2026-08-26, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleX
Trams.
Kycklingar har inte hjärna nog.
Inget sinne som kan uppleva saker = ingenting som kan känna smärta eller lidande.

Jo det har de och visst kan de känna smärta och lidande. En amöba kan uppleva obehag av att att vistas i vissa miljöer, tex sura, och undviker dem.

Kanske är det bättre att köpa de billigaste kycklingflléerna från Thailand då dessa kanske inte har stressats fram lika mycket som de svenska.
Citera
2026-08-26, 15:59
Medlem
Trodde att jag hittat en sådan normalt växande kyckling på Lidl som förvisso var fryst. Mest för att de var ganska små men billiga. Men till min fasa så stod det HALAL på den och då åkte den tillbaka i frysdisken. Var hittar man sådan kyckling? Den ska inte heller vara ekologisk och annat trams som gör den svindyr. Vill ha en gammeldags kyckling utan steroider men till ett hyfsat lågt pris som en fattig pensionär har råd med. Har t.ex. inte märkt skillnad på smaken i en dyr majskyckling och en normal. Bara att priset var dubbelt. Båda var lika goda.

Äggen väljer jag vanligtvis av frigående inomhus då de är mer säkra från salmonella men hönsen får röra på sig.
Citera
2026-08-26, 16:03
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Det blir säkert en "Vi ska se över våra rutiner" på den, sen går livet vidare..
Citera
2026-08-26, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av secretary
Som konsumenter borde vi bry oss mer. Åtminstone om vi anser att onödigt lidande är något dåligt, för då har man etiska skäl att faktiskt inte köpa dessa tortyrkycklingar.
Tyvärr finns det nog inga kycklingar som föds upp utan tortyr. Det är sjukt sorgligt
Citera
2026-08-26, 19:09
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell-2.0
Det blir säkert en "Vi ska se över våra rutiner" på den, sen går livet vidare..
Så blir det. Såg även intervjun med kvinnan som skulle vara någon slags företrädare för svensk fågel, någon slags branschorganisation.

... isolerade händelser ... otur. ... det är klart ingen uppfödare vill sina djur illa ...
Citera
2026-08-26, 21:07
Medlem
BombaySaphires avatar
Ministern reagerar: ”Tveklöst bilder som rycker tag i en”

Så tycker partierna om turbokycklingen • Flera vill se förbud

https://www.tv4.se/artikel/reg0pMmWb3tEMbuXmg5Vv/ministern-reagerar-tvekloest-bilder-som-rycker-tag-i-en
Citera
2026-08-27, 00:24
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Trodde att jag hittat en sådan normalt växande kyckling på Lidl som förvisso var fryst. Mest för att de var ganska små men billiga. Men till min fasa så stod det HALAL på den och då åkte den tillbaka i frysdisken. Var hittar man sådan kyckling? Den ska inte heller vara ekologisk och annat trams som gör den svindyr. Vill ha en gammeldags kyckling utan steroider men till ett hyfsat lågt pris som en fattig pensionär har råd med. Har t.ex. inte märkt skillnad på smaken i en dyr majskyckling och en normal. Bara att priset var dubbelt. Båda var lika goda.

Äggen väljer jag vanligtvis av frigående inomhus då de är mer säkra från salmonella men hönsen får röra på sig.
All kyckling slaktas på i princip samma sätt. Skillnaden med "halal" är att det stått någon muslim i ett hörn och läst en bön någon gång i timman eller så. Men visst, jag undviker också halal av ren princip.

Bättre kycklingkött har blivit förhållandevis dyrt i dag. Köper jag brukar det bli lårfile eller lår med ben då de är mörare än bröst. Steroider och antibiotika skiter jag i då jag precis som du är pensionär och rätt gammal. Kommer ändå inte leva evinnerligt.

Ägg har jag för första gången egna. Eller ja, egna hönor då. Trevliga djur, men ändå mycket jobb och foder är dyrt.

Till den i tråden någonstans ovan som tycker det inte spelar någon roll vill jag säga de är väl inte jordens smartaste djur men varje höna har en personlighet. Jag äter dem inte ... än, vill ju gärna få deras ägg. Trevliga djur. Fått mig en tupp nyligen, han är inte vuxen än men terroriserar redan hönorna.
Citera
2026-08-27, 09:22
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Uppfödaren om filmerna på döende kycklingar: ”Ser att de mår bra”

”En helt normal dödlighet”

https://www.tv4.se/artikel/7Iun1EOB5DPyh8hg8Gv7Rz/uppfoedaren-om-filmerna-pa-doeende-kycklingar-ser-att-de-mar-bra
Citera
2026-08-27, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Det där är inte värphöns utan fågelbarn. Därav benämningen kyckling.
Värphöns är vuxna fåglar och benämns som höna.
Det finns en poäng med mitt mästrande.

Vi är goda Svenskar och vi påstår att vi köper ägg från frigående hönor utan att läsa det lilla extra som handlar om att de är frigående inomhus. Sedan köper vi även kyckling till ett så lågt pris som möjligt då det är både nyttigt och billigt. Inte en tanke på att en grillad kyckling på ICA väger 750 gram. Hur fan kan alla kycklingar väga så lika utan mänsklig inblandning?
Om vi ska äta som vi lär så kommer kycklingindustrin gå under eftersom alla jävla uttjänta värphöns blir Nuggets. Vi som testat att äta höna vet skillnaden. Höna är vidrigt medan jag själv snart ska gå och tillaga en skitgod kycklinggryta gjord på kycklingbröst.

Normalkonsumenten har inte råd att ha humant uppfödd kyckling utan våra krav på pris kontra kvalitet gör att vi betalar och blundar över djurplågeri.

Jag hajar vad du menar och håller med om mycket men du har fel i att grillad kyckling i butik väger lika mycket. Kan Skilja rätt mycket i vikt vilket du även återser på den individuella prislappen på kycklingarna.
Citera
2026-08-27, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meyor
Jag hajar vad du menar och håller med om mycket men du har fel i att grillad kyckling i butik väger lika mycket. Kan Skilja rätt mycket i vikt vilket du även återser på den individuella prislappen på kycklingarna.
Inte i de affärer jag handlar i. De diffar i gram runt 750.
Citera
2026-08-27, 10:11
Medlem
Jag har NOLL förtroende när det gäller djuruppfödning då det handlar om EN enda sak och det är pengar. Det ska löna sig och dessa kycklingar är ju inga ”vanliga” kycklingar som man ser på en bondgård gåendes helt fritt, i olika färger och som mår och tänker som en vanlig kyckling utan dessa stackare är ju framavlade till just exakt detta som vi ser. Det är inga ”normala”, friska kycklingar. Och det är helt hållet försvarbart eftersom de lever så kort tid. Jag tycker absolut inte att det är försvarbart men då detta är fullt lagligt och legitimt så är det just vad det är, färsvarbart från uppfödarens sida.

Jag är så trött på dessa falska etiketter om djurvälfärd då jag inte tror ett smack på det, för det handlar bara om stora och lätta pengar.

Allt massproducerat som vi kan köpa i våra matbutiker är ingenting annat än business, så är det bara och så länge som utbudet finns så kommer det aldrig att ta slut.

Men jag vill ingenting annat än att vi människor ska fatta och agera. Jag tror absolut inte att dessa produkter är särskilt hälsosamma för oss att äta i det stora loppet. Det är inte meningen att man ska laborera med vår näring, klart det påverkar våra celler och allting. Vi lever inte i en sund värld och jag avskyr det.

Bebisar upp till 12 månader får man inte mata med vad som helst. Katter får inte äta vad som helstutan deras foder är anpassat, samma med hundar.

Men en människa som passerat 12 månader får stoppa i sig vilket gift som helst.
Citera
2026-08-27, 10:18
Medlem
Pinoputchins avatar
Jag har ofta köpt de ägg jag hittat, inte kollat närmare, beträffande kyckling så är mycket av det som säljs bara skit ch innehåller en massa vatten speciellt frysta kycklingfiléer och liknande, kvaliteten har försämrats på senare år som så mycket annat. Om man är emot djurplågeri så är ägg och kyckling en av de saker man inte ska äta, det är riktigt vidrig framställning av dessa produkter. Även så kallade ägg från frigående höns inomhus är hemskt. Jag håller faktiskt med Djurens Rätt i mycket av de som de kämpar emot. Funderar själv på att sluta med kött och även en del annat, i alla fall minska det betydligt och kolla upp noga var jag köper från.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in