2026-08-22, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Partykalle
Någon annan som tycker sig ha märkt sämre utbud av öl på systemet, främst gällande tysk öl?

Klicka hem det du ska ha på Systembolagets hemsida och betala i förväg. Via förhandsbeställning är hela sortimentet tillgängligt i alla butiker utan extra kostnad. Det brukar ta ett par dagar.

Fantastisk service.

Däremot innebär det förstås att mängderna med udda produkter kan dras ner i butikerna. Helt onödigt att ligga på en massa hyllvärmare bara för att kunna visa upp ett stort sortiment på plats.
Citera
2026-08-23, 00:05
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Har man något ölintresse så kan det vara värt att kolla bland de lokal bryggerierna. Jag köper ibland lokala folkölslådor, det är bra att ha lite hemma.
Absolut.
Citera
2026-08-23, 00:25
Medlem
Neroxxs avatar
Tror det har att göra med att vissa stilar trendar mer vilket gör att utbudet skiftar lite. Men överlag skulle jag säga att de flesta bolag jag besökt har bättre utbud 2020+ än de hade 2010 , så därav har det ökat. Sen ska man komma ihåg att bolaget har en utmärkt hemsida där man kan beställa öl som man behagar. Det går förstås inte att hitta allt man vill ha kanske men jäkligt mycke täcker de upp.

Jag har väntat på att få prova en öl sedan tidigt 2010 ish, men bryggeriet exporterar inte utanför sin nation idagsläget.

Tycker även den belgiskastilen har minskat sedan den pekade för 2-4 år sedan, då var utbudet större inom den skolan.
Senast redigerad av Neroxx 2026-08-23 kl. 00:27.
Citera
2026-08-23, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Klicka hem det du ska ha på Systembolagets hemsida och betala i förväg. Via förhandsbeställning är hela sortimentet tillgängligt i alla butiker utan extra kostnad. Det brukar ta ett par dagar.

Fantastisk service.

Däremot innebär det förstås att mängderna med udda produkter kan dras ner i butikerna. Helt onödigt att ligga på en massa hyllvärmare bara för att kunna visa upp ett stort sortiment på plats.

Det var där jag brukade beställa Warsteiner och Radeberger etc tidigare.

Bra service kan jag hålla med om, jag har inga problem med att vänta några dagar. Bara tråkigt att även beställningsutbudet, enligt min erfarenhet, blivit sämre.
Citera
2026-08-23, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Tror det har att göra med att vissa stilar trendar mer vilket gör att utbudet skiftar lite. Men överlag skulle jag säga att de flesta bolag jag besökt har bättre utbud 2020+ än de hade 2010 , så därav har det ökat. Sen ska man komma ihåg att bolaget har en utmärkt hemsida där man kan beställa öl som man behagar. Det går förstås inte att hitta allt man vill ha kanske men jäkligt mycke täcker de upp.

Jag har väntat på att få prova en öl sedan tidigt 2010 ish, men bryggeriet exporterar inte utanför sin nation idagsläget.

Tycker även den belgiskastilen har minskat sedan den pekade för 2-4 år sedan, då var utbudet större inom den skolan.

Nog det jag ”fallit offer” för. Utbudet är troligen bättre än förr men just tysk standardöl har minskat, troligen för att ge plats åt mikrobryggerier.
Citera
2026-08-23, 19:40
Medlem
Citat:
Det var där jag brukade beställa Warsteiner och Radeberger etc tidigare.
Bra service kan jag hålla med om, jag har inga problem med att vänta några dagar. Bara tråkigt att även beställningsutbudet, enligt min erfarenhet, blivit sämre.

Warsteiner och Radeberger är väl enkla, ljusa pilsner? Det brukar väl sällan vara någon större ide att argumentera med en märkesfantast, det finns folk som lägger oerhörd vikt vid om det är cocacola, pepsicola eller cubacola de dricker men just en ljus pilsner känns som en väldigt utbytbar vara.....
Citera
2026-08-23, 21:36
Medlem
Citat:
Warsteiner och Radeberger är väl enkla, ljusa pilsner? Det brukar väl sällan vara någon större ide att argumentera med en märkesfantast, det finns folk som lägger oerhörd vikt vid om det är cocacola, pepsicola eller cubacola de dricker men just en ljus pilsner känns som en väldigt utbytbar vara.....

Haha, visst är det så! Inte alls säkert jag skulle känna skillnaden i ett blindtest. Men vill man av någon dåligt underbyggd anledning köpa just Warsteiner, pepsi max, Zoegas etc så sänks ens livskvalitet när man inte längre kan göra det.
Citera
2026-08-24, 02:16
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Inget jag skulle köpa när det finns annan bättre pilsner.
Citera
2026-08-24, 17:41
Medlem
Citat:
Haha, visst är det så! Inte alls säkert jag skulle känna skillnaden i ett blindtest. Men vill man av någon dåligt underbyggd anledning köpa just Warsteiner, pepsi max, Zoegas etc så sänks ens livskvalitet när man inte längre kan göra det.

Warsteiner finns att klicka hem. 17:90:- för en 33:a. Men du måste köpa minst 24. En hel platta tolkar jag det som. Dålig APK med 4,8 %.

Radeberger har utgått online står det. Vad nu det innebär. Annars dålig APK med 4,8 % och 17:90:- för en 33:a.

Jag tror du klarar dig. Rekommenderar Bryggmästarens Premium Gold istället. Burk, 500 ml, 5,7 % och 16:90:-.
Citera
2026-08-25, 19:47
Medlem
Citat:
Warsteiner finns att klicka hem. 17:90:- för en 33:a. Men du måste köpa minst 24. En hel platta tolkar jag det som. Dålig APK med 4,8 %.

Radeberger har utgått online står det. Vad nu det innebär. Annars dålig APK med 4,8 % och 17:90:- för en 33:a.

Jag tror du klarar dig. Rekommenderar Bryggmästarens Premium Gold istället. Burk, 500 ml, 5,7 % och 16:90:-.

Jag klarar mig men tråkigt! Det finns ju 511 olika pilsner från olika svenska mikrobryggerier men Tyskland storsäljare har de inte plats för. Att köpa ett helt flak Warsteiner är inget för mig, har inte tillräckligt med vänner för att hinna dricka upp det i rimlig tid.

Alkohol per krona är inget jag tar i beaktande. Väldigt billigt med öl oavsett vad man köper tycker jag, extremt liten del av min budget.

Bitburger och Jever finns fortfarande kvar, men är väl en tidsfråga innan de dras in med till förmån för Lidingö gårdsbryggeris pilsner.
Citera
2026-08-26, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Inget jag skulle köpa när det finns annan bättre pilsner.
På Systembolaget? Vilken då i så fall?
Citera
2026-08-27, 01:27
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnuz
På Systembolaget? Vilken då i så fall?
Finns all möjlig pilsner, lager mm. Pilsner Urquell, Budovar, Zubr, Wisby Pils mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in