2026-08-25, 16:45
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asptuna
Ja och det har jag också noterat. Våran anfallsuppsättning var kraftigt försvagad i våras. Nu har Carlstrand tillkommit som har fått en ganska bra start. Mitt långvariga missnöje ligger i defensiven. Vi brukade alltid ha ett tungt försvar. På senare år är det ett par ovärdiga resultat. Tänker då främst på Elfsborg borta 6-0, Malmö borta 5-0 och nu senast Örgryte hemma 0-3.. jag kan ta en skitförlust med uddamålet men att det ska rinna in massa mål är inte AIK:s Dna. Lika lite som att vi ska gå och vinna med 5-0 osv. Jag vill återgå till stabila resultat som håller över en hel säsong. Då kan vi börja jobba in en titel igen. Denna säsong har sina ups and downs men i helhet tycker jag Riveiro har fått liv i de yngre förmågorna vilket jag välkomnar. Spelmässigt en uppgradering från ifjol och de närmsta åren dessförinnan. Sen har jag respekt för Bajare som genomled tidigt 10-tal och åren innan det var ibland hädiskt men ni har ju jobbat hårt för att vara där ni är idag. Var du en av dem som bevittnade eran banter era med Chilenar-kvartetten, Rami Shaaban och andra bottenskrap ska du ha Kudos.
Kudos själv. Inget att tillägga mer än att jag varit säsongare i typ 26 år nu, så ja jag har sett alla nivåer av Bajen. Känner igen mönster när jag ser dem.

Kan erkänna att årets "det är skillnad på Aik nu" känns lite mer verklighetsförankrat än alla andra år ni sagt samma sak. Men då får det inte bli bakslag på era storsatsningar under hösten.
Senast redigerad av QuantumQuill 2026-08-25 kl. 16:51.
Citera
2026-08-25, 17:00
Medlem
eternussermos avatar
Saknar London, vad krävs för att han ska komma tillbaka, räcker det att vi förlorar på söndag, eller krävs det att smutsgården gör det omöjliga och slår oss?
Citera
2026-08-25, 17:01
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Saknar London, vad krävs för att han ska komma tillbaka, räcker det att vi förlorar på söndag, eller krävs det att smutsgården gör det omöjliga och slår oss?
En vinst räcker inte efter en sådan patetisk derbyinsats. Räkna med ett par veckor till, givet att hans klubb inte forsätter fumla.
Citera
2026-08-25, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jag är kvar. Var ska man annars vara? När jag kritiserade Sidleds inne på Malmöforumet för nåt år sedan åkte saxen genast fram. Men lo and behold!

Hur som helst, ingen vits med att titta bakåt nu. Åtgärder har vidtagits. Men man får nog inse att de egna produkterna, om än duktiga, inte leder till topp-3 i Allsvenskan, och att gamla aktade namn kan vara skört att förlita sig på.

Man får ta rygg på Sirius och Mjällby, värva ungt och hungrigt, samt några rutinerade runt 26-27.

Bryt ihop och kom igen, Himnelsblått!

Ja, jag vet att du är kvar. Gillar dig och att du kör på.

Ja, det känns som att de yngre inte är tillräckligt bra ännu. En sorts påtvingad generationsväxling.
Citera
2026-08-26, 06:51
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Ni har varit bra på att slösa bort pengarna på skit alla andra gånger ni fått pengar över. Bara hoppas att allt är sig likt även denna gång. Lycka till.
Har du läst rapporten eller har du gått vidare till att granska Kalifatet istället?
Citera
2026-08-26, 09:19
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelgubben
Ja, det känns som att de yngre inte är tillräckligt bra ännu. En sorts påtvingad generationsväxling.
Reflekterade över samma. Inte riktigt sett storheten hos tex Höög och Lundbergh men har full förståelse för att man testar dem hårt för att det behöver göras en generationsväxling, som du säger. Nyktert av MFF, men det innebär också att det kan ta några år innan dom är ett topp 3 lag igen.

Var bedrövad när MFF kvalificerade sig för CL 2014. Nu äntligen är balansen återställd. Det kunde tagit 10 år till.

Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Har du läst rapporten eller har du gått vidare till att granska Kalifatet istället?
Inget iögonfallande. Eller var det plötsligt något du ville diskutera? Du brukar bara tramsa så fort någon lyfter eran ekonomi, men för en gångs skull kanske du har något riktigt insiktsfullt i klass med ardaguler eller asptuna?
Senast redigerad av QuantumQuill 2026-08-26 kl. 09:29.
Citera
2026-08-26, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Dom har blivit en i mängden nu. I like it. Trodde dom skulle vara herre på täppan betydligt längre.

Har väl ändå haft en ganska dominant period och inget håller för evigt sen trodde väl även jag att vi skulle fortsätta dominera 10 år till med de ekonomiska musklerna vi hade.

Men det är väl samma sak varje gång nåt lag lyckas extremt bra och får de här perioderna av dominans.
Andra lag börjar skruva lite på det ena och det andra och MFF ledningen har denna gång blivit lite för bekväma.

Man får vara nöjd med gulden och europakvällarna man fått, brukar ju ta sin tid innan man reser sig igen om man kollar historien, så well lär ju ta några år innan vi är där igen sen ytterligare tid att bygga nåt hållbart.

Nu ligger väl ditt lag i förarsätet till att bli nästa dominant i svensk fotboll skulle jag säga (gör mkt rätt) Sirius och Mjällby i all ära men tror aldrig de kommer ha 8-10 års dominans m en Hammarby absolut om de fortsätter göra rätt saker.

Gäller bara att aldrig bli bekväm eller lat 💪
Citera
2026-08-26, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Något intressant som framkom? Är ekonomin räddad?
Det är inte så intressant att läsa den då Aik inte har kris
Lyssnade bara på en podd som tog upp den. De sa att avbräcket var procentuellt ovanligt stort*
MEN de visste inte om det var bara Yolanda eller för flera. Det var uppenbarligen inga ekonomer som pratade för de undrade om skatt räknas enskilt för Yolandaförsäljningen.

*ca 270m minus 160m.
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
hahaha nej nej jag vill verkligen att alla ska få skriva, tror du missförstod mig och ja. Ingen vill läsa en Lunkan-monolog...
Att inte klara att läsa längre texter, gör att ni inte begriper budskapet trots exempel
Flera korkskallar har t o m hävdat att det inte går att göra som jag skrev, fastän jag har gjort det
Så inte konstigt att fotbollen ligger långt efter gällande att träna psyket och det märks speciellt då spelare inte klarat att ladda om ens på 3-4 DAGAR!
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Har väl ändå haft en ganska dominant period och inget håller för evigt sen trodde väl även jag att vi skulle fortsätta dominera 10 år till med de ekonomiska musklerna vi hade.

Men det är väl samma sak varje gång nåt lag lyckas extremt bra och får de här perioderna av dominans.
Andra lag börjar skruva lite på det ena och det andra och MFF ledningen har denna gång blivit lite för bekväma.
Ekonomiska muskler ni fått delvis från kommunen

Ändringarna, som ledde till försämringarna, gjordes väl av klubbarna själva både i MFF och AIK?
=Värvade dyrt, höga lönekostnader, som inte gav så bra resultat jämfört med kostnaden.
Citera
2026-08-26, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Äh kommundiskussionen känns ganska gammal, trött osv blir väl så när det nämnts 800 gånger tidigare men du får gärna komma med ett bra underlag vad MFF kostat kommunen och hur mycket av detta som är eget kapital.
Om du klarar av detta så får du gärna komma med ett underlag vad MFF samtidigt dragit in 😎

Lär väl aldrig hända som de andra gångerna men men.

Som sagt tröttsam kommentar, fakta är att vi fick ekonomiska muskler genom avancemang till CL innan det var det väl Z försäljning osv men inte fan snackades det om ekonomiska muskler innan detta.

Kom precis på varför jag avvecklat mig mer och mer från FB 🤣🤣🤣

Man ger lite credd till Bajen och får nån tomte på halsen som börjar köra samma gamla saga 🤣🤣🤣 tror jag överlåter FB till Sthlm klubbarna så ni kan tjafsa som småflickor istället ha det trevligt i sandlådan.
Citera
2026-08-26, 15:03
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Det är inte så intressant att läsa den då Aik inte har kris
Lyssnade bara på en podd som tog upp den. De sa att avbräcket var procentuellt ovanligt stort*
MEN de visste inte om det var bara Yolanda eller för flera. Det var uppenbarligen inga ekonomer som pratade för de undrade om skatt räknas enskilt för Yolandaförsäljningen.

*ca 270m minus 160m.
Att inte klara att läsa längre texter, gör att ni inte begriper budskapet trots exempel
Flera korkskallar har t o m hävdat att det inte går att göra som jag skrev, fastän jag har gjort det
Så inte konstigt att fotbollen ligger långt efter gällande att träna psyket och det märks speciellt då spelare inte klarat att ladda om ens på 3-4 DAGAR!

Ändringarna, som ledde till försämringarna, gjordes väl av klubbarna själva både i MFF och AIK?
=Värvade dyrt, höga lönekostnader, som inte gav så bra resultat jämfört med kostnaden.
mmm så länge du tror på det så. vi andra gör det inte.
Citera
2026-08-26, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Citat:
mmm så länge du tror på det så. vi andra gör det inte.
För att ni är helkorkadé
JAG HAR JU GJORT DET,
både som spelare, laddade om på ett par TIMMAR, vilket behövdes då och då för att jag på med flera sporter samtidigt,
och som ledare utvecklade jag lag mycket snabbare från botten till sverigeeliten. Andra klubbar hade bättre "vanliga" tränare, men vi vann genom psykologi och taktik...
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Äh kommundiskussionen känns ganska gammal, trött osv blir väl så när det nämnts 800 gånger tidigare men du får gärna komma med ett bra underlag vad MFF kostat kommunen och hur mycket av detta som är eget kapital.
Om du klarar av detta så får du gärna komma med ett underlag vad MFF samtidigt dragit in
Menar du att inte andra klubbar drar in till sina kommuner också?
Alla klubbar får stöd (för ungdomsverksamhet).
Jag pratar om vad Mff fått EXTRA jämfört med andra klubbar.
Fick Mff inte arenan? Det är i alla fall vad som har sagts.
Citera
2026-08-26, 21:10
Medlem
Citat:
...diverse fabler...
Fick Mff inte arenan? Det är i alla fall vad som har sagts.

Kostnaden för arenan uppgavs ligga på runt 700 miljoner, det krävs en alldeles speciell sorts idioti för att tro att kommunen stod för hela det kalaset. Lejonparten av finansieringen av bygget bestod av egna medel och diverse banklån. Vad som är sant är dock att Malmö kommun gav ett räntefritt lån på 100 miljoner för att ro bygget i land.

Sedan dess har MFF köpt upp andelar i omgångar och sedan 10 år äger man 100% av arenan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in