2026-08-26, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Klart ni undrar. Ni är väl män, right? Kanske ej etniskt svenska män? Eller etniskt svenska vänstermän.

Blattar från MENA och icke kristna Afrika saknar de sociala koderna för hur man bemöter en etnisk svensk kvinna i Sverige. De är inte bara påflugna, de allra flesta går över de fysiska gränserna om kvinnan inte fäller ut huggtänderna och markerar kraftfullt och aggressivt direkt. Det finns massor av klipp från gatukameror i västländer som visar hur dessa män agerar mot kvinnor och hur det går när kvinnorna visar svaghet och/eller försöker springa iväg.

Jo jag har en X & en Y-kromosom. Etniskt svensk är jag också (med nordiska ansiktsdrag, född och uppvuxen här. Min mors sida av familjen sträcker sig ett par hundra år tillbaka i Sverige åtminstone (och min fars är inte så dålig den heller) Min grammatik är skaplig skulle jag säga. Utöver att jag känner stolthet över det svenska välfärdssamhället uppbyggnad är jag inte så värst vänster (hamnat i en del konflikter med kommunister här inne bla. Aldrig röstat på något vänsterparti)

Men med tanke på att de enda detaljerna vi fått om "gärningsmannens" agerande är att han hoppade fram och sa (inte ens skrek) "hejhejhej" och utan att han jagade henne med kniv, eller försökte våldta henne...det finns bra med troll på FB, oavsett partifärg. Trådskaparens konto är tom avslutat...autentiskt? You tell me...
Citera
2026-08-26, 16:06
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Citat:
man har ansvar som samhälle för att upprätthålla tryggheten och man har ansvar som individ för att hantera de risker man faktiskt möter.

"Man" - det enda ansvar du har som medborgare när det gäller samhällets agerande är att du röstar på personer som ser till att hålla samhället tryggt.

Citat:
En kvinna blir inte mindre berättigad till trygghet för att hennes föräldrar enligt din analys har röstat fel.
Och en vuxen människa blir inte politiskt immuniserad mot risk bara för att staten misslyckats.

rösta för ett samhälle där riskerna minimeras och lär samtidigt sina barn hur man hanterar de risker som trots allt finns.
Att göra det ena till en ursäkt för att slippa det andra är bara politisk tribalism förklädd till ansvar.

Stråmandsargument - Jag har inte sagt det du påstår.
Stråmannen kan jag släppa. Jag tillskrev dig en slutsats du inte uttryckligen skrev.

Men själva sakfrågan kvarstår: varför skulle medborgaransvar börja och sluta vid röstsedeln? Att rösta på politiker som vill minska samhällsrisker är ett ansvar. Att som individ förstå och hantera de risker som faktiskt finns är ett annat. Det ena kan knappast delegeras till staten genom en valsedel.

Du skriver själv att eget ansvar börjar när man får rösträtt. Jag skulle snarare säga att rösträtten lägger till ett politiskt ansvar – den ersätter inte det personliga ansvaret. En vuxen människa har fortfarande ansvar för var hon går, vilka situationer hon utsätter sig för och när hon lämnar en situation som känns fel.

Och det är faktiskt precis därför jag reagerar på tråden. Från en konkret händelse: en man hoppar fram ur en buske och skrämmer en kvinna0, så hoppar diskussionen direkt till etnicitet, muslimska länder och valresultat. Då har man gått från riskhantering till politisk projektion.

Man kan vara stenhård i invandringspolitiken och samtidigt konstatera att ingen migrationspolitik gör individen riskfri. Det är inte ett argument mot samhällsansvar. Det är ett argument för att inte avskaffa det personliga.
Citera
2026-08-26, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
En vuxen dotter var på väg genom en central park här i staden nu på kvällen. En park som normalt sett anses trygg och attraktiv. Många går igenom för jobb och studier, dock kanske inte kvällstid men sällan helt tom. Från ingenstans,några buskar, hoppade det fram en mörkhyad man i hoodie och sa hejhejhej. Hon skyndade sig snabbt gå åt ett annat håll och var riktigt uppjagad när hon berättade om det. Tänker: det är då själva F vad politikerjä(censur) förstört Sverige men också foliehattsröstande svenskar. Hade i princip bestämt mig för KD..men nu blir det att söka vilket av partierna som är för hårdast straff och mest restriktiv till att ta hit kreti och pleti. Men det här är faktiskt första gången på länge i mitt ganska långa liv som jag fäller en tår. Tänker på min barndoms dagar när tjejer kunde gå vart de ville utan att bli antastade. I vart fall var risken minimal jämfört med i dag. Brukat klaga på att det är väldigt lite folk ute på mörka kvällar och nätter jämfört med då jag var ung. Nu förstår jag bättre. Ville bara skriva av mig lite och ta hand om era döttrar!
Finns inget sånt parti. Möjligtvis afs. De andra bara låtsats med en lögn om stramare regler för att stjäla från de fattigare och ge till de rika. Hela tidö är inget annat än en lögn
Citera
2026-08-26, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Stråmannen kan jag släppa. Jag tillskrev dig en slutsats du inte uttryckligen skrev.

Men själva sakfrågan kvarstår: varför skulle medborgaransvar börja och sluta vid röstsedeln? Att rösta på politiker som vill minska samhällsrisker är ett ansvar. Att som individ förstå och hantera de risker som faktiskt finns är ett annat. Det ena kan knappast delegeras till staten genom en valsedel.

Du skriver själv att eget ansvar börjar när man får rösträtt. Jag skulle snarare säga att rösträtten lägger till ett politiskt ansvar – den ersätter inte det personliga ansvaret. En vuxen människa har fortfarande ansvar för var hon går, vilka situationer hon utsätter sig för och när hon lämnar en situation som känns fel.

Och det är faktiskt precis därför jag reagerar på tråden. Från en konkret händelse: en man hoppar fram ur en buske och skrämmer en kvinna0, så hoppar diskussionen direkt till etnicitet, muslimska länder och valresultat. Då har man gått från riskhantering till politisk projektion.

Man kan vara stenhård i invandringspolitiken och samtidigt konstatera att ingen migrationspolitik gör individen riskfri. Det är inte ett argument mot samhällsansvar. Det är ett argument för att inte avskaffa det personliga.

Det personliga ansvaret börjar med valsedeln.

Röstar du på personer som accepterar muslimsk invandring, är du medansvarig för de skador muslimer orsakar i landet.

Svårare är inte problemställningen.

Du kan inte dela upp ansvar i ett samhällsansvar och ett personligt ansvar.

I en demokrati är du samhället och dina personliga val påverkar och styr samhället.

Denna ansvarskänsla har mycket svårt att få fäste i Sverige, där att avsäga sig ansvar är en paradgren för alldeles för många medborgare – därav föds många av Sveriges stora problem.
Citera
2026-08-26, 18:38
Medlem
EpicUsernames avatar
Tror att skolmorden och terrorn där många har dött av högerextremas propaganda och hjärntvätt borde få en att inte vilja ta nazihögern med tång.
Citera
2026-08-26, 19:21
Medlem
Citat:
Klart ni undrar. Ni är väl män, right? Kanske ej etniskt svenska män? Eller etniskt svenska vänstermän.

Blattar från MENA och icke kristna Afrika saknar de sociala koderna för hur man bemöter en etnisk svensk kvinna i Sverige. De är inte bara påflugna, de allra flesta går över de fysiska gränserna om kvinnan inte fäller ut huggtänderna och markerar kraftfullt och aggressivt direkt. Det finns massor av klipp från gatukameror i västländer som visar hur dessa män agerar mot kvinnor och hur det går när kvinnorna visar svaghet och/eller försöker springa iväg.

ja du jag har ett namnskyddat svenskt namn med rötterna i 1500-talet så du har såklart rätt jag är inte svensk... Om det var ett prank eller inte vet varken du eller jag.
Citera
2026-08-26, 19:37
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
ja du jag har ett namnskyddat svenskt namn med rötterna i 1500-talet så du har såklart rätt jag är inte svensk... Om det var ett prank eller inte vet varken du eller jag.

Jag gav tre alternativ, ett av dem var: man.

Så, du är man, därav fattar du inte.
Citera
2026-08-26, 19:48
Medlem
Citat:
Jag gav tre alternativ, ett av dem var: man.

Så, du är man, därav fattar du inte.
Så du bedömer kön utifrån efternamn ok intressant då får jag utgå ifrån att du är en kvinna som är extremt obegåvad och troligen musulman om vi ska leka gissa grisen? (vilket vi alla vet att rasisterna är dom som är grisen oavsett kön).
Alltså förstå hur korkad din teori är sötnos.
Ett möjligt prank gör en person knappast till potentiell våldtäktsman per se.
Sen att TS flippade har INGET med verkligheten att göra.
Senast redigerad av MuppetMinnieMe 2026-08-26 kl. 19:51.
Citera
2026-08-26, 20:59
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
En vuxen dotter var på väg genom en central park här i staden nu på kvällen. En park som normalt sett anses trygg och attraktiv. Många går igenom för jobb och studier, dock kanske inte kvällstid men sällan helt tom. Från ingenstans,några buskar, hoppade det fram en mörkhyad man i hoodie och sa hejhejhej. Hon skyndade sig snabbt gå åt ett annat håll och var riktigt uppjagad när hon berättade om det. Tänker: det är då själva F vad politikerjä(censur) förstört Sverige men också foliehattsröstande svenskar. Hade i princip bestämt mig för KD..men nu blir det att söka vilket av partierna som är för hårdast straff och mest restriktiv till att ta hit kreti och pleti. Men det här är faktiskt första gången på länge i mitt ganska långa liv som jag fäller en tår. Tänker på min barndoms dagar när tjejer kunde gå vart de ville utan att bli antastade. I vart fall var risken minimal jämfört med i dag. Brukat klaga på att det är väldigt lite folk ute på mörka kvällar och nätter jämfört med då jag var ung. Nu förstår jag bättre. Ville bara skriva av mig lite och ta hand om era döttrar!

Du är ju tyvärr en av de sista idioterna att vakna. Långt för sent, men grattis -
brukar bli att hon ska bli våldtagen innan man tänker till.
Citera
2026-08-26, 21:24
Medlem
TallPinneKottes avatar
Citat:
Låter som att din dotter blev prankad. Om allt killen gjorde var att hoppa fram och säga hejhejhej och sen lät henne vara så är det ju inte värre än en vuxen variant av tittut... Med hur upprörd du verkar trodde jag först att någon blivit våldtagen, men det här är ju bara löjligt. Välj vem du ska rösta på utifrån mer än bara det här, snälla.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in