2026-08-25, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Vet inte riktigt vad du svarar på?
Har du redan glömt bort vad du skrev?

en Watch Tower-text från 1887 behandlar Russell själva beslutet i Apg 15:9–29. Där säger han att dessa föreskrifter visserligen var goda råd, men:

“nor are these stated as law"

Apostlagärningarna 15
[28] Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav:

Den falska profeten glömde läsa. Detta beslut togs i samråd med Guds ande, så det är att betrakta som lag. Tolkningen Jv gör är ändå fel.

5 Moseboken 30
[19] Jag tar i dag himmel och jord till vittnen på att jag har ställt dig inför liv och död, välsignelse och förbannelse. Du skall välja livet, så att du och dina efterkommande får leva.

Så ingen ska välja döden när en blodtransfusion räddar liv.
Citera
2026-08-26, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast schackklubbar påstår sig inte vara en kristen orden.
Vad har det med saken att göra, du frågade om det något om ordnar i bibeln och om inte så borde de få finnas
Citera
2026-08-26, 08:56
Medlem
Citat:
Ok, så rasister, kriminella och lite märkliga personer passar inte i er orden.
Det säger sig självt så vad är det du frågar om?
Citera
2026-08-26, 09:51
Medlem
Inte en enda protestant var med och skrev och sammanställde Bibeln. Tänk på det när ni väljer studiebibel och bibelskola.
Citera
2026-08-26, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertVogler
Inte en enda protestant var med och skrev och sammanställde Bibeln. Tänk på det när ni väljer studiebibel och bibelskola.

Inte en enda Katolik heller.
Citera
2026-08-26, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Vad har det med saken att göra, du frågade om det något om ordnar i bibeln och om inte så borde de få finnas

Jag menar vad har kristendom/bibeln med er orden att göra?
Citera
2026-08-26, 15:01
Medlem
Citat:
Inte en enda Katolik heller.

Du har inte läst kyrkohistoria ser jag. Apostlarna var katoliker, evangelisterna var katoliker, de apostoliska fäderna var katoliker, kyrkofäderna var katoliker. Du får nog läsa på lite innan du yttrar dig. Annars skämmer du bara ut dig själv.
Citera
2026-08-26, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Dum fråga kan tyckas. Men jag hoppas och tror att många kan relatera.

Jag är mycket intresserad av att studera Bibeln, specifikt för att föröka förstå dess mystiska och dolda budskap. Jag hörde nånstans att hela Bibeln i princip är en kod, vilket gjorde mig nyfiken.

Men det känns helt hopplöst. Var börjar man?

I yngre dagar lusläste jag Gamla Testamentet från pärm till pärm, men jag minns inte mycket annat än att boken var jävligt tråkig och långrandig. Sida upp och sida ner om Abrahams släktträd och hur man bygger ett tält på bästa sätt. Inte kul.

För att plocka gobitar ur Bibeln har jag testat några olika sätt:

* Läst Seven Last Words av James Martin .Sj

Ett personligt porträtt av Jesus med fokus på hans mänskliga sida. Mycket bra!

* Har konfirmerat mig och fick då läsa en bok av nån svensk präst, tyvärr glömt namnet men det handlade mest om "personlig tro" så att säga - inga dolda budskap eller djuplodande analyser av Uppenbarelseboken.

* Appen Bibeln. Fullkomligt värdelös och intetsägande (för mig).

Har funderat på en Bibelkurs i kloster, men inte haft tid tyvärr.

Tips, tankar, idéer? Tack på förhand.

Denna man gör det bästa. Han förklarar hur bibeln är en karta över vårt mänskliga psyket.
Du kan också leta upp YouTubekanalen decode scripture som sammanfattar Bills undervisning bra.

https://youtube.com/@bdona4556?si=s4oQAPBHmYJ2S4cK
Citera
2026-08-26, 16:19
Medlem
Citat:
Du har inte läst kyrkohistoria ser jag.

Kyrkohistoria är inte inspirerade av Gud, den är inte lika pålitlig som dom inspirerade skrifterna:

"Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv" (2 Tim 3:16 Bibel2000)

Även NT är inspirerade, det bekräftar Petrus när han inkluderar Paulus till dom övriga skrifterna:

"Detta har också vår käre broder Paulus skrivit till er i enlighet med den vishet han har fått. Det gör han i alla sina brev när han talar om dessa ting. Där finns somligt som är svårt att förstå, och detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petrus 3:15-16 Bibel2000)

Kyrkohistorien kom till under avfallet från dom första kristna, så det går inte att lita på det. Paulus hade profeterat om det stora avfallet, och Johannes bekräftade att avfallet hade kommit på hans tid:

"Mina barn, detta är den sista tiden... och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss. " (1 Joh2:18-19 Bibel2000)

Citat:
Apostlarna var katoliker, evangelisterna var katoliker,

Nej, dom var kristna.

Citat:
de apostoliska fäderna var katoliker, kyrkofäderna var katoliker. Du får nog läsa på lite innan du yttrar dig. Annars skämmer du bara ut dig själv.

En del var säkert det. Under 100-talet var det en blandning mellan kristna och avfallna kristna, Johannes sade att dom hade " utgått från oss men hörde aldrig till oss", alltså att dom ansåg sig vara kristna, kallade sig för kristna, men hade tagit till sig hedniska läror. Det kan man läsa mycket om i breven till församlingarna.

Så du får nog läsa på lite i bibeln istället för icke inspirerad kyrkohistoria.
Citera
2026-08-26, 16:58
Medlem
Citat:
Kyrkohistoria är inte inspirerade av Gud, den är inte lika pålitlig som dom inspirerade skrifterna:

"Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv" (2 Tim 3:16 Bibel2000)

Även NT är inspirerade, det bekräftar Petrus när han inkluderar Paulus till dom övriga skrifterna:

"Detta har också vår käre broder Paulus skrivit till er i enlighet med den vishet han har fått. Det gör han i alla sina brev när han talar om dessa ting. Där finns somligt som är svårt att förstå, och detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petrus 3:15-16 Bibel2000)

Kyrkohistorien kom till under avfallet från dom första kristna, så det går inte att lita på det. Paulus hade profeterat om det stora avfallet, och Johannes bekräftade att avfallet hade kommit på hans tid:

"Mina barn, detta är den sista tiden... och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss. " (1 Joh2:18-19 Bibel2000)

Nej, dom var kristna.

En del var säkert det. Under 100-talet var det en blandning mellan kristna och avfallna kristna, Johannes sade att dom hade " utgått från oss men hörde aldrig till oss", alltså att dom ansåg sig vara kristna, kallade sig för kristna, men hade tagit till sig hedniska läror. Det kan man läsa mycket om i breven till församlingarna.

Så du får nog läsa på lite i bibeln istället för icke inspirerad kyrkohistoria.

Bibeln är en del av kyrkohistorien eftersom Kyrkan är Bibelns upphov. Kyrkan och Traditionen fanns före Nya Testamentet.
Citera
2026-08-26, 17:17
Medlem
Citat:
Bibeln är en del av kyrkohistorien eftersom Kyrkan är Bibelns upphov. Kyrkan och Traditionen fanns före Nya Testamentet.

Nej, Gud är bibelns upphov. Gud fanns före NT, GT och människan överhuvudtaget.

Gud har sett till att hans budskap kommer fram, före Kristus skrevs GT ner, efter Kristus skrevs NT ner, helt utan inblandning av Katolska Kyrkan.
Citera
2026-08-26, 17:57
Medlem
Citat:
Nej, Gud är bibelns upphov. Gud fanns före NT, GT och människan överhuvudtaget.

Gud har sett till att hans budskap kommer fram, före Kristus skrevs GT ner, efter Kristus skrevs NT ner, helt utan inblandning av Katolska Kyrkan.

Exakt när anser du att Katolska kyrkan grundades och av vem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in