2026-08-25, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Är det verkligen bara förväxling av dessa två läkemedel som orsakat skada. Låter som det är något annat oxå. Något KS vill dölja?

Ja det är förväxling som jag hört innifrån. Ampullerna är sjukt lika och legat i samma kartong tillsammans. Borde inte ske men nu gjorde de det.
Citera
2026-08-25, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Det är därför det finns rutiner i vården för hur saker ska gå till. Klarar man inte av att följa rutinerna har man valt yrke.

Det finns rutiner på alla arbetsplatser. De följs inte och det slarvas. Överallt.
Citera
2026-08-25, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Det finns rutiner på alla arbetsplatser. De följs inte och det slarvas. Överallt.

Det är klart att alla kan göra fel och slarva med en rutin. Men det som chockar mig med den här händelsen är om Karolinska inte har rutiner på att minst två ur vårdpersonalen ska kontrollera läkemedlen. Det trodde jag var rutin på alla operationsavdelningar. Så detta betyder antingen att flera personer samtidigt har brustit i rutinkontroller eller att de inte har patientsäkra rutiner. Har svårt att avgöra vad som är värst.
Citera
2026-08-25, 19:29
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Kan det vara ett medvetet sabotage? Vem hade tagit in medlet till orsaken? Vem beställde det?
Man brukar ju alltid dubbelkolla på ampullen innan man tar från den, vem har dålig syn? Jag tror att det är operationssköterskan eller anestesisköterskan som har ansvaret.
Idiot.

Gå och kolla på criminal minds eller något annat tantskräp istället.
Citera
2026-08-25, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Idiot.

Gå och kolla på criminal minds eller något annat tantskräp istället.

Du är idioten, varför citerar du mig bara för att få ur dig denna tråkiga kommentar 👎 du har inget att tillföra.
Senast redigerad av Dagdrommaren 2026-08-25 kl. 19:37.
Citera
2026-08-25, 19:44
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Du är idioten, varför citerar du mig bara för att få ur dig denna tråkiga kommentar 👎 du har inget att tillföra.
Du anklagar folk för mordförsök på extremt lösa boliner men jag har inget att tillföra. En bokstavs skillnad på lika dana ampuller...

Gå och läs om någon seriemördare eller något din hobby-hybristofil.
Citera
2026-08-25, 19:47
Medlem
Citat:
Du är idioten, varför citerar du mig bara för att få ur dig denna tråkiga kommentar 👎
Tänker faktiskt lite i dina banor.
De olika ampullerna låg I SAMMA KARTONG, antar att man har stuvat ihop dem på avdelningens läkemedelsrum för att spara plats? Får man göra så? Eller blev de hopblandade redan innan de kom till avdelningen?
Och ingen observerade vid kontroll (av två personal) vad som stod på ampullerna?
Två patienter drabbades.
Samma operationslag?
Har inte satt mig in i alla omständigheter, kanske finns svar i tråden
Citera
2026-08-25, 19:47
Medlem
Citat:
Du anklagar folk för mordförsök på extremt lösa boliner men jag har inget att tillföra. En bokstavs skillnad på lika dana ampuller...

Gå och läs om någon seriemördare eller något din hobby-hybristofil.

Det här är Flashback, du får gärna blocka mig din sura stofil. Det finns andra som tycker jag är bra.
Jag tror inte att någon som jobbar inom sjukvården medvetet skulle givit fel.
Senast redigerad av Dagdrommaren 2026-08-25 kl. 19:50.
Citera
2026-08-25, 19:56
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
I ett pressmeddelande på Expressen kan man läsa att två patienter är kritiskt sjuka efter en hjärtoperation. Två läkemedel förväxlades, vilket orsakade deras hjärtan att ta irreversibel skada och båda patienterna behöver nu hjärttransplantation.
Två patienter for illa under operation på Karolinska universitetsskjukhuset på grund av en miss. Nu behöver de nya hjärtan, skriver sjukhuset i ett pressmeddelande.

De två genomförde öppen hjärtkirurgi när läkarna föväxlade deras läkemedel. På grund av det startade inte deras hjärtan efter operationen och de fick fortsatt livsuppehållande vård med hjärt-lungmaskiner på intensivvårdsavdelningen.
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=e90c04ea-ba7e-49e4-a85f-83cba08564d8

Frågan är hur detta har kunnat ske? Hur har rutinerna kunnat brista på ett så allvarligt sätt?

Edit:
Lägger till Karolinskas eget pressmeddelande:
https://www.karolinska.se/om-oss/centrala-nyheter/2026/08/kommentar-med-anledning-av-handelse-pa-thoraxoperation-den-18-augusti/

Iranska "läkare" och andra högskolefuskare i farten igen?
Citera
2026-08-25, 19:57
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Det här är Flashback, du får gärna blocka mig din sura stofil. Det finns andra som tycker jag är bra.
Jag tror inte att någon som jobbar inom sjukvården medvetet skulle givit fel.
Förmodligen är det en superhemlig seriemördare som maskerar sina dåd som misstag. Men oroa dig inte! Kommissarie knäck på särskilda gruppen kommer snart använda sin övermänskliga intelligens för att spåra upp nidingen samtidigt som kamerorna swishar fram och tillbaka i ett rökigt rum med intressant ljussättning nedans statistisk analys och gärningsmannaprofilering bedrivs. Jag kan nästan se det i mitt inre.
Citera
2026-08-25, 20:01
Medlem
Citat:
Förmodligen är det en superhemlig seriemördare som maskerar sina dåd som misstag. Men oroa dig inte! Kommissarie knäck på särskilda gruppen kommer snart använda sin övermänskliga intelligens för att spåra upp nidingen samtidigt som kamerorna swishar fram och tillbaka i ett rökigt rum med intressant ljussättning nedans statistisk analys och gärningsmannaprofilering bedrivs. Jag kan nästan se det i mitt inre.

Nu var du ändå lite fyndig och rolig mitt i allt.
Det verkar som du går igång på sabotageteorin. Det fångade ändå din uppmärksamhet av någon anledning.
Senast redigerad av Dagdrommaren 2026-08-25 kl. 20:39.
Citera
2026-08-25, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
Tänker faktiskt lite i dina banor.
De olika ampullerna låg I SAMMA KARTONG, antar att man har stuvat ihop dem på avdelningens läkemedelsrum för att spara plats? Får man göra så? Eller blev de hopblandade redan innan de kom till avdelningen?
Och ingen observerade vid kontroll (av två personal) vad som stod på ampullerna?
Två patienter drabbades.
Samma operationslag?
Har inte satt mig in i alla omständigheter, kanske finns svar i tråden

Tack, nej olika läkemedel ska verkligen inte ligga i samma kartong. Det är jättekonstigt. Man brukar absolut inte lägga ihop olika ampuller i samma förpackning hur trångt det än är.
Senast redigerad av Dagdrommaren 2026-08-25 kl. 20:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in