2026-08-26, 10:15
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nu ska det bli jävligt intressant att få reda på vad medhjälparen hjälpt till med. Slipat svärdet? Hjälpt till med bil?

Hetsat online?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Ja troligtvis någon tönt som uppmuntrat honom online, blir nog inte mer spännande än så.
Ja, det känns väl som så. Blir väl inget av detta mer än en klapp på handen i så fall. "Jag trodde aaaaldrig att han faktiskt skulle göra det!", "Det var bara på skoj, trodde jag!" osv.

Jag gissar på att Don Carlos Nebel skrivit precis vad han tänkt göra till denne person, kanske dagen innan attacken, och att han därmed kunde ha stoppat det.
Citera
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillajag4ever
Bodde snubben långt från skolan? Åkte buss, bil, gick?

Medhjälp kan ju vara så simpelt att mgm fått skjuts och chauffören var medveten om bagaget. Genomförandet underlättades.

I Örebro gick gm vad jag minns.
Åkte buss tror jag (i Örebro).
Citera
2026-08-26, 10:16
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meyor
Handlar antagligen om saker som skrivits och diskuterats online inför dådet.

Det återstår att se. Man åker inte dit för medhjälp till mord om man diskuterat svärd i nåt obskyrt forum. Den anhållne har uppenbarligen gjort nåt väldigt konkret.
Citera
2026-08-26, 10:18
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Hetsat online?

Det återstår att se. Åker du dit för medhjälp till mord måste du hetsat utav bara helvete. Han måste gjort nåt väldigt konkret i alla fall.
Citera
2026-08-26, 10:21
Medlem
Citat:
Det återstår att se. Man åker inte dit för medhjälp till mord om man diskuterat svärd i nåt obskyrt forum. Den anhållne har uppenbarligen gjort nåt väldigt konkret.

Tänker mest på att personen uppmanat honom och pushat honom att genomföra dådet, hjälpt till med tips osv?
Citera
2026-08-26, 10:22
Medlem
Groggnaks avatar
Citat:
Det återstår att se. Åker du dit för medhjälp till mord måste du hetsat utav bara helvete. Han måste gjort nåt väldigt konkret i alla fall.

Ja det måste väl annars vara väldigt enkelt o hävda att man trodde det var på skoj/något form av rollspel om man bara tjötat på nätet?
Citera
2026-08-26, 10:23
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
GM har 100% utländsk bakgrund.

Vad har mamman för etnisk bakgrund?
Citera
2026-08-26, 10:24
Medlem
barkeepers avatar
Citat:

”Råd eller dåd” heter det. Bara att peppa någon räcker, om man kan fastslå att peppningen fungerade och påverkade GM:s beslut.
Citera
2026-08-26, 10:26
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meyor
Tänker mest på att personen uppmanat honom och pushat honom att genomföra dådet, hjälpt till med tips osv?

Du måste pusha utav bara helvete för att åka dit för medhjälp till mord. Tror det handlar om nåt mer konkret. Men det återstår att se.
Citera
2026-08-26, 10:29
Avstängd
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
(Var är det fotot? menar du. Det ska inte gå någonstanns.)

Det bör finnas kvar i Expressens artikel där man publicerat vad som finns i skolans dator. Det är inget jag har sparat hem utan bara noterat att 1) Liam var elev på skolan 2) skolan är låst för alla obehöriga 3) alla behöriga (lärare, elever och andra anställda) har passerkort.

Jag la det på minnet för det är en stor utveckling från min skoltid, att skoldörrarna måste vara låsta.

Du sa ju att det fanns bild på när han går in i skolan, så länka din ditt jävla fån psykopatälskare.
Citera
2026-08-26, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Kanske om meta och bytedance gjorde det enklare att anmäla och städa bort konton

Det är skitenkelt att anmäla till meta. Problemet är att de inte bryr sig. Det är inte människor som hanterar det utan AI och automatiserade processer. Till stor del handlar det om antal anmälningar.

Är du den enda som anmält kommer du att få svar att det inte bryter mot deras regler.

Går ett helt gäng ihop och anmäler ett inlägg blir du avstängd för en bild på en gullig kattunge.

Sedan finns det extremt bristfällig AI som stänger av automatiskt på vissa fraser, nakenhet i bilder m.m.

Jag har blivit avstängd på ngn sekund för ett Monty Python-citat och även för en bild på ett skivomslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in