Citat:
Ursprungligen postat av
BiskopBrask
Hejsan BombaySaphire
Djurlidandet är stort, som ditt exempel i uppfödningen med snabbväxare, trånga stallar och annat elände. Allra värst tycker jag personligen är när man konkret och aktivt plågar djuret innan det dör som med fisket, där fisken eller räkorna sakta kvävs ihjäl när den tagits upp från havet och hälls i lastrummen eller innan de kokas till döds.
Att vara pesceterian och äta fisk för man är emot köttdjurens lidande är verkligen ett fint exempel på dubbelmoral när den är som allra bäst.
Jag köper Kronfågels svenska kyckling, ej den håtr antibiotikabehandlade kycklingen från Thailand (den som serveras på lunchrestauranger och ofta säljs färdigstekt i frysdisken) eller den som kommer från polska "spökfarmer" som kör tillståndslöst och under radarn.
Ägg köper jag svenska eller finländska. Danska har av och till haft problem med salmonella men också MRSA-bakterier. Ska jag koka äggen eller laga uppvärmda ägg kan jag köpa danska. Men råa äggulor vill jag ha från svenska eller finska ägg.
Som alltid ställs olika djurs lidande mot varandra och jag legitimerar mitt orsakande av lidande för djur att jag inte vill lida av näringsbrist eller svält, samt att jag vill få utöva min kulturella och religiösa tillhörighet.
Meningen med att vara pescertian är att man anser att fisk och räkor t.ex har mindre kapacitet för lidande än köttdjur såsom kyckling, gris och kor.
Jag tycker detta egentligen är väldigt sunt.
Ja fiskar kan lida, men har de den intelligens som grisar har t.ex?
Knappast.
Sen är räkor i princip insekter och håller man på och fortsätter in på det spåret om insekters lidande kommer vi aldrig få ett slut.
Det är bättre att fokusera på de djur vi vet har en stor kapacitet för lidande och minimera det, att istället äta djur man vet har mindre kapacitet för lidande är en väg.