2026-08-24, 21:31
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Så är det så klart. Vem som helst kan inte gå in och beställa ett nytt Svenskt pass utan villkor. Antagligen måste den anhöriga som följer med som "vittne" kunna identifiera sig också, vilket är ett rimligt krav.

För den 80-årige mannen, som vill ha ett nytt svenskt pass, så har passutfärdaren tydligen efterfrågat sådana bevis för hans ID som styrker att han är svensk medborgare. Det står i hans folkbokföringså det får han ut med ett personbevis från Skatteverket. Han kan identifiera sig med körkort eller nationellt ID-kort. Har han bosatt sig utomlands så får han följa upp vad han har gjort sen han flyttade från Sverige.
Problemet blir väl om han inte har giltig ID-handling eller nån nära släkting som kan säga att det är han. Vad gör man då? För han e ju svensk. Jag vet fan inte
Citera
2026-08-24, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.youtube.com/watch?v=p4SGIABfjBY

Är Hans utsatt för ett rättsövergrepp av myndigheterna? Jag tycker det hela verkar mycket märkligt.
Men en somalier kan få ett svensk medborgarskap inom en vecka?
Citera
2026-08-24, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Är det befängt att tro att detta är en bieffekt av eventuella åtstramningar i syfte att komma åt gängkriminella, som ju ofta brukar ha dubbla medborgarskap och sannolikt utnyttjar detta friskt på alla sätt det går?

Japp och alla aktivister på Migrationsverket kräver mer intyg av en norrman än en somalier.
Citera
2026-08-24, 21:38
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Så är det så klart. Vem som helst kan inte gå in och beställa ett nytt Svenskt pass utan villkor. Antagligen måste den anhöriga som följer med som "vittne" kunna identifiera sig också, vilket är ett rimligt krav.

För den 80-årige mannen, som vill ha ett nytt svenskt pass, så har passutfärdaren tydligen efterfrågat sådana bevis för hans ID som styrker att han är svensk medborgare. Det står i hans folkbokföringså det får han ut med ett personbevis från Skatteverket. Han kan identifiera sig med körkort eller nationellt ID-kort. Har han bosatt sig utomlands så får han följa upp vad han har gjort sen han flyttade från Sverige.
Nej, så är det inte. Dom vill att han styrker att han inte är medborgare i något annat land.

Självklart har han ansökt om pass innan hans pass går ut. Framgår i inslaget att hans nuvarande pass går ut på onsdag. Men istället för att få sitt pass förnyat, så får han svaret att han ska bevisa att han inte är medborgare i något annat land. För är han medborgare i något annat land så kanske han ska strykas som svensk medborgare, och därför får han inget pass.

För att inte bli av med medborgarskapet i Sverige ska du styrka att du inte är medborgare i ett annat land.

Hör liksom till normal ordning att om en stat påstår något, då ska staten styrka det. Inte häva att det är individen som ska styrka att det inte är så.

Om staten påstår att jag dödade Palme, då får dom styrka det. Ska inte vara upp till mig att styrka att jag inte dödade Palme, för att slippa fängelse. Och jag får fängelse om jag inte kan styrka att jag inte dödade Palme.

Eftersom han bor med sin amerikanska fru i USA, med permanent uppehållstillstånd, så förutsätter det att han har sitt medborgaskap i ett annat land - alltså Sverige - och pass från det landet. Utan pass från Sverige kan han inte flyga tillbaka till USA.
Citera
2026-08-24, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Nej, så är det inte. Dom vill att han styrker att han inte är medborgare i något annat land.

Självklart har han ansökt om pass innan hans pass går ut. Framgår i inslaget att hans nuvarande pass går ut på onsdag. Men istället för att få sitt pass förnyat, så får han svaret att han ska bevisa att han inte är medborgare i något annat land. För är han medborgare i något annat land så kanske han ska strykas som svensk medborgare, och därför får han inget pass.

För att inte bli av med medborgarskapet i Sverige ska du styrka att du inte är medborgare i ett annat land.

Hör liksom till normal ordning att om en stat påstår något, då ska staten styrka det. Inte häva att det är individen som ska styrka att det inte är så.

Om staten påstår att jag dödade Palme, då får dom styrka det. Ska inte vara upp till mig att styrka att jag inte dödade Palme, för att slippa fängelse. Och jag får fängelse om jag inte kan styrka att jag inte dödade Palme.

Eftersom han bor med sin amerikanska fru i USA, med permanent uppehållstillstånd, så förutsätter det att han har sitt medborgaskap i ett annat land - alltså Sverige - och pass från det landet. Utan pass från Sverige kan han inte flyga tillbaka till USA.

Ja, det är besvärligt att bo, leva och arbeta i andra länder än det man anser sig höra hemma i. Vad har han för anknytning till Sverige utöver att han antagligen hade en svensk mor som gav grunden för hans ursprungliga svenska medborharskap? Har han alls någon annan anknytning till Sverige? Jag fick intrycket att han är bosatt, lever och arbetar i Schweiz. Nu inför du hans fru bosatt i USA och till henne reser han regelbundet. Där har han PUT pga det äktenskapet.

I artikeln så får man intrycket att han trots sin höga ålder är yrkesverksam och reser omkring i världen som affärsman. Hans företag är etablerat i Schweiz och anknytningen till Sverige är endast medborgarskapet. Eller?

Var betalar han skatt och försäkringar? Har han boende i Sverige som han besöker regelbundet eller kommer han bara vart femte år till närmaste svenska ambassad och beställer ett nytt pass? Svenska myndigheter bör vara observanta på den här formen av livsföring, där enskilda personer tillför sig själva mer än vad de tillför det gemensamma. Jag nämnde Ingvar Kamprad tidigare, som flyttade utomlands pga skattetyngden i Sverige, men återvände till den billigare svenska åldringsvården och sjukvården när han blev äldre. Till hans försvar ska ändå läggas fram att han etablerade IKEA i Sverige och byggde ut företaget i Sverige samt redovisade hela koncernen i Sverige. Utan tvekan tillförde han landet Sverige enormt mycket.

Den här schweiziske svensken vet du säkert mer om än de flesta. Varför har han inte ansökt om att bli schweizare eller USA-medborgare där han tycks ha både verksamhet och familjeliv??
Citera
2026-08-24, 22:44
Medlem
DickeFixs avatar
Troligtvis beror detta på skärpta regler när det gäller EU-pass. Om man som svensk medborgare sökte och fick medborgarskap i annat land innan 1 juli 2001 så räknades man som utvandrad och att man automatiskt avsagt sig sitt svenska medborgarskap. Även i Schweiz tvingades man innan 1992 ge upp sitt svenska medborgarskap för att få ett schweiziskt.

Att Hans har ett giltigt svenskt pass bevisar enligt ovanstående att han INTE kan ha varit schweizisk medborgare innan 2001. Alternativet skulle innebära att svenska och schweiziska myndigheter tidigare haft noll koll på vilka som varit svenska medborgare och vilka som har varit schweiziska medborgare. Så illa kan det väl inte vara? Eller...?

Hursomhelst är det ju passmyndighetens uppgift att få klarhet i detta, inte individens!
Senast redigerad av DickeFix 2026-08-24 kl. 22:47.
Citera
2026-08-25, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Troligtvis beror detta på skärpta regler när det gäller EU-pass. Om man som svensk medborgare sökte och fick medborgarskap i annat land innan 1 juli 2001 så räknades man som utvandrad och att man automatiskt avsagt sig sitt svenska medborgarskap. Även i Schweiz tvingades man innan 1992 ge upp sitt svenska medborgarskap för att få ett schweiziskt.

Att Hans har ett giltigt svenskt pass bevisar enligt ovanstående att han INTE kan ha varit schweizisk medborgare innan 2001. Alternativet skulle innebära att svenska och schweiziska myndigheter tidigare haft noll koll på vilka som varit svenska medborgare och vilka som har varit schweiziska medborgare. Så illa kan det väl inte vara? Eller...?

Hursomhelst är det ju passmyndighetens uppgift att få klarhet i detta, inte individens!
Såvitt jag vet måste ansökan om ett Certificate of Non-Citizenship göras personligen.

För att som bosatt i Schweiz kunna förnya sitt svenska pass måste man visa upp sitt schweiziska uppehållstillstånd. Har man blivit schweizisk medborgare har man inget sådant, och då måste man visa att man har blivit schweizisk medborgare efter 2001. Hans verkar bo i USA, och det gör det hela lite mer komplicerat. Men i hans amerikanska uppehållstillstånd borde väl hans nationalitet stå, och sen fixar han ett intyg från Schweiz att han inte är medborgare. Det där snacket om att de är tvungna att leta i pärmar är bara strunt.
Senast redigerad av zunezpratt 2026-08-25 kl. 00:33.
Citera
2026-08-25, 09:58
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Vaddå bevisa, kan inte svenska myndigheter kontakta schweiz bara och se om han är medborgare där?

Fast hur gör man för att bevisa att någon inte är medborgare liksom?

Hur bevisar man att man att man inte är medborgare i Sverige?

-Hej Skatteverket! Kan ni bevisa att jag inte är medborgare i Sverige?
-Självklart! Vad har du för personnummer?
-Jag har inget personnummer. Eftersom jag inte är medborgare.
-Men jag måste ha ett personnummer som jag kan slå på i datan.
-Fast nu har jag ju alltså inget personnummer. Eftersom jag inte är medbborgare.
-OK! Vad är det för personnummer du INTE har då?
-Inget sa jag ju. Ja eller alla då. Alla som finns alltså. Och inte finns? Eller?
-Jag kan varken slå på alla eller inga nummer på datan. När är du inte född?
-Va?
-Förlåt! Jag menar när ÄR du född?
-För 80 år sedan.
-Oj då. Du har vi inte dina uppgifter på datan. Då måste jag gå ner i pappersarkivet. Vilket år blev du medborgare?
-Jag är ju inte medborgare. Vilket skulle bevisas.
-Vilket år blev du INTE medborgare då?
-Inget. Ja, eller alla då. Eller?
-Det tar ju en evighet att gå igenom alla dom pärmarna.
-Hur gör vi då?
-Hur har dom gjort i alla andra länder som du inte är medborgare i?
-Kan man söka asyl som papperslös här?
Senast redigerad av Korv-Bajs 2026-08-25 kl. 10:01.
Citera
2026-08-25, 11:19
Medlem
Politice-Rectams avatar
Tycker själv att syftet är bra men det här kan bli ett problem om man har bott i ett skitland. Ja, från Schweiz kan du få ett intyg om att du inte är en medborgare. Jag tror inte att de måste leta i pärmar. Det finns något slags register över medborgare där. Men tänk om du har bott i Somalia på 1980-talet eller i Afghanistan på 2000-talet?

Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Låter inte helt sant, själv har jag suttit på dubbla medborgarskap sen födseln på 80-talet.

Det har varit tillåtet att få dubbla medborgarskap vid födelsen redan innan 1 juli 2001.

Citat:
Ursprungligen postat av Bajseluring
Har han fått röstkort inför riksdagsvalet?

Om inte kan ha dra åt Helvetia.

Det är faktiskt så medborgarskapet utreds inte innan du får ditt röstkort. Det är helt möjligt att någon har förlorat sitt svenska medborgarskap för 50 år sedan men röstar i varje riksdagsval och eventuell nationell folkomröstning. Medborgarskapet utreds bara innan utfärdande av pass eller nationellt ID-kort.

Citat:
Schweiz är inte med i EU så det finns ingen akutvård sör schweizare som för EU-medborgare. Definitivt inte hemtjänst och hemsjukvård heller.

Akutvård för samma pris som för landets egna invånare gäller också personer bosatta i Schweiz genom ett separat bilateralt avtal.

Men det kan bli krångligt med hemtjänst och hemsjukvård om det visar sig vara så att personen är en schweizisk medborgare. Schweiziska medborgare bosatta i Sverige får de servicen på samma sätt som svenska medborgare, och schweiziska medborgare deltar i den fria rörligheten genom ett annat bilateralt avtal, men den fria rörligheten gäller för ekonomiskt verksamma personer och deras anhöriga samt personer som kan försörja sig själva. Sverige kan vägra registrera schweiziska medborgare som inte kan försörja sig själv och som bara kommer hit för att få hemtjänst och liknande.

Om det visar sig vara så att Hans är schweizisk medborgare är det därför viktigt att han flyttar till Sverige medan han är fortfarande ekonomiskt verksam.
Senast redigerad av Politice-Rectam 2026-08-25 kl. 11:48.
Citera
2026-08-25, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.youtube.com/watch?v=p4SGIABfjBY

Är Hans utsatt för ett rättsövergrepp av myndigheterna? Jag tycker det hela verkar mycket märkligt.
Min gissning är att Hans är en typisk rättshaverist.

En rättshaverist är en person som på ett envetet, oresonligt och ofta aggressivt sätt driver en upplevd kränkning eller konflikt vidare. Enligt Svenska Akademiens ordlista betyder det en person som påstridigt hävdar sin rätt, långt efter att en neutral instans har avgjort saken.
Citera
2026-08-25, 11:50
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Min gissning är att Hans är en typisk rättshaverist.

En rättshaverist är en person som på ett envetet, oresonligt och ofta aggressivt sätt driver en upplevd kränkning eller konflikt vidare. Enligt Svenska Akademiens ordlista betyder det en person som påstridigt hävdar sin rätt, långt efter att en neutral instans har avgjort saken.

Men ingen instans har ju avgjort nåt, problemet är bara det att Hans vägrar skaffa de bilagor för ansökan som behövs.
Citera
2026-08-25, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Men ingen instans har ju avgjort nåt, problemet är bara det att Hans vägrar skaffa de bilagor för ansökan som behövs.
Det står i första meningen i denna tråd, om du har missat det, att myndigheten gett avslag på Hans ansökan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in