bröder, inte kalla någon kristen för rabbi eller fader? Är det en feltolkning?

"ni skall inte låta er kallas rabbi, ty en är er läromästare och ni är alla bröder. Ni skall inte kalla någon här på jorden för er fader, ty en är er fader, han som är i himlen. " (Matt 23:8-19 Bibel2000)

Läste du det: "ni är alla bröder"?

Om du skulle träffa påven, kan du säga "broder" till honom, eller känner du dig tvingad att säga "fader"?
Citera
2026-08-27, 12:14
Medlem
Citat:
Jo jag svarade, det finns ingen exakt tidpunkt då Katolska Kyrkan bildades, utan utvecklades gradvis under flera hundra år.

Jesus Kristus grundade den kristna rörelsen, inte Katolska Kyrkan, och jag frågade t.ex. hur Katolska kyrkans frukter har sett ut under 2000 år.

Det ville du hoppa över att svara av förståeliga skäl eftersom det diskvalificerar Katolska Kyrkan helt och hållet enligt Jesu ord, bland annat att vända andra kinden till och älska sina fiender, vilket Katolska Kyrkan inte är så kända för historiskt.

T.ex. vad? Att Jesus sade att kristna ska vara bröder, inte kalla någon kristen för rabbi eller fader? Är det en feltolkning?

"ni skall inte låta er kallas rabbi, ty en är er läromästare och ni är alla bröder. Ni skall inte kalla någon här på jorden för er fader, ty en är er fader, han som är i himlen. " (Matt 23:8-19 Bibel2000)

Om du skulle träffa påven, kan du säga "broder" till honom, eller känner du dig tvingad att säga "fader"?

Har du aldrig kallat någon för lärare?

En katolsk präst kallas fader för att han representerar Kristus på jorden.

Om du inte har något annat än det att komma med så är det nog lika bra att du ger upp redan nu.
Citera
2026-08-27, 12:31
Medlem
Citat:

Nej, jag har kallat mina lärare med sina förnamn.
Och jag har absolut inte kallat någon för "fader" om det inte var min biologiska fader.

Citat:

Det är i det närmaste avgudadyrkan.

Jag frågade dig om du skulle träffa påven, kan du kalla honom för broder?

"ni är alla bröder." (Matt 23:8 Bibel2000)

Citat:
Om du inte har något annat än det att komma med så är det nog lika bra att du ger upp redan nu.

Ok, efter att du svarar på hur Katolska kyrkans frukter har sett ut under 2000 år.
Citera
2026-08-27, 12:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Att de katolska kyrkofäderna gjorde tvärt emot vad Jesus ville är ändå besynnerligt. Okunskap om evangeliet?

Att kalla en präst för fader lyfter automatiskt upp honom alldeles för högt, vilket inte ärar Fadern utan glorifierar katolicismen.
Citera
2026-08-27, 14:47
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Kristendomen säger sig dyrka den ende och osynlige Guden, men koncentrerar i praktiken dyrkan till en mänsklig gestalt, föreställer Gud genom tre personer och omger honom med bilder, helgon och materiella kultföremål.

Om avgudadyrkan innebär att ge något ändligt, synligt eller skapat gudomlig status, kan kristendomen uppfattas som en särskilt sofistikerad form av avgudadyrkan.

Varför svarade du inte på inlägget (FB) Berättar du för människor i din omgivning om din tro? när jag ger dig ett utförligt och tydligt svar?
Citera
2026-08-27, 16:25
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:

Detta är ett bra exempel på att man inte kan läsa bibeln på svenska och ta det ord för ord.

Jesus kallade Abraham för "fader". Detta går inte i konflikt med Matteus 23, och Matteus 23 går inte i konflikt med att kalla en präst för "fader". Antingen får man läsa evangelierna utifrån de kulturella och historiska sammanhangen, och ta i beaktning de språkliga sammanhangen...eller så får man läsa dem på svenska som det står och bokstavstolka, vilket är helt fel att göra.
Citera
2026-08-27, 16:49
Medlem
Citat:
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Detta är ett bra exempel på att man inte kan läsa bibeln på svenska och ta det ord för ord.

Jesus kallade Abraham för "fader". Detta går inte i konflikt med Matteus 23, och Matteus 23 går inte i konflikt med att kalla en präst för "fader". Antingen får man läsa evangelierna utifrån de kulturella och historiska sammanhangen, och ta i beaktning de språkliga sammanhangen...eller så får man läsa dem på svenska som det står och bokstavstolka, vilket är helt fel att göra.

Det är inte fel att kalla Abraham för förfader eller historiska stamfader. Men att kalla någon som inte är en biologisk fader för "fader", för att den anses ha ett bättre förhållande till Gud, att "en katolsk präst kallas fader för att han representerar Kristus på jorden" är att upphöja en människa till någon som människan inte är. Jesus är tydlig med att kristna ska se varandra som bröder, inte att vissa är upphöjda "fäder" som vet vad barnen behöver.

Vad tror du Jesus menar när han säger:

"Sedan talade Jesus till folket och sina lärjungar och sade: »De skriftlärda och fariseerna har satt sig på Moses stol... Allt vad de företar sig gör de för att människorna skall lägga märke till dem. De skaffar sig breda böneremsor och stora manteltofsar... de vill bli hälsade på torgen och kallas rabbi av alla människor. Men ni skall inte låta er kallas rabbi, ty en är er läromästare och ni är alla bröder. Ni skall inte kalla någon här på jorden för er fader, ty en är er fader, han som är i himlen. " (Matt 23:1-2,5,7-9 Bibel2000)

Han säger "ni är alla bröder", inte att vissa av er är "fäder" och har en högre ställning.

Vad säger du, om du skulle träffa påven, kan du kalla honom för en broder?

Citera
2026-08-27, 17:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn

Jesus kallade inte Abraham för fader men menade att andra gjorde det.
Citera
2026-08-27, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Att de katolska kyrkofäderna gjorde tvärt emot vad Jesus ville är ändå besynnerligt. Okunskap om evangeliet?

Att kalla en präst för fader lyfter automatiskt upp honom alldeles för högt, vilket inte ärar Fadern utan glorifierar katolicismen.

Det är din tolkning. Vem har bestämt att den är rätt?
Citera
2026-08-27, 18:33
Medlem
Citat:
Nej, jag har kallat mina lärare med sina förnamn.
Och jag har absolut inte kallat någon för "fader" om det inte var min biologiska fader.

Jag frågade dig om du skulle träffa påven, kan du kalla honom för broder?

Ok, efter att du svarar på hur Katolska kyrkans frukter har sett ut under 2000 år.

Hade det inte varit för Katolska kyrkan hade du antingen tillbett stubbar och stenar eller varit muslim.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in