Citat:
Ursprungligen postat av
bossebengbula
Nu spekulerar jag. Men tror inte han tappar kärnväljare. Vart skulle de gå? AFS. Förmodligen en bortkastad röst. Om han hade svarat nej. Förmodligen en jäkla massa följdfrågor och media efter sig vilket kostar fokus, tid och kanske röster som skulle tycka att det är lite väl radikalt. Men som sagt min spekulation.
Enligt Novus tappade SD 80 000 väljare till S från 2022 till 2025. Många SD-väljare uppger också att de är öppna för att rösta på KD.
https://novus.se/egnaundersokningar-arkiv/valjarfloden-nov-2025/
Om man ligger närmare S eller KD i andra frågor, men har valt SD pga invandringsfrågan, så blir det logiskt att byta parti när det står klart att SD också stödjer massinvandring, islamisering och allt det andra. Då finns det inget kvar som man kan tycka att SD gör bättre.
Kan även tänka mig att den här typen av utspel får många f.d. SD-väljare att inte vilja rösta alls. Hela idén att SD utmanar ett etablissemang faller samman. Detta kan dock vara svårt att förstå för dig som tycker att en röst är bortkastad om den inte går till någon som redan ingår i samma gegg.