Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Trodde att jag hittat en sådan normalt växande kyckling på Lidl som förvisso var fryst. Mest för att de var ganska små men billiga. Men till min fasa så stod det HALAL på den och då åkte den tillbaka i frysdisken. Var hittar man sådan kyckling? Den ska inte heller vara ekologisk och annat trams som gör den svindyr. Vill ha en gammeldags kyckling utan steroider men till ett hyfsat lågt pris som en fattig pensionär har råd med. Har t.ex. inte märkt skillnad på smaken i en dyr majskyckling och en normal. Bara att priset var dubbelt. Båda var lika goda.
Äggen väljer jag vanligtvis av frigående inomhus då de är mer säkra från salmonella men hönsen får röra på sig.
All kyckling slaktas på i princip samma sätt. Skillnaden med "halal" är att det stått någon muslim i ett hörn och läst en bön någon gång i timman eller så. Men visst, jag undviker också halal av ren princip.
Bättre kycklingkött har blivit förhållandevis dyrt i dag. Köper jag brukar det bli lårfile eller lår med ben då de är mörare än bröst. Steroider och antibiotika skiter jag i då jag precis som du är pensionär och rätt gammal. Kommer ändå inte leva evinnerligt.
Ägg har jag för första gången egna. Eller ja, egna hönor då. Trevliga djur, men ändå mycket jobb och foder är dyrt.
Till den i tråden någonstans ovan som tycker det inte spelar någon roll vill jag säga de är väl inte jordens smartaste djur men varje höna har en personlighet. Jag äter dem inte ... än, vill ju gärna få deras ägg. Trevliga djur. Fått mig en tupp nyligen, han är inte vuxen än men terroriserar redan hönorna.