2026-08-26, 16:20
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossebengbula
Nu spekulerar jag. Men tror inte han tappar kärnväljare. Vart skulle de gå? AFS. Förmodligen en bortkastad röst. Om han hade svarat nej. Förmodligen en jäkla massa följdfrågor och media efter sig vilket kostar fokus, tid och kanske röster som skulle tycka att det är lite väl radikalt. Men som sagt min spekulation.
Enligt Novus tappade SD 80 000 väljare till S från 2022 till 2025. Många SD-väljare uppger också att de är öppna för att rösta på KD.

https://novus.se/egnaundersokningar-arkiv/valjarfloden-nov-2025/

Om man ligger närmare S eller KD i andra frågor, men har valt SD pga invandringsfrågan, så blir det logiskt att byta parti när det står klart att SD också stödjer massinvandring, islamisering och allt det andra. Då finns det inget kvar som man kan tycka att SD gör bättre.

Kan även tänka mig att den här typen av utspel får många f.d. SD-väljare att inte vilja rösta alls. Hela idén att SD utmanar ett etablissemang faller samman. Detta kan dock vara svårt att förstå för dig som tycker att en röst är bortkastad om den inte går till någon som redan ingår i samma gegg.
Citera
2026-08-26, 16:39
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Nu spekulerar jag. Men tror inte han tappar kärnväljare. Vart skulle de gå? AFS. Förmodligen en bortkastad röst. Om han hade svarat nej. Förmodligen en jäkla massa följdfrågor och media efter sig vilket kostar fokus, tid och kanske röster som skulle tycka att det är lite väl radikalt. Men som sagt min spekulation.
Vi är nog en hel del som gått till Örebropartiet! Jimmy kommer dessutom få det hett om öronen om Markus Allard kommer in i riksdagen och därför söker han nog nya polare!
Citera
2026-08-26, 16:41
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Min resa är SD->AFS->Örebropartiet.
Citera
2026-08-26, 16:41
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Efter att ha svarat ”ja” på frågan om en muslim kunde bli svensk statsminister fick Åkesson utstå kritik, och kände sig nödgad att förklara sig.

”Sveriges statsminister ska vara svensk och tillhöra den svenska majoritetskulturen, något annat vore vansinne. Och dessutom högst osannolikt”, skrev Åkesson i sociala medier.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1489369
Citera
2026-08-26, 16:48
Medlem
Duvlorts avatar
"Och jag som baserar mitt röstande beroende på spex-intervjuer i P3."
Citera
2026-08-26, 16:48
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1489369
Med "svensk" menar Åkesson dock att man har svenskt pass och anser att Israel har rätt att expandera. Det utesluter inte alls att man är utlänning och muslim. Han är slirig med orden här.
Citera
2026-08-26, 16:51
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
"Och jag som baserar mitt röstande beroende på spex-intervjuer i P3."
Anser du att det är oproblematiskt om Israel får en muslimsk regering?
Citera
2026-08-26, 17:04
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Jimmie Åkesson har väl snart svikit alla som en gång röstade för att få ut alla flyktingar men det här tar väl priset att det ok att vara muslim och statminister! Nu har Jimmie Åkesson skitit hela det blå skåpet fullt!
Citera
2026-08-26, 17:08
Medlem
Gravsons avatar
Jag känner mig personligen inte bekväm med muslimska partier eller tanken på en muslimsk statsminister.

Det är ju såklart helt enligt lag och ordning, men jag känner fortfarande en stark skepticism till det. Jag tycker inte islam ens ska anses vara någonting svenskt och få ta plats i en svensk riksdag.
Citera
2026-08-26, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt
Åkesson säger att han känner sig helt okej med en muslimsk statsminister.

https://x.com/gustavkassel/status/2092346082239860808/video/1

https://kvartal.se/nyheter/artiklar/akesson-kan-tanka-sig-en-muslimsk-statsminister/cG9zdDoxNzM1NTQ

Varför skulle en nationalist rösta på SD när Åkesson säger att svenskheten sitter i passet och att vi kan ha en muslimsk statsminister?

Det är väl ganska normalt att svara så på frågan då en muslim med svenskt medborgarskap enligt lag
kan bli statsminister.
Citera
2026-08-26, 17:16
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Anser du att det är oproblematiskt om Israel får en muslimsk regering?

Jaha, det var den frågan Jimmie fick?
Citera
2026-08-26, 17:27
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Jimmie Åkesson har väl snart svikit alla som en gång röstade för att få ut alla flyktingar men det här tar väl priset att det ok att vara muslim och statminister! Nu har Jimmie Åkesson skitit hela det blå skåpet fullt!

Men du som sosse måste väl ändå vara positiv för detta, ni som varit lierade med Muslimska brödraskapet i flera år?

Eller är ni rädda att SD ska stjäla lite röster från er? Tror du kan vara lugn, ingen byter parti så lättvindigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in