2026-08-26, 00:09
Medlem
För många verkar detta väldigt viktigt, och det är aktuellt i.o.m. killen som anföll ungdomar på en skola. Han hittade en "community" på nätet där han fick bekräftelse och fann gemenskap. Gjorde han helt eller delvis dådet för att vara denna communit till lags? Han får ju uppskattning och hyllas av dessa knäppskallar efter dådet...

Men detta leder in på om alla eller de flesta, behöver känna de tillhör en gemenskap?. Med vissa grupper är det ju uppenbart som med romer, vars hemskaste straff i deras egna rättegångar, är att bli uteslutna ur den romska gemenskapen. Och jag kommer in på ett litet avstick pga en video jag såg på nätet, där tiggande romer i Sverige figurerar...

Det är äldre kvinnor med väldigt ofördelaktigt utseende som är kvar här och tigger efter många år, trots att vad de får i nuläget, troligen inte alls är lika mycket som förr. Troligen är de lågt rankade i den romska "gemenskapen" men "offrar" sig för gruppen genom att sitta framför butiker år efter år. Och det leder in på att i kraftigt kollektivistiska kulturer och grupperingar, värderas nog individen mindre. Och kolla på i naturen... Ett arbetsbi dör om det sticker. Det är troligen för att det inte försvarar sig själv utan bikupan...

Vår kultur bygger dock i grunden på liberalism och individualism. Fast även vi svenskar har behov av att tillhöra grupper, och det kan komma från att alla människor enligt vetenskapen, var jägare/samlare i hundratals år. Det har nog lämnat spår och alla vill kanske känna de tillhör någon grupp...

Folk kan tillhöra en subkultur, en förening, gå in för en aktivitet, hålla på med aktivism, vara medlem i ett parti, eller religiöst engagemang. Och det sistnämnda tar sin mest extrema form i kulter, där medlemmars individualism verkligen tonas ner, och allt fokus är på att tjäna "saken", kulten och ledaren. "Fördelar" är att de som är med inte längre behöver fatta beslut själva, och de har en "viktig" sak att tjäna...

Detta har ju också utnyttjats politiskt genom historien, som i Nazityskland och i Sovjet. Folk vill så gärna känna de tillhör en viktig grupp och tjäna en viktig sak, att sunt förnuft och annat ibland försvinner, när de erbjuds att göra det...

Och då är vi tillbaka till början... En kille som känner sig ensam och blir del av en gemenskap på nätet. Och även detta med att "offra" sig för gruppen finns där. Killen kunde ha blivit dödad och han kommer få sitta många år i fängelse...

Slutligen finns också detta att vissa saker (såsom t.ex. religioner) förenar folk, men det förenar dem ibland mot andra grupper. Så i olika grad verkar en viss nivå av fientlighet alltid vara närvarande, som kan leda till religiösa krig eller mindre saker som supportrar som slåss med varandra. Eller kanske en kille som dödar folk med ett svärd...

Har jag rätt om detta eller är helt ute och reser? Vad tror och tycker ni?
Senast redigerad av Snobird 2026-08-26 kl. 00:23.
Citera
2026-08-26, 00:46
Medlem
Fantens avatar
No shit Sherlock. Givetvis vill inte alla-alla var en del av en gemenskap men typ 99% eller så där vill det. Alla vill känna att dom tillför något av värde till någon annan, och allra helst till en grupp. Det ligger i flockdjurs psykologi.
Citera
2026-08-26, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
No shit Sherlock. Givetvis vill inte alla-alla var en del av en gemenskap men typ 99% eller så där vill det. Alla vill känna att dom tillför något av värde till någon annan, och allra helst till en grupp. Det ligger i flockdjurs psykologi.

Jo, men alla tillhör "by default" grupper såklart. Män, kvinnor, nationaliteter, etniska grupper, sexuell läggning etc. Alla ser dock inte det som nog utan vill tillhöra någon mer "speciell" grupp...

Sen finns också skillnad hur mycket någon uppgår i en grupp, och vilken betydelse gruppen har för personen. För vissa är gruppen allt och andra kan klara sig utan den...

Och det finns kanske en speciell dynamik med en loner som finner en grupp?. Dessutom grupper som attraherar ensamvargar är kanske ofta av det mindre hälsosamma slaget?
Senast redigerad av Snobird 2026-08-26 kl. 00:55.
Citera
2026-08-26, 00:52
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jo, men alla tillhör "by default" grupper såklart. Män, kvinnor, nationaliteter, etniska grupper, sexuell läggning etc. Alla ser dock inte det som nog utan vill tillhöra någon mer "speciell" grupp...
Naturen ser inte riktigt det som grupper, nej. Det är egentligen lite fel ord att använda då 'flockar av likasinnade' är ett bättre ord - varför är du ju inne på själv.
Citera
2026-08-26, 00:59
Medlem
Citat:
Naturen ser inte riktigt det som grupper, nej. Det är egentligen lite fel ord att använda då 'flockar av likasinnade' är ett bättre ord - varför är du ju inne på själv.

Visst men läs också gärna mitt utökade svar till dig... Men ta detta med folk som verkar ha sin sexuella läggning som hobby, sympatiserar med och kämpar för denna "grupp". För en stark gemenskap hos människor "måste" det kanske vara en mindre grupp inom de större grupperna?

Eller att utanförskap föder vissa sorters grupper? Grupper som har det gemensamma att de inte är som resten (de större grupperna)?
Citera
2026-08-26, 01:04
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Visst men läs också gärna mitt utökade svar till dig... Men ta detta med folk som verkar ha sin sexuella läggning som hobby, sympatiserar med och kämpar för denna "grupp". För en stark gemenskap hos människor "måste" det kanske vara en mindre grupp inom de större grupperna?

Eller att utanförskap föder vissa sorters grupper? Grupper som har det gemensamma att de inte är som resten (de större grupperna)?
Jag tror att det är en individuell fråga - det som gör att du känner dig delaktig i en grupp kanske inte är samma sak som gör att jag känner likadant.

Grejen är att jag tror att internet skapar ganska ytliga grupper och det är dom som kan vara rätt ohälsosamma - alltså grupper där man bara har ett fåtal beröringspunkter - typ att man känner sig missförstådd av samhället men den grupp man hittar tar ingen hänsyn till vad det är som gör att man känner sig missförstådd.
Citera
2026-08-26, 01:12
Medlem
Citat:
Jag tror att det är en individuell fråga - det som gör att du känner dig delaktig i en grupp kanske inte är samma sak som gör att jag känner likadant.

Grejen är att jag tror att internet skapar ganska ytliga grupper och det är dom som kan vara rätt ohälsosamma - alltså grupper där man bara har ett fåtal beröringspunkter - typ att man känner sig missförstådd av samhället men den grupp man hittar tar ingen hänsyn till vad det är som gör att man känner sig missförstådd.

Du har en poäng och jag kom just på något... En AI-bot tränas i "post-training" hur den ska vara genom positiv och negativ feedback beroende på hur den svarar på frågor.

En kille som den där skol-mördaren fick likes när han postade hemgjorda videos som hyllade mördare. Kan man kanske se det som att han "tränades" att mörda?
Citera
2026-08-26, 01:31
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Du har en poäng och jag kom just på något... En AI-bot tränas i "post-training" hur den ska vara genom positiv och negativ feedback beroende på hur den svarar på frågor.

En kille som den där skol-mördaren fick likes när han postade hemgjorda videos som hyllade mördare. Kan man kanske se det som att han "tränades" att mörda?
Nej, det håller jag inte med om att man skulle kunna säga.
Citera
2026-08-26, 01:59
Medlem
Citat:
Nej, det håller jag inte med om att man skulle kunna säga.

Kanske inte men om denna kille redan var vilse rent moraliskt... Och att sedan hans dragning i denna negativa riktning förstärktes av den feedback han fick för sina videos?

Dessutom så beröms de inom communityn som tar det ännu längre... Men det finns en bra och en dålig sida inom denna fandom påstås det. De som "bara" är intresserade av och beundrar skol-mördare och liknande och de som själva utför saker till slut.

Troligen är dock inget av det bra för dessa ungdomar, och de i communityn som mördat beundras ju sen av de andra.

Så detta är inte "the road to hell is paved with good intentions" utan mer bara "the road to hell"...
Citera
2026-08-26, 02:01
Medlem
Jag har då inget behov av att tillhöra en grupp.
Citera
2026-08-26, 02:01
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Kanske inte men om denna kille redan var vilse rent moraliskt... Och att sedan hans dragning i denna negativa riktning förstärktes av den feedback han fick för sina videos?

Dessutom så beröms de inom communityn som tar det ännu längre... Men det finns inom detta en bra och en dålig sida påstås det. De som "bara" är intresserade av och beundrar skol-mördare och liknande inom denna "fandom" och de som själva utför saker till slut.

Troligen är dock inget av det bra för dessa ungdomar, och de i communityn som mördat beundras ju sen av de andra.

Så detta är inte "the road to hell is paved with good intentions" utan mer bara "the road to hell"...
Om du skulle säga att dom communities har var en del av uppmuntrade honom till att mörda skulle jag hålla med dig. Att tränas till det när något helt annat.
Citera
2026-08-26, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Jag har då inget behov av att tillhöra en grupp.

Men du tillhör gruppen Flashback-användare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in