2026-08-27, 10:24
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
”En helt normal dödlighet”

https://www.tv4.se/artikel/7Iun1EOB5DPyh8hg8Gv7Rz/uppfoedaren-om-filmerna-pa-doeende-kycklingar-ser-att-de-mar-bra
Detta är fruktansvärt och avskyvärt. Människan har kommit bort från naturen helt och hållet och andra djur ska behöva leva i massofrihet och pina bara för att vi ska sitta och fisa vid köksbordet, fy fan för homo sapiens..
Citera
2026-08-27, 13:05
Medlem
INGSOCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan BombaySaphire

Djurlidandet är stort, som ditt exempel i uppfödningen med snabbväxare, trånga stallar och annat elände. Allra värst tycker jag personligen är när man konkret och aktivt plågar djuret innan det dör som med fisket, där fisken eller räkorna sakta kvävs ihjäl när den tagits upp från havet och hälls i lastrummen eller innan de kokas till döds.

Att vara pesceterian och äta fisk för man är emot köttdjurens lidande är verkligen ett fint exempel på dubbelmoral när den är som allra bäst.

Jag köper Kronfågels svenska kyckling, ej den håtr antibiotikabehandlade kycklingen från Thailand (den som serveras på lunchrestauranger och ofta säljs färdigstekt i frysdisken) eller den som kommer från polska "spökfarmer" som kör tillståndslöst och under radarn.

Ägg köper jag svenska eller finländska. Danska har av och till haft problem med salmonella men också MRSA-bakterier. Ska jag koka äggen eller laga uppvärmda ägg kan jag köpa danska. Men råa äggulor vill jag ha från svenska eller finska ägg.

Som alltid ställs olika djurs lidande mot varandra och jag legitimerar mitt orsakande av lidande för djur att jag inte vill lida av näringsbrist eller svält, samt att jag vill få utöva min kulturella och religiösa tillhörighet.
Meningen med att vara pescertian är att man anser att fisk och räkor t.ex har mindre kapacitet för lidande än köttdjur såsom kyckling, gris och kor.
Jag tycker detta egentligen är väldigt sunt.
Ja fiskar kan lida, men har de den intelligens som grisar har t.ex?
Knappast.
Sen är räkor i princip insekter och håller man på och fortsätter in på det spåret om insekters lidande kommer vi aldrig få ett slut.
Det är bättre att fokusera på de djur vi vet har en stor kapacitet för lidande och minimera det, att istället äta djur man vet har mindre kapacitet för lidande är en väg.
Senast redigerad av INGSOC 2026-08-27 kl. 13:10.
Citera
2026-08-27, 13:56
Medlem
BiskopBrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INGSOC
fisk och räkor t.ex har mindre kapacitet för lidande än köttdjur såsom kyckling, gris och kor.
Jag tycker detta egentligen är väldigt sunt.

Hejsan Ingsoc,
Tänkvärd etik att dela in lidandet efter graden av intelligenser. Jag tycker inte det låter sunt alls.

Skulle till och med säga osunt att ha en idé om ett graderat lidande och hur det kan legitimera människans övergrepp mot djur.
Citera
2026-08-27, 14:34
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Och här trodde jag att Sverige var världsbäst på human djuruppfödning?

Vi är världsbäst på allting förrän motsatsen bevisas gång på gång på gång på gång på gång……..
Citera
2026-08-27, 15:04
Medlem
Tomtekukars avatar
Jag växte upp med djur och natur runt omkring mig och tillbringade mycket tid i skogen. Där lär man sig något ganska grundläggande: liv är inget man behöver vara sentimental inför för att respektera.

I dag avlar vi fram kycklingar som växer så snabbt att kroppen riskerar att inte hinna med och diskussionen handlar om vad köttet får kosta.

Sedan kommer rationaliseringen: vissa djur kan tydligen lida mindre eftersom de är mindre intelligenta. Bekvämt. Då slipper man ju ändra sina vanor.

Det märkliga är att samma princip breder ut sig även bland människor: vilka liv och vilken hänsyn som räknas verkar allt oftare bero på vilken kategori man tillhör och vem som för tillfället får definiera moralen.

Förr var respekt för liv en självklarhet.
I dag verkar den mest vara en förhandlingsfråga.
Citera
2026-08-27, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Inte i de affärer jag handlar i. De diffar i gram runt 750.

Okej vet inte vart du bor eller vart du handlar men att det skulle diffa några gram på en kyckling i påse är helt orealistiskt. en kyckling på ICA i värmeskåpet låg på mellan 78-102kr när jag gick förbi idag.
Citera
2026-08-27, 15:29
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Briljant svar av företrädaren för branschen; de djur som mår bra, mår ju bra.
Citera
2026-08-27, 16:14
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
Och här trodde jag att Sverige var världsbäst på human djuruppfödning?

Vi är världsbäst på allting förrän motsatsen bevisas gång på gång på gång på gång på gång……..

Kycklingarna i t.ex. Finland har det betydligt bättre än i Sverige och mycket godare är de också.

https://bioekonomi.fi/djurtatheten-for-alla-kycklingar-i-finland-ska-ligga-pa-nivan-i-eus-forordning-om-ekologisk-produkti on/
Citera
2026-08-27, 16:19
Medlem
Sen har vi Kronfågel på det som slaktar dom i plågsam död.. Det var ju också på tapeten. Nej jag har börjat bojkotta kyckling sen länge det är fan för mycket nu.
Citera
2026-08-27, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleX
Trams.
Kycklingar har inte hjärna nog.
Inget sinne som kan uppleva saker = ingenting som kan känna smärta eller lidande.

Skitsnack..
Citera
2026-08-27, 16:47
Medlem
INGSOCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan Ingsoc,
Tänkvärd etik att dela in lidandet efter graden av intelligenser. Jag tycker inte det låter sunt alls.

Skulle till och med säga osunt att ha en idé om ett graderat lidande och hur det kan legitimera människans övergrepp mot djur.
Nja, om man inte kan dela in djur efter olika grad av lidande (baserat på sin kapacitet för det) så kommer vi inte komma någon vart.
Då blir det liksom som att man inte ska smälla mygg eller ha råttfällor för det orsakar lidande, det är orimligt och egentligen onaturligt.

Vi människor kommer inte inom snar framtid att helt kunna frisätta oss från vårt beroende av djur och därför är det rimligt att gå den väg som orsakar minst lidande.

Tycker du ärligt talat att dra av ben på en pappa långben spindel är samma lidande som grisar utsätts för i slaktfabriker där de står veckor i samma inhägnad utan att kunna vända sig om?
Lite skev bild i så fall tycker jag.
Citera
2026-08-27, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Era tankar om detta?
Vilken kyckling köper ni i affären?
Vilka ägg köper ni?
https://www.tv4.se/artikel/6IjiE3wQs4w0C0UOWfeRxo/polisanmaeler-svenska-kycklinguppfoedare-enormt-lidande
https://www.tv4.se/artikel/1nRPYm5fswsZ628ICwtYJP/sa-svarar-svensk-fagel-kaenner-inte-igen-bilden
Köper bara vid affärens REA. Påminner om halal-slakta djur och det ska förbjudas och att även importeras in till Sverige. Vad är omställningens konsumenter beredd att betala på bättre djurhållning för dessa lättviktare till djur. Låt dom bestämma genom att märka påsarna i affären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in