2026-08-24, 17:08
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Är ingen expert på schweizisk äldrevård men som någon skrev innan och om man söker på det, så kostar det 5000 chf (60 000 sek) i månaden.

Många som bestämmer sig att flytta ut från Sverige brukar framförallt peka ut våra skatter som orsaken, tills man blir gammal då passar galoscherna.
OK, ja det kan säkert vara så och kan säkert vara så att han tänker med plånboken men är han svensk och uppvuxen här är han ju medborgare oavsett om han bott utomlands eller även har ett annat medborgarskap. Men sure, om det skedde innan 2001 som någon upplös mig om kan han ha blivit av med det men det måste han ju märkt på 25 år?
Citera
2026-08-24, 17:11
Medlem
JustTrollings avatar
Om staten nu kommer och påstår att en svensk, född i Sverige av svenska föräldrar, som bott i Sverige och gått i skolan i Sverige och har svenskt personnummer och en hel hög av giltigt utfärdade svenska pass, INTE är svensk medborgare. Då bör det rimligtvis vara statens skyldighet att styrka detta.

Man kan inte bara och komma och säga att "vi tror att du bott i land X året Y och därför p.g.a. Z teknikalitet som vi inte av tradition aldrig fäst någon vikt vid, skulle kunna ha förlorat ditt svenska medborgarskap för 20+ år sedan. Och nu när vi vill minska antalet personer med svenska medborgarskap så skulle du kunna kvalificera för att ha blivit av med ditt medborgarskap för 20+ år sedan, utan att ha vetskap om detta".

Framkommer inget i intervjun som säger att den här personen skulle ha något annat medborgarskap än det svenska. Han verkar ha bott i USA på svenskt pass hela tiden, och alltid förnyat det svenska passet innan det gått ut och kopplat det till han uppehållsrätt.
Citera
2026-08-24, 17:13
Medlem
Vad har hänt sedan han fick sitt senaste, svenska, pass mer än att en byråkrat blivit anställd?
Citera
2026-08-24, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Nu ja.
Men fram till mitten av 90-talet blev du av med ditt svenska medborgarskap om du skaffade ett annat.
Läste om en gubbe för någon månad sen som blev av med sitt svenska medborgarskap på 80-talet när han ansökte om tyskt medborgarskap. Men kunde ändå fram till i år förnya sitt svenska pass.
Annars det mest kända fallet.
Ishockeyspelaren Ulf Samuelsson. Han blev påkommen och utkastad under pågående OS 1994.

Låter inte helt sant, själv har jag suttit på dubbla medborgarskap sen födseln på 80-talet.
Citera
2026-08-24, 17:19
Medlem
Duvlorts avatar
Som sagt, vi får bara höra ena parten och man kan undra varför just Riks tar upp det?
Har större mediebolag tackat nej när man fått hela bilden, säger inte att Hans ljuger men nått lurt är det.
För annars är det skandal om inte svenskar får pass, när andra svenskar tidigare kunde få nytt trots man tappat fem stycken innan.
Citera
2026-08-24, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Låter inte helt sant, själv har jag suttit på dubbla medborgarskap sen födseln på 80-talet.
Om du hade lyckats läst tråden (vilket du bevisligen inte har) hade du vetat att det jag säger är sant.
Citera
2026-08-24, 17:43
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Att vem det nu var som skött Olof Palme 1986 inte har dömts för det är inte ett särskilt bra belägg för påståendet ”det är tillåtet att mörda statsministrar”. Att du har suttit på dubbla medborgarskap sedan åttiotalet är inte heller ett bra belägg för påståendet att dubbla medborgarskap har varit tillåtna sedan dess. Däremot kan du läsa prop. 1999/2000:147, som är en gedigen genomgång av hur regelverket såg ut före 2001.
Senast redigerad av diseuse 2026-08-24 kl. 18:00. Anledning: tydligare
Citera
2026-08-24, 18:13
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Som sagt, vi får bara höra ena parten och man kan undra varför just Riks tar upp det?
Har större mediebolag tackat nej när man fått hela bilden, säger inte att Hans ljuger men nått lurt är det.
För annars är det skandal om inte svenskar får pass, när andra svenskar tidigare kunde få nytt trots man tappat fem stycken innan.
Fast medier har skrivit flera gånger om personer som gått till Polisen för att förnya sitt pass och inte fått något nytt helt plötsligt.

Så verkar staten/polisen kräva att personen ska styrka att han/hon är svensk medborgare, inte är medborgare i något annat land, o.s.v. Man verkar försöka hitta olika anledningar till att neka folk pass i betydligt högre utsträckning idag än för några år sedan. Speciellt om man bor utomlands vid tiden för ansökan om nytt pass.

Joel Kinnaman nekas svenskt pass, påstås inte vara svensk.

https://www.expressen.se/noje/joel-kinnamans-ilska-nekades-svenskt-pass/

Anja 30 år var nyfödd när hon flyttade till Sverige med sina föräldrar. 30 år senare hävdas det att man felaktigt registrerade henne som svensk medborgare. Så hon nekas pass och hänvisas till att istället söka serbiskt medborgarskap, eftersom hennes mor bara var serbisk medborgare när hon föddes. Fast hon haft svenskt pass sedan hon var 7 månader och alltid trott att hon var medborgare, och svenska register säger att hon är svensk medborgare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/W09QVL/anja-har-varit-svensk-i-30-ar-nu-sager-skatteverket-nej

Finns ingen brist på artiklar om den här typen av fall i diverse medier.
Citera
2026-08-24, 18:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Jag tror att det beror på Tidöregeringens skärpta regler. Ge byråkrater omänskliga direktiv, och de genomför dem.
Citera
2026-08-24, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
När du ansöker om nytt pass behöver du visa giltig svensk ID handling. Har du inte det kan du ta med en anhörig som intygar att du är du. Något papper behövs inte uppvisas. Jag vet det för jag gjorde just det förra året då jag inte hade giltigt ID så fick ta med morsan.

Så är det så klart. Vem som helst kan inte gå in och beställa ett nytt Svenskt pass utan villkor. Antagligen måste den anhöriga som följer med som "vittne" kunna identifiera sig också, vilket är ett rimligt krav.

För den 80-årige mannen, som vill ha ett nytt svenskt pass, så har passutfärdaren tydligen efterfrågat sådana bevis för hans ID som styrker att han är svensk medborgare. Det står i hans folkbokföringså det får han ut med ett personbevis från Skatteverket. Han kan identifiera sig med körkort eller nationellt ID-kort. Har han bosatt sig utomlands så får han följa upp vad han har gjort sen han flyttade från Sverige.
Citera
2026-08-24, 20:36
Moderator
Falukropps avatar
Är det befängt att tro att detta är en bieffekt av eventuella åtstramningar i syfte att komma åt gängkriminella, som ju ofta brukar ha dubbla medborgarskap och sannolikt utnyttjar detta friskt på alla sätt det går?
Citera
2026-08-24, 20:51
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfabet1234
Ett normalt land svarar inte, om det inte finns anledning.
Frågan är ju varför ett land skulle lägga energi på att skriva intyg till utlänningar som visar att de är just utlänningar.

Jag skulle exempelvis kunna kontakta Eritrea, Schweiz, Island, Nordkorea, USA, Iran och Spanien för att få intyg som säger att jag inte är medborgare. Men givet min relation till länderna så tvivlar jag på att de hade orkat svara. Och om de hade svarat så hoppas jag att de (här inkluderas även Sverige) tar ordentligt betalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in