2026-08-26, 13:23
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tillhör gruppen Flashback-användare, och så tillhör jag gruppen med mina kollegor. Klart att det är viktigt. Tänker mig att det är jobbigt för de som inte har någon alls samhörighet.

Sedan är det såklart inte speciellt fiffigt att försöka imponera i grupper som är destruktiva och/eller kriminella. Det kanske fungerar för stunden men knappast över tid.

En typ av grupper som fascinerar mig är de där som medvetet eller omedvetet utnyttjar det där behovet av att få tillhöra något, typ Jehovas, Antroposoferna, Scientologerna, Svenska kyrkan med flera. TikTok ingår också. Och kanske Flashback, men där finns ändå en hel del kloka som skapligt fritt kan få säga vad de vill och tycker och som bromsar de värsta tokigheterna. I alla fall i de avdelningarna som jag följer.
För mig så är gruppen 'Flashbackare' alldeles för stor och spretig för att jag ska identifiera mig som det. Jag har liksom inget annat gemensamt med säg Micro113 än att vi båda skriver här på forumet. Det finns så klart grupper inom gruppen Flashbackare som jag känner viss tillhörighet till och givetvis så försvar jag Flashback när icke-Flashbackare kommer och tycker saker - men 'Flashbackare' ligger långt ner på listan över 'grupper jag identifierar mig med'.
Citera
2026-08-26, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
För mig så är gruppen 'Flashbackare' alldeles för stor och spretig för att jag ska identifiera mig som det. Jag har liksom inget annat gemensamt med säg Micro113 än att vi båda skriver här på forumet. Det finns så klart grupper inom gruppen Flashbackare som jag känner viss tillhörighet till och givetvis så försvar jag Flashback när icke-Flashbackare kommer och tycker saker - men 'Flashbackare' ligger långt ner på listan över 'grupper jag identifierar mig med'.
Är jag en sån du känner tillhörighet till?
Citera
2026-08-26, 13:35
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Är jag en sån du känner tillhörighet till?
Jag vet knappt vem du är, så nej.
Citera
2026-08-26, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag vet knappt vem du är, så nej.
Fan, jag skulle ha gillat det, tror att de flesta här vill säga vad de vill ha sagt snarare än att skaffa sig kompisar.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-26 kl. 13:41.
Citera
2026-08-26, 13:48
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
För många verkar detta väldigt viktigt, och det är aktuellt i.o.m. killen som anföll ungdomar på en skola. Han hittade en "community" på nätet där han fick bekräftelse och fann gemenskap. Gjorde han helt eller delvis dådet för att vara denna communit till lags? Han får ju uppskattning och hyllas av dessa knäppskallar efter dådet...

Men detta leder in på om alla eller de flesta, behöver känna de tillhör en gemenskap?. Med vissa grupper är det ju uppenbart som med romer, vars hemskaste straff i deras egna rättegångar, är att bli uteslutna ur den romska gemenskapen. Och jag kommer in på ett litet avstick pga en video jag såg på nätet, där tiggande romer i Sverige figurerar...

Det är äldre kvinnor med väldigt ofördelaktigt utseende som är kvar här och tigger efter många år, trots att vad de får i nuläget, troligen inte alls är lika mycket som förr. Troligen är de lågt rankade i den romska "gemenskapen" men "offrar" sig för gruppen genom att sitta framför butiker år efter år. Och det leder in på att i kraftigt kollektivistiska kulturer och grupperingar, värderas nog individen mindre. Och kolla på i naturen... Ett arbetsbi dör om det sticker. Det är troligen för att det inte försvarar sig själv utan bikupan...

Vår kultur bygger dock i grunden på liberalism och individualism. Fast även vi svenskar har behov av att tillhöra grupper, och det kan komma från att alla människor enligt vetenskapen, var jägare/samlare i hundratals år. Det har nog lämnat spår och alla vill kanske känna de tillhör någon grupp...

Folk kan tillhöra en subkultur, en förening, gå in för en aktivitet, hålla på med aktivism, vara medlem i ett parti, eller religiöst engagemang. Och det sistnämnda tar sin mest extrema form i kulter, där medlemmars individualism verkligen tonas ner, och allt fokus är på att tjäna "saken", kulten och ledaren. "Fördelar" är att de som är med inte längre behöver fatta beslut själva, och de har en "viktig" sak att tjäna...

Detta har ju också utnyttjats politiskt genom historien, som i Nazityskland och i Sovjet. Folk vill så gärna känna de tillhör en viktig grupp och tjäna en viktig sak, att sunt förnuft och annat ibland försvinner, när de erbjuds att göra det...

Och då är vi tillbaka till början... En kille som känner sig ensam och blir del av en gemenskap på nätet. Och även detta med att "offra" sig för gruppen finns där. Killen kunde ha blivit dödad och han kommer få sitta många år i fängelse...

Slutligen finns också detta att vissa saker (såsom t.ex. religioner) förenar folk, men det förenar dem ibland mot andra grupper. Så i olika grad verkar en viss nivå av fientlighet alltid vara närvarande, som kan leda till religiösa krig eller mindre saker som supportrar som slåss med varandra. Eller kanske en kille som dödar folk med ett svärd...

Har jag rätt om detta eller är helt ute och reser? Vad tror och tycker ni?

Det är en överlevnadsinstinkt, viljan att tillhöra en grupp (viljan att vara omtyckt av andra). Är man omtyckt av andra så har man större sannolikhet att få skydd och resurser från dessa.
Citera
2026-08-26, 19:09
Medlem
Ja människan har ett naturligt behov att tillhöra en grupp, ha vänner, familj och tillhör ett community och ett enkelt sätt att förklara varför det är så är för att vi är flockdjur
Citera
2026-08-27, 11:23
Avstängd
Fyrfaldets avatar
Citat:
Ja, de flesta har helt klart behov av att känna sig som en del av någon (helst specielll) grupp. Det känns nog också för många bättre att kunna säga "vi" istället för bara "jag"...

Men det finns ett "pris" för att ingå i en grupp såsom delvis förlorad individualitet?
Så sant. Det är ett byte man får tänka över. Vill man ge upp sin individualitet? Själv känner jag att jag inte kan ingå i någon grupp eftersom jag är "annorlunda" än alla andra.
Citera
2026-08-29, 20:29
Medlem
Citat:
För många verkar detta väldigt viktigt, och det är aktuellt i.o.m. killen som anföll ungdomar på en skola. Han hittade en "community" på nätet där han fick bekräftelse och fann gemenskap. Gjorde han helt eller delvis dådet för att vara denna communit till lags? Han får ju uppskattning och hyllas av dessa knäppskallar efter dådet...

Men detta leder in på om alla eller de flesta, behöver känna de tillhör en gemenskap?.
Iofs kan det vara trevligt med sociala kontakter ibland,
men ett tecken på hög intelligens är att man VILL vara för sig själv mycket för att inte bli störd i sitt tänkande.

Att vara ENSAM är något helt annat.
De flesta klarar inte av att vara det.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här