2026-08-27, 06:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Nu kommer du med rena konspirationsteorier igen.

MbP behöver vi i praktiken i detta fallet enbart prata om i kontexten av det skuta omhändertagandet. För det var där det påverkade rättens bedömning.

Hade IS anmälan inte funnits så hade kontexten och rubriceringen säkerligen varit omsorgssvikt.

"Bara omsorgssvikt". Du tycker inte att du nedvärderar denna bemärkelse när det gäller en "svårt sjukt barn" som du uttrycker det som snabbt efter placering kan äta, blir piggare och får miskade symtom av en grad som inte bedöms förenlig med bättring av grundsjudomen? Det är lätt att se bedömningen i den kontexten. Det är heller inte överraskande att tanken väcks igen och att man, som sitt ansvar antyder, bör utvärdera detta spåret igen innan LVU hävs. Men detta hade ingen juridisk kontext vad jag kan se.

Därmed inte sagt att vårdnadshavare var skyldiga till detta eller att vården inte har en skuld i skeendet som ledde upp till detta. Det kan vi enbart spekulera om.
​Konspirationsteorier?! Det är ju för tusan du som sitter och konstruerar helt livsfarliga bortförklaringar för ett uppenbart myndighetshaveri!

​Att du försöker släta över det genom att kalla det "bara omsorgssvikt" är ju rent av skrattretande. Det var ju exakt MbP-misstanken som låg till grund för det akuta omhändertagandet och som gjorde att Elsa överhuvudtaget totalisolerades från sin mamma, sin pappa och hela sitt nätverk!

Man totalisolerar inte ett barn och vägrar utreda pappan för en vanlig, svävande "omsorgssvikt" och det vet du mycket väl.

​Och att du sedan försöker vända på steken och påstå att symtomförbättringen efter placeringen "inte var förenlig med grundsjukdomen" visar ju bara hur djupt du har svalt socionomernas vinklade sakframställan!

Den oberoende granskningen har ju redan synat det där och visat att det medicinska underlaget var helt felaktigt tolkat från start.

​Att du kallar det ansvar att "utvärdera detta spår igen" innan LVU hävdes är ju bara ett fint ord för att de desperat sökte efter nya anledningar att behålla ett olagligt beslut när det ursprungliga spåret spräckts av polisen och domstolen.

Att hävda att det "inte hade någon juridisk kontext" när det handlar om ett barns frihet och en familjs sönderslagning är helt otroligt.

Det handlar inte om spekulationer, det handlar om att soc gjorde bort sig och vägrade erkänna det!
Citera
2026-08-27, 07:05
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
​Konspirationsteorier?! Det är ju för tusan du som sitter och konstruerar helt livsfarliga bortförklaringar för ett uppenbart myndighetshaveri!

​Att du försöker släta över det genom att kalla det "bara omsorgssvikt" är ju rent av skrattretande. Det var ju exakt MbP-misstanken som låg till grund för det akuta omhändertagandet och som gjorde att Elsa överhuvudtaget totalisolerades från sin mamma, sin pappa och hela sitt nätverk!

Man totalisolerar inte ett barn och vägrar utreda pappan för en vanlig, svävande "omsorgssvikt" och det vet du mycket väl.

​Och att du sedan försöker vända på steken och påstå att symtomförbättringen efter placeringen "inte var förenlig med grundsjukdomen" visar ju bara hur djupt du har svalt socionomernas vinklade sakframställan!

Den oberoende granskningen har ju redan synat det där och visat att det medicinska underlaget var helt felaktigt tolkat från start.

​Att du kallar det ansvar att "utvärdera detta spår igen" innan LVU hävdes är ju bara ett fint ord för att de desperat sökte efter nya anledningar att behålla ett olagligt beslut när det ursprungliga spåret spräckts av polisen och domstolen.

Att hävda att det "inte hade någon juridisk kontext" när det handlar om ett barns frihet och en familjs sönderslagning är helt otroligt.

Det handlar inte om spekulationer, det handlar om att soc gjorde bort sig och vägrade erkänna det!

På vilket sätt är det medicinska underlaget felaktigt tolkat? Visa källa.

Ja, man har rört ihop dokumentationen på droppet men visa gärna bevis på att detta förklarar skeendet.

Fram med bevis eller håll tyst.
Citera
2026-08-27, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du ljuger eftersom både trustmeiamadoctor och jag vill gå vidare i diskussionen baserat på Ensolution-rapporten och Lex Sarah-anmälan men du håller kvar tråden med dina ständiga upprepningar och med bistånd av VildHasse5 och Ajogen.

Men du ”förklarar” ingenting som på något sätt talar mot mig eller tillför något nytt. Du bara avleder tråden från att komma vidare.
Hittar du nån som vill diskutera med dig så varsågod jag kommer inte att kommentera nåt mer från dig!!
Citera
2026-08-27, 07:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Men varför fortsätta klandra mamman för en "omsorgsbrist", när hela agerandet egentligen byggde på något helt annat, nämligen MbP?

Jag kan försäkra dig om att även föräldrar har omsorgsbrist och barn LVU:as pga det, så totalisolerar man inte barnet på det sätt som skedde här.

Soc använde "omsorgsbrist" som en täckmantel när MbP-spåret sprack. Och bara för att det står anklagelser i en dom, så betyder det inte att det är fakta skrivet i sten, utan helt enkelt att soc tvingades skriva om hela historien. Frågan är bara hur de kunde tillåtas isolera Elsa på det sättet när det "bara" var omsorgsbrist som låg till grund till fortsatt LVU.
MBP och BGSI är INTE samma sak. Men eftersom du avfärdar all fakta som inte passar dig, lagtext, domar och andra relevanta handlingar som ”cirkelresonemang” så förstår du inte det. Alla dina hundratals inlägg där du fabulerar stör däremot sönder tråden.

Frågan om huruvida mamman lämnat inkorrekta eller otillräckliga uppgifter till vården eller inte är inte utredd. Det är sakläget och du saboterar varje försök att diskutera det sakläget i tråden.

Läs om BGSI:
När sjukvårdsinsatser orsakar skada
https://barnafrid.se/kunskapsportal/resurssidor/for-dig-inom-barnskyddsteam/barnmisshandel/

BGSI ”beskriver ett spektrum av situationer där ett barn riskerar skada eller faktiskt skadas genom onödiga, överdrivna eller skadliga sjukvårdsinsatser. Skadan uppstår genom samspelet mellan vårdnadshavarens beteende och vårdens medverkan på detta”.

Ser du? ”Skadan uppstår genom samspelet mellan vårdnadshavarens beteende och vårdens medverkan på detta.

Detta är vad saken handlar om.
Citera
2026-08-27, 07:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
På vilket sätt är det medicinska underlaget felaktigt tolkat? Visa källa.

Ja, man har rört ihop dokumentationen på droppet men visa gärna bevis på att detta förklarar skeendet.

Fram med bevis eller håll tyst.
Och där kom "osäkerhetskortet" på beställning igen! Du vet mycket väl att varken du eller jag sitter med de sekretessbelagda läkarjournalerna i handen här i forumet så du utnyttjar det desperat genom att skrika "fram med bevis eller håll tyst"!

​Men du glömmer ju en rätt avgörande detalj: Oberoende experter OCH granskande journalister HAR haft tillgång till alla primärkällor och hela det medicinska underlaget! Och det var exakt när DE granskade rådatan som hela socialtjänstens och skrivbordsläkarens hittepå-konstruktion raserades fullständigt!

​Att man "rörde ihop dokumentationen på droppet" var ju inte lite oskyldigt slarv i kanten det var ju för fan själva kärnan i deras feltolkning!

De byggde hela sin MbP-hypotes och misstanke om förgiftning/manipulation på medicinska dokumentationsfel och misstolkade symtom, vilket rätten och polisutredningen sedermera helt monterade ner.

​Att du sitter och kräver att anonymiserade forumdeltagare ska lägga ut sekretessbelagda patientjournaler på nätet bara för att du vägrar acceptera facit från de oberoende granskningar som redan gjorts, det är ju ingenting annat än ren och skär ridå för dig!

Facit ligger på bordet, Elsa bor hemma igen och din argumentation har kört fast totalt.
Citera
2026-08-27, 07:50
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Och där kom "osäkerhetskortet" på beställning igen! Du vet mycket väl att varken du eller jag sitter med de sekretessbelagda läkarjournalerna i handen här i forumet så du utnyttjar det desperat genom att skrika "fram med bevis eller håll tyst"!

​Men du glömmer ju en rätt avgörande detalj: Oberoende experter OCH granskande journalister HAR haft tillgång till alla primärkällor och hela det medicinska underlaget! Och det var exakt när DE granskade rådatan som hela socialtjänstens och skrivbordsläkarens hittepå-konstruktion raserades fullständigt!

​Att man "rörde ihop dokumentationen på droppet" var ju inte lite oskyldigt slarv i kanten det var ju för fan själva kärnan i deras feltolkning!

De byggde hela sin MbP-hypotes och misstanke om förgiftning/manipulation på medicinska dokumentationsfel och misstolkade symtom, vilket rätten och polisutredningen sedermera helt monterade ner.

​Att du sitter och kräver att anonymiserade forumdeltagare ska lägga ut sekretessbelagda patientjournaler på nätet bara för att du vägrar acceptera facit från de oberoende granskningar som redan gjorts, det är ju ingenting annat än ren och skär ridå för dig!

Facit ligger på bordet, Elsa bor hemma igen och din argumentation har kört fast totalt.
Nu upprepar du samma felaktigheter igen: MBP och BGSI är INTE samma sak.
Se mitt inlägg nyss.
Citera
2026-08-27, 07:58
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Vi har helt olika syn på det som du kallar ”förvanska bilden om mamman”. Saken som skulle behöva diskuteras är vad man egentligen kan kräva av socialtjänsten när vården aktivt använder sitt eget lagtrots som vapen mot mamman. Sådan diskussion har dock hittills omöjliggjorts av framförallt kurt-sune. Se vidare:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
du skriver ju :Vad som hänt i Elsas fall är att vården har använt sitt eget lagbrott som ett vapen mot mamman – och därmed försatt en hel familj i denna fruktansvärda situation.

Och nu har du en annan attityd.

Så vad är det som har fått dig att ändra dig? För jag upplever att ju mer som kommer fram om fallet desto mer tallar om att det är som du beskrev i inlägget. Vården skuldbelägger mamman för vad de själva gjort.
Citera
2026-08-27, 08:03
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
du skriver ju :Vad som hänt i Elsas fall är att vården har använt sitt eget lagbrott som ett vapen mot mamman – och därmed försatt en hel familj i denna fruktansvärda situation.

Och nu har du en annan attityd.

Så vad är det som har fått dig att ändra dig? För jag upplever att ju mer som kommer fram om fallet desto mer tallar om att det är som du beskrev i inlägget. Vården skuldbelägger mamman för vad de själva gjort.
Jag har redan upprepat svarat dig att jag INTE har ändrat mig. Kan du sluta tjata om det? Både du och kurt-sune är fullständigt oemottagliga för resonemang och jag har inget som helst intresse av att försöka resonera med dig fler gånger.
Citera
2026-08-27, 08:04
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jag har redan upprepat svarat dig att jag INTE har ändrat mig. Kan du sluta tjata om det? Både du och kurt-sune är fullständigt oemottagliga för resonemang och jag har inget som helst intresse av att försöka resonera med dig fler gånger.
Jo du har ändrat dig. Det är uppenbart.

Så vad är det som får dig att argumentera för att det kan funnits misstanke för misshandel när du inte gjorde det tidigare?

Vad har inkommit?
Citera
2026-08-27, 08:07
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Du får gärna redogöra hur man gör en rättssäker utredning när den sidan uppenbarligen inte har nån respekt för lagarna medan den andra är helt rättslös...Hur ska man kunna åberopa sina lagstadgade rättigheter när den andra sidan inte lyssnar?? När omhändertagandet redan var ett faktum så försökte Victorias föräldrar kontakta vårdens representanter men dom gjorde sig oanträffbara, blir extremt svårt att kommunicera om vad lagen säger då... OCH Victoria hade inga indikationer på att några orosanmälningar var inskickade innan man kom och plockade Elsa..blir extremt svårt att åberopa lagarna o sina rättigheter då
Jag har försökt med att få det svaret själv.

Tydligen är det för att jag inte begriper och därför ska han inte förklara eller det är hypotetiskt eller nåt.
Citera
2026-08-27, 08:13
Medlem
Citat:

Tydligen är det för att jag inte begriper och därför ska han inte förklara eller det är hypotetiskt eller nåt.
När Totius stör sig på några så blir det enbart provokationer o konfliktsökande genom personangrepp... bara att låta bli att debattera med Totius...
Citera
2026-08-27, 08:14
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jo du har ändrat dig. Det är uppenbart.

Så vad är det som får dig att argumentera för att det kan funnits misstanke för misshandel när du inte gjorde det tidigare?

Vad har inkommit?
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
När Totius stör sig på några så blir det enbart provokationer o konfliktsökande genom personangrepp... bara att låta bli att debattera med Totius...
Du respekterar inte de svar du får. Som jag upprepat förklarat har jag ändrat fokus på det jag tar upp i mina inlägg på grund av att kurt-sune och du fullständigt omöjliggör all saklig diskussion i tråden. Vad gäller sakfrågorna har jag inte ändrat mig. Detta har jag förklarat flera gånger. Se vidare mitt följande inlägg som jag hänvisat till tidigare:
(FB) ”LVU-sekten” påstår att Svenska myndigheter systematiskt kidnappar och säljer barn.

Vad är det du inte förstår i det jag skriver?
Senast redigerad av Totius 2026-08-27 kl. 08:17. Anledning: Tillägg citat VildHasse5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in