2026-08-24, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Kristen är man när man tror på Jesus Kristus.

Du verkar vara en person som tycker det är viktigare vad andra tror än vad du själv tror och gör.

Givetvis, ett JV tycker att han själv har den enda sanningen, och alla andra kristna rörelser kommer från självaste Hin Håle himself.
Citera
2026-08-24, 18:49
Medlem
Citat:
99% av alla kristna har fel i sin tro men de är fortfarande kristna.

Nej har endast bröder i den orden jag tillhör.

Denna tanke är totalt ofattbart för ett JV. I deras ögon är det bara JVn som är sanna kristna.
Får jag vara nyfiken på vilket ordenssällskap du tillhör? Är det ett som kräver helnykterhet?
Jag är litet nyfiken...... min morfar tillhörde ett ordenssällskap som krävde helnykterhet. Men han berättade inget annat om det.
Jag minns att när jag flyttade till en universitets stad frågade han mig om han skulle förmedla en kontakt till ordenssällskapet där.
Jag svarade givetvis nej....jag menar, det bästa med en universitetsstad är givetvis studentliv och festivitas med vin kvinnor och sång.
Morfar accepterade detta och var lika snäll och vänlig som vanligt.........vilket man inte kan säga om min JV-mamma.
Så jag, jag är litet nyfiken på vilket ordenssällskap det handlar om.
Citera
2026-08-24, 18:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Dum fråga kan tyckas. Men jag hoppas och tror att många kan relatera.

Jag är mycket intresserad av att studera Bibeln, specifikt för att föröka förstå dess mystiska och dolda budskap. Jag hörde nånstans att hela Bibeln i princip är en kod, vilket gjorde mig nyfiken.

Men det känns helt hopplöst. Var börjar man?

I yngre dagar lusläste jag Gamla Testamentet från pärm till pärm, men jag minns inte mycket annat än att boken var jävligt tråkig och långrandig. Sida upp och sida ner om Abrahams släktträd och hur man bygger ett tält på bästa sätt. Inte kul.

För att plocka gobitar ur Bibeln har jag testat några olika sätt:

* Läst Seven Last Words av James Martin .Sj

Ett personligt porträtt av Jesus med fokus på hans mänskliga sida. Mycket bra!

* Har konfirmerat mig och fick då läsa en bok av nån svensk präst, tyvärr glömt namnet men det handlade mest om "personlig tro" så att säga - inga dolda budskap eller djuplodande analyser av Uppenbarelseboken.

* Appen Bibeln. Fullkomligt värdelös och intetsägande (för mig).

Har funderat på en Bibelkurs i kloster, men inte haft tid tyvärr.

Tips, tankar, idéer? Tack på förhand.

Får man för sig att det är skrivet i kod kan man få fram precis vad som helst, bara fantasin sätter gränser. Liknelser och annat ja, men det där med att hitta lager på lager av dold kod verkar tveksamt.
Senast redigerad av secretary 2026-08-24 kl. 18:59.
Citera
2026-08-25, 09:59
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Just så. Det var bra att du startade tråden.......och inte lät dig imponeras av bibelbonkarna. Vill du studera Bibeln, så gör det kritiskt. Det finns gott om kurser i bibelhistoria som anlägger ett kritiskt förhållningssätt.
Men förhoppningsvis har du allaredan fått avsmak för bibelbonkeri.

Det har jag alltid haft. Jag är uppväxt bland religionshatande ateister. Att bli troende är nog det mest rebelliska jag har gjort - och givetvis: det värsta jag kunde göra.

Men nån bibel bonkar jag icke.
Citera
2026-08-25, 10:00
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av secretary
Får man för sig att det är skrivet i kod kan man få fram precis vad som helst, bara fantasin sätter gränser. Liknelser och annat ja, men det där med att hitta lager på lager av dold kod verkar tveksamt.

Då har vi samma insällning. Men tanken är ändå lite kittlande.
Citera
2026-08-25, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hur ska jag kunna veta hur eran orden fungerar utan att du har förklarat? Det är ju mest en mening i taget som du ger, du ger ju ingen längre förklaring.

Ok tack för förklaringen, hur skulle jag kunna veta detta utan att du förklarar?

Jag har aldrig satt mig in i något liknande, så hur ska jag kunna förstå hur det fungerar?

Var i bibeln talas det om en sådan orden som ni har?
Står inget i bibel om schackklubbar heller och ändå finns det sådana… märkligt..
Citera
2026-08-25, 13:44
Medlem
Citat:
Varför kan Ku Klux Klan aldrig bli medlem i eran orden, men det kan Jehovas vittnen fastän "Jv har fel i sin tro" som du sade?
För att vi väljer våra medlemmar och rasister och kriminella får inte bli medlemmar
Citera
2026-08-25, 13:46
Medlem
Citat:
Jag är genuint intresserad av att förstå hur du tänker och tror. Tror du att denna attityd är till hjälp för att er orden ska komma i god dager och att ni ska få nya medlemmar? Eller du kanske inte bryr dig?
Jag bryr mig noll vad du tycker, dessutom är du lite märklig så du kanske inte passat i vår orden.
Citera
2026-08-25, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Inga lagar säger den falska profeten!

2 Thessalonikerbrevet 3
[6] Vi föreskriver er i herren Jesu Kristi namn att dra er undan de bröder som lever utan ordning och inte följer de regler de har fått genom oss.

[14] Om någon inte rättar sig efter det vi säger här i brevet, peka då ut honom så att han ställs utanför – kanske tar han varning.

Apostlarna hade lagstiftande makt, och rätten att döma och utesluta syndare.

Tänk på att de tillät oss att äta allt kött, och att de dömde Ananias till döden (Apg 5).
Vet inte riktigt vad du svarar på?
Citera
2026-08-25, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Denna tanke är totalt ofattbart för ett JV. I deras ögon är det bara JVn som är sanna kristna.
Får jag vara nyfiken på vilket ordenssällskap du tillhör? Är det ett som kräver helnykterhet?
Jag är litet nyfiken...... min morfar tillhörde ett ordenssällskap som krävde helnykterhet. Men han berättade inget annat om det.
Jag minns att när jag flyttade till en universitets stad frågade han mig om han skulle förmedla en kontakt till ordenssällskapet där.
Jag svarade givetvis nej....jag menar, det bästa med en universitetsstad är givetvis studentliv och festivitas med vin kvinnor och sång.
Morfar accepterade detta och var lika snäll och vänlig som vanligt.........vilket man inte kan säga om min JV-mamma.
Så jag, jag är litet nyfiken på vilket ordenssällskap det handlar om.
Jag är bland annat Frimurare.
Citera
2026-08-25, 15:50
Medlem
Citat:
Står inget i bibel om schackklubbar heller och ändå finns det sådana… märkligt..

Fast schackklubbar påstår sig inte vara en kristen orden.
Senast redigerad av ttsp 2026-08-25 kl. 15:53.
Citera
2026-08-25, 15:51
Medlem
Citat:
Citat:
För att vi väljer våra medlemmar och rasister och kriminella får inte bli medlemmar

Citat:
Jag bryr mig noll vad du tycker, dessutom är du lite märklig så du kanske inte passat i vår orden.

Ok, så rasister, kriminella och lite märkliga personer passar inte i er orden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in