2026-08-26, 13:16
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Djurens Rätt polisanmäler de kycklinguppfödare, vars stallar har smygfilmats. Organisationen menar att bilderna visar att djuren plågas och kräver ett förbud för den snabbväxande kycklingen.

– Djuren utsätts för stress och ett enormt lidande, säger Tina Hogevik, ordförande i Djurens Rätt

Citat:
99 procent av all kyckling som föds upp i Sverige är en hybrid, framavlad för att vara extremt snabbväxande. Under 35 dagar fördubblar den sin vikt 50 gånger, från 40 gram till 2 kilo. Enligt forskare har skelett och inre organ svårt att hänga med, vilket riskerar att orsaka lidande.

Citat:
Så svarar Svensk Fågel: Känner inte igen bilden

Era tankar om detta?
Vilken kyckling köper ni i affären?
Vilka ägg köper ni?

https://www.tv4.se/artikel/6IjiE3wQs4w0C0UOWfeRxo/polisanmaeler-svenska-kycklinguppfoedare-enormt-lidande

https://www.tv4.se/artikel/1nRPYm5fswsZ628ICwtYJP/sa-svarar-svensk-fagel-kaenner-inte-igen-bilden
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-08-26 kl. 13:19.
Citera
2026-08-26, 13:31
Avslutad
Som konsumenter borde vi bry oss mer. Åtminstone om vi anser att onödigt lidande är något dåligt, för då har man etiska skäl att faktiskt inte köpa dessa tortyrkycklingar.
Citera
2026-08-26, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Era tankar om detta?
Vilka ägg köper ni?

https://www.tv4.se/artikel/6IjiE3wQs4w0C0UOWfeRxo/polisanmaeler-svenska-kycklinguppfoedare-enormt-lidande

https://www.tv4.se/artikel/1nRPYm5fswsZ628ICwtYJP/sa-svarar-svensk-fagel-kaenner-inte-igen-bilden
Vad är din tanke om saken?

Det är svårt att hitta ekologisk kyckling.
Uppfödarna borde väl i alla fall känna igen bilden av att kycklingen ökar 50 gånger i vikt
Citera
2026-08-26, 13:59
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan BombaySaphire

Djurlidandet är stort, som ditt exempel i uppfödningen med snabbväxare, trånga stallar och annat elände. Allra värst tycker jag personligen är när man konkret och aktivt plågar djuret innan det dör som med fisket, där fisken eller räkorna sakta kvävs ihjäl när den tagits upp från havet och hälls i lastrummen eller innan de kokas till döds.

Att vara pesceterian och äta fisk för man är emot köttdjurens lidande är verkligen ett fint exempel på dubbelmoral när den är som allra bäst.

Jag köper Kronfågels svenska kyckling, ej den håtr antibiotikabehandlade kycklingen från Thailand (den som serveras på lunchrestauranger och ofta säljs färdigstekt i frysdisken) eller den som kommer från polska "spökfarmer" som kör tillståndslöst och under radarn.

Ägg köper jag svenska eller finländska. Danska har av och till haft problem med salmonella men också MRSA-bakterier. Ska jag koka äggen eller laga uppvärmda ägg kan jag köpa danska. Men råa äggulor vill jag ha från svenska eller finska ägg.

Som alltid ställs olika djurs lidande mot varandra och jag legitimerar mitt orsakande av lidande för djur att jag inte vill lida av näringsbrist eller svält, samt att jag vill få utöva min kulturella och religiösa tillhörighet.
Citera
2026-08-26, 14:04
Medlem
BiskopBrasks avatar
PS Kycklingen i ditt exempel fördubblar inte sin vikt 50 gånger från 4 gram till 2 kg.

Istället fördubblar den sin vikt 9 gånger (från 4 gram till 8-16-32-64-128-256-512-1024 och slutligen 2048 gram.

Men jag förstår att man tycker det låter mer medialt spännande att tänka 4 x 50 = 2000.
Citera
2026-08-26, 14:06
Medlem
Beckahestens avatar
Det är faktiskt så att jag har fått så kallad träkyckling en gång för mycket så jag har slutat köpa de där storpacken med kycklingfilé där de tyvärr oftast återfinns. Allra flest gånger har jag fått träkyckling i marinerade produkter.

Träkyckling är då man får en filé som är av en helt annan konsistens än normalt, den är hård, svårtuggad, gummiaktig och ser skum ut i texturen. Det här beror på muskelskador som de kan få av att växa för snabbt.

Undrar om fler fått sån här kyckling och reagerat på det?

För min del får man hemskt gärna byta ut kycklingpopulationen till en mer långsamväxande.
Citera
2026-08-26, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Era tankar om detta?
Vilka ägg köper ni?

Det där är inte värphöns utan fågelbarn. Därav benämningen kyckling.
Värphöns är vuxna fåglar och benämns som höna.
Det finns en poäng med mitt mästrande.

Vi är goda Svenskar och vi påstår att vi köper ägg från frigående hönor utan att läsa det lilla extra som handlar om att de är frigående inomhus. Sedan köper vi även kyckling till ett så lågt pris som möjligt då det är både nyttigt och billigt. Inte en tanke på att en grillad kyckling på ICA väger 750 gram. Hur fan kan alla kycklingar väga så lika utan mänsklig inblandning?
Om vi ska äta som vi lär så kommer kycklingindustrin gå under eftersom alla jävla uttjänta värphöns blir Nuggets. Vi som testat att äta höna vet skillnaden. Höna är vidrigt medan jag själv snart ska gå och tillaga en skitgod kycklinggryta gjord på kycklingbröst.

Normalkonsumenten har inte råd att ha humant uppfödd kyckling utan våra krav på pris kontra kvalitet gör att vi betalar och blundar över djurplågeri.
Citera
2026-08-26, 15:12
Avslutad
Hajapp detta kommer bli hemskt dyrt för hos nu. Alltid drabbas vi konsumenter.

En vanlig kyckling går från ett par Gram till ca 1kg på drygt 1 år. Detta lär inte bli hållbart jämfört med 35-40 dagar idag. 6 gen av kycklingar hinner bli till innan en ekologisk kyckling växer till en rimlig vikt.

Norge har en lite långsammare som är på ca 50 dagar.

Hur ska detta sluta egentligen? Ska vi sluta äta kyckling då inget bolag kommer sälja en kyckling för 50kr om det har tagit dem 1 år att föda upp.

Eller ska vi acceptera att djuren får lida för att vi ska kunna unna oss?

Köttet är redan påväg uppåt prismässigt.

Blir då soyboys
Citera
2026-08-26, 15:14
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Det där är inte värphöns utan fågelbarn. Därav benämningen kyckling.
Värphöns är vuxna fåglar och benämns som höna.
Det finns en poäng med mitt mästrande.

Exakt. Jag vet det.

Man kan dock diskutera två saker i den här tråden, dvs både kyckling och ägg.
Citera
2026-08-26, 15:28
Medlem
busy-signals avatar
Sorgligt.

Köper enbart ekologisk. Det blir dyrare men jag har dragit ner på annat istället.
Citera
2026-08-26, 15:37
Medlem
KalleXs avatar
Trams.
Kycklingar har inte hjärna nog.
Inget sinne som kan uppleva saker = ingenting som kan känna smärta eller lidande.
Citera
2026-08-26, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Vad är din tanke om saken?

Det är svårt att hitta ekologisk kyckling.
Uppfödarna borde väl i alla fall känna igen bilden av att kycklingen ökar 50 gånger i vikt

Här är de specifika butikerna, matkedjorna och plattformarna där du kan köpa dessa långsamt växande kycklingar i Sverige:

De stora livsmedelskedjorna (Centralt sortiment)Många av de större märkena är listade centralt, vilket betyder att du kan hitta dem i välsorterade fysiska butiker över hela landet:ICA (Kvantum & Maxi): Säljer regelbundet Bosarps ekologiska kyckling (KRAV-märkt från Kronfågel) samt Bjärekyckling. REKO-kyckling (som säljs via bland annat Gröna Gårdar) finns också i ICAs centrala system.Coop & Hemköp: Har både Bjärekyckling och REKO-kyckling i sina sortiment. Om de inte ligger på hyllan i din lokala butik kan du be butikschefen att beställa hem dem.Onlinebutiker och matkassar (Hela Sverige / Regionalt)Om du vill handla på nätet och få direkt hemleverans finns det flera utmärkta alternativ:Gröna Gårdar: Har en egen webbshop där du kan köpa frysta detaljer som kycklingbröstfilé, lårfilé och kycklingfärs från långsamväxande REKO-kycklingar.Gårdssällskapet: Säljer ekologiska köttlådor och kycklinglådor (Hubbard/Rowan Gold) direkt via sin hemsida med hemleverans till stora delar av Sverige.Mathem: Säljer både Bjärekyckling och REKO-kyckling online.Mylla.se: En plattform för lokalmat där du kan beställa hemleverans av färsk Bjärekyckling (både hel, lårfilé och bröstfilé).Ecoviva: Denna ekologiska matkasse inkluderar regelbundet REKO-kyckling i sina menyer.Gårdsbutiker och lokala delikatessbutikerViking Fågel Gårdsbutik: Säljer sin egenuppfödda majskyckling och ungtupp direkt på gården i Munka-Ljungby (Skåne). De har öppet året runt på fredagar (kl. 14–18) och lördagar (kl. 10–13). Observera att de endast tar kontant betalning.Lokala kött- och delikatessaffärer: Fristående charkuterier och saluhallar (till exempel Helmut Walch i Göteborgsområdet) köper ofta in kyckling från premiumproducenter som Viking Fågel eller Bjärefåge
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in