Citat:
Det är nästan fascinerande hur fort ”eget ansvar” blir ett fult ord så fort det handlar om brottsoffer. Naturligtvis ska man kunna gå genom en park utan att bli antastad, men en vuxen människa kan samtidigt förstå att risk inte försvinner bara för att den borde försvinna. Att undvika mörka, folktomma platser, hålla avstånd till människor som uppträder märkligt och lämna en situation som känns fel är inte att ”skylla på offret”. Det är elementär riskhantering och borde präntas in från barnsben, hos såväl pojkar som flickor.
Samtidigt är det rätt märkligt hur snabbt den här tråden går från ”en man hoppade fram ur en buske och skrämde en kvinna” till hudfärg, invandring och partival. Jag hälsar själv på människor jag möter på gatan där jag bor. Ett hej är ett hej. Om man behöver hudfärgen för att förklara varför hälsningen blev skrämmande har man sannolikt redan börjat lägga in mer i händelsen än vad man faktiskt vet.
Staten kan lagstifta, polisen kan ingripa och politiker kan påverka risknivån. Men staten kan inte gå bredvid varje vuxen människa med en livvakt. Eget ansvar är inte ett alternativ till samhällsansvar. Det är den sista försvarslinjen.
Samtidigt är det rätt märkligt hur snabbt den här tråden går från ”en man hoppade fram ur en buske och skrämde en kvinna” till hudfärg, invandring och partival. Jag hälsar själv på människor jag möter på gatan där jag bor. Ett hej är ett hej. Om man behöver hudfärgen för att förklara varför hälsningen blev skrämmande har man sannolikt redan börjat lägga in mer i händelsen än vad man faktiskt vet.
Staten kan lagstifta, polisen kan ingripa och politiker kan påverka risknivån. Men staten kan inte gå bredvid varje vuxen människa med en livvakt. Eget ansvar är inte ett alternativ till samhällsansvar. Det är den sista försvarslinjen.
Eget ansvar börjar den dag man får rösträtt.
Då är det ens ansvar att bedöma invandringspolitik, sätta sig in i muslimers världsbild, och utifrån den nyvunna kunskapen rösta på kunniga personer som förstår vikten av att skydda samhället från invandring från muslimska länder.
Eget ansvar börjar inte den dag ens vuxna dotter upplever konsekvenserna av att föräldrarna, genom sin röst vid val, inte tog ansvar för samhällets utveckling genom sitt ansvarslösa och naiva tidigare röstningsbeteende.