2026-08-25, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Utvägar till vaddå? Jag försöker bara få någon att förklara vad feminism är, men nu verkar det plötsligt omöjligt att ens hitta någon i feministforumet som är beredd att kalla sig feminist.

Okej
Citera
2026-08-25, 12:00
Medlem
Citat:
Men hur ska man som kunna erbjuda någon möjligheter utan att det kostar pengar? Kostar det pengar så måste ju någon stå för notan.

Läs om samhälleliga möjligheter ovan:

Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
Jag skulle gärna spela basket i NBA, men det är tyvärr omöjligt, eftersom jag inte är en 210 cm lång afroamerikan med bra bollsinne.

Men det har ju inget med samhälleliga möjligheter att göra.

Samhälleliga möjligheter är däremot att kunna ta pianolektioner på musikskola utan att det kostar skjortan, och försöka bli så bra man kan på att spela.

Samhälleliga möjligheter är att kunna fria till vilken konsertpianist man vill, oavsett om de tackar ja eller nej.

Samhälleliga möjligheter är att få träna vilken sport man vill.

Det är inga feministiska rörelser som jobbar politiskt för att alla kvinnor som vill ska få bli basketproffs, eller att alla kvinnor som vill ska få åka till månen.
Citera
2026-08-25, 12:05
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Läs om samhälleliga möjligheter ovan:

Men alla tre av dina exempel är ju möjligheter som kvinnor redan har i sverige, och har haft länge.

Så vad är det specifikt svenska feminister vill egentligen?
Citera
2026-08-25, 12:14
Medlem
Citat:
Men alla tre av dina exempel är ju möjligheter som kvinnor redan har i sverige, och har haft länge.

Var har jag påstått att kvinnor inte har dessa möjligheter i Sverige?

Citat:
Så vad är det specifikt svenska feminister vill egentligen?

Läs tidigare inlägg om "feministers" politiska agenda:

Citat:
Varför en specifik människa kallar sig feminist för du väl fråga just den människan om.

Som sagt, folk har olika idéer om vilket samhälle som är eftersträvansvärt, samtidigt som flera av dem kallar sig feminister. Det är inte mitt problem.
Citera
2026-08-25, 13:46
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Var har jag påstått att kvinnor inte har dessa möjligheter i Sverige?

Du verkar ju ha tagit på dig rollen att förklara feminism för oss kritiker i den här tråden.

Och eftersom min tolkning av definitionen av feminism ger att kvinnor har fått alla rättigheter de kämpat för, så är det bara möjligheterna kvar att reda ut.

Men eftersom du inte vågar stå för dina åsikter ens på ett anonymt forum så kanske jag borde diskutera med någon annan. Problemet är att de andra feministerna här inne är så griniga hela tiden att det är svårt att få något vettigt ur dem.
Citera
2026-08-25, 14:06
Medlem
Citat:
Du verkar ju ha tagit på dig rollen att förklara feminism för oss kritiker i den här tråden.

Det stämmer inte. Läs ovan:

Citat:
I denna tråd har jag först och främst svarat på ett påstående från någon som påstod att 1: "vänstern är feministisk" och "högern är kvinnobejakande", 2: "feminism är inte kvinnobejakande", och 3: "Feminism föraktar kvinnors fria val och deras naturliga fallenhet." På detta svarade jag att nej, feminism är inte motsatsen till "kvinnobejakande", och feminism "föraktar" heller inte kvinnors fria val.

Definitionen av feminism är snarare en samling rörelser och ideologier vars målsättning är att kvinnor ska ha samma politiska, ekonomiska och sociala rättigheter och möjligheter som män. Här kan hänvisas till ex.vis Encyclopedia Brittanicas kapitel om feminism:

"feminism, the belief in social, economic, and political equality of the sexes."

Citat:
Men eftersom du inte vågar stå för dina åsikter ens på ett anonymt forum så kanske jag borde diskutera med någon annan.

Har inga som helst problem att stå för mina åsikter, nej. Mina åsikter går att återfinna i varenda inlägg jag gjort i tråden.

Om du vill diskutera med någon som tycker att alla som kallar sig "feminister" i Sverige är rätt ute i alla sina politiska visioner om Sverige, medan du har fel i dina, så ska du nog starta en egen tråd ja, eftersom varken den här tråden eller något av mina inlägg i den handlar om det.
Citera
2026-08-25, 14:30
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Det stämmer inte. Läs ovan:

Har inga som helst problem att stå för mina åsikter, nej. Mina åsikter går att återfinna i varenda inlägg jag gjort i tråden.

Om du vill diskutera med någon som tycker att alla som kallar sig "feminister" i Sverige är rätt ute i alla sina politiska visioner om Sverige, medan du har fel i dina, så ska du nog starta en egen tråd ja, eftersom varken den här tråden eller något av mina inlägg i den handlar om det.

Är du feminist?
Citera
2026-08-25, 14:42
Medlem
Citat:
Är du feminist?

Se tidigare delar av tråd:

(FB) Vilka partier är minst feministiska och vilka är mest?
Citera
2026-08-25, 14:54
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Se tidigare delar av tråd:

(FB) Vilka partier är minst feministiska och vilka är mest?

Varför är du så himla noga med att vara on topic helt plötsligt? Könsstympning, pride, pianolektioner och våldtagna män är heller inte on topic.
Citera
2026-08-25, 15:00
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
Det hade varit bra att veta detta inför valet så att man lättare kan navigera och tex undvika feministiska partier eller rösta på dom. Hur tycker ni om partiernas feministiska riktning?

⚠️ KD

Även om jag gillar både KD och Ebba så måste man vara ärlig, hon sa nyligen att hon åter igen kallar sig feminist. Har tyvärr ingen länk.

Förmodligen är det ett move för att locka tjejer till tjejversionen av sd, så det kan vara bra att hon sa så rent spelteoretiskt, men ändå.
Citera
2026-08-25, 15:27
Medlem
Citat:
Varför är du så himla noga med att vara on topic helt plötsligt? Könsstympning, pride, pianolektioner och våldtagna män är heller inte on topic.

Jag har inte tagit upp könsstympning, jag har bemött påståenden av andra som har pratat om religiös omskärelse: (FB) Vilka partier är minst feministiska och vilka är mest?

Pianolektioner togs upp som ett exempel på samhälleliga möjligheter, anledningen till att samhälleliga möjligheter diskuteras går att återfinna ovan: (FB) Vilka partier är minst feministiska och vilka är mest?

Priderörelsen togs upp av dig, inte mig: (FB) Vilka partier är minst feministiska och vilka är mest?

Våldtagna män togs upp i anslutning till ett påstående om att "män i inte anser att de kan bli utsatta för sexualbrott av kvinnor": (FB) Vilka partier är minst feministiska och vilka är mest?

Att du vill prata om huruvida jag "är feminist" eller inte är lika irrelevant för den här tråden som huruvida du "är feminist" eller inte. Gör en egen tråd där du frågar hur många på flashback som är feminister, och hur många som inte är det, och varför, om du vill prata om sådant.
Senast redigerad av Traumprinzz 2026-08-25 kl. 15:39.
Citera
2026-08-25, 15:47
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Jag har inte tagit upp könsstympning, jag har bemött påståenden av andra som har pratat om religiös omskärelse: (FB) Vilka partier är minst feministiska och vilka är mest?

Pianolektioner togs upp som ett exempel på samhälleliga möjligheter, anledningen till att samhälleliga möjligheter diskuteras går att återfinna ovan: (FB) Vilka partier är minst feministiska och vilka är mest?

Priderörelsen togs upp av dig, inte mig: (FB) Vilka partier är minst feministiska och vilka är mest?

Våldtagna män togs upp i anslutning till ett påstående om att "män i inte anser att de kan bli utsatta för sexualbrott av kvinnor": (FB) Vilka partier är minst feministiska och vilka är mest?

Att du vill prata om huruvida jag "är feminist" eller inte är lika irrelevant för den här tråden som huruvida du "är feminist" eller inte. Gör en egen tråd där du frågar hur många på flashback som är feminister, och hur många som inte är det, och varför, om du vill prata om sådant.

Du är feminist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in