2026-08-25, 07:39
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDchlorian
Statistiskt sett har du rätt men studier har visat att upp till 19 % är villiga att erkänna att de ångrar att de skaffade barn. Det är väl en av de mest tabu sakerna man kan erkänna så man får väl nästan anta att det finns ett stort mörkertal. Det varierar också ganska mycket från land till land och det förefaller inte att ha så mycket med levnadsstandarden att göra utan snarare hur öppen man vågar vara när man besvarar frågan.
Jag vet ett par stycken som aldrig är glada längre och inte verkar ha fått någonting ut av att skaffa barn. Allt man hör är gnäll. Jag tror aldrig de skulle erkänna att det var ett misstag dock. Det finns också en stor del som egentligen inte kan besvara vad de fått av det utan lutar sig på det ganska abstrakta "jag har gjort min del". Jo, det finns många godare gärningar man kan göra men tillför de egentligen någon påtaglig glädje? Någon som dagligen räddar liv på akuten kan också tycka sitt jobb är skit.

Finns ingen studie som säger 19% vad jag kan hitta. Googlade lite och de verkar vara vedertaget 5-15% - men man får då inte veta hur frågan ställs. Dvs att den lika gärna kan ha ställts ”ångrar du att du skaffade barn med just din partner?”. Vilket kan bli missvisande i den här diskussionen
Citera
2026-08-25, 07:46
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Köper inte detta råd alls.
Vi har försökt sticka till ungarna iPads då och då då vi tror att det förbättrar ordförrådet, samspelet med andra och är bra tidigt med en teknisk förståelse.
Har dock ger helt motsatt effekt. Ingen av ungarna vill kolla iPad eller kolla på tv.

Så är det skärmfri tid du önskar stick till dem en iPad!

Kul att det funkat! Kanske landar där själv någon gång men kör nog annan metod till att börja med.
Citera
2026-08-25, 07:51
Moderator
Sun Rulers avatar
Det kommer att bli bättre med sömnen med tiden, stressa inte.

Ta tillvara på stunderna tillsammans, för de växer upp så fort. Plötsligt så har du läst sista godnattsagan och byggt sista Legobygget m.m.
Citera
2026-08-25, 08:11
Medlem
Jag skulle sparat mer till barnen och varit bättre på att placera pengarna..

Körkort, första lyan, egen bil.

Det är dyrt med barn
Citera
2026-08-25, 08:11
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDchlorian
Statistiskt sett har du rätt men studier har visat att upp till 19 % är villiga att erkänna att de ångrar att de skaffade barn. Det är väl en av de mest tabu sakerna man kan erkänna så man får väl nästan anta att det finns ett stort mörkertal. Det varierar också ganska mycket från land till land och det förefaller inte att ha så mycket med levnadsstandarden att göra utan snarare hur öppen man vågar vara när man besvarar frågan.
Jag vet ett par stycken som aldrig är glada längre och inte verkar ha fått någonting ut av att skaffa barn. Allt man hör är gnäll. Jag tror aldrig de skulle erkänna att det var ett misstag dock. Det finns också en stor del som egentligen inte kan besvara vad de fått av det utan lutar sig på det ganska abstrakta "jag har gjort min del". Jo, det finns många godare gärningar man kan göra men tillför de egentligen någon påtaglig glädje? Någon som dagligen räddar liv på akuten kan också tycka sitt jobb är skit.

Vad är det som gör att dessa 19% ångrar att de skaffade barn? Har du möjligtvis någon av dessa studier? Skulle vara intressant att läsa.
Citera
2026-08-25, 08:14
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Dokumentera mer, fota mer, filma mer.
Det ångrar jag idag att jag inte gjorde, tiden flög iväg och plötsligt var hon vuxen.
När mitt första barn föddes fanns inte mobilkamera eller så, men digitalkamera fanns.

Smart! Ska se till att skriva ut i riktigt fotopapper också. Jag kollar igenom mina gamla fotoalbum minst en gång om året, så värdefullt att ha.
Citera
2026-08-25, 08:16
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det kommer att bli bättre med sömnen med tiden, stressa inte.

Ta tillvara på stunderna tillsammans, för de växer upp så fort. Plötsligt så har du läst sista godnattsagan och byggt sista Legobygget m.m.

Tack för detta, detta kan man nog inte höra för många gånger. Ska verkligen försöka leva i nuet och glädjas åt alla fina stunder. Eller egentligen alla stunder. Alla tårar är ej av ondo.
Citera
2026-08-25, 08:42
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hotdogen1313
Jag skulle sparat mer till barnen och varit bättre på att placera pengarna..

Körkort, första lyan, egen bil.

Det är dyrt med barn

Hur mycket tänkte du spara? Tänkte köra 500 spänn in på en indexfond varje månad.
Citera
2026-08-25, 09:12
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Att förstå att kvinnor förändras rejält då de får barn, och tyvärr aldrig till det bättre.

Oavsett hur trevliga och sköna de var innan barn, så kommer de förändras till otacksamma, krävande, klagande och dömande häxor efteråt. Pga hormoner och trötthet och ängslan.

Det är av denna anledning som kvinnor bryter upp mängder av förhållanden just när det finns småbarn med i bilden. Så måste en man nödvändigtvis skaffa barn, var särbo innan så undviks de flesta problemen (och ge henne ingen nyckel).

Män är ofta naiva och tror att barn är ett klister som bättre håller ihop relationer, men sanningen numera är motsatsen.
Låter snarare som att du behöver en annan kvinna. Inte hindseight-råd.
Citera
2026-08-25, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Finns ingen studie som säger 19% vad jag kan hitta. Googlade lite och de verkar vara vedertaget 5-15% - men man får då inte veta hur frågan ställs. Dvs att den lika gärna kan ha ställts ”ångrar du att du skaffade barn med just din partner?”. Vilket kan bli missvisande i den här diskussionen
Jag dödade tid på jobb en natt och snubblade då över vad som verkar vara en statistik uteliggare på 19 %. Men är annars är det som du säger, någonstans mellan 5-15 % - med troligtvis ett ganska stort mörkertal. Anledningen till att jag överhuvudtaget googlade det var att jag dagligen ser föräldrar - främst kvinnor - som bara är stressade och irriterade och inte verkar få ut någonting av det. Det är bara skrik och gnäll på ungarna hela tiden.
Vad jag kan utläsa så försöker man formulera frågan så generellt som möjligt - alltså att utan lägga vikt vid partner eller de befintliga barnen. Sen är det nog två parametrar som i praktiken väger tungt. Jag kan tänka mig att många i ekonomiskt utsatta situationer kanske hade haft en annan uppfattning om de varit ekonomiskt oberoende, haft en perfekt partner och ett liv på landet. Frågan är i stil med "om du visst vad du vet idag (och där får man ju lägga bort känslomässig band till de befintliga barnen), hade du då skaffat barn igen". Studieutfallet verkar väldigt beroende av formuleringen men det handlar inte om "om du kunde lämna bort dina barn idag..". Då hade troligen ingen svarat JA.
Citera
2026-08-25, 09:52
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Pang på rödbetan.

Va önskar ni att ni visste innan ert första barn kom till världen? Vilka råd skulle ni ge erat yngre jag?
Om jag fattat det hela rätt så har ni lagt en beställning hos AB StorkTransport med 9 månaders leverans. Grattis!

Efter att ha läst igenom många av inläggen här så tycker jag att det är påfallande många som kommer med många goda råd så ett råd från mig är att du läser igenom den här tråden igen. Användaren GulaLinjen hade något riktigt bra inlägg!

Om jag hade blivit farsa igen för första gången så skulle jag ha sagt till mig själv att jag inte ska tro eller ens försöka ha målsättningen att bli den perfekta pappan för det går inte. En annan sak jag skulle ha sagt till mig själv är att försöka att inte jämföra min son med andras söner i samma ålder så mycket. Alla barn är olika och barn utvecklas i olika takt och på lite olika sätt. Som jag ser det är det sunt att jämföra skitkorvarna med varandra men bara till viss del. Ständig jämförelse tror jag bara skapar en onödig stress.

Det finns mycket att skriva men jag kan dela med mig av ett konkret tips som du kanske inte kommer se någon annanstans och det är att när ert barn börjar prata så skriv ned guldcitaten i ett dokument och uppdatera det kontinuerligt! Jag kan dela med mig av ett exempel från vårt dokument. Detta hände tydligen när han var 6 år.

Vi är alla på väg bort och ska precis gå ut genom dörren. Skitkorven säger då:
-"Vänta! Jag har en fråga till Google. Hej, Google. Kommer du sköta dig när vi är borta?"

Det är lätt att tänka att man aldrig kommer att glömma de roliga citaten men jag lovar. Det gör du! Det här dokumentet blir som en liten tidskapsel med roliga minnen som ni sedan kan ta fram x år senare men det gäller självklart att ni verkligen uppdaterar dokumentet.
Citera
2026-08-25, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Vikten av att ha nära till hjälp, dvs mor- å far-föräldrar.
Man klarar det ändå, men det är nästan löjligt lätt med mycket hjälp från dem å ett friskt barn osv då..

MEN samtidigt, ska man inte förvänta sig för mycket av boomer-generationen, de är INTE bra mor- å far-föräldrar generellt.el

Jag har själv tonårsban - och jag tycker personligen inte att man kan förvänta hur mycket som helst. Att de är nyfikna och vill psssa barnen någongång javisst, men inte varje vecka.

Fötäldrarna har ju själva varit föräldrar, mina föräldrar hade inte själva alls någon uppbackning. Sen när de fick barnbarn behövde de få ta hand om sig själva. De började bli äldre och skröpligare. Jag tycker man måste ha rimliga förväntningar. Sen är det kanske dessutom flera barnbarn.
Senast redigerad av Tissetiss 2026-08-25 kl. 10:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in