2026-08-25, 20:47
Medlem
ETC:

” DAGENS ETC I den nya SVT-serien ”Alla mina bokstäver” följer vi Carina Bergfeldts jakt på en adhd-diagnos. Serien är säkert viktig för kvinnor på spektrat, och det är lätt att känna empati med Carina Bergfeldt som uppriktigt lider.
Men SVT missar det verkligt problematiska med diagnossamhället – och vilka som tjänar på det.”

https://www.etc.se/kommentar/svt-s-adhd-expert-tjaenar-miljoner-paa-adhd-utredningar
Citera
2026-08-25, 20:51
Medlem
Bergfeldt berättade om sin tv-serie på Instagram.

” Tv-profilens inlägg har hyllats av följare och vänner som redan har hunnit se programmet som släpptes på måndagen. Många tycker att det är fint att adhd hos kvinnor lyfts.

Pernilla Wahlgren, som själv har diagnosen, har skickat tre röda hjärtan.”

https://nojeslivet.se/kandisar/carina-bergfeldt-har-gjort-en-adhd-utredning-i-tv/

” Programmet ligger ute på SVT Play i tre delar. Redan nu har hyllningarna strömmat in. Vi passade på att fråga våra läsare på Facebook vad de tycker om programmet. Många är överens om att det gjorde ett starkt intryck.
”Så bra och starkt att du lyfter detta, det behövs fler”, skriver en tittare.
”Väldigt intressant och lärorikt”, skriver en annan tittare.
”Ett starkt program om adhd”, skriver ännu en tittare.
”Starkt av dig”, håller ännu en tittare med.
”Oerhört starkt och så bra program. Bästa Carina, proffs och modig samtidigt”, skriver ytterligare en tittare.
”Vilket otroligt fint, varmt och personligt program. Du är bäst, Carina”, skriver en tittare.”

https://nojeslivet.se/tv/tittarna-hyllar-carina-bergfeldt-i-alla-mina-bokstaver/

Förmodligen gav detta Bergfeldt några välbehövliga dopaminkickar.
Citera
2026-08-25, 21:13
Avslutad
Jävligt tjatigt, hon gnäller mest på att jobbet som mamma äääär sååååå himla jobbigt och skyller på ADHD …. Det är så många karrirärs mammor som inte är så förtjusta i småbarnstiden, det är vanligt, inte har alla adhd för det.

Sedan har hon klarat hela skolan, gått utbildningar och klarat av att arbeta heltid under hela sitt liv. Människor med riktig adhd funkar inte riktigt och just därför får dom medicin för att fungera . För att kunna jobba heltid, för att kunna gå fördigt skolan, få projekt färdiga. Trött på dessa gamlingar med världens karriärer och utbildning som helt plötlisgt vill ha en adhd diagnos i 40 års åldern. Varför liksom ? När allt gått så bra så länge?
Citera
2026-08-25, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusbuslus
Jävligt tjatigt, hon gnäller mest på att jobbet som mamma äääär sååååå himla jobbigt och skyller på ADHD …. Det är så många karrirärs mammor som inte är så förtjusta i småbarnstiden, det är vanligt, inte har alla adhd för det.

Sedan har hon klarat hela skolan, gått utbildningar och klarat av att arbeta heltid under hela sitt liv. Människor med riktig adhd funkar inte riktigt och just därför får dom medicin för att fungera . För att kunna jobba heltid, för att kunna gå fördigt skolan, få projekt färdiga. Trött på dessa gamlingar med världens karriärer och utbildning som helt plötlisgt vill ha en adhd diagnos i 40 års åldern. Varför liksom ? När allt gått så bra så länge?

Ja, och det är lite skumt med sådana där privata utredningar som Bergfeldt gör i tv-programmet.

När man googlar på privat ”adhd-utredning” så får man upp en hel massa förslag.

Här är bara en i mängden.

https://www.sveakbt.se/adhd-utredning-vuxna

Efter att ha betalt drygt 30 000 för utredningen så kan man betala 8 900 kr för nyinsättning av ADHD-medicin.

Vilken sorts medicin just Bergfeldt testar tror jag inte togs upp i programmet.
Citera
2026-08-25, 21:57
Medlem
SvD:

” Jag vill bara så gärna ha en förklaring”, säger Carina Bergfeldt i SVT:s serie ”Alla mina bokstäver”. ”Jag har på något sätt hoppats att om jag kanske får en adhd-diagnos så [var det] inte mitt fel, utan det var synapser eller någonting annat”, fortsätter hon och gör en gest runt vårt mest överskattade organ – hjärnan. Psykiatrins representanter i programmet gör inga ansatser att reda ut de missförstånd som ligger bakom Bergfeldts hopp. För adhd kan inte ge några förklaringar. Och adhd sitter inte heller i hjärnan.”

https://www.svd.se/a/V6anyd/adhd-sitter-inte-i-hjarnan

Betalvägg.
Nån som har SvD som kan utveckla?
Citera
2026-08-25, 22:00
Medlem
Är Bergfeldt anställd av SVT eller är hon frilans när hon gör program om sin ADHD? Hur mycket arvode får hon/man för en programserie av det här slaget? Vi betalar väl via skatten…
Citera
2026-08-25, 22:26
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Visst, hon är väl söt. Ögongodis. Men lärde man sig nåt nytt?

Söt eller ej är knappast relevant. Nej det gjorde man nog inte. Men tittade gjorde vi ju så det var väl ett ok program.

Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
En diagnos är bara en samling symptomer som får ett namn för att enklare kunna bli förståelig, kunna forskas på, behandlas, psykoedukation mm.

Hon pyntar själv, vad är problemet?

Bara i ett land som Sverige med enorm själslig fattigdom ställer man ens frågan om nyttovärdet.

Hur är det med läsförståelsen? Jag skrev ju för fan att jag inte behöver protestera när hon betalar själv.

Men jag antar att du inte sett serien? Där tar de upp problemet med att det går en trend i diagnoser när det gäller ADHD. Som du säkert förstår så leder den trenden till kostnader för den offentligt finansierade vården och då är det så klart viktigt att fråga sig om det är nödvändigt att strössla diagnoser till höger och vänster.

Särskilt eftersom även de som betalat sin utredning själv antagligen får subventionerade mediciner.

Sen kan du gnälla om själslig fattigdom hur mycket du vill men jag har rätt ändå.
Senast redigerad av Kapitalistkalle 2026-08-25 kl. 22:32.
Citera
2026-08-25, 23:49
Medlem
J.Doessons avatar
Verkar ju gå och har gått bra för henne. Man undrar ju varför hon kände att hon helt plötsligt led av nånting för att känna att hon behövde en utredning och förstå sin diagnos.
Citera
2026-08-26, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusbuslus

Kanske för att kunna slappna av? Känner några.

Misstänker att jag själv skulle kunna få samma diagnos om jag utreddes men vet inte vad det skulle vara bra för. Ju fler som får diagnosen ju mer ointressant tror jag att den blir i samhällets ögon eller vad man ska säga. Och det är väl en skala som allt annat? Det är väl de som verkligen inte klarar utbildning, jobb osv som är i mest behov av stöd. Frågan är om dessa bakas in i den stora massan nu och om de ökade diagnoserna är till nackdel för dem?

Med ”slappna av” tänker jag att de varit väldigt högpresterande individer hela sitt liv. De får på högvarv och just tack vare energin klarar de utbildningar, jobb och karriär. Men inte utan en baksida, de är väl konstant utmattade och typ utbrända samtidigt av att prestera trots ganska mycket mer kämpigt än de utan diagnosen. De går på energi som egentligen inte finns typ. Så tänker jag. Och när de får diagnosen kanske de på något sätt kan acceptera sina brister bättre och slappna av? En teori bara. Sedan kan de ju förstås också få medicinering som kan hjälpa. Och då behövs ju en diagnos.

Vet inte om det kommer att fungera dock, de jag känner med ADHD tjatar väldigt mycket om sin diagnos hela tiden. Ingen aning om varför. Jag själv känner mig rätt skeptisk till diagnoser om de inte fyller någon funktion. Man vet aldrig hur samhället och andra ser på det imorgon. Trots allt verkar det vara en trend nu. Och med det menar jag inte att det inte är verkligt utan att det är på tapeten, fler testar sig och därmed får väl fler diagnos. Medvetenheten och acceptansen ökar. Men denna trend lär ebba ut som alla trender och då kanske inte diagnosen är lika ”het” längre. Vad det kan innebära har jag ingen aning om.
Citera
2026-08-26, 00:53
Medlem
Tomtekukars avatar
Hoppsan, hela programmet lyckas kretsa kring Carina Bergfeldt som om universum plötsligt organiserat sig kring hennes hjärna. ADHD blir mindre en klinisk fråga och mer en kosmisk förklaring till varför hennes vardag, karriär, moderskap och överlägsna personlighet naturligtvis måste analyseras av nationell television. Man börjar nästan misstänka att diagnosen inte är programmets ämne utan huvudpersonens nya huvudroll. Det är mindre ADHD-utredning och mer ”jag är universums centrum”, fast med psykiatrin som dramaturgiskt alibi. SVT-matriarkatet levererar som vanligt.
Citera
2026-08-26, 01:04
Medlem
Nattbussen4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Tänker inte så mycket om just den serien. Inget nytt under solen.

Annars tycker jag generellt att det är onödigt med diagnoser på personer som kan sköta jobb och ekonomi. Finns liksom inget mervärde i det. Men visst, betalar man själv så behöver inte jag protestera.

Typ.

ADHD är bara ett sätt att samla vissa personlighetsegenskaper i ett namn, men har ingen reell mening mer för människor med diagnosen att skylla ifrån sig på eller lyfta fram det i tron att det gör dem mer speciella än andra.
Citera
2026-08-26, 01:12
Medlem
Nattbussen4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
ETC:

” DAGENS ETC I den nya SVT-serien ”Alla mina bokstäver” följer vi Carina Bergfeldts jakt på en adhd-diagnos. Serien är säkert viktig för kvinnor på spektrat, och det är lätt att känna empati med Carina Bergfeldt som uppriktigt lider.
Men SVT missar det verkligt problematiska med diagnossamhället – och vilka som tjänar på det.”

https://www.etc.se/kommentar/svt-s-adhd-expert-tjaenar-miljoner-paa-adhd-utredningar

Det finns en klinik i Skåne som gör tvärtom - de utreder personer som fått bokstavs-diagnoser igen, och i majoriteten av fallen togs diagnosen tillbaka. Runt 70-80 procent hade ingen jävla diagnos.

En läkare inom BUP sade också till mig en gång: att föräldrar kommer dit och vill nästan tjata sig till en diagnos, när de flesta barn inte har det, utan behöver rutiner och mindre skärmtid. De barn som verkligen har problem, de får vänta på tider i månader eftersom föräldrar i dag är besatta av att ungen ska en diagnos i stället för att göra sitt jobb som föräldrar och fixa strukturer och rutiner för barnen.
Senast redigerad av Nattbussen4 2026-08-26 kl. 01:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in