2026-08-25, 12:03
Medlem
orrtupps avatar
Kollar ibland True crime på Youtube och lyssnar även poddar om sånt.

Något som har förvånat mig är att det tydligen är mycket populärt bland kvinnor och att orsaken skall vara att kvinnorna är fascinerade av våldsbrott och inte minst av brottslingar!

För mig är det nämligen tvärtom, jag avskyr att höra beskrivningarna av brotten och mina enda känslor för kriminella är hat och förakt.

Anledningen att jag ändå kollar/lyssnar är att jag vill se skurken svettas i förhörsrummet och få höra att att han får sitt rättmätiga straff till slut.

Varför gillar ni andra True crime?
Citera
2026-08-25, 12:08
Avslutad
Alldeles för många gillar true crime av osympatiska anledningar. Kvinnor har ofta något djupt i sitt inre som lockas av det mörka och spännande, tyvärr.
Citera
2026-08-25, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Att höra hur de åker dit, och deras straff.
Citera
2026-08-25, 12:15
Medlem
a-mortals avatar
Jag gillar inte TV, Youtube och whatever, det känns bara som man har tagit livet av sig för en dag.
Hellre sitta här på Flashback och utbyta ideer med knasbollar än att spola hjärnan med blablabla-klipp.
Brukade kalls för att man halkat in på fel sida av youtube när man bara tittar på hjärndöda klipp.

Du kan nog hitta bättre underhållning som du inte halvt avskyr.
Citera
2026-08-25, 12:19
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Som jag förstått blir kvinnorna kåta av kriminella. Även därför seriemördare får så många fans.
Citera
2026-08-25, 12:32
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Kollar ibland True crime på Youtube och lyssnar även poddar om sånt.

Något som har förvånat mig är att det tydligen är mycket populärt bland kvinnor och att orsaken skall vara att kvinnorna är fascinerade av våldsbrott och inte minst av brottslingar!

För mig är det nämligen tvärtom, jag avskyr att höra beskrivningarna av brotten och mina enda känslor för kriminella är hat och förakt.

Anledningen att jag ändå kollar/lyssnar är att jag vill se skurken svettas i förhörsrummet och få höra att att han får sitt rättmätiga straff till slut.

Du är inte unik
Du tittar av samma anledning som andra kärringar.

Du dras till det för att lindra din ångest.
För att slippa höra den inre rösten tala om för dig hur värdelös du är.
Att se folk du tror är värre än dig lindrar.
Citera
2026-08-25, 12:36
Medlem
Galejans avatar
Jag lyssnar en del på True Crime-poddar. Det är intressant och jag ska erkänna att jag gottar mig i en del detaljer och fall. Inget fel i det. Även de mörka sidorna måste klias ibland.
Citera
2026-08-25, 12:46
Medlem
J.Doessons avatar
Vissa fall är jävligt intressanta och svåra, vidriga oxå men kollar ändå (+ annat).
Citera
2026-08-25, 12:48
Medlem
Hannitys avatar
Ja, kvinnor älskar att grotta ner sig i andra kvinnors olycka. För det är inte gängbrottslighet eller män som mördar andra män de är intresserade av. Kvinnoslakt ska det vara!
Citera
2026-08-25, 12:51
Medlem
Ja som du skriver så är det mest kvinnor som kollar på det, och de kollar på det för att de gillar att gnugga sig själva till en djup orgasm medans de lyssnar på något våldtäktsmord. Kvinnor är störda i huvudet och bör fråntas all rösträtt
Citera
2026-08-25, 12:59
Avstängd
Intresset avtar efter cirka 15-20 minuter, det är max. Men många true crime nu håller på i 1,5 timme, det blir för utsmetat. Mordgåtor kan vara intressanta, ofta är den amerikanska polisen väldigt smart vilket är intressant att följa.
Citera
2026-08-25, 13:04
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Den snälla förklaringen är att kvinnor gillar true crime för att lära sig om människor som kan vara hot mot dom, precis som män gillar krigsdokumentärer för att lära som om krig.

Börjar man titta på de studier som gjorts på true crime-tittare så blir det mycket snaskigare. T ex denna studie som jag hittade genom en enkel googling på ämnet.

Citat:
The results of this study reveal that true crime viewers possess significantly higher levels of narcissism and Machiavellianism but not psychopathy.
https://stars.library.ucf.edu/hut2024/10/
Senast redigerad av Laszlo Kovacs 2026-08-25 kl. 13:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in