2026-08-18, 11:00
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Att folkölspriset är högt beror ju främst på att volymerna är små. De flesta ser folköl som en nödlösning när Systemet är stängt eller för långt bort. Folkölen är en pappersprodukt som bara finns i Sverige, då går det inte att få någon vettig konkurrens på den.
Det är inte heller så dramatisk skillnad på alkoholskatt mellan folköl och svagare starköl.
Fast öl med låg alkoholhalt är inte enbart en svensk eller finsk grej. Det finns i andra länder också.
Citera
2026-08-18, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Fast öl med låg alkoholhalt är inte enbart en svensk eller finsk grej. Det finns i andra länder också.
I Finland får man väl köpa starköl i matbutiken?
Engelsk mild ale kan vara runt 3.5%. Men det är väl bara gamla gubbar som dricker det nuförtiden.
Förutom det kan jag kan inte komma på något annat land där det säljs öl med alkoholhalt under 3.5%. Förutom alkoholfritt då så klart.
Citera
2026-08-18, 15:34
Medlem
ekerilars avatar
Systembolagets utbud är ju enormt. Varje enskild butik säljer ju givetvis bara det som går åt på orten. Du kan ju beställa i princip vad du vill, så tar de hem det. Det går oftast på några dager. Kanske 12 veckor om det är något väldigt speciellt.
Citera
2026-08-18, 19:38
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
I Finland får man väl köpa starköl i matbutiken?
Engelsk mild ale kan vara runt 3.5%. Men det är väl bara gamla gubbar som dricker det nuförtiden.
Förutom det kan jag kan inte komma på något annat land där det säljs öl med alkoholhalt under 3.5%. Förutom alkoholfritt då så klart.
Finns i alla möjliga länder.
Citera
2026-08-19, 08:35
Medlem
Citat:
Finns i alla möjliga länder.
Som till exempel?
Citera
2026-08-19, 09:26
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Som till exempel?
USA, Spanien, Tyskland, Japan, Storbritannien, Nederländerna, Tjeckien, Polen, Frankrike, Kanada, Australien mfl länder. Det är väl inget att tjafsa om?

Ibland dricker jag folköl därför att starköl inte är lämpligt. Jag vet att jag inte är ensam om det. Utbudet av folköl har formligen exploderat och flera matvarubutiker har mycket stort utbud jämfört med för några år sen. Nackdelen är att det är svindyrt jämfört med starköl.
Senast redigerad av Cineasten 2026-08-19 kl. 09:31.
Citera
2026-08-21, 08:45
Medlem
Citat:
USA, Spanien, Tyskland, Japan, Storbritannien, Nederländerna, Tjeckien, Polen, Frankrike, Kanada, Australien mfl länder. Det är väl inget att tjafsa om?

Ibland dricker jag folköl därför att starköl inte är lämpligt. Jag vet att jag inte är ensam om det. Utbudet av folköl har formligen exploderat och flera matvarubutiker har mycket stort utbud jämfört med för några år sen. Nackdelen är att det är svindyrt jämfört med starköl.
Jag ska snart till Spanien, så kan du tipsa om några alkoholsvaga öl jag kan hitta inne på hyllorna på SPAR, Dino, eller Mercadona?
Citera
2026-08-21, 12:14
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Jag ska snart till Spanien, så kan du tipsa om några alkoholsvaga öl jag kan hitta inne på hyllorna på SPAR, Dino, eller Mercadona?
Nej. Du får leta själv eller googla. Lycka till. Ha en härlig semestervistelse.
Citera
2026-08-21, 18:09
Medlem
Citat:

Det vet jag inte om just 3.5% är så vanligt.
Amerikanerna gillar ju sin Bud Light, Millers Light eller Coors light men de ligger ju på 4.2%.
Inte så stor skillnad iofs
Citera
2026-08-21, 18:33
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Amerikanerna gillar ju sin Bud Light, Millers Light eller Coors light men de ligger ju på 4.2%.
Upp till 3.5% Alltifrån alkoholfritt till lättöl osv.
Citera
2026-08-21, 19:16
Medlem
Citat:
Upp till 3.5% Alltifrån alkoholfritt till lättöl osv.
Ryssarna är ju lite efter, det var ju inte så länge sedan de klassade starköl som "alkoholhaltig dryck"
Sedan inledde de en kampanj för att befolkningen skulle dricka öl istället för vodka, som skademinimering för landets allmänna hälsa haha.

https://www.bbc.com/news/world-europe-14232970
Citera
2026-08-22, 21:02
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

Har man något ölintresse så kan det vara värt att kolla bland de lokal bryggerierna. Jag köper ibland lokala folkölslådor, det är bra att ha lite hemma.
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
"Magin" kring 3,5 handlar i Sverige bara om alkolholpolitik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in