Citat:
Ursprungligen postat av
agoggoge
Så är det så klart. Vem som helst kan inte gå in och beställa ett nytt Svenskt pass utan villkor. Antagligen måste den anhöriga som följer med som "vittne" kunna identifiera sig också, vilket är ett rimligt krav.
För den 80-årige mannen, som vill ha ett nytt svenskt pass, så har passutfärdaren tydligen efterfrågat sådana bevis för hans ID som styrker att han är svensk medborgare. Det står i hans folkbokföringså det får han ut med ett personbevis från Skatteverket. Han kan identifiera sig med körkort eller nationellt ID-kort. Har han bosatt sig utomlands så får han följa upp vad han har gjort sen han flyttade från Sverige.
Nej, så är det inte. Dom vill att han styrker att han
inte är medborgare i något annat land.
Självklart har han ansökt om pass innan hans pass går ut. Framgår i inslaget att hans nuvarande pass går ut på onsdag. Men istället för att få sitt pass förnyat, så får han svaret att han ska bevisa att han inte är medborgare i något annat land. För är han medborgare i något annat land så kanske han ska strykas som svensk medborgare, och därför får han inget pass.
För att
inte bli av med medborgarskapet i Sverige ska du styrka att du
inte är medborgare i ett annat land.
Hör liksom till normal ordning att om en stat påstår något, då ska staten styrka det. Inte häva att det är individen som ska styrka att det
inte är så.
Om staten påstår att jag dödade Palme, då får dom styrka det. Ska inte vara upp till mig att styrka att jag
inte dödade Palme, för att slippa fängelse. Och jag får fängelse om jag
inte kan styrka att jag
inte dödade Palme.
Eftersom han bor med sin amerikanska fru i USA, med permanent uppehållstillstånd, så förutsätter det att han har sitt medborgaskap i ett annat land - alltså Sverige - och pass från det landet. Utan pass från Sverige kan han inte flyga tillbaka till USA.