2026-08-26, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Det är nästan fascinerande hur fort ”eget ansvar” blir ett fult ord så fort det handlar om brottsoffer. Naturligtvis ska man kunna gå genom en park utan att bli antastad, men en vuxen människa kan samtidigt förstå att risk inte försvinner bara för att den borde försvinna. Att undvika mörka, folktomma platser, hålla avstånd till människor som uppträder märkligt och lämna en situation som känns fel är inte att ”skylla på offret”. Det är elementär riskhantering och borde präntas in från barnsben, hos såväl pojkar som flickor.

Samtidigt är det rätt märkligt hur snabbt den här tråden går från ”en man hoppade fram ur en buske och skrämde en kvinna” till hudfärg, invandring och partival. Jag hälsar själv på människor jag möter på gatan där jag bor. Ett hej är ett hej. Om man behöver hudfärgen för att förklara varför hälsningen blev skrämmande har man sannolikt redan börjat lägga in mer i händelsen än vad man faktiskt vet.

Staten kan lagstifta, polisen kan ingripa och politiker kan påverka risknivån. Men staten kan inte gå bredvid varje vuxen människa med en livvakt. Eget ansvar är inte ett alternativ till samhällsansvar. Det är den sista försvarslinjen.

Eget ansvar börjar den dag man får rösträtt.

Då är det ens ansvar att bedöma invandringspolitik, sätta sig in i muslimers världsbild, och utifrån den nyvunna kunskapen rösta på kunniga personer som förstår vikten av att skydda samhället från invandring från muslimska länder.

Eget ansvar börjar inte den dag ens vuxna dotter upplever konsekvenserna av att föräldrarna, genom sin röst vid val, inte tog ansvar för samhällets utveckling genom sitt ansvarslösa och naiva tidigare röstningsbeteende.
Citera
2026-08-26, 08:47
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Ja det finns inget riksdagsparti som vill förhindra det där, alltså deportera svartskallarna. Då blir det väl AfS eller Örebropartiet förmodar jag

Ja, men de rösterna är bortkastade, det blir samma som att rösta på S, V och Mp i oskön förening. Det vill säga katastrof. Sd är i alla fall den bästa garantin vi har just nu, för en hård och kompromisslös linje i invandrings- och kriminalfrågorna.
Citera
2026-08-26, 09:05
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
En vuxen dotter var på väg genom en central park här i staden nu på kvällen. En park som normalt sett anses trygg och attraktiv. Många går igenom för jobb och studier, dock kanske inte kvällstid men sällan helt tom. Från ingenstans,några buskar, hoppade det fram en mörkhyad man i hoodie och sa hejhejhej. Hon skyndade sig snabbt gå åt ett annat håll och var riktigt uppjagad när hon berättade om det. Tänker: det är då själva F vad politikerjä(censur) förstört Sverige men också foliehattsröstande svenskar. Hade i princip bestämt mig för KD..men nu blir det att söka vilket av partierna som är för hårdast straff och mest restriktiv till att ta hit kreti och pleti. Men det här är faktiskt första gången på länge i mitt ganska långa liv som jag fäller en tår. Tänker på min barndoms dagar när tjejer kunde gå vart de ville utan att bli antastade. I vart fall var risken minimal jämfört med i dag. Brukat klaga på att det är väldigt lite folk ute på mörka kvällar och nätter jämfört med då jag var ung. Nu förstår jag bättre. Ville bara skriva av mig lite och ta hand om era döttrar!

Så en mörkbuskig man hälsar på din vuxna dotter när de båda flanerar i en engelsk park... "How do you do?" säger jag om det.
Citera
2026-08-26, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men de rösterna är bortkastade, det blir samma som att rösta på S, V och Mp i oskön förening. Det vill säga katastrof. Sd är i alla fall den bästa garantin vi har just nu, för en hård och kompromisslös linje i invandrings- och kriminalfrågorna.

Det enda SD garanterar är pengar till Israel och en polisstat i Sverige. Invandringen har de inte minskat.
Citera
2026-08-26, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
En vuxen dotter var på väg genom en central park här i staden nu på kvällen. En park som normalt sett anses trygg och attraktiv. Många går igenom för jobb och studier, dock kanske inte kvällstid men sällan helt tom. Från ingenstans,några buskar, hoppade det fram en mörkhyad man i hoodie och sa hejhejhej. Hon skyndade sig snabbt gå åt ett annat håll och var riktigt uppjagad när hon berättade om det. Tänker: det är då själva F vad politikerjä(censur) förstört Sverige men också foliehattsröstande svenskar. Hade i princip bestämt mig för KD..men nu blir det att söka vilket av partierna som är för hårdast straff och mest restriktiv till att ta hit kreti och pleti. Men det här är faktiskt första gången på länge i mitt ganska långa liv som jag fäller en tår. Tänker på min barndoms dagar när tjejer kunde gå vart de ville utan att bli antastade. I vart fall var risken minimal jämfört med i dag. Brukat klaga på att det är väldigt lite folk ute på mörka kvällar och nätter jämfört med då jag var ung. Nu förstår jag bättre. Ville bara skriva av mig lite och ta hand om era döttrar!
Haha, någon byfåne dyker upp och säger hej och nu skall du rösta SD. Gå och ta dina mediciner, ditt jävla stolpskott.
Citera
2026-08-26, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Ehhh OKej. Och brottet är antastande genom olagligt hälsande?

Du är väldigt naiv.
Citera
2026-08-26, 10:06
Medlem
rikastistorstans avatar
Jaha vad kul, välkommen in i AFS-värmen då!
Citera
2026-08-26, 10:20
Medlem
Badassmfokas avatar
Alternativ För Sverige är det enda trovärdiga i denna fråga.
Citera
2026-08-26, 10:39
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Eget ansvar börjar den dag man får rösträtt.

Då är det ens ansvar att bedöma invandringspolitik, sätta sig in i muslimers världsbild, och utifrån den nyvunna kunskapen rösta på kunniga personer som förstår vikten av att skydda samhället från invandring från muslimska länder.

Eget ansvar börjar inte den dag ens vuxna dotter upplever konsekvenserna av att föräldrarna, genom sin röst vid val, inte tog ansvar för samhällets utveckling genom sitt ansvarslösa och naiva tidigare röstningsbeteende.
Fast då blandar du ihop tre helt olika nivåer av ansvar. Man har ansvar som väljare för vilka politiska konsekvenser ens röst kan få, man har ansvar som samhälle för att upprätthålla tryggheten och man har ansvar som individ för att hantera de risker man faktiskt möter.

Det ena upphäver inte det andra. En kvinna blir inte mindre berättigad till trygghet för att hennes föräldrar enligt din analys har röstat fel. Och en vuxen människa blir inte politiskt immuniserad mot risk bara för att staten misslyckats.

Det mest vuxna är faktiskt att hålla båda tankarna samtidigt: rösta för ett samhälle där riskerna minimeras och lär samtidigt sina barn hur man hanterar de risker som trots allt finns. Att göra det ena till en ursäkt för att slippa det andra är bara politisk tribalism förklädd till ansvar.
Citera
2026-08-26, 10:47
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Fast då blandar du ihop tre helt olika nivåer av ansvar. Man har ansvar som väljare för vilka politiska konsekvenser ens röst kan få, man har ansvar som samhälle för att upprätthålla tryggheten och man har ansvar som individ för att hantera de risker man faktiskt möter.

Det ena upphäver inte det andra. En kvinna blir inte mindre berättigad till trygghet för att hennes föräldrar enligt din analys har röstat fel. Och en vuxen människa blir inte politiskt immuniserad mot risk bara för att staten misslyckats.

Det mest vuxna är faktiskt att hålla båda tankarna samtidigt: rösta för ett samhälle där riskerna minimeras och lär samtidigt sina barn hur man hanterar de risker som trots allt finns. Att göra det ena till en ursäkt för att slippa det andra är bara politisk tribalism förklädd till ansvar.

Det är dock väldigt stor skillnad mellan ansvar för att hantera de risker man möter och att bli skuldbelagd för något som någon annan gör emot en.

Att brista i sitt ansvar betyder inte att man är skyldig till det inträffade eller att man är delvis skyldig till att det hände.
Citera
2026-08-26, 11:35
Medlem
Citat:

Citat:
man har ansvar som samhälle för att upprätthålla tryggheten och man har ansvar som individ för att hantera de risker man faktiskt möter.

"Man" - det enda ansvar du har som medborgare när det gäller samhällets agerande är att du röstar på personer som ser till att hålla samhället tryggt.

Citat:
En kvinna blir inte mindre berättigad till trygghet för att hennes föräldrar enligt din analys har röstat fel.
Och en vuxen människa blir inte politiskt immuniserad mot risk bara för att staten misslyckats.

rösta för ett samhälle där riskerna minimeras och lär samtidigt sina barn hur man hanterar de risker som trots allt finns.
Att göra det ena till en ursäkt för att slippa det andra är bara politisk tribalism förklädd till ansvar.

Stråmandsargument - Jag har inte sagt det du påstår.
Citera
2026-08-26, 11:54
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Ehhh OKej. Och brottet är antastande genom olagligt hälsande?

Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Är det här kodord för han "han gick över en juridisk och moralisk gräns"? Eller hoppade han fram och försökte skämtsamt skrämma henne?
Jag undrar också det...

Klart ni undrar. Ni är väl män, right? Kanske ej etniskt svenska män? Eller etniskt svenska vänstermän.

Blattar från MENA och icke kristna Afrika saknar de sociala koderna för hur man bemöter en etnisk svensk kvinna i Sverige. De är inte bara påflugna, de allra flesta går över de fysiska gränserna om kvinnan inte fäller ut huggtänderna och markerar kraftfullt och aggressivt direkt. Det finns massor av klipp från gatukameror i västländer som visar hur dessa män agerar mot kvinnor och hur det går när kvinnorna visar svaghet och/eller försöker springa iväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in